Asus lägger ut tillverkning på ECS

Permalänk
Melding Plague

Asus lägger ut tillverkning på ECS

Asus stannar inte vid att knoppa av Pegatron utan planerar att anlita ECS för tillverkning av moderkort och grafikkort, det rapporterar branschtidningen Digitimes.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant

Permalänk
Medlem

wicked

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de betyder bättre priser för oss och inte mer pengar i kassan för ASUS.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jahop Ska dom börja snåla nu?
Kanske dags att hitta det nya "asus", evga kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Jahop Ska dom börja snåla nu?
Kanske dags att hitta det nya "asus", evga kanske?

Inte så säkert att dom kommer snåla på kvaliteten bara för att dom vill åstakomma billigare tillverkningsprocesser. Än så länge ligger Asus och MSI högst på min lista och kommer fortsätta vara det tills oberoende tester visar på annat. Annars tycker jag EVGA är fortfarande lite för högt i pris för allt annat än bara dom grymmaste entusiast lådorna, Vilket är bra men ändå som sagt för dyrt för en vanlig eller något bättre än vanligt speldator.
Dessutom tror jag inte Asus skulle vilja riskera sin kvalitetsstämpel bara för några ynka kronor hit och dit. Det är den alldeles för mycket värd.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Måste säga att på det enda ECS-kort jag haft så var många komponenter tveksamt monterade: kondensatorer satt snett och med kraftigt böjda ben, etc. Även om komponenterna håller hög kvalité på Asuskorten är det inte säkert att tillverkningsprocessen gör det numera då. Det kortet dog rätt tidigt men det var mer designfel än tillverkningsfel.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Inte så säkert att dom kommer snåla på kvaliteten bara för att dom vill åstakomma billigare tillverkningsprocesser. Än så länge ligger Asus och MSI högst på min lista och kommer fortsätta vara det tills oberoende tester visar på annat. Annars tycker jag EVGA är fortfarande lite för högt i pris för allt annat än bara dom grymmaste entusiast lådorna, Vilket är bra men ändå som sagt för dyrt för en vanlig eller något bättre än vanligt speldator.
Dessutom tror jag inte Asus skulle vilja riskera sin kvalitetsstämpel bara för några ynka kronor hit och dit. Det är den alldeles för mycket värd.

Mjo i och försej

Asus Ramapge 3 är ju Classified Dödaren

Asus För enthusiatser ftw ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Måste säga att på det enda ECS-kort jag haft så var många komponenter tveksamt monterade: kondensatorer satt snett och med kraftigt böjda ben, etc. Även om komponenterna håller hög kvalité på Asuskorten är det inte säkert att tillverkningsprocessen gör det numera då. Det kortet dog rätt tidigt men det var mer designfel än tillverkningsfel.

Haft ett ECS kort en gång
Klockade till gränsen för den processorn(värmeproblem) och håller fortfarande
Så det kan nog funka

Permalänk
Medlem

Är precis i farten att byta från mitt ECS-moderkort, om jag spelar musik så är det 5sek musik->5sek tyst->5sek musik->5sek tyst etc..

Har alltid tyckt att det kändes som lite taskig kvalité jämfört med t.ex. MSI men det var väl kanske bara i huvudet.

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen inte bra för kvaliteten, ECS gör budgetskit och skär ned på även de viktigaste komponenterna för att komma ned i pris. Inget av mina ECS moderkort lever idag, inte heller något av mina kusiners eller kompisars vilket samtliga kort vi har från Abit och MSI gör, trots ålder, damm och överklockning.

Kommer innebära 4 fasers strömförsörjning på CPU och NECs chip på så många funktioner som möjligt, nej Asus har förlorat anseende i mina ögon med detta. Förhoppningsvis vet Gigabyte bättre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Måtte det finnas ett sätt att, på serienummret eller något, skilja ECS tillverkade ASUS kort från riktiga ASUS i framtiden. Sista jag vill ha är ett ECS med annat märke på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Jahop Ska dom börja snåla nu?
Kanske dags att hitta det nya "asus", evga kanske?

Asus gör ju trots allt produkter som ska kunna säljas i diverse prissegment. Min gissning är att man låter ECS tillverka produkterna i de lägre prisklasserna. Det stod, såvitt jag förstod, inte att man skulle flytta all tillverkning åt ECS.

Permalänk
Medlem

Så länge vi får högkvalitet och bra priser är jag glad...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Då blir det inget mera ASUS för min del då. har haft med ECS att göra förut och det var det värsta skiten jag någonsin vart med om.

Nej nu blir det att hålla sig till Gigabyte och möjligtvis EVGA. Det kommer att kosta mer, men det får det vara värt om man kan ta sig bort från ECS

Permalänk

Det blir knappast något kvalitéts tummande, utan det här är ett sätt för ASUS att hinna med fler "protjekt" och fler produkt serier.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har 2st fullt fungerande socket A ECS moderkort?, båda med en AMD Athlon 2400+ ;), bra skit alltså!. men kanske bara haft tur med mina två kort? Dom är ju ändå säkert 6år gamla?

Men förövrigt håller jag mig till Gigabyte i alla lägen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

Bara jag som har 2st fullt fungerande socket A ECS moderkort?, båda med en AMD Athlon 2400+ ;), bra skit alltså!. men kanske bara haft tur med mina två kort? Dom är ju ändå säkert 6år gamla?

Men förövrigt håller jag mig till Gigabyte i alla lägen

Deras gamla kort 462 alá soket A har jag hört bra om men jag provade deras INTEL kort och då var det kört, kan ha ändrats nu eller att jag hade otur, men med 2kort på raken så kommer jag aldrig att ha med dom att göra igen.

Det är ju visserligen som att folk har problem med T.ex Gigabyte eller annt, då tar man ju inte det igen, har förövrigt kört med mycket asus kort och dom funkar väldigt bra!

MVH

Permalänk
Avstängd

ECS = Error, Crash & Shit

Tack men nej tack

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Har för stunden ett beggat ECS AM2+ moderkort jag har i datorn jag skriver ifrån just nu, men kvalite..mja..det vill jag inte påstå..nforce chipset och värmeproblem deluxe..får ha fläktar i som en tokig i lådan för att det inte ska brinna och då har jag inte nåt litet skitet mATX utan fullsize..men men..det är budget, det funkar men inte ett dugg mer än utlovat:/
Tar nog hellre ett Asrock i budget/mellanklass-serier framför Asus sen jag läste det här faktiskt..man börjar bli orolig för kvaliten.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har kört flera ECS moderkort var extra förtjust i dem med SiS chipset. Rätt intressant att ASUS som redan har ett lågpristillverkande Kinesiskt dotterbolag, ASRock, vänder sig till Elitegroup som också har (eller iallafall haft) en motsvarande lågprisdotter i Kina, PCchips. Både Elitegroup och ASUS är baserade på Taiwan (ROC) Kinesiska Republiken som sedan 1949 är i konflikt med (PRC) Kinesiska Folkrepubliken, men lågprisdöttrarna ligger i kommunistiska fastlands Kina (PRC) där de kan utnyttja arbetarna hårdare.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har för stunden ett beggat ECS AM2+ moderkort jag har i datorn jag skriver ifrån just nu, men kvalite..mja..det vill jag inte påstå..nforce chipset och värmeproblem deluxe..får ha fläktar i som en tokig i lådan för att det inte ska brinna och då har jag inte nåt litet skitet mATX utan fullsize..men men..det är budget, det funkar men inte ett dugg mer än utlovat:/
Tar nog hellre ett Asrock i budget/mellanklass-serier framför Asus sen jag läste det här faktiskt..man börjar bli orolig för kvaliten.

Förklara hur du tänker nu, Asrock kommer ju från Asus?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

"Asrock kommer ju från Asus?", (svarar inte för godspeed, utan lägger mig bara i lite mer). Kör nu två MB från dessa i nästan, (se sign), samma prissegment och tycker att det känns som att ASRock numera fungerar oväntat fristående med egna lösningar och även egna medskickade program, jämför tex ASRocks IES med ASUS EPU som båda hanterar energibesparing men som känns olika, när de borde kunna samarbeta mer och använda samma mjukvaror till likartade system. Kan vara så att ASUS vill kunna få ner priserna på det de producerar hemma på Taiwan blandannat för att kunna konkurrera mot priserna från fastlandskina vilket ju nästan bara Indonesien förefaller kunna idag.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift