Nya Mac Mini dissekerad

Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Så är det, de som köper Apple produkter är nog ofta inte speciellt insatta i vilken hårdvara det är, och/eller bara intresserad av det yttre. Sen blir det ju många kompromisser när man köper en sån här liten dator, ännu värre än när man köper en laptop, eftersom hårddisken inte går att byta ut utan att förlora garantin, omöjlig att rensa från damm och liknande.

Väljer man då hackintosh med valfri storlek chassi och större valfrihet i hårdvaran istället, har man ett helt öppet system med full garanti oavsett vad man gör. Samt så kan man sova gott att man inte gett några pengar till överdriven marknadsföring som Apple står för med sina produkter, och kanske ett gäng mindre självmord i asien dessutom.

Personligen tycker jag inte om utveckling med låsta system och itunes-skräp som verkar vara dagens trend. Då blir det bojkott av de företag som leder den utvecklingen från mitt håll..

Fast nu får man faktiskt byta hårddisk, rensa damm osv. hur mycket man vill utan att förlora garantin, det enda du inte får göra är att ta loss batteriet i de nya unibody macarna...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Socialdemokraterna kan gå och brinna tillsammans med miljö partiet for all i care.

Men det känns helt fel att Apple tar sjukt mycket mer betalt för sina datorer bara för dom har dummat ner det till intelligens nivån så en schimpans kan använda det.

Ni Appleanhängare får nån sorts extas varje gång Apple släpper en ny produkt. Och det tycks kvitta om ni behöver det eller ej för ni får genast en måste köpa nu känsla varje gång.

Apple skulle kunna släppa en bröd rost som heter iToaster som har deras typiska cream pie färgade stil som tar dubbelt så lång tid att rosta bröd men kostar dubbelt så mycket som en vanlig bröd rost och ni lär springa ut och köpa skitet endån.

Vad är det för fel på en schimpans intelligensnivå?

Bort med ”allt-är-svar-eller-vitt”-tänket!

Många människor är bra mycket mer sofistikerat korkade än något djur någonsin kan vara.
Att vara icke-ödmjuk och tro att min sitter inne med en sanning som funkar för alla människor (exempelvis att allt Apple gör är skit och de som använder deras produkter är mindre intelligenta och lurade) visar bara på stort och insnöat ego. Är det smart menar du?

Intelligensnivån blir knappast högre av att personen i fråga särskriver stup i kvarten, men anledningen till det kan så klart bero på många saker. Däremot ger dessa inte dessa anledningar personen rätt att vara icke-ödmjuk.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Riktigt läcker, gillar speciellt designlösningarna. Hade jag haft råd hade jag nog köpt en.

Trist att den fortfarande använder Core 2 men det har förmodligen att göra med Nvidiagrafiken på moderkortet. Riktigt läckra mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Riktigt läcker, gillar speciellt designlösningarna. Hade jag haft råd hade jag nog köpt en.

Trist att den fortfarande använder Core 2 men det har förmodligen att göra med Nvidiagrafiken på moderkortet. Riktigt läckra mått.

Precis, det är ett bråk mellan Nvidia och Intel som gör att man inte kan få core i3/i5 med nvidia grafik.
De vill ha sina egna värdelösa grafikkort inbyggda istället.
Nu hade iofs i3/i5 varit för varm för att stoppa i den här burken.
25Watt TDP är det enbart på c2d processorn. Helt ok prestanda för tex htpc eller vanlig dator, men väldigt lite värmeutveckling ändå.
10Watt idle sägs mac minin dra. Dvs mycket lägre än en Atom lösning.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Precis, det är ett bråk mellan Nvidia och Intel som gör att man inte kan få core i3/i5 med nvidia grafik.
De vill ha sina egna värdelösa grafikkort inbyggda istället.
Nu hade iofs i3/i5 varit för varm för att stoppa i den här burken.
25Watt TDP är det enbart på c2d processorn. Helt ok prestanda för tex htpc eller vanlig dator, men väldigt lite värmeutveckling ändå.
10Watt idle sägs mac minin dra. Dvs mycket lägre än en Atom lösning.

Det finns ju andra datorer med i3/5 och nvidia. Mpb bland annat..

Alltså, tex. en intel atom Z550 har tdp på 2W. Sen har jag ingen aning om vad "idle" förbrukning har för relevans. Hur mäter man det? Beror ju helt på hur många processer som är ingång etc etc. Är det 10w i standby så är det ju katastrof.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns ju andra datorer med i3/5 och nvidia. Mpb bland annat..

Men då är förmodligen Nvidiagrafiken separat och inte inbyggd i moderkortet.

Permalänk

Tex ul30jt har i5 och g310m. Dom allra flesta laptops har allt på mb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Tex ul30jt har i5 och g310m. Dom allra flesta laptops har allt på mb.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10542-asus-ul30jt-ar-uppfolj...

Nvidiagrafiken är en diskret lösning, inte inbyggd dvs. Intels GMA är inbyggd på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Sahlstrom:

Det finns fördelar med både låsta och öppna system
App Store är låst och det är en kvalitetssäkring för slutanvändaren. Alla program har gått igenom Apples kontroll för att på så sätt konfirmera att det inte är skadlig kod, att koden inte drar för mycket kraft samt att programmet faktiskt gör det som det säger att det ska göra.
Öppna system är bra för att det ger en större valfrihet, man är inte begränsad att hålla sig till regler.

Ja helt klart, men Apple lämnar inte en tum åt ens en liten bit öppet system, utan håller stenhårt i sin marknad för att behålla monopolet. Det gäller hela produktsegmentet från Apple. Jag tycker man ska vara aktsam mot företag som agerar så pass aggresivt och oetiskt.

Jag ser ingen anledning till varför inte Apple kan certifiera hårdvara med något slags Seal-of-approval så även entusiastmarknaden kan få köra deras OS, eftersom deras datorer ändå baseras på helt vanlig PC-hårdvara. Annars hade det inte varit möjligt att kunna installera Hackintosh med 100% kernelstöd på många moderkort och andra komponenter.

Men som sagt riktar de uppenbarligen in sig på folk som inte vill behöva tänka speciellt mycket när de sitter framför datorn/telefonen och/eller inte ställer (vet hur man ställer) några krav.
Vill man utveckla egna apps till iPhone osv måste man betala för att öht få tillgång till deras SDK, sen betala ytterligare royalty för varje sålt app, förutsatt att Apple godkänner att ditt app får släppas på deras slutna appstore. Det finns alltså ingen möjlighet att köra osignerade apps, inte ens om man vet vad eventuella risker innebär med detta. Risker som de t.o.m. lätt kan förhindra genom att sätta restriktioner på osignerade apps. Men de vill inte ha någon konkurrens öht, någonstans. Detta gäller även som bekant på HELA deras produktserier.

Detta gör att jag och många andra som inser detta inte vill stödja denna utveckling, och köper inte Apple produkter.

Jag har själv ägt en iPod video för ett gäng år sen, och det var just restriktionerna som gjorde att jag fick upp ögonen för hur Apple beter sig. Om konkurrenter på mp3spelare kan köra med öppet system, varför kan inte apple det?

Nej, jag tror Apple skulle vinna mycket på att åtminstone låsa upp deras produkter en smula, så att man slipper svära och bli förbannad bara för att olika DRM lås sitter ivägen för en seamless dator/mediaupplevelse, istället för att förvänta sig att man ska köpa samma program/media för varje enhet, samt betala premium priser för deras hårdvara.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

http://www.sweclockers.com/nyhet/10542-asus-ul30jt-ar-uppfolj...

Nvidiagrafiken är en diskret lösning, inte inbyggd dvs. Intels GMA är inbyggd på moderkortet.

Jaha, du menar inbyggd i chipset. Intels gma sitter numera inbyggd i cpu'n(arrandale) istället för i chipset. Den diskreta kretsen sitter på moderkortet, men såklart inte i chipset.

Menade ul30jt, VT har ju samma variant som MB 13" har nu.

Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Nej, jag tror Apple skulle vinna mycket på att åtminstone låsa upp deras produkter en smula, så att man slipper svära och bli förbannad bara för att olika DRM lås sitter ivägen för en seamless dator/mediaupplevelse, istället för att förvänta sig att man ska köpa samma program/media för varje enhet, samt betala premium priser för deras hårdvara.

Tycker absolut Apple borde ha ett lite större hårdvaruutbud (om inte annat), men det du säger ovan begriper jag inte varför det är värre på Mac än någon annan plattform.

DRM-lås som sitter ivägen för en seamless dator/mediaupplevelse

Que?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu tar vi det där en gång till va...

Skrivet av Thompa Bompa:

Ja helt klart, men Apple lämnar inte en tum åt ens en liten bit öppet system, utan håller stenhårt i sin marknad för att behålla monopolet. Det gäller hela produktsegmentet från Apple. Jag tycker man ska vara aktsam mot företag som agerar så pass aggresivt och oetiskt.

FAIL! Hur är det OETISKT? Vet du ens vad oetriskt innebär? Ge ett konkret exempel på hur apples system är OETISKT. Och dessutom aggresivt, hehe. Hur TVINGAR Apple dig att köpa något?

Skrivet av Thompa Bompa:

Jag ser ingen anledning till varför inte Apple kan certifiera hårdvara med något slags Seal-of-approval så även entusiastmarknaden kan få köra deras OS, eftersom deras datorer ändå baseras på helt vanlig PC-hårdvara.

Och hur ligger det i Apples intresse? Försök tänka igenom det hela från Apples synvinkel istället! (hint: de vill tjäna så mycket pengar som möjligt eftersom de är ett vinstdrivande företag. Detta kan klart vara svårt att förstå för swecs läsare men företag gör inte saker för att ni ska gilla det. De vill tjäna pengar.) Apple har INGET intresse av entusiastmarknaden eftersom Apple aktivt väljer bort de alternativ som intresserar entusiaster. Du SKA inte mecka med Apples produkter, det är hela poängen! Vill du mecka ska du köpa något annat.

Skrivet av Thompa Bompa:

Men som sagt riktar de uppenbarligen in sig på folk som inte vill behöva tänka speciellt mycket när de sitter framför datorn/telefonen

Apples användare vill fokusera på det de håller på att skapa istället för datorn. Detta kan klart vara svårt att förstå för en person som konstant vill ha feedback på att systemet inte har crashat eller att USBminnet som du precis kopplade in nu är redo att användas (för jämförelsens skull så får du inte upp en dialog om att din nya hårdvara nu är redo att användas i OS X, den bara funkar. OSet ska inte vara i vägen som t.ex. Windows är. Att hantera information från operativsystem innebär ju att du är MINDRE produktiv eftersom du skiftar fokus från ditt program till OSet.

Skrivet av Thompa Bompa:

och/eller inte ställer (vet hur man ställer) några krav.

Jodå, vi macanvändare ställer krav på att ALLT ska fungera. Inga drivrutiner, inga onödiga popuper. Vi vill inte ens märka att vi kör OS X utan istället producera. Det är sjukt höga krav och i nuläget är det OS X som bäst tillgodoser dessa.

Skrivet av Thompa Bompa:

Vill man utveckla egna apps till iPhone osv måste man betala för att öht få tillgång till deras SDK

FAIL! Xcode är GRATIS.

Skrivet av Thompa Bompa:

sen betala ytterligare royalty för varje sålt app, förutsatt att Apple godkänner att ditt app får släppas på deras slutna appstore.

FAIL! Du kan släppa applikationer som INTE finns att köpa i app store, t.ex. om du utvecklar en intern app för ett företag. För detta får du dock betala pengar för ett eget cert (tror det är cirkus us$500) men efter det kan du själv distribuera applikationer om du t.ex. gör ett jobb för ett större företag.

Skrivet av Thompa Bompa:

Det finns alltså ingen möjlighet att köra osignerade apps, inte ens om man vet vad eventuella risker innebär med detta.

FAIL! se ovan och dessutom bara för att DU vet vad riskerna är så kan du inte förvänta dig att alla konsumenter ska göra det. Du förorenar alltså marknaden för applikationer med appar som potentiellt är skit.

Skrivet av Thompa Bompa:

Risker som de t.o.m. lätt kan förhindra genom att sätta restriktioner på osignerade apps. Men de vill inte ha någon konkurrens öht, någonstans. Detta gäller även som bekant på HELA deras produktserier.

Vilket företag VILL ha konkurrens? Det är ju företagsekonomiskt självmord att bjuda in konkurrens!
Apple handlar om att GARANTERA användarupplevelsen och det kan inte göras om de inte går igenom applikationerna. Återigen; Apple har INGET intresse av det här så varför skulle de göra det? Jag som användare vill vara SÄKER på att det jag laddar ner via appstore är ofarligt och dessutom testat. Hittar du en enda android app som är malware så kan du ju inte lita på något annat program heller. En massa nördar vill ha öppenhet men tänker inte efter för fem öre vad konsekvenserna blir. Malware, dåligt designade applikationer etc blir följden om man inte kontrollerar kvalitén. Klart alla kan lägga ut en applikation men APPLE har gjort valet att endast lägga ut appar vars kvalitet kan säkerställas. Gillar man inte detta ska man klart inte köpa Apples produkter eftersom det är en del av säljargumentet.

Skrivet av Thompa Bompa:

Detta gör att jag och många andra som inser detta inte vill stödja denna utveckling, och köper inte Apple produkter.

Det är ju helt rätt. Du kan inte göra ett bättre uttalande om vad du tycker om Apples produkter än genom att INTE köpa dem. Fortsätt med det tills du tycker att en produkt är köpvärd (om det nu skulle hända ).

Skrivet av Thompa Bompa:

Jag har själv ägt en iPod video för ett gäng år sen, och det var just restriktionerna som gjorde att jag fick upp ögonen för hur Apple beter sig. Om konkurrenter på mp3spelare kan köra med öppet system, varför kan inte apple det?

Vet inte riktigt vad du menar med ovanstående. Vilket öppet system är alternativet till Apples? Om det är DRM så kan du tacka skivbolagen och om det är filformatsstöd så bör du tänka igenom det hela från Apples synvinkel (de säljer film/tvprogram via iTunes store). Det ligger inte i Apples intresse att du ska kunna spela upp t.ex. divx eller mkv direkt i din ipad/iphone/ipod touch/ipod classic eftersom du enligt Apple ska köpa film/tvprogram via iTunes store och då funkar det. Det är enda sättet Apple kan garantera att det fungerar. Jag kan dock hålla med om att det vore trevligt att kunna konvertera från t.ex. MKV till ett format för iPad eller iPhone men å andra sidan är det hyfsat få lagliga källor som släpper .mkv filer

Skrivet av Thompa Bompa:

Nej, jag tror Apple skulle vinna mycket på att åtminstone låsa upp deras produkter en smula, så att man slipper svära och bli förbannad bara för att olika DRM lås sitter ivägen för en seamless dator/mediaupplevelse, istället för att förvänta sig att man ska köpa samma program/media för varje enhet, samt betala premium priser för deras hårdvara.

Återigen, DRM = skivbolagen och film/tvproducenterna, inte Apple. Dessutom kan man i nuläget köpa musik utan DRM, det är ett steg på vägen.

Summering; jag tycker att du har ÄCKLIGT mycket fel i din argumentation och att du borde läsa på ordentligt om hur saker och ting fungerar med OS X och Apples produkter. Om du kommer fram till något som verkar helt keff; försök fundera igenom det hela från Apples perspektiv. Kommer du då fram till att det är något riktigt galet så bör du informera folk om det men underbygg då dina slutsatser med tydlig och genomtänkt information.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ja du har helt rätt i mycket av det du säger, och understryker bara ytterligare det jag hela tiden sagt om Apple. De agerar helt och hållet efter ett monopol, och det FINNS faktiskt fler sätt en ett att bedriva ett lukrativt företag, utan att monopolisera hela marknaden, och TVINGA stackare som råkat köpa Apple produkter att fortsätta köpa Apple produkter för att kunna få denna seamless upplevelse. Det blir en ond cirkel av det hela.
Genom att Apple fortsätter att gå precis innanför ramen av regelverket, så kan de sätta denna trend i elektronikvärlden som ett självklar standard. I slutändan sitter vi där allihopa med låsta system som inte har någon valfrihet (men fritt fram att skapa! ,, förutom att skapa egna apps, konfigurera OS med hårdvara och allt sånt löjligt då).

Skrivet av Trihxeem:

Apples användare vill fokusera på det de håller på att skapa istället för datorn. Detta kan klart vara svårt att förstå för en person som konstant vill ha feedback på att systemet inte har crashat eller att USBminnet som du precis kopplade in nu är redo att användas (för jämförelsens skull så får du inte upp en dialog om att din nya hårdvara nu är redo att användas i OS X, den bara funkar. OSet ska inte vara i vägen som t.ex. Windows är. Att hantera information från operativsystem innebär ju att du är MINDRE produktiv eftersom du skiftar fokus från ditt program till OSet.

Det där låter bara som bra marknadsföring, att Mac OS har denna exeptionella datorupplevelsen, som bara MÅSTE köras på (gammal, ofta dyr) hårdvara stämplad med Apple logo. Se ovan kommentar.

Jag ser istället andra OS som Windows 7 som en mer mångsidig upplevelse, där man har större kontroll på hur operativsystemet ska agera. Tycker man inte om kontroll, så skjuter man notifierings-reglaget till andra sidan istället och kan leva i harmoni.
Nu har jag ingenting emot att Apple konkurrerar i OS marknaden, det vore mycket tråkigt med endast en börsnoterad aktör på OS marknaden. Som tidigare nämnts så har de möjlighet, om de får tummen ur, att lansera Mac OS till entusiast/övriga privata företag att lansera och bygga datorer där Apple kan lösa hårdvaruförsäljningen genom flera olika alternativ. Detta skulle i sin tur även öka försäljningen av deras OS samt programvaror.

Och då kommer vi såklart tillbaka till Apples syn på marknaden, att all konkurrens är ont. Steve Jobs måste vara en kommunist.

Skrivet av Trihxeem:

FAIL! Xcode är GRATIS.

Xcode finns till samtliga Apple OS? (iPhone och C/o?)

Skrivet av Trihxeem:

FAIL! Du kan släppa applikationer som INTE finns att köpa i app store, t.ex. om du utvecklar en intern app för ett företag. För detta får du dock betala pengar för ett eget cert (tror det är cirkus us$500) men efter det kan du själv distribuera applikationer om du t.ex. gör ett jobb för ett större företag.

Det låter väldigt bra! Så fel jag hade. Ja detta förändrar ju hela min bild mot Apple... -_-

Låter det som system som dessa främjar skapande? Att låsa in folk till en viss grupp, som har pengar, som arbetar på vissa företag?

Skrivet av Trihxeem:

FAIL! se ovan och dessutom bara för att DU vet vad riskerna är så kan du inte förvänta dig att alla konsumenter ska göra det. Du förorenar alltså marknaden för applikationer med appar som potentiellt är skit.

Det låter också bara som ett argument som kommer från Apple, utan någon substans bakom. Du kan mycket väl implementera stöd för osignerade apps så att det inte inskränker på "vanliga" användares upplevelser. Du kan sätta restriktioner på dessa apps, disabla möjligheten att öht köra dessa apps genom att lägga till en knapp i inställningar som tillåter osignade apps.
Apple är mycket bra på innovation, men extremt dålig på allt annat.

Skrivet av Trihxeem:

Vilket företag VILL ha konkurrens? Det är ju företagsekonomiskt självmord att bjuda in konkurrens!
Apple handlar om att GARANTERA användarupplevelsen och det kan inte göras om de inte går igenom applikationerna. Återigen; Apple har INGET intresse av det här så varför skulle de göra det? Jag som användare vill vara SÄKER på att det jag laddar ner via appstore är ofarligt och dessutom testat. Hittar du en enda android app som är malware så kan du ju inte lita på något annat program heller. En massa nördar vill ha öppenhet men tänker inte efter för fem öre vad konsekvenserna blir. Malware, dåligt designade applikationer etc blir följden om man inte kontrollerar kvalitén. Klart alla kan lägga ut en applikation men APPLE har gjort valet att endast lägga ut appar vars kvalitet kan säkerställas. Gillar man inte detta ska man klart inte köpa Apples produkter eftersom det är en del av säljargumentet.

Vilken konsument VILL inte ha konkurrens? Ska alla företag gå precis på linjen till vad som anses vara lagligt agerande, innan det blir fullblown olaglig monopolverksamhet (monopol främjar som bekant inte skaparna)?
Istället för att stirra dig blind på hur Apples lösningar ser ut, borde du höja blicken ut över horisonten och även tänka på vilka andra lösningar man kan göra för att få en säker, mångsidig, öppen plattform.
Enkla saker såsom betygsystem och kommentarer fungerar mycket bra på på t.ex. Android market för att låta andra användare bli varse om programmets kvalitet.
Bättre med flera nördar som betygsätter, än ett ensamt företag if you ask me, som ständigt arbetar mot restriktiv användning av hård- och mjukvara.

Skrivet av Trihxeem:

Det är ju helt rätt. Du kan inte göra ett bättre uttalande om vad du tycker om Apples produkter än genom att INTE köpa dem. Fortsätt med det tills du tycker att en produkt är köpvärd (om det nu skulle hända ).

Japp, jag skulle fortsätta köpa Apple varor om det inte vore för deras sätt att bete sig. De släpper ofta mycket snygg hårdvara, men när jag får samma upplevelse på konkurrenters alternativ utan restriktioner så undviker jag Apple och de företag som låser in deras användare på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

FAIL! Hur är det OETISKT? Vet du ens vad oetriskt innebär? Ge ett konkret exempel på hur apples system är OETISKT. Och dessutom aggresivt, hehe. Hur TVINGAR Apple dig att köpa något?

Genom att hindra dig att köpa något annat. Har du en apple-produkt, och vill ha ett specifikt program på den så har du inte så mycket att välja på.

Att de vill "garantera upplevelsen" är ren, hundraprocentig bullshit. Jag har ännu inte fått någon förklaring till vad som är fel på systemet som till exempel windows använder, där det kommer upp en stor varningsskylt med texten "är du säker på att du vill köra denna programvara" och massa information om saken, när man vill köra osignade program? Troligen är det ganska få som är så korkade att de inte förstår att det kan finnas faror med att köra programmet då.

Skrivet av Trihxeem:

Vet inte riktigt vad du menar med ovanstående. Vilket öppet system är alternativet till Apples? Om det är DRM så kan du tacka skivbolagen och om det är filformatsstöd så bör du tänka igenom det hela från Apples synvinkel (de säljer film/tvprogram via iTunes store). Det ligger inte i Apples intresse att du ska kunna spela upp t.ex. divx eller mkv direkt i din ipad/iphone/ipod touch/ipod classic eftersom du enligt Apple ska köpa film/tvprogram via iTunes store och då funkar det. Det är enda sättet Apple kan garantera att det fungerar. Jag kan dock hålla med om att det vore trevligt att kunna konvertera från t.ex. MKV till ett format för iPad eller iPhone men å andra sidan är det hyfsat få lagliga källor som släpper .mkv filer

Återigen, DRM = skivbolagen och film/tvproducenterna, inte Apple. Dessutom kan man i nuläget köpa musik utan DRM, det är ett steg på vägen.

Säger iTunes någonting till dig? Finns ett enkelt system som är ett väldigt bra alternativ till Apples. Kan nästan alla andra, från Clas Ohlsons egna standalone-mp3-spelare till min halvgamla Nokia-symbiantelefon använda denna så fattar inte jag varför Apple har så svårt med det. Det fungerar genom att man lägger in låtar/filmer/bilder/textfiler eller vad du nu än känner för precis på samma sätt som med ett USB-minne, extern hårddisk eller i princip vilken som helst hårdvara som är kapabel att lagra digital kod, som inte är gjort av Apple.

Jag köpte min iPod för något år sedan, utan att veta att den skulle komma med massa begränsningar, och kommer hålla mig långt ifrån deras produkter ett bra tag framöver. Det är synd, eftersom de i många fall gör bra produkter i övrigt.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Du kan väl köpa vilka aktier du vill, såvida de är noterade vid någon börs som noterar handel i aktien.

Jag köpte Apple-aktier (som är noterade på NASDAQ i USA) för några veckor sedan. Jag har Avanza-depå och nuförtiden kan man signera alla papper (tror det är tre stycken) för att man skall få handla på Amerikanska börser digitalt. Så det är numer mycket smidigt. Synd bara att man inte vaknade till liv redan under förra året då aktien vara nere under 100 dollar. I fredags stängde den på 274 och ser inte ut att stanna där med tanke på hur försäljningen av både iPad och nya iPhone går. Nästa kvartalsrapport är i Juli och det skulle förvåna mig om inte Apple lyckas överträffa prognoserna ytterligare en gång. Även om man inte gillar Apple eller köper deras produkter så är det en rätt ok investering om man gillar aktier som sparform. Speciellt med tanke på att Apple fortfarande har en ganska liten del av den totala mobilförsäljningen globalt. Tillväxtpotentialen även från dessa nivåer är groteskt. De som lade ett par tiotusenlappar i Apple-aktier när Jobs kom tillbaks är mijonärer idag...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha det är ju för tusan du som sitter och skriver massa skit i minhembio.com tråden också!
Skaffa för tusan ett liv ! och skaffa dig argument !

Det går skitbra att sitta här och skriva dynga om Apple. Medans du sitter hemma och handlar i Sonys "Appstore/Market" på din Playstation 3.
Få se. Sony. Otäckt företag som bara har specialkablar till alla sina produkter. Har en hemsk "Appstore".
Men det går bra att köpa?
Hycklare !

Att gå till attack på en personlig nivå är ju verkligen bra argumentation.

Sjukt snygg var den nya Mac minin iaf. Skulle lätt kunna tänka mig att ha en sådan som mediaspelare (antagligen utan OS X då) sen köra själva lagringen på en dator i garderoben eller nåt.

Visa signatur
Permalänk

Riktigt snajsig.
Finns det några bra exempel på hemmabyggen i liknande storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Riktigt snajsig.
Finns det några bra exempel på hemmabyggen i liknande storlek?

Ingen aning, med jag tror chassitypen är nano-ITX. Borde inte vara så svårt att bygga (blir kanske inte lika elegant som Apple dock). Hittade några byggen hos SPCR (längre ner)silentpcreview.com | View topic - Do you like small ?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Genom att hindra dig att köpa något annat. Har du en apple-produkt, och vill ha ett specifikt program på den så har du inte så mycket att välja på.

Är du insatt eller antar du bara att det är så?
Vad är det för ”specifikt program” du menar?
Bara för att det finns fler program till Windows betyder inte det att utbudet för Mac OS X är dåligt.
Kolla här: MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

jeay, det är allt jag behöver, gillar när det tar lite plats, men som vanligt kommer priset och stör mig. är väl därför man aldrig ägt nåt av apple. men imac är fortfarande fränare.

tjohej. är ljudnivån låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är du insatt eller antar du bara att det är så?
Vad är det för ”specifikt program” du menar?
Bara för att det finns fler program till Windows betyder inte det att utbudet för Mac OS X är dåligt.
Kolla här: MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software

Kanske dålig formulering av mig. Du har må många program att välja på, men vill du ladda ner ett godtyckligt program som någon/några har gjort hemma, så kan du inte göra det, utan begränsas till program som Apple vill att du ska använda. Även om programmet egentligen skulle fungera. Och innan du säger "därför att de vill garantera upplevelsen" eller liknande, läs om min förra post.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Kanske dålig formulering av mig. Du har må många program att välja på, men vill du ladda ner ett godtyckligt program som någon/några har gjort hemma, så kan du inte göra det, utan begränsas till program som Apple vill att du ska använda. Även om programmet egentligen skulle fungera. Och innan du säger "därför att de vill garantera upplevelsen" eller liknande, läs om min förra post.

Fan seriöst vad det kryllar av folk som har fel idag alltså, om ni inte kan något om Apple så ge fan i att säga något?

Vilken hemmapulare kan göra vilket skitprogram som helst till OS X och Apple har INGET att säga till om, hur är du funtad när du tror att varje program som görs där ute måste Apple godkänna? Detta gäller för Appstore till iPhone och Apple har förklarat sina skäl till det, till datorerna dock kan du ladda ner vilket jäkla program som helst, Apple väljer inte ut några program du får installera på datorerna!

Jösses!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Fan seriöst vad det kryllar av folk som har fel idag alltså, om ni inte kan något om Apple så ge fan i att säga något?

Vilken hemmapulare kan göra vilket skitprogram som helst till OS X och Apple har INGET att säga till om, hur är du funtad när du tror att varje program som görs där ute måste Apple godkänna? Detta gäller för Appstore till iPhone och Apple har förklarat sina skäl till det, till datorerna dock kan du ladda ner vilket jäkla program som helst, Apple väljer inte ut några program du får installera på datorerna!

Jösses!

Jag skriver återigen lite snabbare än vad jag borde kanske. Ja, detta gäller inte alla deras produkter, men det förändrar inte saken att Apple håller på med den typen av verksamhet, vilket jag och många andra ser som extremt fult.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Ja, detta gäller inte alla deras produkter, men det förändrar inte saken att Apple håller på med den typen av verksamhet, vilket jag och många andra ser som extremt fult.

Japp när det gäller iPhone app godkänningen tycker jag att det är lite väl mycket fuffelns, finns många program till jailbreakad iPhone som jag skulle vilja ha tillgång till på en "ren" men det går inte, tyvärr, det är synd! Så på iPhone sidan håller jag med!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?