Omdömen om olika AIB-partners

Permalänk
Medlem

Omdömen om olika AIB-partners

Hur ser de olika grafikkortstillverkarnas garantier och policys ut i Sverige?

Vilken kvalité brukar de hålla?

T.ex. har jag hört att XFX brukar snåla in på komponenterna. Och att EVGA och BFG har god kvalité. Medan vissa som Sparkle och Sapphire krånglar mycket vid garanti-ärenden.

Hur ser det ut egentligen. Vad är dina erfarenheter?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Hm. Har svårt att tro att XFX skulle använda sämre komponenter i kort för den svenska marknaden än i de för den amerikanska, där de ju har "dubbel livstidsgaranti".

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

Hm. Har svårt att tro att XFX skulle använda sämre komponenter i kort för den svenska marknaden än i de för den amerikanska, där de ju har "dubbel livstidsgaranti".

Självklart använder de samma komponenenter över hela världen. Det hindrar dem inte från att snåla på dem över hela världen. Dock så tror jag inte att det är de elektriska komponenterna som de snålar på utan snarare kylare i de fall där de inte följer referensmodellerna.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Mjo, så kan det nog vara

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

För att bara bryta mig in i tråden lite hänsynslöst;

Nej, på den gamla goda tiden så visste man att en del grafikkort hade sämre/billigare minneskretsar/kondensatorer(som exempel) som överklockade sämre eller gav mindre stabil spänning, exempelvis. Numera tror jag att det har passerat men självklart lever den försiktigheten kvar här och där. I recensioner numera(oftast, i varje fall) så står det aldrig vad det är för märke eller latens på minnena på grafikkorten, det var vanligt förr. Man kan ju utan större problem googla produktblad om man vet vad komponenten heter och således få reda på vad dem pallar.

Oj så rörigt det vart, men jag vart lite nostalgisk minsann.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

För att bara bryta mig in i tråden lite hänsynslöst;

Nej, på den gamla goda tiden så visste man att en del grafikkort hade sämre/billigare minneskretsar/kondensatorer(som exempel) som överklockade sämre eller gav mindre stabil spänning, exempelvis. Numera tror jag att det har passerat men självklart lever den försiktigheten kvar här och där. I recensioner numera(oftast, i varje fall) så står det aldrig vad det är för märke eller latens på minnena på grafikkorten, det var vanligt förr. Man kan ju utan större problem googla produktblad om man vet vad komponenten heter och således få reda på vad dem pallar.

Oj så rörigt det vart, men jag vart lite nostalgisk minsann.

Dold text

Ok, tackar för svaret.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"