Geforce GTX 480 med kraftfullare strömreglering

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 480 med kraftfullare strömreglering

En kinesisk sajt publicerar bilder på vad som sägs vara ett uppgraderat kretskort till Geforce GTX 480.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Passande med svart pcb lite onskefull mystik över det hela, hoppas på fullbordat fermi..... sjukt grymt

Permalänk
Medlem

Kanske blir det lite konkurrens även i High-end då?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Maffigt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tycker lite synd att man ej släppt 512 direkt. Hoppas de som har varit trogna och köpt gtx480 får någon form av rabatt

(Notera, jag är ej någon gtx480 ägare)

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Inaktiv

Det var en riktigt grym pcb! Hoppas på lite konkurrans i prestandasegmentet (även när det gäller strömförbrukning).

Permalänk

Om priset håller sig under 6.5k så blir det nog att vänta på 485 isället för 470 SLI hoppas hoppas....

Permalänk
Medlem

Med tanke på att gtx 480 ligger mycket nära hd 5970 i pris så har jag svårt att se köpare av detta kort. Möjligtvis om köparen är intresserad av 2 st kort för ev. bättre skalning men det känns ju då också som att 2 st 5970 eller flera 5870 då ger bättre prestanda / krona. Så kortet är nog till för nvidia fanboys och inte till de som tänker på funktioner, pris / prestanda. Det har dock sina fördelar att undvika både SLI och Crossfire och om man vill ha det kraftigaste singegpu kortet av någon av de anledningarna och är beredd att betala en hel del extra för det så kanske detta är intressant. De får dock hoppas på att det kommer med vätskekylning då de är så ljudliga och varma. F.ö. tycker jag alla grafikkort borde komma med vätskekylning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Med tanke på att gtx 480 ligger mycket nära hd 5970 i pris så har jag svårt att se köpare av detta kort. Möjligtvis om köparen är intresserad av 2 st kort för ev. bättre skalning men det känns ju då också som att 2 st 5970 eller flera 5870 då ger bättre prestanda / krona. Så kortet är nog till för nvidia fanboys och inte till de som tänker på funktioner, pris / prestanda. Det har dock sina fördelar att undvika både SLI och Crossfire och om man vill ha det kraftigaste singegpu kortet av någon av de anledningarna och är beredd att betala en hel del extra för det så kanske detta är intressant. De får dock hoppas på att det kommer med vätskekylning då de är så ljudliga och varma. F.ö. tycker jag alla grafikkort borde komma med vätskekylning.

Powercolor har sedan en tid sålt 5xxx kort med förmonterade vattenblock men ditt resonemang håller nog inte då man ändå inte kan använda kortet om man inte har alla andra delar till en LC-loop, så dem som känner att vatten is the way to go kommer vattenkyla och överklocka och resten inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Powercolor har sedan en tid sålt 5xxx kort med förmonterade vattenblock men ditt resonemang håller nog inte då man ändå inte kan använda kortet om man inte har alla andra delar till en LC-loop, så dem som känner att vatten is the way to go kommer vattenkyla och överklocka och resten inte göra det.

Mitt resonemang håller, men hur stor efterfrågan är vet jag inte.
Saken är den att många vill köra vätskekylning men inte vill riskera att förlora garanti och det finns även vana överklockare som av olika anledningar inte vill byta till vattenkylning manuellt själva. Om det nu har börjat komma sådana produkter, vilket jag faktiskt missat, så tror jag flera komma hålla utkik efter dessa i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Imponerande!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Mitt resonemang håller, men hur stor efterfrågan är vet jag inte.
Saken är den att många vill köra vätskekylning men inte vill riskera att förlora garanti och det finns även vana överklockare som av olika anledningar inte vill byta till vattenkylning manuellt själva. Om det nu har börjat komma sådana produkter, vilket jag faktiskt missat, så tror jag flera komma hålla utkik efter dessa i framtiden.

Ville inte framstå som otrevlig eller så håller med dig om att det är hög tid att tillverkare föröker bygga in vattenkylning på de mer extrema korten, jag själv skulle inte köpa då jag älskar att bygg men det är nåt som jag vet många skulle våga köpa
Här är nåt som vore coolt om t.ex ASUS, XFX, Gigabyte mm kunde sälja förmonterat Omni A.L.C.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Med tanke på att gtx 480 ligger mycket nära hd 5970 i pris så har jag svårt att se köpare av detta kort. Möjligtvis om köparen är intresserad av 2 st kort för ev. bättre skalning men det känns ju då också som att 2 st 5970 eller flera 5870 då ger bättre prestanda / krona. Så kortet är nog till för nvidia fanboys och inte till de som tänker på funktioner, pris / prestanda. Det har dock sina fördelar att undvika både SLI och Crossfire och om man vill ha det kraftigaste singegpu kortet av någon av de anledningarna och är beredd att betala en hel del extra för det så kanske detta är intressant. De får dock hoppas på att det kommer med vätskekylning då de är så ljudliga och varma. F.ö. tycker jag alla grafikkort borde komma med vätskekylning.

Det här är ett kort för folk som inte vill spela med konstant micro-stuttering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det här är ett kort för folk som inte vill spela med konstant micro-stuttering.

+1, samt att single-gpu kort är _ALLTID_ bättre än dual-gpu kort, fördelarna är bra mycket fler än nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

+1, samt att single-gpu kort är _ALLTID_ bättre än dual-gpu kort, fördelarna är bra mycket fler än nackdelarna.

Om man vill betala för det så. Smakar det så kostar det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det här med MS, gäller det alla spel eller är det bara vissa spel? Hur utbrett är det?
Jag menar, om vi tar Crysis tex. En setup med 3 GTX480 som vissa använder när de vill försöka maxa Crysis, skulle det flyta sämre än med ett 480-kort då eller?

Det känns som hela MS-historian är väldigt difus. Om det är hysch hysch eller om det många som tycker att det är skitsnack vet jag inte. Själv har jag inte upplevt MS själv men jag har ju sett video på det och då ser man ju det väldigt uppenbart.

Men som sagt, hur utbrett är det? Klarar sig vissa på ren tur eller är alla med flera grafikkort drabbade? Är det vissa spel, operativ osv...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Passande med svart pcb lite onskefull mystik över det hela, hoppas på fullbordat fermi..... sjukt grymt

Det är förmodligen av praktiskt betydelse. För att dölja brännmärkena från GPU:ns värmeutveckling.

Skrivet av Lafiel:

Tycker lite synd att man ej släppt 512 direkt. Hoppas de som har varit trogna och köpt gtx480 får någon form av rabatt

(Notera, jag är ej någon gtx480 ägare)

Det där kan man alltid spekulera kring, den enklaste förklaringen ligger nog i tillverkningsvolymen av felfria chip. NVIDIA ville nog inte släppa fullversionen utan att ha ett tillräckligt lager med chip för att tillfredställa marknaden, vilket jag har full förståelse för. PR är ju ett delikat område för både det RÖDA och GRÖNA laget...

Skrivet av Asheileon:

Om priset håller sig under 6.5k så blir det nog att vänta på 485 isället för 470 SLI hoppas hoppas....

Ah, nu börjar det bli interesant. Själv hade jag aldrig köpt ett fermikort med strypt prestanda, jag kräver 512 CUDA kärnor aktiverade innan jag funderar ens på att slänga upp mina surt förvärvade slantar. Med tanke på hur Fermikorten skalar så bör man ju se en ökning av prestandan på ca: 7%, om sedan köpet blir av hänger givetvis på det slutliga priset... Den som lever får se!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

heh jag har två 480 (i olika datorer) och är ganska nöjd.
sure, kostar en del, men till arbetsdatorn var det nog det bästa valet.

persondatorn stod det mellan 5870 och 480.
blev ett 480 pga fina framtidsutsikter, 3d stöd, physx och för att jag (erkänner) gillar att säga att jag har det bästa.

tycker inte ljudnivån är så farlig.
med hörlurar hör jag inte fläkten om jag sätter den på 75% och då går kortet inte över 65 grader (om jag inte spelar RIKTIGT länge).

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det här med MS, gäller det alla spel eller är det bara vissa spel? Hur utbrett är det?
Jag menar, om vi tar Crysis tex. En setup med 3 GTX480 som vissa använder när de vill försöka maxa Crysis, skulle det flyta sämre än med ett 480-kort då eller?

Det känns som hela MS-historian är väldigt difus. Om det är hysch hysch eller om det många som tycker att det är skitsnack vet jag inte. Själv har jag inte upplevt MS själv men jag har ju sett video på det och då ser man ju det väldigt uppenbart.

Men som sagt, hur utbrett är det? Klarar sig vissa på ren tur eller är alla med flera grafikkort drabbade? Är det vissa spel, operativ osv...

Det gäller alla spel.
ALLA datorkonfigurationer där det finns 2 eller fler grafikprocessorer lider av microstuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Passande med svart pcb lite onskefull mystik över det hela, hoppas på fullbordat fermi..... sjukt grymt

Skrivet av ZAIZAI:

Det är förmodligen av praktiskt betydelse. För att dölja brännmärkena från GPU:ns värmeutveckling.

Har svart PCB på mitt GTX 260 varken ondskefullt eller tvunget att dölja några brännmärken, 68*C max efter 1½ timmes COD4 med fläkten på Auto (40%)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det gäller alla spel.
ALLA datorkonfigurationer där det finns 2 eller fler grafikprocessorer lider av microstuttering.

mja, ibland så räcker det med bara en gpu. och sunkiga drivare.
Hata microstutter!

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

mja, ibland så räcker det med bara en gpu. och sunkiga drivare.
Hata microstutter!

Microstuttering ska inte förekomma i singel GPU konfigurationer..
Microstuttering uppstår när grafikkort 1 och 2 turas om att "rita" bilderna.

Permalänk
Hedersmedlem

250W TDP stämmer ju inte, därför kanske detta nya kort behövs. Dessutom, Matrox Millenium från 1995 använde ytmonterade tantal-kondensatorer. Inte mycket att ståta med 2010.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kommer bli kul att se stockkylaren på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

+1, samt att single-gpu kort är _ALLTID_ bättre än dual-gpu kort, fördelarna är bra mycket fler än nackdelarna.

Mja, jag skulle nog hellre ha två stycken gtx 480 (eller något annat kort) än ett

Skrivet av MultiMan:

250W TDP stämmer ju inte, därför kanske detta nya kort behövs. Dessutom, Matrox Millenium från 1995 använde ytmonterade tantal-kondensatorer. Inte mycket att ståta med 2010.

Det kanske innehåller något dyrt material? Tex guld är ungefär lika mycet att ståta med idag som för 15 år sedan. Jag vet inte, vore en möjlig förklaring. Skulle det bara handla om teknik så skulle väl alla använda dem idag.

Skrivet av Asheileon:

Kommer bli kul att se stockkylaren på den

Världens första 3-slot grafikkort?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett specialkort. Grymt snyggt.

Tantalum är ett dyrt material.

MS finns alltid för mer än två kort och ändå är det så gott som ingen som märker det. MS är sååå 2007...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem

Tantal är relativt dyrt och stabilt, ja, men det var ju inte riktigt min poäng. För er som vill se: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV#...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av tannat:

MS finns alltid för mer än två kort och ändå är det så gott som ingen som märker det. MS är sååå 2007...

Tror nog att de flesta märker av det om man jämför double GPU och single GPU direkt.
Det är en sak som händer år efter år, det är att ägare till SLI kort från förra generationen (t.ex. GTX 280 SLI eller GTX295) som går över till single GPU av nyaste generationen (GTX480), upplever att spelen flyter mycket jämnare och bättre med det nya single GPU kortet än med den gamla SLI konfigurationen, trots att fps är den samma.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tror nog att de flesta märker av det om man jämför double GPU och single GPU direkt.
Det är en sak som händer år efter år, det är att ägare till SLI kort från förra generationen (t.ex. GTX 280 SLI eller GTX295) som går över till single GPU av nyaste generationen (GTX480), upplever att spelen flyter mycket jämnare och bättre med det nya single GPU kortet än med den gamla SLI konfigurationen, trots att fps är den samma.

Har kört ett 5870 och CF (på samma system) och upplever inte MS-problem. Bara fördelar med bl.a. mycket högre fps(min)

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Skrivet av henricsson79:

Har kört ett 5870 och CF (på samma system) och upplever inte MS-problem. Bara fördelar med bl.a. mycket högre fps(min)

Kul att nån har det bra med flera gpu'er ända gången då mitt 5970 har fungerat till belåtenhet(om man räknar bort drivers) var med ett vattenblock på