Permalänk
Medlem

Batteriladdare?

Har precis besparat min far på 600:- genom att löda på ett nytt batteri i hans GPS istället för att lämna in den hos Garmin. Detta var ett uppladdningsbart knappcellsbatteri på 3V från Elfa.
Så nästa gång var tanken att bara ta ut det och ladda upp det för att sen köra ett par år till. Dock hittar jag inga laddare till 3V knappcellsbatterier och frågan är då:

Kan man ladda ett batteri genom att helt enkelt bara mata det med 3V i detta fallet, eller batteriets egen spänning? Eller kräver det nån form av pulser för att ladda ett batteri?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det är olika på olika typer av batterier, om det är Li-Ion eller NiMH osv..
En laddare är nog nästan ett måste. Brukar sällan bli bra av att bara mata spänning till batterier.
För övrigt så brukar laddare ge en högre spänning än vad batteriet ger ut. I alla fall vad jag vet, och vissa ger pulser och stegar upp och ner... lite olika med olika laddare.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Ah allright som jag misstänkte då. Har letat mig fördärvad till en laddare för 3V knappcellsbatteri men hittar inga. Tips?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Har du typnumret till batteriet? Det är rätt ovanligt med laddningsbara 3V-knappceller även om det finns. Vanliga CRXXXX-batterier som bland annat finns på moderkort är *inte* laddningsbara. Är du säker på att det inte är en cellstack med två eller tre NiMH-knappceller? Alltså nominell spänning på 2,4 eller 3,6 volt?

Det finns laddbara litiumceller för 3 volt, men de är ovanliga. Om det är en sådan ska den laddas med konstant ström och konstant spänning för "toppning". Stömmens storlek beror på cellen, men jag gissar att det inte är speciellt höga strömmar vi talar om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Har du typnumret till batteriet? Det är rätt ovanligt med laddningsbara 3V-knappceller även om det finns. Vanliga CRXXXX-batterier som bland annat finns på moderkort är *inte* laddningsbara. Är du säker på att det inte är en cellstack med två eller tre NiMH-knappceller? Alltså nominell spänning på 2,4 eller 3,6 volt?

Det finns laddbara litiumceller för 3 volt, men de är ovanliga. Om det är en sådan ska den laddas med konstant ström och konstant spänning för "toppning". Stömmens storlek beror på cellen, men jag gissar att det inte är speciellt höga strömmar vi talar om.

Jepp ett ensamt knappcells lithiumbatteri som är laddningsbart, ML2430-HJ1. Art: 69-265-47 på Elfa.

Gick in och kollade databladet för batteriet nu. Där visas ett kopplingsschema för laddning av batteriet. Men för att uppnå konstant ström krävs det att lasten är konstant. Men jag antar att det bara är att koppla på batteriet som på bilden, till ett spänningsaggregat.

Tack för input!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetarDeD:

Jepp ett ensamt knappcells lithiumbatteri som är laddningsbart, ML2430-HJ1. Art: 69-265-47 på Elfa.

Gick in och kollade databladet för batteriet nu. Där visas ett kopplingsschema för laddning av batteriet. Men för att uppnå konstant ström krävs det att lasten är konstant. Men jag antar att det bara är att koppla på batteriet som på bilden, till ett spänningsaggregat.

Tack för input!

Nä, inte om du har konstantström på laddaren. Men eftersom det är så små strömmar spelar det nog ingen roll. Använd variabel spänning och ström in, men strömbegränsa med motstånd. Toppspänningen bör vara 3,1-3,25 volt (kolla i databladet).

Vad jag inte riktigt förstår är varför du måste ladda batteriet separat? Om det är ett laddbart batteri så borde ju enheten ta han om det? Låt den bara stå på en stund med strömförsörjning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nä, inte om du har konstantström på laddaren. Men eftersom det är så små strömmar spelar det nog ingen roll. Använd variabel spänning och ström in, men strömbegränsa med motstånd. Toppspänningen bör vara 3,1-3,25 volt (kolla i databladet).

Vad jag inte riktigt förstår är varför du måste ladda batteriet separat? Om det är ett laddbart batteri så borde ju enheten ta han om det? Låt den bara stå på en stund med strömförsörjning.

Allright. Jo det finns ett motstånd med i databladet och det står man ska mata den med 3.1V så det blir nog bra.

Från början sitter där ett batteri som inte är uppladdningsbart. Detta tar Garmin sen 600:- för att byta ut, vilket pappa gjorde förra året. Till råga på allt tog det dessutom 10 veckor.. så jag tog ett batteri från elfa som hade liknande lödpunkter och med så många amperetimmar jag kunde hitta och satte dit. Tog väl ca 10 minuter.. Så ett laddningsbart är inte standard med andra ord. Vilket är lustigt då det är till för backup-minnet. GPSen kan inte starta utan ett batteri med tillräckligt bra kräm i.. Mycket lustig konstruktion kan man tycka.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Du uppstår ju ett nytt problem. Om den inte kan laddas av enheten så bör du ju löda loss batteriet varje gång det ska laddas för att inte skada eventuell kringliggande elektronik. Fast med 3,1 volt flytande är det å andra sidan nog ingen risk. Ett primärbatteri (icke laddningsbart) i samma storlek har 2-3 ggr så stor kapacitet. Kanske det lönar sig att byta till ett vanligt batteri? Nu vet du ju hur du gör för att byta batteri själv, så det kanske inte är värt att köra laddningsbart?

Nåväl, ett motstånd och en toppspänning på 3,1 volt är annars en lösning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Du uppstår ju ett nytt problem. Om den inte kan laddas av enheten så bör du ju löda loss batteriet varje gång det ska laddas för att inte skada eventuell kringliggande elektronik. Fast med 3,1 volt flytande är det å andra sidan nog ingen risk. Ett primärbatteri (icke laddningsbart) i samma storlek har 2-3 ggr så stor kapacitet. Kanske det lönar sig att byta till ett vanligt batteri? Nu vet du ju hur du gör för att byta batteri själv, så det kanske inte är värt att köra laddningsbart?

Nåväl, ett motstånd och en toppspänning på 3,1 volt är annars en lösning.

Helt rätt, ett vanligt batteri är att föredra. Men det var bråttom och jag hittade inget på elfa som hade lödpunker som liknade orginalbatteriet tyvärr. Detta är i stort sett ett måste då det är ganska snävt om utrymme för att dra kablar. Dessutom måste det sitta ordentligt då GPSen ska hålla för stötar vid hård sjö tex. Men jag har två stycken uppladdningsbara så det är bara plocka ut och köra in ett fräscht när det ger sig

Visa signatur

Citera för svar..