Microsoft lovar satsning på PC-spel

Permalänk
Avstängd

PC:n passar bra för sådana spel som bäst lämpar sig för muskontroll... t.ex. Sim City, The Sims, The Settlers, Command & Conquer och liknande... även om jag har vant mig även där med gamepad numera. FPS som många nämner som förstaval hamnar numera sist för mig... har spelat det så pass mycket med gamepad att det fungerar kanon.

Sen vore det ju inte helt fel ifall det kunde bli mer standardiserat på pc-sidan... precis som det är med konsolerna. Alltså färre konfigurationer... som skulle leda till bättre optimerade och mer buggfria spel, samtidigt som de kan prestera så mycket bättre när de kan anpassas till färre alternativ.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Många har en PC, men färre spe4lar nog på den.
En konsol kostar långt mindre än en duglig spel-PC. Sen bör man tillägga attd et är sjukt mycket större piratkopiering på PC-fronten vilket klart drar ner intäkterna, och expansioner/DLC säljer bättre till konsol.
Konsolspelen kräver mindre patchar, är lättare/billigare att utveckla till då du slipper anpassa till olika hårdvara, inga problem med övrig mjukvara etc.
FPS är lättast på PC, men roligast på konsol (mer utmaning), RPG är grymt mycket bättre på konsol, J-RPG samma sak, RTS är dock i det närmsta ospelbart på konsol :/
Vill man vara på den säkra sidan så har man både en PC och en konsol, även om jag ska erkänna att jag på sista tiden spelat mer på konsol pga den sköna kontrollen m.m. MEn det viktigaste är väl enligt min mening att det fortfarande släpps vettiga spel, vi vill inte bara ha Wii-casual titlar, oavsett plattform.

Fps mer utmaning på konsol???
Med 99% autoaim på fps konsolspel så är väl det knappast nån utmaning alls att köra fps på konsol eller har jag missat nåt??l

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alban72:

Fps mer utmaning på konsol???
Med 99% autoaim på fps konsolspel så är väl det knappast nån utmaning alls att köra fps på konsol eller har jag missat nåt??l

Fps spel på konsol är oftast slöare med tanke på att alla rör sig så stelt och slött. Vilket gör att tant agda också har en chans, många konsolfpsgamers klarar inte av att spela ett fps på pc för att dom dör för mycket.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Jag spelar bara på PC. Kan bli avundsjuk ibland på konsoller när de släpper feta titlar som ser grymt snygga ut.
Vill ni snacka om dåliga portningar....Dead Space, sämsta portningen någonsin. Helt ospelbart med keyboard och mus.

Permalänk
Medlem

Freelancer 2 skulle vara nice Om det kommer och det är DX11 så kommer jag lätt att köpa ett DX11 kort bara för det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bra

Härligt. RTS, MMO och FPS är överlägset bäst på PC och det kommer inte förändras än på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Så det köps teknikprodukter (grafikkort med mera) smo aldrig förr samtidigt som det är inte fel på spelkonsumtionen (i digital form). Kan någon då förklara för mig varför pc-spelaren är så förbaskat förbised i skrivande stund?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det är bara bra om det kommer fler lir till pc, det finns inte tillräckligt många av hög kvalitet och om microsoft kan leverera det så vore det trevligt.

Skrivet av Hunter(Swe):

Styrningen är väl kass på alla BF spelen? Jag vägrar spela skiten helt och hållet och nu är det Medal Of Honor samma skit som BF BC2

Det är inga fel alls på styrningen i bc2.
Skräp bakom tangentbordet någon?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Microsoft har lagt ner tre kända företag som gjorde PC-spel, FASA, Ensemble och ACES. (De är väl i klass med EA snart när det gäller nerläggning av klassiska studios). Dessutom har de själva satsat allt på XBox istället och absolut noll på PC. Det enda Microsoft gör för spel på PC är DirectX, och det är mer obligatoriskt än någon form av egentligt stöd. Tack vare avsaknaden av support och agerande från Microsofts sida så har de indirekt gjort att marknaden för spel på PC minskat. Kanske till och med mer än vad piratkopiering gör för att minska marknaden.

Det finns många saker som de skulle kunna förbättra för spelande på PC. Här är några (kanske tokiga) ideer jag kom att tänka på.
* Någon form av game-mode i Windows, kör isolerat och med verifierade drivers/program så att risken för problem och krasher minimeras. Stänger ner saker som inte behövs för att sen starta dem när man går tillbaks till desktop mode. Krångel med spel är ett av de stora problemen med PC på Windows jämfört med konsoller.
* Någon form av spelstöd i WLM. Varför inte en speloverlay som gör att man kan använda WLM som en global kompis/chat-tjänst inne i spel också. WLM används redan av massor med gamers, varför inte utveckla det?
* Köp upp en mindre konkurrent till Steam, få deras utbud av spel på digital distribution och utveckla/använd deras klient/system istället för sunkinga GFWL. T.ex. Impulse vore ett vettingt alternativ (deras klient är faktiskt riktigt trevlig).

Permalänk
Medlem

Får hoppas på nytt age of empires då.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

FPS är lättast på PC, men roligast på konsol (mer utmaning), RPG är grymt mycket bättre på konsol, J-RPG samma sak, RTS är dock i det närmsta ospelbart på konsol :/

Håller inte med på någon punkt där.

..förutom RTS-notisen.

Kul med åsikter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av exroz:

Det är inget fel på GFWL. Är ju bara att logga in en gång och ställa in autologin. Det är enkelt att kolla på achievements och spela online...
Ser verkligen inte något problem i programmet.

onT: Trevligt att spelutgivarna börjar komma tillbaka till PC'n.

Dom hade stora problem för drygt ett år sedan, chefen för GFWL fick tom sparken.
Mycket troligt att dom fixat problemen nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Microsoft har såvitt jag vet inte givit ut ett större spel till PC plattformen sen Gears of War, alltså 2007 (!).

Så för mig är det lite seeing-is-believing mode. Men hoppas gör man!

Permalänk
Medlem

Fattar inte hela grejen, pc är störst eftersom alla har i princip en. Och i princip alla spelar på den, även om det ofta inte handlar om särskilt avancerade spel för vissa.

Konsoller är för dyra för att folk ska köpa in en sån när dem redan har en pc som duger gott och väl att spela på. Att koppla datorn direkt till tv:n och använda den till skärm blir bara vanligare och vanligare vilket gör spel till pc ännu mer attraktiva för dem flesta.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToScA-:

Microsoft har såvitt jag vet inte givit ut ett större spel till PC plattformen sen Gears of War, alltså 2007 (!).

Ett spel anpassat till xbox360;ns hårdvara som är allt annat än modern

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Så det köps teknikprodukter (grafikkort med mera) smo aldrig förr samtidigt som det är inte fel på spelkonsumtionen (i digital form). Kan någon då förklara för mig varför pc-spelaren är så förbaskat förbised i skrivande stund?

Tror att det ligger mycket i vad Doug Lombardi (Valve) sade i en interview på Shacknews:

Citat:

Shack: Interesting that you use the word "perception." Is this a perception problem?

Doug Lombardi: It is absolutely a perception problem. I mean one of the things that happens is--Microsoft has an army of PR people that work for Microsoft. They have at least two agencies that are additional armies. Nintendo I'm not as familiar with their PR outline, but I'm sure it's similar. Sony is similar. The PC has nobody. They've got people like us, in our spare time, talking to guys like you. I mean if there were hundreds of PR people stationed around the world, whose whole job was to call you every day and tell you why the PC was a great platform, your perception would probably be different.

Sedan händer det rätt ofta att statistik kan tolkas på fel sätt. Typ man jämför tre platformar (Xbox 360, Wii, PS3) mot en (PC) eller att man antar att försäljningsstatistik på Amerikanska butiker gäller även i resten av världen och sedan struntar i försäljning genom andra kanaler.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det är bara bra om det kommer fler lir till pc, det finns inte tillräckligt många av hög kvalitet och om microsoft kan leverera det så vore det trevligt.

Det är inga fel alls på styrningen i bc2.
Skräp bakom tangentbordet någon?

Det är det verkligen. har nämnt det i andra trådar för länge sedan. Det är svårare att springa A+W och D+W än många andra fps spel

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

beslutade mig för att köpa age of empires 3 för ett tag sedan men blev smått besviken, var ju som en nedgradering från 2:an på många sätt... Multiplayer, Ui m.m var mycket sämre än konkurenterna samt AoE 2... Fy skäms!

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

talk i cheap....
crappy consol ports dont make any1 happy...
för övrigt så tror jag att jag skulle föredra en uppföljare till starlancer
men freelancer rockade fett med(lite inofficiell uppföljare)

Freelancer 2 var på väg ett tag men blev nerlagt. Och även det spelet var på väg till xbox enbart.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Fable 1 var helt underbart till pc så ska nog bli riktigt kul med 3:an. Känner mig så stel utan musen, fable 2 var hyffsat kul på xbox men bara att sitta framför konsollen fick mig att tröttna. Men mest av allt skulle man nog villja ha halo tillbaks till pc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar alla sportspel till PC? Skit EA

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

beslutade mig för att köpa age of empires 3 för ett tag sedan men blev smått besviken, var ju som en nedgradering från 2:an på många sätt... Multiplayer, Ui m.m var mycket sämre än konkurenterna samt AoE 2... Fy skäms!

Jag var bombsäker på att Aoe2 Age of kings var Aoe3 :P. va för att det som egentligen var 3'an hade sån dålig grafik som gjorde att jag blandade ihop dom ^^. Trodde så i flera år , sen när jag testade Aoe3 för att få mig lite nostalgi så vart jag ganska förvånad

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb