Så gör man om en dator till router

Permalänk
Medlem

Verkar som många fått pfsense att fungera bra. Har kört det i 24 timmmar och det fungerar bra förutom att cpu jobbar hårt.

Har 100/100 och när jag använder 100/20 så är det 100% load

Kör på en P4 2.0Ghz, 512 ram och från cd,

Datorn ska klara boota från usb men den gör det inte, Testa samma usb på en nyare dator och då bootar den så inge fel på usb minnet.

varför drar den så mycket cpu ????

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste vara något helt galet. Har du gjort några speciella inställningar som tvingar pfsense att forstala runt data på något vis?

Jag använder visserligen inte pfsense utan monowall, men pfsense drar ju nytta av monowall projektet. På ett system av typ Intel P3 klass får jag vid samma belastning kring 5 - 15 % CPU användning. En P4 borde dra runt en så pass liten belastning utan att ens hicka.

Permalänk
Medlem

boota bara upp den från cd. Har dhcp så efter jag walt LAN och WAN så va det bara tuta och köra. Enda inställningen jag ändrat är att upnp är på

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Funkar denna guiden fortfarande, eller har den blivit lite väl utdaterad?
Bra å veta innan man börjar, ifall man kommer springa i 2k problem innan man kan få igång den

Permalänk

hmm lär inte datorn dra en massa ström? en router drar väl inte direkt mycket?

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

köper hellre en router

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

För de som tycker att detta med teknik och speciellt tycker om att snickra själv så finns det även ett par rigtigt fina Linux/unix baserade router/firewall program.

LEAF — Linux Embedded Appliance Firewall

FREESCO Project

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.