ATI driver stoped working... Desperat hjälp

Permalänk

ATI driver stoped working... Desperat hjälp

Jag är desperat och är på vippen att slå över till totalt rage-läge.

Problemet är följande:
När jag skall spela ett spel (vilket som helst) så laggar skiten ihop och datorn fethänger sig (måste bryta strömen). Ibland så stänger spelet av sig och det kommer upp en bubbla som säger "Display driver has stopped responding and has recovered". Det är ju inget tvivel om att det är det som gör att datorn fryser helt.

Sitter på denna dator: Hitta lägsta priskombination
Med Win7 64-bit.

Jag har installerat om graffedrivers flera gånger, prövat olika versioner. Jag har googlat runt efter råd men inte hittat någon hjälp. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen...
Om det finns någon god själ som kan hjälpa mig blir jag evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Brukar kunna bli så om man överklockat lite för mycket o har för lite fläkt på.
Så om du kör klockat testa att klocka ner lite, och öka fläkt hastigheten.

(Öka fläkten även om du inte överklockat o se om det hjälper)

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

har inte överklockat. Vet faktiskt inte hur man ökar hastigheten på fläkten

Permalänk
Medlem

Det gör du i Catalyst Control Center, i "Overdrive" fliken.

Om allt är grått o du inte kan ändra något, tryck på hänglåset o lås upp.

Nu kan du öka fläkten

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Så här ser det ut nu iaf.

Permalänk
Medlem

Bocka i "Enable Manual Fan Control"

Dra sedan slidern till 40%, tryck på Apply.

Testa ett spel

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Jag prövar. har något annat skit med datorn så det tar 15 min att boota... krashar den så tar det en stund innan jag är tillbaka

Permalänk

Den här gången hade jag tur. datorn hängde sig inte helt, spelet krashade och bubblan ploppade upp som vanligt. Hann spela i ca 3-5 sekunder innan det gick åt skogen. Är inte lite kort tid för att bli överhettad på?

Permalänk
Medlem

Jo det låter lite väl snabbt, men om du har en så ostabil dator kanske en reinstall av Windows skulle vara det smartaste alternativet o testa.
Jag menar 15 minuters boot tid är ju galet, något måste vara väldigt fel.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

hade samma problem på mitt geforce 295 gtx kort, med "drivrutinen har slutat fungera", testade allt möjligt, många olika drivrutiner osv.

Gjorde därför en RMA till komplett där jag köpt kortet och mycket riktigt visade det sig att det var ett hårdvaruproblem kortet var paj och fick ersättning för det.

Så min gissning blir att kortet ditt har givit upp, tyvärr.
hoppas det löser sig.

Permalänk

Det här låter ju inget roligt. Måste nog tyvärr installera om hela skiten.

Har haft datorn i ca 3-4 månader och varit väldigt försiktig med vad som hamnar på den osv...
första månaden gick den utmärkt, sen i ett par veckor jävlades den med samma problem, men sen var den bra igen (mins tyvärr inte vad jag gjorde) sen, nu senaste 2 veckor har den jävlats med drivisarna(behövt reboot mellan 5-10 ggr dagen), men inte lika mycket som dom senaste 2 dagarna då den inte alls går att spela med...

Hoppas inte det är hårdvaruproblem... det orkar jag verkligen inte med...

Permalänk

Så nu har jag istallerat om datorn. Jag prövade istallera ett spel. Fungerar fortfarande inte. Krashar precis som vanligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kattvalpen:

Så nu har jag istallerat om datorn. Jag prövade istallera ett spel. Fungerar fortfarande inte. Krashar precis som vanligt...

Skicka tillbaks kortet, det är fel på det.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

vilket grafikkort har du? saphire 5770?
nätagget är bara på 450w vilket är för lite för dom flesta av dagens grafikkort, kan mycke väl vara det som är ditt problem.

saphire 5770 system requirments

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard.
* 500 Watt Power Supply is required.
* 600 Watt Power Supply is recommended for CrossFireX™ System.
* 1 X 75Watt 6-pin PCI Express power connector is required.
* 2 X 75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required for CrossFireX™ system.
* Certified power supplies are recommended. Refer to Certified Power Supplies for a list of Certified products.
* 1024 MB Minimum of system memory.
* DVD playback requires DVD drive.
* Blu-ray™ / HD DVD playback requires Blu-ray / HD DVD drive.
* For an ATI CrossFireX™ system, a second same ATI Radeon™ graphics card, an ATI CrossFireX™ Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (optional) are required.
* To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort.

jag skulle köpt ett nytt nätagg istället för att skicka in kortet.
de blir lite samma sak som några skrivit tidigare när dom klockat så har de blivit fel, när man klockar går de åt mer ström, här har du redan från början för dåligt me ström så antagligen så orkar inte nätagget driva hela din dator med grafikkort ordentligt.
du kan ju alltid testa att klocka ner kortet lite och sänka fläkten/fläktarna i datorn och se om du kan spela längre innan de fakkar ur. du kanske kan räkna me att de laggar lite men om de inte blir samma fel lika snabbt då så är de ju garanterat att det är nätagget som är för klent.

hoppas du löser problemet / lycka till
//timmy

Visa signatur

Asus Crosshair Formula IV /Amd Phenom II X6 1090 @ 4.2ghz / 8Gb@1700mhz 8-8-8-24 Corsair Dominator / Xfx Radeon 5970 BE / creative X-fi titanuim fatal1ty / 2X Spinpoint F3 Raid0 / Corsair H50 /Mach1 1220W / Antec 1200 / razer mamba / logitech g19 / Benq 22" / aerocool V12XT

Permalänk
Medlem

Kör memtest. Annars, som ovan. Nätagget är i princip underdimensionerat.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750