Bo i Stockholm, vilka stadsdelar ska man undvika?

Permalänk
Medlem

Bo i Stockholm, vilka stadsdelar ska man undvika?

Jag kommer troligtvis att ta ett jobb i Stockholm inom kort, och kommer då att flytta ner dit. Bor nu i en liten ort i Norrland, så omställningen lär bli ganska ordentlig.

Jag har ingen koll på Stockholm alls, och undrar lite om vilka ställen att bo på man bör undvika. Vi bortser alltså från avstånd till arbetsplats och liknande, utan mer generellt, var man riskerar att bli rånad och nedslagen på kvällarna, vilka ställen som är mer kriminellt belastade än andra osv..
Jag har eventuellt möjlighet att fixa en lägenhet i Högdalen. Hur är denna stadsdel? Det är svårt att söka sig fram till mer "praktisk" info gällande sånt här. Allt är bara diverse reklamtexter från t.ex. kommunens hemsidor, alltså inte särskilt objektivt.

Något allmänt man bör tänka på när man säker boende i stan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Jag kommer troligtvis att ta ett jobb i Stockholm inom kort, och kommer då att flytta ner dit. Bor nu i en liten ort i Norrland, så omställningen lär bli ganska ordentlig.

Jag har ingen koll på Stockholm alls, och undrar lite om vilka ställen att bo på man bör undvika. Vi bortser alltså från avstånd till arbetsplats och liknande, utan mer generellt, var man riskerar att bli rånad och nedslagen på kvällarna, vilka ställen som är mer kriminellt belastade än andra osv..
Jag har eventuellt möjlighet att fixa en lägenhet i Högdalen. Hur är denna stadsdel? Det är svårt att söka sig fram till mer "praktisk" info gällande sånt här. Allt är bara diverse reklamtexter från t.ex. kommunens hemsidor, alltså inte särskilt objektivt.

Något allmänt man bör tänka på när man säker boende i stan?

Naturligtvis är det svår att generalisera och det beror på vilka krav du har.
Jag och min sambo flyttade för två månader sedan till Hägersten och trivs jättebra - men lokalt finns det inte speciellt mycket att hänga i julgranen: McDonalds, Coop Forum Västberga och ett gäng mindre fik och pizzerior. Ingenting för den som vill ha ett aktivt uteliv på "hemmaplan".

Har även gamla barndomskamrater som bor i Älvsjö och Kungsängen och situationen verkar vara likadant där: Jättetrevliga men "tråkiga" områden.

Jag kan rekommendera både Hägersten och Älvsjö som bostadsområden och inte som partyområden

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Bor själv i Jakobsberg. Aldrig varit med om något påhopp eller liknande på kvällarna. Bara lite stök på krogen och så, men det är det ju överallt. Finns ju en del där man kanske inte ska bo som kallas Söderhöjden, ganska stökigt där vad jag vet. Spånga, Barkarby, Skälby, Viksjö är ganska lugna områden. Solna, Sundbyberg likaså. Fruängen, fittja, bredäng, tensta, rinkeby, osv ska väl vara lite värre att bo i. Enligt min uppfattning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vet inte hur illa spånga, solna och sundbyberg är..

Men farsan har bott i spånga och solna flera år och hans ex's sambos morsa bor i solna/sundbyberg sen många år tillbaka och vad jag vet klagar dem inte alls.. Det är fint där

Själv bor jag i salem (mitt i botkyrka men hör till stockholm) och här är det trevligt, ca 3 mil till stockholm och 25 min med pendeltåg, kanske inte det optimala stället att bo på iofs:P

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Det är ett relativt högavlönat jobb, och jag tycker absolut att det är värt att betala mer för att bo fint. Så den ekonomiska biten är ingen faktor, så länge det inte rör sig om extremfall. Jag är dock ute efter att hyra lägenhet, inte köpa. Ännu, i alla fall.

Arbetsplatsen är på Stora Essingen, och jag skulle gärna inte vilja ha längre pendlingsavstånd än ~30 minuter. Har som sagt ingen koll på Stockholm eller dess kommunaltrafik, så jag vet inte om detta är ett realistiskt krav. Vad tror ni om det?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stora Essingen... nåt centralt då skulle bli fint.. Dock vet jag inte vad som finns ledigt där:P

Finns säkert nåt ledigt på Essingen också..

Permalänk
Medlem

stora/lilla essingen består väl mest av bostadsrätter.. och även om det kanske finns hyresrätter så är väl chansen att en nyinflyttad norrlänning utan kötid får något obefintligt om man inte går ner på knä och "förhandlar" med någon obskyr privatvärd.

Om du vill hyra och inte har kötid så kan du räkna med att hamna långt ut åt helvete i förorten om du får något överhuvudtaget i närtid.

Enda tipset jag har är att du tar reda på lite privatvärdar och börjar ringa runt.

edit: Ta lägenheten i Högdalen, inte det roligaste området på något sätt men inte farligt heller.

edit2: 30 min till jobbet får du inte på något sätt om du inte köper eller betalar fantasipriser för andrahandskontrakt måste in i smeten för att kunna hålla sig till de tiderna.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Högdalen är helt ok! Inte roligaste området som nidas beskriver men det är helt ok förstaboende i Stockholm, relativt snabbt till stan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

stora/lilla essingen består väl mest av bostadsrätter.. och även om det kanske finns hyresrätter så är väl chansen att en nyinflyttad norrlänning utan kötid får något obefintligt om man inte går ner på knä och "förhandlar" med någon obskyr privatvärd.

Jo, jag har förstått att en lägenhet centralt i princip är helt omöjligt att få, men det gör mig ingenting alls. Jag försöker bara förstå skalan, alltså hur långt bort man får räkna med.

Skrivet av mrc:

Högdalen är helt ok! Inte roligaste området som nidas beskriver men det är helt ok förstaboende i Stockholm, relativt snabbt till stan också.

Vad innebär "relativt snabbt"? Pratar vi över en timme? =S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

enligt SLs reseplanerare som inte är sådär jättesvår att hitta så tar det 30 min... dvs i verkliga världen där allt inte går toksmidigt så är det väl närmare 45 som gäller... plus eventuella gångavstånd.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

enligt SLs reseplanerare som inte är sådär jättesvår att hitta så tar det 30 min... dvs i verkliga världen där allt inte går toksmidigt så är det väl närmare 45 som gäller... plus eventuella gångavstånd.

Jag föreslår att du citerar i framtiden så blir det enklare att se vad du syftar på. Om du menar från högdalen till centrum är det 19 minuter. Om du menar från stora essingen till högdalen är det 39 minuter eller 30 minuter beroende på när och åt vilket håll man åker.

Till TS föreslår jag att du går in på Startsida – AB Storstockholms Lokaltrafik - där finns en bra reseplanerare så du kan söka lite vad det tar att ta sig mellan olika stadsdelar till ditt jobb.

För övrigt, grattis till jobbet!

edit: tänkte inte på att söka åt båda resriktningarna.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

ser inte riktigt poängen med att citera när jag svarar på senast skrivna inlägget.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Runt 6 får du ju en 1:a i andra hand på söder.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

ser inte riktigt poängen med att citera när jag svarar på senast skrivna inlägget.

Det var någon som tog bort sitt inlägg där han pratade om hur lång tid det tar från högdalen till centralen, det inlägget låg mellan ditt och scsis.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Högdalen är helt ok, inte något inne ställe direkt. Finns det som man behöver, samt lite A-lagare och annat löst pack. Är dock trots det lugnt, vart exakt i högdalen är det? Bor med min sambo i en lugn del av hagsätra och är samma sak här, lugnt. Finns dock vissa hus som man inte vill bo i.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Högdalen är mer än ok. Bra centrum, nära till Farsta C. Tar inte många minuter till stan med tunnelbana. 10 minute rtill gullmarsplan. inte ens 20 till T-Centralen.

Helt klart bättre än Rågsved, Hagsätra och Farsta Strand.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Högdalen är mer än ok. Bra centrum, nära till Farsta C. Tar inte många minuter till stan med tunnelbana. 10 minute rtill gullmarsplan. inte ens 20 till T-Centralen.

Helt klart bättre än Rågsved, Hagsätra och Farsta Strand.

Jepp, riktigt bra ställe, finns ett par guldkorn i de andra också. Men då måste man bo där för att veta om dem....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LsdBoy:

Jepp, riktigt bra ställe, finns ett par guldkorn i de andra också. Men då måste man bo där för att veta om dem....;)

Bor alldeles runt hörnet (Fagersjö) och har väldigt bra koll på områdena genom mitt yrke. Och ja, det är mer stök i de jag nämnde än Högdalen/Bandhagen tex.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Duger om du bor innanför tullarna.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Tack för era svar!

Det är ett relativt högavlönat jobb, och jag tycker absolut att det är värt att betala mer för att bo fint. Så den ekonomiska biten är ingen faktor, så länge det inte rör sig om extremfall. Jag är dock ute efter att hyra lägenhet, inte köpa. Ännu, i alla fall.

Arbetsplatsen är på Stora Essingen, och jag skulle gärna inte vilja ha längre pendlingsavstånd än ~30 minuter. Har som sagt ingen koll på Stockholm eller dess kommunaltrafik, så jag vet inte om detta är ett realistiskt krav. Vad tror ni om det?

Helt klart läge att börja damma av guldet du har hemma och börja muta hyresvärdar då^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tjoho, rätt kul att jag med 11,5mil till Essinge området har +/- 50min ner.

Igentligen rätt sjukt att det tar sån tid att förflytta sej i en stad där kommunaltrafiken rullar konstant.
Va med sambon på käft-operation så passade på att ta T-bana till lillasyster nån mil ut och jag hade runt 1h med vänt osv. för en sån tripp.

Bor själv på mindre ort ute i Roslagen så en annan planerar nästan turerna för att missa tjockperioderna i trafiken.

Hursom, jag hoppas du hittar in i nått läge som passar dej då du verkar ha fått napp på bra arbete osv.

Lycka till i storstaden / Daniel

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Stockholm är nog egentligen inte speciellt farligt. Det skulle vara om du rör dig ute framåt småtimmarna nära mysko gäng i avsides gränder då..

Inte för att låta rasistisk, men vill du vara säkrare så är det väl främst de invandrartäta områdena såsom Rinkeby, Tensta, Husby, Fittja, Botkyrka osv du bör undvika.
Sedan är det viktigt att se till att man har nära till kollektivtrafiknätet och speciellt tunnelbanan. Det underlättar en hel del om man vill ta sig in till stan snabbt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Skrivet av s.c.s.i.:

Jag kommer troligtvis att ta ett jobb i Stockholm inom kort, och kommer då att flytta ner dit. Bor nu i en liten ort i Norrland, så omställningen lär bli ganska ordentlig.

Jag har ingen koll på Stockholm alls, och undrar lite om vilka ställen att bo på man bör undvika. Vi bortser alltså från avstånd till arbetsplats och liknande, utan mer generellt, var man riskerar att bli rånad och nedslagen på kvällarna, vilka ställen som är mer kriminellt belastade än andra osv..
Jag har eventuellt möjlighet att fixa en lägenhet i Högdalen. Hur är denna stadsdel? Det är svårt att söka sig fram till mer "praktisk" info gällande sånt här. Allt är bara diverse reklamtexter från t.ex. kommunens hemsidor, alltså inte särskilt objektivt.

Något allmänt man bör tänka på när man säker boende i stan?

Det finns inga farliga stadsdelar i Stockholm. Högst risk för att bli misshandlad/rånad är (och kommer alltid förbli) om du är full runt klustrerna av uteställen efter stängning, t.ex. Medborgplatsen och Stureplan sen lördagsnatt. Om du ska bo i förorten gäller generellt att desto närmre stan, desto mindre trashy befolkning. Värst är väl stationerna mot slutet av linjerna mot Norsborg och Hjulsta. Personrån och misshandel är dock ovanligt i Stockholm så du behöver nog inte oroa dig var du än bestämmer dig för att bo.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Kan alla söderortsbarn som bor längst ut på gröna linjen sluta mäta tider med tunnelbanan till gullmarsplan! T-centralen är det som räknas som mittpunkt och kommer alltid vara det när man snackar tider. Det är som om gröna linjen norr skulle säga det tar 10min till thorildsplan. Exakt samma.

Sorry för off men fattar inte poängen med gullmarsplan hela tiden.

Ontopic så är högdalen helt ok, dom flesta ställena förutom dom som nämnts är helt ok söderut. Sen om man ska va sån så finns det flest fula fiskar i söderort. Sen är det större också dvs tunnelbanenätet.

Mot essingen är tid till gullmarsplan rätt intressant dock då man kan hoppa på tvärbanan ut dit därifrån.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Södermalm? 51kvm 5 998kr https://bokabostad.stockholm.se/Lagenhet.aspx?Diarienummer=QZ... Körsträcka: 6,5 km Restid ca: 7 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Södermalm? 51kvm 5 998kr https://bokabostad.stockholm.se/Lagenhet.aspx?Diarienummer=QZ... Körsträcka: 6,5 km Restid ca: 7 min

Om du ställer dina barn i kön så kanske de kan flytta in i den lägenheten efter att de är klara med sin master och hittat sig själva efter ett år i Kambodja.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Om du ställer dina barn i kön så kanske de kan flytta in i den lägenheten efter att de är klara med sin master och hittat sig själva efter ett år i Kambodja.

Lägenheten är från bostadssnabben och det är således ingen kötid. Först till kvarn som uppfyller kraven får komma på visning.

Edit: Jag är dum i huvudet. Ligger dock en annan mindre 1a på södermalm i bostadssnabben nu. Därav min förvirring.

Permalänk
Medlem

Jobb på Stora Essingen? Vad sägs om bostad på andra sidan Alviksbron för Tvärbanan? Alviks Strand, Alvik, Äppelviken, Smedslätten, Ålsten, Stora Mossen och Traneberg rekommenderas.

Tar 5 minuter att traska över bron alternativt en minut med Tvärbanan (en station... )

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Stora Essingen .. då skulle jag kolla efter lägenheter i Gröndal, Liljeholmen, årsta, hägersten, Alvik, Äppelviken, traneberg, minneberg (här bor jag!), ålsten ... typ!

Det är ställen "utåt" .. sen finns det så klart ställen inåt stan där du kanske kan hitta saker i andra hand:
Lilla Essingen, Fredhäll, Marieberg, Lindhagen, Fridhemsplan, Hornstull.

edit: Typ vad PAE sa

Visa signatur

/Mvh Stefan