AMD 12 till 18 månader efter Intel

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel gör bort sig rejält i sådär 10 år i rad, enda sättet att komma ikapp för AMD som jag ser det. De är för mycket efter helt enkelt... och det lär bli värre å värre med tiden då Intel kan satsa mer på utveckling. Intel går mot monopol

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Syftet med mindre "process" är ju att det ska kosta mindre och ha lägre strömförbrukning...

Helt rätt, men det kostar väldigt mycket att vara först med en ny tillverkningsprocess. Att bygga en ny fabrik och köpa ny utrustning är inte direkt billigt. Extra dyrt är det om är processen är helt ny men det gör förmodligen inte så mycket för Intel för det har nog pengar så det räcker. Efter ett stund blir utrustningen billigare så AMD sparade en hel del genom att vara något efter men nu är det ju GlobalFoundries som sköter det där. Att GlobalFoundries tillverkar AMDs processorer i SOI-teknik kan möjligen göra det lite dyrare men det har ju sina fördelar också t ex lägre effektutveckling.

Iofs så tycker jag AMD gör ett väldigt bra jobb ändå trots att de ligger lite efter i tillverkningsprocessen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Perfekt, då kan man fortsätta köra AMD och se idioterna runtikring slösa pengar på dyrt intel-bjäffs haha!

Seriöst, det har ALLTID varit såhär att intel har dyrare processorer som tillverkas med dyr teknik och inte presterar märkbart bättre än AMD ändå.

ingen nyhet.

Athlon FX?
prislap som skulle göra intel stolta
kan nån länka en artikel som hette from copying to inovation? jag hittar den inte
som följer historien ända från att IBM ger bort x86 till intel med kravet att dom licensiera det till en tillverkare till..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lite synd att de ligger efter men De står sig bra emot intel även fast de har högre tillverknings process.

Lite synd at de ligger efter men de står sig bra mot intel även fast de är några gånger mindre.
(Antal anställda: Intel : 80k, AMD: 11k, enl. Linkedin)

Men även om AMD går under blir det nog som med alla enorma imperier till slut: går i bitar, knoppas av, kanske Intel1 och Intel2.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Intel har mer eller mindre alltid haft ett försprång med en mindre tillverkningsprocess. Detta behöver inte betyda att Intel har ett prestanda försprång då ingen vet hur kraftfull Bulldozer kommer att bli. 130nm K8 utpresterade Intel's 90nm processorer totalt. AMD's 90nm K8 processorer var tom bättre än K8 på 65nm.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

Athlon FX?
prislap som skulle göra intel stolta
kan nån länka en artikel som hette from copying to inovation? jag hittar den inte
som följer historien ända från att IBM ger bort x86 till intel med kravet att dom licensiera det till en tillverkare till..

IBM ge bort x86? Tror aldrig dom ägt x86. Intel sålde x86 då kontraktet var för en arkitektur med kompletta ritningar för en CPU och tillhörande styrchipset. Intel köpte dock tilblaks rättigheterna av företaget. Skulle IBM ha nåt att säga till om måste dom ha köpt x86 av intel vid ett tillfälle vilket jag aldrig hört ett skit om. Däremot tillverkade även IBM x86 kopior och gjorde kontrakt med cyrix så dom fick tillverka och sälja så många cyrix processorer dom ville. Vad IBM gjorde var att så fort Cyrix hittade en kund gick IBM dit och la ett lägre bud. Cyrix hade inget att säga till om så gick det som det gick. IBM har dock inte gjort några x86 på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Någon som vet när lite "billigare" 32 nm prollar från Intel kommer ut?

Är en i3-530 för 1200 kr tillräckligt billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Är en i3-530 för 1200 kr tillräckligt billigt?

jag vill se fyrkärnig för ungefär samma pris (1200-1700) och runt 2.4-3.0 Ghz eftersom AMD klarar detta trots snävare budget så borde Intel!!!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge eller Bulldozer.. det är frågan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

AMD blir ägt återigen, inte så överraskande.

De enda som blir ägda är Intelfanbois som betalar överpriser både på cpuer och mk.

Skrivet av SprengdPanda:

Är faktiskt en myt, alla mina tjejpolare säger samma sak

Det säger dom bara för att vara snälla mot dig. Storleken spelar roll. Men det är inte längden som tjejerna vill ha, det är grovleken. Normallång & grov då är dom nöjda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gurrty:

Är en i3-530 för 1200 kr tillräckligt billigt?

Tänkte mer prestanda. Typ I7 och I5 modeller för typ 2000-4000kr.

Visa signatur

[Project]
WING X99