Marvell ger ut gratis verktyg för hybrid-SSD

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det är en risk med detta när systemet rasar?
Var hamnar datan?
Kan man uppgradera den ena disken utan ominstallation av allting?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Nej men det finns låtar och annat som inte behöver ligga på ssdn som jag använder oftare än tex photoshop

Gör de en vettig lösning så kan jag tänka mig att t.ex. .mp3 inte är prioriterat som systemfiler
Jag tror dessutom att bara för att du använder photoshop så läggs inte nödvändigtvis hela programmet till SSDn. Jag tycker dock att du överdriver lite när du klagar på att en möjlig mp3a skulle slinka in på ssdn när man om man själv delar upp datan gör det bra mycket oeffektivare än att lägga med sin mest frekvent använda musik. Du skulle således kunna dra nytta av hela din SSD hela tiden istället för att alltid hålla en 10gb ledigt ~.

Skrivet av ZecretW:

bara jag som tycker det är en risk med detta när systemet rasar?
Var hamnar datan?
Kan man uppgradera den ena disken utan ominstallation av allting?

Lät ju som att det hela liknade en raid1. All data ligger på mekaniska disken medan de kritiska filerna hamnar även på SSDn. Där man sedan hade säkerheten i den mekaniska, dvs att du kan byta ut SSDn utan att förlora datan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Denna lösning går ju ut på "mest frekvent använda block" typ? Så om jag, säg, skulle använda photoshop eller andra krävande applikationer någon gång ibland, så hamnar de inte på ssd:n för att de används för sällan. Andra saker, såsom spotify, msn och annat otroligt onödigt krimskrams skulle ju ta plats på ssdn istället då... Jag föredrar helt klart två diskar med varsin partition, där man väljer vad som behöver vara snabbt, och vad som kan låtas vara långsammare...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Du (och ett par andra) har missat hela poängen med det här tror jag. Med en ren SSD-lösning så måste du ha hela Photoshop-installationen på SSD:n för att dra nytta av prestandan. Med en hybrid-disk kan samma Photoshop-installation delas upp så att exempelvis hjälpfiler, templates, exempelbilder och annat ligger på HDD-delen medans exe, dll-filer och annat som används ofta ligger på SSD-delen. För användaren kommer allt ändå ligga i samma mapp. Och vad spelar det för roll om en musikfil som lyssnas på ofta hamnar på SSD:n? I filsystemet ligger den ju fortfarande där du plaserade den, och den dagen du inte lyssnar så mycket på den hamnar den tillbaka på HDD:n.

Jag tror du missar poängen med vad jag menar också, jag försöker förklara att jag vill själv välja vad som ska ligga på SSDn och vad som inte ska ligga där. Att den delar upp filerna är också en nackdel med avseende på ljudnivå, värme/energi och prestanda men visst sparar du utrymme på mindre vitala delar av programmet som kan sparas på HDDn. Musikfilen var bara ett exempel, det finns nog mer saker som åker in på SSDn fast än jag inte hade velat ha dem där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Virre39:

Denna lösning går ju ut på "mest frekvent använda block" typ? Så om jag, säg, skulle använda photoshop eller andra krävande applikationer någon gång ibland, så hamnar de inte på ssd:n för att de används för sällan. Andra saker, såsom spotify, msn och annat otroligt onödigt krimskrams skulle ju ta plats på ssdn istället då... Jag föredrar helt klart två diskar med varsin partition, där man väljer vad som behöver vara snabbt, och vad som kan låtas vara långsammare...

Det är därför det är lättare att argumentera för att hybridiseringen ska verka på operativsystemsnivå snarare än i en HDD/SSD-kontroller. En sådan reglering kan ta dylika hänsyn så allokeringen inte bara bygger på frekvens utan även på lastbalansering över tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Det är därför det är lättare att argumentera för att hybridiseringen ska verka på operativsystemsnivå snarare än i en HDD/SSD-kontroller. En sådan reglering kan ta dylika hänsyn så allokeringen inte bara bygger på frekvens utan även på lastbalansering över tid.

Ja det känns lite dumt att dömma ut systemet baserat på teorier om hur det fungerar...
Det går ju att skriva väldigt fina algoritmer som prioriterar filer som borde ligga på SSD. Det kanske till och med finns fina listor på program som skall prioriteras högre än andra. Vem vet?

Jag ser i alla fall fram emot lite tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Program som används ofta men som läggs i minnet är onödigt att de läggs på SSD
Men även under detta argument så faller ni själv, win har så mycket skit som inte behövs, ändå så lägger folk hela win på en SSD - är inte detta resursslöseri å?

Om du får ställa ett tröskelvärde samt exkludera filer som ska scannas för å sen flyttas om till hdd så har du ett perfekt system.

Ang backup så skriver dom att det finns ett "safety" läge som skapar en avbild av din SSD vid varje viloläge på din HDD

Mycket bra initiativ av Marvell, kanske inte direkt svårt å programmera men mycket praktisk å enkel lösning +1

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

men vafan de är ju samma sak som de är idag ram minne och HDD skillnaden är att man använder SSDn som ramminne i detta fall...

jag tycker denna lösning var lite ja va säger man *uuuhhmmmmff*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

men vafan de är ju samma sak som de är idag ram minne och HDD skillnaden är att man använder SSDn som ramminne i detta fall...

jag tycker denna lösning var lite ja va säger man *uuuhhmmmmff*

Nä, det finns viktiga skillnader. SSDn är mycket större och kan så vara eftersom den är icke-flyktig. SSDn kan lättare fyllas med förebyggande algoritmer och kan också svälja skrivna data och arbeta helt parallellt. Allt beror på i vilket lager hybridiseringen görs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Så länge den här "lösningen" blir billgare än att köpa en Intel X25-M G2 80GB till OSet och programen, så varför inte? Annars kan man lika gärna köpa 2 stycken X25-M G2 80GB, 1 till OS/program och 1 till spelen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Så länge den här "lösningen" blir billgare än att köpa en Intel X25-M G2 80GB till OSet och programen, så varför inte? Annars kan man lika gärna köpa 2 stycken X25-M G2 80GB, 1 till OS/program och 1 till spelen...

varför inte 1st 120GB uppdelat i 2 partioner? räcker för win7 lite prog å 3-4 favvis spel

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

varför inte 1st 120GB uppdelat i 2 partioner? räcker för win7 lite prog å 3-4 favvis spel

för raid är snabbare

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Såvida du inte lyssnar på manboy låten dygnet runt så tror jag inte det är någon risk

Att låta datorn sköta detta kan dessutom göra att man använder SSD:n effektivare än om man väljer manuellt. Dvs att för de flesta så skulle en 10gb ssd vara mer än tillräckligt.

Som jag förstod det tar programmet endast viktiga filer, så hittar den windows filer som det vet används dagligen så kopieras dem till SSD'n

Skrivet av ZecretW:

bara jag som tycker det är en risk med detta när systemet rasar?
Var hamnar datan?
Kan man uppgradera den ena disken utan ominstallation av allting?

Från Bit-Tech
"There's also a second mode too: Marvell has included a "safety" option as well, where the entire contents of the SSD are "backed up" onto the hard drive when the system goes into an idle stat"

Alltså, du får möjligheten att göra backup på allt som ligger på SSD'n om du vill det, på din mekaniska hårddisk.

Svaren finns där, de gäller bara att läsa igenom artikeln noga och kolla på orginalartikeln.

Skrivet av WDac:

varför inte 1st 120GB uppdelat i 2 partioner? räcker för win7 lite prog å 3-4 favvis spel

Ja, samtidigt som jag hellre skulle kört en 80 till system, en 80 till spel. Blir mkt lugnare för disken så, även om ditt förslag naturligtvis fungerar mycket bra.

Skrivet av Palme_570:

för raid är snabbare

Visst kan man raida dem också, men raid känns osäkert tycker jag. Hör från vänner att deras raid klabbar hit o dit, dock är det hårdvaruraid, ZFS mjukvaruraid är säkerligen mycket bättre.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -