Strömsnål Phenom II X6 1055T i Japan

Permalänk
Melding Plague

Strömsnål Phenom II X6 1055T i Japan

En ny omtalad processor från AMD säljs nu i Japan. Det handlar om en uppdaterad Phenom II X6 1055T med endast 95 W TDP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

typiskt att man precis inhandlat en 1055t 125w :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Kommer man kunna överklocka den mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoisonBill:

Kommer man kunna överklocka den mer?

Ja, då det brukar vara värme som stoppar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha det var väl positivt. Men det kommer nog inte vara några dåliga OEM datorer om de säljes med sekkärninga processorer.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att de säljer processorerna med 125 W TDP till OEM-tillverkare då dessa oftast inte brukar överklocka?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv

Det är rätt imponerande att dom lyckas få ner sin sexkärniga i 95w i 45nm när intels hexacore är 130w och 32nm.

Fair enough att 980x är bättre men ändå.

Permalänk
Medlem

Blev sugen på en 1055T 95W då det låter överklocks vänligt! Hoppas dessa kommer i Europa snart.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Smart drag

Permalänk
Medlem

OEM-varianten har (antagligen) lägre driftspänning som standard då OEM-folk inte överklockar.

För att få en hygglig marginal mot klockarfolk så säljs löschippen med högre driftspänning, därmed högre TDP, på så sätt slipper de lite supportsamtal.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Inaktiv

Det som är ännu mer intressant är om 1090T BE kommer komma ut i liknande förbättrad version. Den lär klocka ännu bättre. Kommer nog bli som med Q6600 då det gällde att man fick tag på rätt version för att kunna köra hårt.

Sedan föredrar jag tray då jag aldrig använt kylaren som kommer med CPU.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator snart, hur får man tag på den här versionen??

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

väldigt imponerande! bra jobbat AMD

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Låter som att man kan få trevlig överclock om temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Ska köpa ny dator snart, hur får man tag på den här versionen??

Finns inte att köpa, modellen är i första hand tänkt till OEM.

Men med god säkerhet kommer det ju uppdaterade modeller lösa i lagom takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Är det inte bättre att de säljer processorerna med 125 W TDP till OEM-tillverkare då dessa oftast inte brukar överklocka?

Du tror HP, DELL eller vilka det nu är som köper dessa vil betala mer för alu klossen till kylare än dom behöver? Kan dom spara lite på kylare, nätdel osv och sälja till samma pris är dom väl glada.
Inte konstigt AMD prioriterar dessa först med tanke på hur undermålig kylning mm brukar vara som det är. Nu kan dom göra den än sämre och komma undan med det.

Permalänk
Medlem

Hade nog blivit en sån här ifall jag köpte en ny AMD processor nu.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det som är ännu mer intressant är om 1090T BE kommer komma ut i liknande förbättrad version. Den lär klocka ännu bättre. Kommer nog bli som med Q6600 då det gällde att man fick tag på rätt version för att kunna köra hårt.

Sedan föredrar jag tray då jag aldrig använt kylaren som kommer med CPU.

Det brukar ju vara avsevärt sämre garantitid för den lilla slant du sparar på att köpa tray jämfört med boxed. Jag har heller aldrig använt mig av den boxade kylaren men garantitiden har varit avgörande för mig iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeluxXxe:

Det brukar ju vara avsevärt sämre garantitid för den lilla slant du sparar på att köpa tray jämfört med boxed. Jag har heller aldrig använt mig av den boxade kylaren men garantitiden har varit avgörande för mig iaf.

Det är garanti på CPUs? Måste säga att jag aldrig tänkt på det. Tror inte de går sönder efter flera månader. Det är förmodligen vanligare med DoA eller fungera tills man slänger.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det brukar ju vara avsevärt sämre garantitid för den lilla slant du sparar på att köpa tray jämfört med boxed. Jag har heller aldrig använt mig av den boxade kylaren men garantitiden har varit avgörande för mig iaf.

instämmer helt. Intel tror jag om ens någon garanti alls har 1 år för Tray medans Box har 2 eller 3 år.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det brukar ju vara avsevärt sämre garantitid för den lilla slant du sparar på att köpa tray jämfört med boxed. Jag har heller aldrig använt mig av den boxade kylaren men garantitiden har varit avgörande för mig iaf.

Vem bryr sig om garanti på sweclockers på en CPU? Har du kollat och försäkrat dig om att moderkortet du köpt uppfyller alla krav från CPU tillverkaren? Har du kört med medföljande kylare om en följer med? Har du kört processorn exakt efter specifikationerna, frekvenser, spänningar, temperatur osv? Om du gjort NÅGOT som inte är inom specifikationerna så spelar inte 1 år eller 3 års garanti en jäkla roll för du har sumpat den. Intel och AMD kör med en limited warrenty. Enkelt uttryckt. Du MÅSTE göra precis som dom säger i databladen och manualen som kommer med. Räcker att du monterar en after market kylare än den medföljadne så är garanti förverkad. Inga avvikelser.

Om du nu kör helt inom ramarna där garanti gäller hur stora odds tror du det är att processorn går sönder? Tror du har större skans att kamma hem lite cash på lottot. 1år, 3år vad spelar det för roll. Vicktigaste är att den är där precis i början så man inte får en DOA. Många som byter in en CPU på garanti gör det trots att dom vet att do mförvärkat garanti vanligtvis via överklockning och notan får övriga konsumenter stå för. Kallas bedrägeri.
1 år är fullt tillräckligt för en CPU då många kommer förvärka garanti om gående och andra kör den precis som den ska och inget annat och därmed kommer den trolige aldrig paja närmsta årtiondena.

Skrivet av anon127948:

Det är garanti på CPUs? Måste säga att jag aldrig tänkt på det. Tror inte de går sönder efter flera månader. Det är förmodligen vanligare med DOA eller fungera tills man slänger.

Klart dom har garanti. I många länder är det krav. Var tror du vi lever i för land? Det är en Limited eller begränsad garanti med strikta regler för att den ska gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är rätt imponerande att dom lyckas få ner sin sexkärniga i 95w i 45nm när intels hexacore är 130w och 32nm.

Fair enough att 980x är bättre men ändå.

Precis, jämför inte äpplen och päron

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

OEM-varianten har (antagligen) lägre driftspänning som standard då OEM-folk inte överklockar.

För att få en hygglig marginal mot klockarfolk så säljs löschippen med högre driftspänning, därmed högre TDP, på så sätt slipper de lite supportsamtal.

Det stämmer väl inte helt. På Core 2 processorerna kunde samma modell levereras med olika standard spänning. Detta var alltid något man kollade efter, då det gav en indikation att ett visst exemplar kunde klara samma klockfrekvens med lägre volt. Därmed mer utrymme att höja volten för att kunna överklocka högre.

Marginalen som alltid finns och gör att man ofta kan klocka en processor ganska högt utan att höja volten, beror snarare på att tillverkaren vill försäkra sig om absolut stabilitet. Med lägre TDP och volt lär det finnas bättre utrymme för överklockning, då marginalen rimligtvis fortfarande är med i beräkningen.

Permalänk

Typiskt, köpte en x6:a för nån vecka sen bara Kan denna veckligen prestera lika bra, hur kan de skära bort 30W TDP annars? Den är väl 45 nm också?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är rätt imponerande att dom lyckas få ner sin sexkärniga i 95w i 45nm när intels hexacore är 130w och 32nm.

Fair enough att 980x är bättre men ändå.

Intel TDP inte lika med AMD TDP. De räknar inte likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Intel TDP inte lika med AMD TDP. De räknar inte likt.

Kanske har fel nu, men har inte Intel lägre TDP i förhållande till vad processorn drar i förhållande till AMD?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000