Permalänk
Medlem

Drivrutinsfel på 4850?

Det hela börjar för mindre än ett år sedan:

Skrivet av Behold_:

Hej.

Märkte igår när jag spelade HoN-betan att jag fick upp ett "rutnät" över halva skärmen, spelet hängde sig, men hörde fortfarande ljud från spelet och Ventrilo. Trodde det hade något med HoN att göra, men fick exakt samma fel i World of Warcraft en halvtimme senare. Fick även då en bluescreen: http://data.fuskbugg.se/skalman01/-001.JPG

Fick samma sak idag, men märkte även att "rutnätet" hängde med när jag startade om datorn, alltså i boot-fönstret, vilket kändes lite konstigt. Försvann dock efter jag gick in i BIOS.

Har läst lite om detta, men har inte riktigt funderat ut vad det riktiga felet är, och vad man kan göra åt saken? Hjälp uppskattas.

MVH //Behold_

edit: A just det, glömde Windows problem report-grejen:

Description
A problem with your video hardware caused Windows to stop working correctly.

Problem signature
Problem Event Name: LiveKernelEvent
OS Version: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Files that help describe the problem
WD-20090901-1008.dmp
sysdata.xml
Version.txt

Löste dock detta problem med att först testa med en kompis x1300 eller nått sånt-kort och installera drivrutinerna från detta med Windows 7. Sen funkade allting bra med 4850't så länge jag inte installerade dom drivrutinerna som Windows ville att jag skulle göra.

Idag: Började med att spela lite World of Warcraft och hade SVT-play på i bakgrunden med nån fotbollsmatch. Märkte en massa prickar som flöt runt på skärmen, gick som i vågor nästan. Trodde då att det hade något med streamen att göra och brydde mig inte så mycket om det. Men stängde av den sedan och prickarna fortsatte. Startade om datorn och fick upp samma prickar i World of Warcraft en andra gång.

Testade även med Modern Warfare 2, och samma sak där.

Det är inte så jättefarligt med lite prickar ibland, det stör inte så mycket, men jag är rädd att det bara kommer bli värre o värre.

Försökte stresstesta kortet med FurMark men fick ingen respons då, alltså inga grafikfel. Har verkligen ingen aning om vad det här kan vara, hjälp uppskattas!

Mina specs:
Asus 4850 512mb
Asus P5Q
E8400 Intel
Corsair HX620W
OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Tog ett kort med telefonen:

om det nu kan hjälpa.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Hedersmedlem

Har du haft detta problem sedan ett år tebax så är det läge att byta det för det ser i mina ögon ut som om minnet på grafikkortet inte är friskt. Ta kontakt med din butik och hör hur du bäst hur du bör gå tillväga med återköp/byte eller sk RMA.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har testat det i andra system, och då är det inga problem, så tyvärr tror jag bara det strular med mitt system. Vilket inte är helt ovanligt med 4850 enligt det jag har läst.

Visa signatur

mjau