Asus nya 14" : Asus X42JV - Köpråd sökes!

Permalänk
Medlem

Asus nya 14" : Asus X42JV - Köpråd sökes!

Jag letar för fullt efter en 14" som både är portabel men samtidigt har bra prestanda. Mitt val har tidigare legat på Acer TimelineX, men igår såg jag att Siba fått in en ny Asus! De båda datorerna verkar ha likvärdig prestanda, skiljer lite på gpu och cpu.
Acer kan fås med: i5 450 alt. 430 och 5650 gpu.
Medan Asus har: i5 430 och Nividia 335m gpu.

Vilken skall jag välja?

Jag använder den främst till skolarbeten men även en del hd-film och lite spelandes, kommer lira D3 när det släpps. Hemma kopplar jag datorn till en extern skärm så HDMI utgång gäller och det har de båda.
Budget är max 10.000:-

Vill främst ha åsikter om kvalitet, finish, prestanda osv som kan resultera i en köprek

Jämförelse på Prisjakt : Produktjämförelse hos Prisjakt
Länk till Asusen på Siba.se med bilder på den: Asus X42JV-VX022V

Permalänk
Medlem

Passa på att köp den på närmaste SIBA idag, de har 20% rabatt på alla datorer om du handlar på deras Kreditkort (Resurs). Mer prisvärt kan du knappast få det..

Permalänk
Avstängd

Acer är snabbast.

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

Jag vill inte köpa en dator utan att ha lite kött på benen, men klart att det hade varit prisvärt med 20% rabatt!

Men vilken dator man ska välja är den stora frågan. Att Acer är snabbast gör dock inte att valet faller på den, jag vill gärna ha lite åsikter om kvaliteten de båda emellan. Samt lite information om vilket grafikkort av dem som är det vassaste, 335m ligger ovanför 5650 på notebookcheck, men 5650 har stöd för directX 11. Hur stor är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du är intresserad utav en Packard Bell med ungefär samma prestanda, fast bättre grafikkort, så skulle jag rekommendera denna; Packard Bell EasyNote TJ75-JO-821NC .

Fick tips av Therealtwisted om denna dator och jag har köpt den! Efter att ha bytt dator flera gånger under några månader så är jag nu mycket nöjd!

Till det priset jag fick lägga (6800) så kan jag inte hitta någon som är lika bra som denna.

Radeon HD 5650
Intel Core i5 430M
4 GB RAM
320gb hdd
Webcam
Mic
4st USB portar
HDMI ingång
DVD brännare

Det enda som saknar är enligt mig blåtand, men men, för det priset kan man inte förvänta sig hur mkt som helst.

Det är lätt, blir ej varm, klarar alla spel jag testat så max (har iof bara testat world of warcraft och heroes of newerth). Är mer än nöjd, dock så fick jag en död pixel på skärmen vid leverans. Men sitter på ett ställe som ej stör. Var mycket piss-program installerade vid köpet, men har gjort en ny installation av datorn.

Glömde tacka therealtwisted för detta tips, så får passa på nu; TACK! (om du ser detta dvs hehe)

PS: Beställde från MP-butiken då jag bor i lund, hämtade i butik. Tog 2 dagar att leverara

Permalänk

Hej!

Någon som har någon info om Asus X42JV batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Om du är intresserad utav en Packard Bell med ungefär samma prestanda, fast bättre grafikkort, så skulle jag rekommendera denna; Packard Bell EasyNote TJ75-JO-821NC. [....]

Den datorn har riktigt bra spec till ett schysst pris, men... Jag känner att den blir för stor att bära med sig varje dag eftersom att jag studerar och då vill ha en lite lättare dator med längre batteritid. Därför är 14" lagom för mig för det blir lite mindre vikt men inte FÖR liten skärm som jag uppfattar 13". Tack ändå för tipset, kanske hjälper det någon annan som läser tråden

Permalänk
Medlem

Hittade ett test på någon fransk site.. Är det någon som är mer kunnig än mig som vill hjälpa mig att tyda resultaten och eventuellt jämföra med en Acer TimelineX 4820TG?

Länk till testet: MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service

Permalänk
Medlem

Just 4820 har tack vare sin optiska läsare en fläkt och en heatpipe mindre än 3820 som kan fås med samma maskinvara och är du inte i ett absolut behov av en läsare är den ett bättre val. 4820 har i ett par tester överhettat under stressprogram vilket aldrig hänt 3820.. Skillnaden mellan 13.3 och 14" är inte enorm och skärmupplösningen är densamma.
Rent generellt är TimelineX välbyggda, smidiga och snygga datorer.
Skillnaden mellan ett HD5650 GDDR3 (som det handlar om i Acers fall) och GT335m är inte så stor i syntetiska benchmarks (även om ati är snabbare även där..) men i praktiska speltester är skillnaden större och den blir ännu större med lite klock. I acers version kör kärna/minne i 550/750mhz men kortet är bara ett lägre klockat HD5730 så att öka klocken (görs lätt i amd gpu clock tool) till 5730-nivåer (650/800) ger en markant förbättring utan att det i alla fall i min aspire 5740g med samma gpu påverkar temperatur eller ljudnivå. Då blir skillnaden mellan ati och nvidia rätt stor..
Min 5740 med just i5 430 och HD5650 gav 7192p i 3dMark06 oklockad och 8012 med 5730-nivåer och skillnaden i fps i spel blev större än skillnaden i poäng..och i just spel är ju redan ett standard 5650 en hel del snabbare än GT335 så är grafikprestandan en viktig faktor är valet enkelt!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Just 4820 har tack vare sin optiska läsare en fläkt och en heatpipe mindre än 3820 som kan fås med samma maskinvara och är du inte i ett absolut behov av en läsare är den ett bättre val. 4820 har i ett par tester överhettat under stressprogram vilket aldrig hänt 3820.. Skillnaden mellan 13.3 och 14" är inte enorm och skärmupplösningen är densamma.
Rent generellt är TimelineX välbyggda, smidiga och snygga datorer.
Skillnaden mellan ett HD5650 GDDR3 (som det handlar om i Acers fall) och GT335m är inte så stor i syntetiska benchmarks (även om ati är snabbare även där..) men i praktiska speltester är skillnaden större och den blir ännu större med lite klock. I acers version kör kärna/minne i 550/750mhz men kortet är bara ett lägre klockat HD5730 så att öka klocken (görs lätt i amd gpu clock tool) till 5730-nivåer (650/800) ger en markant förbättring utan att det i alla fall i min aspire 5740g med samma gpu påverkar temperatur eller ljudnivå. Då blir skillnaden mellan ati och nvidia rätt stor..
Min 5740 med just i5 430 och HD5650 gav 7192p i 3dMark06 oklockad och 8012 med 5730-nivåer och skillnaden i fps i spel blev större än skillnaden i poäng..och i just spel är ju redan ett standard 5650 en hel del snabbare än GT335 så är grafikprestandan en viktig faktor är valet enkelt!

Är beredd att hålla med föregående talare. Tror Acern är den som levererar mer kräm. Hur det är med kvaliten låter jag vara osagt. Läs 3820tg tråden som finns på forumet. De flesta verkar vara nöjda där. Asus har väl som jag förstått det ett generellt gott rykte?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Bra feedback på Acern och som det ser ut nu lutar det åt att det blir en TimelineX, väntar bara på lite tester på Asusen så att man verkligen ser vad den går för

Permalänk
Medlem

Köpte Asusen med i3 CPU rättare sagt Asus x42jv-vx024v. Riktigt kass batteritid så kommer att lämna tillbaka den imorgon. Tur att jag gardera mig om det i butiken iom säljaren inte hade någon information om batteritid så fick jag hans ord på att han skulle lösa det ifall det var för dålig. Under 3h verkar det vara vilket är helt kasst. Får bli en UL30VT till tjejen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Köpte Asusen med i3 CPU rättare sagt Asus x42jv-vx024v. Riktigt kass batteritid så kommer att lämna tillbaka den imorgon. Tur att jag gardera mig om det i butiken iom säljaren inte hade någon information om batteritid så fick jag hans ord på att han skulle lösa det ifall det var för dålig. Under 3h verkar det vara vilket är helt kasst. Får bli en UL30VT till tjejen istället.

Ajdå, tråkigt att det är så kass batteritid... Antar att det är samma batteri i alla x42jv modellerna :/
Väntar fortfarande på en recension av datorn från någon testsida men verkar dåligt med det...

Permalänk
Medlem

De som är mer vana med bärbara och vet hur man ska optimera den för att få ut max av batteriet får säkert till det bättre men för mig blir det att avstå.

Permalänk
Medlem

Hur mkt batteritid hade du på den?

Edit: srry läste inte tillräckligt långt in i inlägget...