VLC 1.1.0 bjuder på GPU-acceleration

Permalänk
Medlem

Jag testade precis med mitt 4890, och min i5:a. Jag märkte ingen skillnad alls i bildkvalité på min 720p film när jag använde den nya funktionen, däremot gick aktiviteten i grafikkortet upp till ~90% när jag hade GPU Acc aktiverat, och processorload på 30%. Med GPU Acc avaktiverat var grafikkortets aktivitet på 0% och CPU på ~10%.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

usch VLC.
MPC-HC + ett par codec is the shit.

Permalänk
Medlem

Jag håller mej till VLC då jag testa detta med codec och sånt för ett tag sedan. Det är mer trassel än det är värt för dom som inte vet hur man ska ställa in för att få det bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det såg ju rätt uppenbart ut att det i dagsläget enbart stödjer GPU-accelerering med Nvidia-kort.

Terry Makedon rycker ut för att lugna Ati-användarna:

Citat:

Rage3D
Catalyst 10.6 does not have GPU acceleration enabled for VLC player. AMD has been in contact with VideoLAN concerning this issue and a solution is in the final stages of development, its a new capability in our driver, and will be available very soon in an upcoming Catalyst driver release.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt nyhetsvärdet i detta då andra program har haft stöd för DXVA i åratal, dessutom utan att vara begränsad till Nvidia.

Skrivet av Orici:

Jag håller mej till VLC då jag testa detta med codec och sånt för ett tag sedan. Det är mer trassel än det är värt för dom som inte vet hur man ska ställa in för att få det bra.

Eller så kan man köra CCCP om man bara vill att allt ska fungera utan att ändra inställningar så slipper man VLC.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Inte riktigt....
Majoriteten på det här forumet (sweclockers) använder ATI kort....

"I dagsläget har den värsta konkurrenten ATI 19,5 % av marknaden medan nVidia har 32,6 %"
citerat ifrån wikipedia -> Nvidia - Wikipedia

Finn ett fel

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Provade denna versionen och den var bättre än den tidigare. Hade problem med att det små hackade lite i 1080 filmer förut, men nu flyter det perfekt.
Jag kan till och med ta tag i uppspelningsmarkören och dra den både framåt och bakåt
utan att det hackar eller blir den minsta fördröjning i uppspelningen, utan GPU stöd.
Det funkar inte för mej i MPC-HC, den hackar alltid till lite efter att man flyttat markören.

Har ett ATI 5750 kort , och ser inte att det blir nå GPU stöd, det kanske heller inte stöds än.
Men kan någon tala om, vart aktiverar man det någon stans i VLC menyn ?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Har alltid kört MPC-HC på min vanliga datorer och kommer fortsätta med det!
Förstår inte varför ni piper om codecs? Det var då bra länge sedan jag behövde något mer än bara MPC-HC, vad är det mer ni behöver? Har inte stött på några filmformat den inte klarat.

Permalänk
Entusiast

Windows 7 Media Player + CCCP codec pack, allt som behövs.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Funkar det inte på Windows 7 64? Meh.. jag som hoppades å

EDIT: Det var inget.. glöm det

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Terry Makedon rycker ut för att lugna Ati-användarna:

Konstigt uttalande.

ATI har haft DXVA-stöd i sin driver i många år, och det har fungerat med MPC-HC sedan långt tillbaks. Nu från Catalyst 10.4+ har de dessutom utökat omfattningen så att ATI supportar mer olika varianter av H.264-kodning, vilket senaste betaversionerna av MPC-HC även har byggt in stöd för.

Att det inte fungerar i VLC är ett fel från de som gjort VLC. Som tidigare sagt, så är den spelaren inriktad på multiplatform.

MPC-HC därmemot är bara för Windows och har därför betydligt mer avancerad support för Windows-funktioner som t.ex. DXVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

vlc har väl haft undertext stöd i många år? iallafall så länge jag kan minnas, och har använt vlc ett par år nu

Precis

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Blev grym skillnad på min gamla D800 som agerar nattbiograf för mig. CPU fläkten varvar inte ens upp längre på en 720p serieavsnitt, yay! VLC ftw

Permalänk
Medlem

Ni som kör MPC, är era också spärrade till skärm #1?
Min bild blir svart om jag provar flytta spelaren till någon av de 2 andra skärmarna :/
(Har en 32" för film men MPC vägrar spela på den)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Kolla in denna guide:
Accelerate x.264 1080p movies over the GPU Guide

Första gången jag testa bildförbättringar och kvaliten blir bra mycket bättre åtminstone med SD källor.

edge sharpen + 16-235 - 0-255 [SD][HD]

Jäklar så mkt bättre det såg ut, även 1080p en jäkla skillnad.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ni som kör MPC, är era också spärrade till skärm #1?
Min bild blir svart om jag provar flytta spelaren till någon av de 2 andra skärmarna :/
(Har en 32" för film men MPC vägrar spela på den)

Nej, har aldrig märkt av det när jag kör film på tv'n. Brukar då köra tv'n som extended. Precis när jag drar över fönstret med filmen igång så kan det hacka till lite, provat att dra över till 32'an först och sen trycka play? (obs gäller mpc hc)

Permalänk
Avstängd

Det går inte att streama och rippa filmer med MPC osv. VLC är så mycket mer än en spelare. Det är ett video LAN. Och så slipper man fibbla med codec packs osv.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett snabbt test

VLC 1.1.0
Windows Task Manager
Simpsons The Movie trailer 1080p .mp4 format 2:17 lång

Specs:

Windows 7 x64
E2160 på 2,7 Ghz
8800GT
4GB ram

Resultat efter trailern har spelats en gång:

CPU Time utan GPU accelerering: 0:50 sekunder
CPU Time med GPU accelerering: 0:14 sekunder

Så i mitt fall en märkbar förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det går inte att streama och rippa filmer med MPC osv. VLC är så mycket mer än en spelare. Det är ett video LAN. Och så slipper man fibbla med codec packs osv.

MPC-HC är dock bättre på att spela upp filmer på Windows än VLC, om man vill ha mer avancerade alternativ och funktioner. Det är ingen större skillnad på vad den klarar av att spela upp utan codec pack heller, då MPC-HC har support för nästan allt inbyggt. Dessutom är den långt före VLC på DXVA-support, ännu mer om man använder betaversionen och har ATI-kort.

VLC är dock en kompetent spelare, skulle troligen använda den om jag inte körde Windows.

Edit: Observera att MPC-HC är inte är samma spelare som den gamla MPC, det är en uppdaterad avknoppning som baseras på den.

Permalänk
Medlem

Dåligt att den inte hittade den nya versionen i programmet. Update check menar jag då alltså.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej, har aldrig märkt av det när jag kör film på tv'n. Brukar då köra tv'n som extended. Precis när jag drar över fönstret med filmen igång så kan det hacka till lite, provat att dra över till 32'an först och sen trycka play? (obs gäller mpc hc)

Fungerade tidigare, men var tvungen att formatera och nu vill inte MPC spela på andra skärmar (svart bild men ljudet startar)

Hm såg nu att jag har MPC-Home Cinema, ska prova med vanliga då istället (tror jag hade den förr)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack! Detta gjorde en enorm skillnad för mig som innan detta inte klarade av att spela upp HD-material med min dator. Kan t.o.m spela upp 1080p nu utan större problem.

Detta eftersom min processor är 20 gånger sämre än mitt grafikkort.
(Intel P4 vs. HD4670).

Tack VL och tack sweclockers för att ni rapporterar!

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

har dom fixat optiska utgången än? eller hackar ljudet fortfarande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag håller mej till VLC då jag testa detta med codec och sånt för ett tag sedan. Det är mer trassel än det är värt för dom som inte vet hur man ska ställa in för att få det bra.

Stämmer bra. VLC är grymt om man har prestandan och inte vill behöva ställa in saker. Har man däremot en HTPC med lite halvtaskig prestanda kan det vara värt att kolla upp vad som skall göras. Men det säger sig självt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det enda man behöver bocka i om man använder MPC-HC för att få DXVA är "EVR Custom Pres". Ungefär lika svårt som att bocka i GPU-acc i VLC

Fortsätter personligen med MPC-HC eftersom att den helt enkelt är bättre på allt vad gäller videouppspelning, även kul att leka med shaders.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Det enda man behöver bocka i om man använder MPC-HC för att få DXVA är "EVR Custom Pres". Ungefär lika svårt som att bocka i GPU-acc i VLC
.

Och vart hittar man denna berömda GPU-acc någonstans i menyn på VLC spelaren då ?????
Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Och vart hittar man denna berömda GPU-acc någonstans i menyn på VLC spelaren då ?????
Tacksam för svar.

Läs nyheten.

Permalänk
Skrivet av WEKS:

Läs nyheten.

Moment 22

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Moment 22

Står inte direkt i texten, men du ser det på bilden. Borde alltså vara Tools->Preferences->Inputs&Codecs->Use GPU Acceleration. Kör inte VLC själv, föredrar MPC-HC.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Står inte direkt i texten, men du ser det på bilden. Borde alltså vara Tools->Preferences->Inputs&Codecs->Use GPU Acceleration. Kör inte VLC själv, föredrar MPC-HC.

Äntligen hittade jag på det.
Tackar å bugar

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet