Video: Gigabyte tillverkar moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Anledningen till att det blir färre manuella arbeten i exempelvis Volvos regi, här i Sverige är för att här är det billigare med en robot än en människa. Något som kommer ge oss en skitfin arbetslöshet allt eftersom kraven på ökad lönsamhet gör anställda oattraktiva här i vårt kära u-land.
Sverige är kört, och kommer bli ett representativt u-land inom de närmaste 25 åren, då inte så mycket för att vi går baklänges, som för att vi, med stora delar av västvärlden har stagnerat. Det hör dock inte hemma i den här tråden, så jag får ta mina mörka förutsägelser om min svältande framtid som bidragstagare och dra något gammalt över mig. Men oavsett. Det blir mer och mer attraktivt att lära sig kinesiska, och flytta söderut för att bli arbetare. Det är om inget annat billigt att leva där än så länge...
B!

Vem ska underhålla robotarna? installera nya? Skriva mjukvaran? Designa dom? Skapas alltid nya jobb när maskiner ersätter ett gammalt. Rätt ofta skapas ett mer varierande jobb också.

Kan dock hålla med om din mörka förutsägelse i övrigt men som sagt bortser vi från det så anser jag att ovanstående gäller i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Ja, en eller flera robotar som ersätter 100-tal arbetare dygnet runt kräver viss övervakning. Den före detta förmans-tjänsten blir "process skötare" istället. Ett par gånger årligen får robotarna schemalagt underhåll, av 2 man. Och någonstans i världen sitter det ett designteam på 5 pers och ritar robotarna. Jo, de nya arbetstillfällena är verkligen i samma skala som arbetsplatserna de ersätter. Hur tänkte du egentligen? Hade inte robotar varit en kraftig långsiktig besparing hade de inte varit aktuella utan arbetsgivarna hade fortsatt med manuellt utfört arbete. Hade samhället varit smart nog att anpassa sig genom gradvis kortare arbetstid, så hade arbetslösheten gått att stävja, men då står man inför ett annat problem. för att arbetaren ska kunna behålla sin köpkraft & livs status måste han ha högre lön, samtidigt som arbetsgivare ju behöver fler anställda för att få samma manuella arbete utfört. På sikt är kanske människan begränsad till kontrollfunktioner, och jobbar ett par timmar om dagen. Allt "fysiskt" arbete utförs av maskiner, och folk får tid att ägna sig åt annat. Men var fan ska pengarna till det komma från?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Samma sak sas när datorn kom på 40-50 talet. Vem ska räkna checkarna på bankerna, sortera osv osv? Folk var livrädda för att förlora jobben och visst jobb försvann men helt plötsligt fans det nya jobb som aldrig existerat före datorn uppfanns. Istället kom det nya jobb, bygga dessa monster, installera dom, bygga hallarna, programmera dom, underhålla, mata dom med hålkort, magnetiska band osv osv. Maskineran kom till då behovet var större än arbetskraften så hur kan jobb då försvinna? Alla industrier som producerade dessa monster som kom till skapade jobb. Elektronrören producerades i rasande fart för efterfrågan var torkhög. Sedan ersattes det av transistorn och sedan IC kretsen osv. Tror igen vill gå tillbaks i dag till en datorlös värld och förlora dom jobb som skapades som följd för att för hand sitta och räkna igen tusentals personer i stora salar år ut och år in.
Att maskiner kan göra saker billigare och i större skala har ju gjort att fler har råd med saker som för var svindyra och exklusiva.
Krävs fortfarande människor för att bygga fabriker även om robotar producerar mycket av varorna. Som sagt när ett jobb försvinner kommer nya men effekten av dessa framsteg är ju att fler har råd med högre levnadstandrad än för tex 100 år sedan.
Det finns uppgifter som är totalt olönsamma om man skulle göra det på samma vis i dag som för 50 år sedan pga hur stor populationen är tex och skulle kräva så mycket människor att igen hade råd i dag att genomföra det hela om det skulle göras för hand så vad är teoretiska jobb värda om igen kan eller är bered att betala lönerna?

jag har inget problem att tänka. Dom som tänker, där ersatte den maskinen mitt jobb vad ska jag göra nu när det finns X jobb minus dessa. Fel tänkt så det skriker om det. Ekvationen är snarare X antal jobb minus gamla plus nya jobben. Folk har argumenterat på detta viset sedan industriella revolutionen och har dom haft rätt som säger att jobb bara försvinner? knappast.
Finns inte X antal jobb från början där man bara kan gå X - gamla jobb. Kommer alltid till nya jobb även om igen vet vilka dessa är.

Med alla dessa varor som produceras i dag så finns det ju ganska mycket jobb inom transport av varor. Ska lastas in och ut från lager, på tåg och lastbilar. krävs chaufförer osv. Ganska big bissnis i lilla hållna jag bor i tex. Så det kommer alltid till jobb. Men tänk om vi skulle gå tillbaks till gamla goa 1900. Några ångbåtar som flyttar lite pallar kors och tvärs. Se hur många jobb som förloras på det globalt sett när folk inte konsumerar bråkdelen av vad dom gör nu och all från stå och kratta bland toamter och potatis i trädgården för överlevnadens skull.

Du får gärna anse dig allmänbildad men man behöver ju inte vara trångsynt bara för det.

P!

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag skulle hellre köpa ett moderkort en maskin gjort, helt klart!
Visst, det ger jobb om dom inte använder maskiner till allt, men vem bryr sig?

tror arbetarna bryr sig, det är väl skönt att kunna tjäna pengar till familjen.

OnT: Förvånad att så mycket arbete gjordes för hand, tycker dock nästan bara detta är bra då jag själv förlitar mig rätt lite på maskiner, man har ju sett terminator liksom. Sen att de ser lite slarvigt ut ibland går ju inte att förneka.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tänk att mitt moderkort va där en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Samma sak sas när datorn kom på 40-50 talet.

Uh, ja, och det var ju rätt? Som du själv skriver så begränsades arbetslösheten av att det fanns annat man helt enkelt inte kunde ersätta arbetare med. Och så kommer det ju förbli, men i takt med att produktion effektiviseras kommer industrifacket få se sina medlemmar antingen utbilda sig till service yrken, och de menar jag inte som service tekniker, utan städare, restaurang och butiksbiträde, massörer osv, eller bli arbetslösa. Dessa "nya" jobb, du pratar dig varm för hamnar i stor utsträckning utomlands, där det än så länge är billigare att ha mänsklig arbetskraft snarare än maskiner. För eller senare kommer de i kapp, och då börjar det bli spännande.

Men det verkar som om du missförstått mig redan från grunden. Jag ser utvecklingen som positiv. Det finns ingen anledning till att en hel befolkning ska jobba 8'a timmar om dan om det räcker med hälften så mycket. Vägen dit kan vara ett bekymmer, med "drömmen" är ju att ingen behöver arbeta mer än vad de har lust med, och bara med saker de har lust att arbeta med. Det kommer finnas folk som tömmer soptunnor, och rensar rabatter trots att det går att bygga maskiner som gör jobbet både snabbare, och speciellt i rabatterna, snyggare. Vad maskinerna kan ge oss i form av räta linjer och förprogrammerade designer kan aldrig uppväga mänsklig kreativitet, eller, det intalar vi oss i alla fall.

Det är inte målet som är den mörka förutsägelsen, utan resan dit, så att säga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det blir dyrare med robotar för just moderkort?
Tillskillnad mot t.ex. bilar så kommer det ju nya varianter av moderkort några gånger per år, och då är det inte bara 1-2 modeller utan 10-20 olika modeller och utföranden. Själva roboten kanske inte kostar så mycket men att anlita ingenjörer som ska programmera om allt blir nog dyrt. De hade ju en robot som vek kartonger då kartongernas utformning aldrig förändras.

Permalänk
Medlem

Jag älskar den sista delen på bandet, viker in de små flikarna på lådan. Måste vara ett av världens simplaste jobb, kan inte den innan göra detta också?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormor:

Jag älskar den sista delen på bandet, viker in de små flikarna på lådan. Måste vara ett av världens simplaste jobb, kan inte den innan göra detta också?

Nej, endast kvinnor från asien tillåts där inne, då de bara kostar 25 öre/dagen