Permalänk
Medlem

Moderkortstankar, inkoppling av kablar.

Hej.

Har upptäckt ett litet problem och undrar om någon kan/vill hjälpa mig med det.

Jag ska byta chassi och tänkte använd mig av original moderkort. Min dator är en Packard Bell imedia och jag tror moderkortet heter MCP78PVM-PM (det stod på 2 klisterlappar så då måste det ju vara sant) Problemet är att allt är ihopbyggt på datorn jag har nu så startknapp, reset, powerled och hdd led är kopplade till 1 kontakt som kopplas in på moderkortet. I chassit jag tänkte använda har ju alla dessa saker egna kontakter. Måste jag köpa ett nytt moderkort (och registrera om Windows) eller går det att lösa?

Jag har inte haft sönder ON-knappen på mitt nuvarande chassi so jag vet inte hur komponenterna ser ut och om jag kan använda dem.

Snälla hjälp mig. Har aldrig varit med om en så dum konstruktion förut och ett nytt moderkort skulle fördyra/komplicera hela bygget.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Förutsatt att kontakterna passar på moderkortet är det inget problem. En idé vore att på moderkortet mäta med multimeter vilka pinnar som hör ihop och sedan testa sig fram till vilka par som som har vilken funktion.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hade av fronten idag ock kontrollerade och jag tror att problemet är större än jag först trott. Start/reset finns i samma knapp och endast en led finns. Kunde inte se baksidan eftersom det sitter en hårddisk i vägen som jag inte vill röra just nu.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Fortsätter på min egen tråd. Det här är en följdfråga på samma ämne.

Jag kom inte runt att köpa ett nytt moderkort. Nu vill jag bara veta om jag måste avaktivera det gamla moderkortet på något sätt? Hittade inget moderkort i "Enhetshanteraren". Att Windows kommer att hitta kortet tvivlar jag inte på men kommer det att uppstå konflikter? Det var flera år sedan jag senast byggde ihop en dator.

Kör Windows Vista SP2

Så en snabb bonusfråga: Spelar det någon roll på vilket håll en hårddisk monteras? Originaldisken i min dator är en Seagate Barracuda 7200.11 och den sitter lodrätt dvs med anslutningarna uppåt och den andra kortsidan nedåt. I mitt nya chassi måste den sitta vågrätt dvs som vanligt. (Skäll inte på mig om ni tycker att frågan är dum).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

då kommer antagligen att behöva ominstalera windows för att det ska fungera (om det inte är exakt likadant mobo) sen kommer antagligen microsoft vara lite besvärliga med akteveringen... och slutligen kan HDDn monteras vågrätt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

då kommer antagligen att behöva ominstalera windows för att det ska fungera (om det inte är exakt likadant mobo) sen kommer antagligen microsoft vara lite besvärliga med akteveringen... och slutligen kan HDDn monteras vågrätt.

Måste man installera om Windows? Det har jag inte hört förut. Det gjorde jag definitivt inte förra gången (men då körde jag Windows ME). Att Windows måste registreras vet jag däremot om.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag verkar lite otålig, men jag skulle verkligen behöva ett svar på min senaste fråga.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det väl ominstallation som gäller?! Om du inte redan gjort det?
Sitter hhd bara i 90gradersförskjutningar är det inga problem

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Använd driversweeper för att plocka bort alla drivrutiner, då kan det funka att byta moderkort utan att installera nytt OS. Förövrigt får du troligen inte snabbare svar för att du bumpar, tråden kan istället bli låst eller så orkar folk inte svara någon som är så otålig och bumpar sina trådar men ändå inte kan söka efter informationen (som jag vet finns här då det är en vanlig fråga ang moderkortsbyten)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna vara lite tydligare. Behövs en ominstallation av Windows när man byter moderkort. Ja eller nej?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger ja på den frågan, sedan finns det ju andra som påstår att detta inte behövs, men problemen kan komma senare när när man minst anar det så JA! Installera om!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Skulle ni kunna vara lite tydligare. Behövs en ominstallation av Windows när man byter moderkort. Ja eller nej?

Skiljer det mycket mellan moderkorten, ominstallation krävs.

Snarlika moderkort, likartad chipset osv, det kan fungera utan ominstallation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Skiljer det mycket mellan moderkorten, ominstallation krävs.

Snarlika moderkort, likartad chipset osv, det kan fungera utan ominstallation.

värt att tänka på att systemet blir troligen 150% stabilare om man installerar om med 'rätt' hårdvara istälelt för att köra en halvfungerade version som är skriven efter sin gamla setup

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Här var det blandade bud men det gör ingenting. Jag tror jag provar utan ominstallation eftersom det är enklast så. Har för mycket filer på min hårddisk (bland annat har jag ett spel som sprider ut sig på olika platser) nerladdade gratisprogram, uppdateringar etc som det kommer att bli svårt att lägga tillbaka igen. Om jag misslyckas kan jag ju använda mitt nya moderkort senare. Som plan B har jag bett en datorfirma att hjälpa mig med inkoppling av strömbrytare etc till mitt befintliga moderkort. (Skickade bara mejlet idag så om de kan hjälpa mig vet jag inte).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagab:

Här var det blandade bud men det gör ingenting. Jag tror jag provar utan ominstallation eftersom det är enklast så. Har för mycket filer på min hårddisk (bland annat har jag ett spel som sprider ut sig på olika platser) nerladdade gratisprogram, uppdateringar etc som det kommer att bli svårt att lägga tillbaka igen. Om jag misslyckas kan jag ju använda mitt nya moderkort senare. Som plan B har jag bett en datorfirma att hjälpa mig med inkoppling av strömbrytare etc till mitt befintliga moderkort. (Skickade bara mejlet idag så om de kan hjälpa mig vet jag inte).

Det blir enklast för dig iaf tills du upptäcker att det inte spelar boll (lirar), men orken är som orken, olika

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Skulle ni kunna vara lite tydligare. Behövs en ominstallation av Windows när man byter moderkort. Ja eller nej?

Kanske är mitt slutgiltiga svar...
Seriöst det finns inget säkert svar. För mig har det ibland funkat att ta bort drivrutinerna och byta, då har jag bytt mellan asus MIIIF (p55) till asus p5k (p35) till msi gd80 (p55) och vidare till MIIIF igen. Det var inga problem, dock kan det ibland vara så att när jag kör väldigt nerbantade XP gjorda för benchmarks funkar det inte att byta från tex asus MIIIE till msi gd80 även om båda är p55.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hej.

Slänger in ett sista inlägg här. Datorbutiken visade mig hur man skulle koppla in kablarna till moderkortet. Ska prova med detta. (Och kortet jag fick över kan jag ju använda till ett senare bygge.).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone