Köra batterieliminator på personvåg?

Permalänk
Medlem

Köra batterieliminator på personvåg?

Tjao alla,

Min digitala personvåg gick till mitt livs glädje sönder för några månader sedan. Var den lilla "metallpinnen" som skall hålla fast batteriet (ett vanligt cr2032 3v som tex driver bios i vanliga datorer när strömmen är frånkopplad) som gick av..
Detta lyckades jag laga rätt snyggt med högtalarkabel och eltejp men nu när batteriet tagit slut igen fick jag byta och efter 3 veckors projekterande och liggande i badrummet slet jag nu bort hela hållaren för det batteriet.
Såg då även att det gick att sätta in 2st 1.5volts trippel-a (R03) batterier och få igång vågen, fast det fanns inga kontakter därinne. Naturligtvis får man börja fixa med det själv, vilket jag inte har någon vidare lust med utan funderade istället på att koppla in en lämplig batterieliminator i vågen.

Det skall alltså vara 3 volt vad jag har förstått. Frågan är hur många ampere vågen vill ha. Minns att jag körde igång en Ericsson T10 för ett par år sedan med en skalad usb-kabel och väggladdare med usb-kontakt för tex. mp3-spelare då jag inte hade någon laddare. Telefonen ville ha 4.8volt och spänningen på usb ligger ju på runt 5 så det gick alldeles utmärkt. Problemet är att jag inte skall ladda upp vågen och har för övrigt inte ens något batteri att ladda i den haha.. hittade nämligen åt en laddare till en rakapparat som jag slängde för flera år sedan som ger 3,2volt ut och 260mA, som man stoppar in i 230v uttaget.. ger den då konstant ut 260 milliampere hela tiden eller kan den "anpassa sig" efter hur mycket vågen behöver? antar ju att usb kan ställa in det bättre då man inte ansluter exakt samma saker hela tiden, denna adaptern är ju bara avsedd för en enda sak, en rakapparat..
Tack och Ha en skön sommar alla Clockers ;);)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Ohm lag gäller, även om det går att bygga en strömbegränsad spänningskälla. Problemet i detta fall är att du påstår att det är en batteriladdare och inte bara en batterieliminator som du har.
En batterieliminator eller nätadapter innehåller en transformator och en likriktare som tillsammans ger samma spänning som batterierna gör och därmed eliminerar behovet av batterier när det finns möjlighet till nätanslutning.
Nätaggregat - Wikipedia

Medans batteriladdaren kan fungera på lite olika sätt:
Battery charger - Wikipedia, the free encyclopedia

Sedan tänk på att 3,2V nästan är 7% mer än 3V, det borde nog inte vara något problem, men skulle kunna vara det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Annars finns det fina batterihållare att köpa för ett par tior. Borde vara det allra enklaste.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Amperemärkningen på en strömkälla berättar hur mycket den har kapacitet att ge om förbrukaren begär det, inte tvärtom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Ohm lag gäller, även om det går att bygga en strömbegränsad spänningskälla. Problemet i detta fall är att du påstår att det är en batteriladdare och inte bara en batterieliminator som du har.
En batterieliminator eller nätadapter innehåller en transformator och en likriktare som tillsammans ger samma spänning som batterierna gör och därmed eliminerar behovet av batterier när det finns möjlighet till nätanslutning.
Nätaggregat - Wikipedia

Medans batteriladdaren kan fungera på lite olika sätt:
Battery charger - Wikipedia, the free encyclopedia

Sedan tänk på att 3,2V nästan är 7% mer än 3V, det borde nog inte vara något problem, men skulle kunna vara det.

Fast ett vanligt AAA-batteri kan variera mellan 1,6 till 1,2 V beroende på kemi och laddningsgrad så de där extra 0,2 V från laddaren borde inte vara någon fara. Om elektroniken var så känslig för variationer i spänning hade det inte gått att använda batterier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bud_bundy:

Ohm lag gäller, även om det går att bygga en strömbegränsad spänningskälla. Problemet i detta fall är att du påstår att det är en batteriladdare och inte bara en batterieliminator som du har.
...
Medans batteriladdaren kan fungera på lite olika sätt:
Battery charger - Wikipedia, the free encyclopedia

En "laddare" till rakapparat eller mobiltelefon brukar i princip alltid vara en vanlig transformator och all laddelektronik finns inbyggt i själva enheten som ska laddas.

Har transformatorn rätt utspänning är det bara att köra, bara för att det står ett visst antal ampere på den betyder det inte att den trycker ut det och bränner sönder det man kopplar den till. Strömmärkningen är den maximala strömmen den kan leverera och jag har svårt att tro en personvåg behöver i närheten av 260mA då det i princip bara är displayen som drar någon ström.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]