Geforce 258.69 Beta ger 3D Vision Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Undrar om de har andra planer eftersom de valt att kalla det surround. Låter lika logiskt att kalla hallspegeln eller tavlan på väggen surround som 3 tom ovinklade skärmar(om det är nvidias bild).

Det perfekta namnet hade varit nFinity. För likt Eyefinity dock

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är någon vidare WOW känsla med en skärm, varför skulle det blir bättre med tre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror du tänker fel. Om du bara får 20 fps på en 120hz skärm så bör ju det innebära att du bara får 10 bilder per öka / s och det lär inte bli någon trevlig upplevelse. Att skärmen som sådan har högre hz och klarar fler bilder per sekund har ju ingen betydelse om det ändå bara är en och samma bild som ritas om igen och igen då skärmen inte får en ny bild skickad till sig, om du har för låg fps.

Det vore riktigt roligt att läsa en undersökning där 30 pers får lira 3d spel i 3 timmar vardera och jämföra det med 30 min utan 3d i mitten eller så av tiden.

Nej, det blir inte 10fps per öga. Varje öga ser två olika bilder men de genereras och visas samtidigt (eller så samtidigt som det kan bli i 120hz), inte efter varandra.

Själva skärmen ändras alltid 120 gånger i sekunden dock då den visar höger/vänster växelvis 60 gånger vardera. Gör ingen skillnad om du tittar på en stillbild eller ett spel. Det viktiga för att undvika huvudvärk är att glasögonen blinkar av och på minst 60 gånger per öga i sekunden. Allting under det blir mer eller mindre märkbart.

FPS är som sagt ett måste för att det ska blir skoj att spela, precis som vanligt... men det har inte med huvudvärks problemen att göra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Invectus:

Tycker inte det är någon vidare WOW känsla med en skärm, varför skulle det blir bättre med tre?

Har inte testat själv med just 3D men lägger man på fler skärmar så ökar ju synfältet (i spel som stöder att visa mer av spelvärlden och inte bara sträcker ut den vanliga signalen) och därmed inlevelsen i spelet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Invectus:

Tycker inte det är någon vidare WOW känsla med en skärm, varför skulle det blir bättre med tre?

Precis detsamma sa jag innan jag testade 3-skärms setup. Inte för att det blir en riktig "WOW" känsla men upplevelsen blev betydligt bättre. Men nu är det ju 3D med en sådan setup som denna artikel handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Nej, det blir inte 10fps per öga. Varje öga ser två olika bilder men de genereras och visas samtidigt (eller så samtidigt som det kan bli i 120hz), inte efter varandra.

Själva skärmen ändras alltid 120 gånger i sekunden dock då den visar höger/vänster växelvis 60 gånger vardera. Gör ingen skillnad om du tittar på en stillbild eller ett spel. Det viktiga för att undvika huvudvärk är att glasögonen blinkar av och på minst 60 gånger per öga i sekunden. Allting under det blir mer eller mindre märkbart.

FPS är som sagt ett måste för att det ska blir skoj att spela, precis som vanligt... men det har inte med huvudvärks problemen att göra.

Det är klart de visas efter varandra, det är ju det som hela 120hz-grejen är. Först visas vänsterögats bild, sedan högerögats. Det krävs alltså två frames för en 3d-frame. Glasögonen med så kallade active shutters stänger ute bilden för högerögat när monitorn visar vänsterögats bild och vice versa.

Med andra ord, för att få 30 FPS 3D behöver datorn generera det dubbla.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

att ingen har klagat på hur extremt obekväma glasögonen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det är klart de visas efter varandra, det är ju det som hela 120hz-grejen är. Först visas vänsterögats bild, sedan högerögats. Det krävs alltså två frames för en 3d-frame. Glasögonen med så kallade active shutters stänger ute bilden för högerögat när monitorn visar vänsterögats bild och vice versa.

Med andra ord, för att få 30 FPS 3D behöver datorn generera det dubbla.

Någon för gärna rätta mig om jag har fel här, men i 3d är det inte samma bild som visas två gånger så att säga för det jobbiga för ett grafikort är ju inte att skicka ut signalen utan det är ju att beräkna den. För att skapa 3d effekt så är det ju två identiska bilder som skickas ut nästan samtidigt alltså lär det inte påverka grafikkortet. Så har jag uppfattat det iaf.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det är klart de visas efter varandra, det är ju det som hela 120hz-grejen är. Först visas vänsterögats bild, sedan högerögats. Det krävs alltså två frames för en 3d-frame. Glasögonen med så kallade active shutters stänger ute bilden för högerögat när monitorn visar vänsterögats bild och vice versa.

Med andra ord, för att få 30 FPS 3D behöver datorn generera det dubbla.

Självklart behöver datorn generera båda bilderna... försöker bara förklara för IceDread att man inte behöver ha 120fps för att slippa få huvudvärk i 3D.

Lägre FPS innebär inte att skärmen/glasögonen står still och inte gör något, dom uppdaterar alltid i 120hz oavsett och det är där huvudvärks problemen ligger.

Skrivet av raffe1995:

Någon för gärna rätta mig om jag har fel här, men i 3d är det inte samma bild som visas två gånger så att säga för det jobbiga för ett grafikort är ju inte att skicka ut signalen utan det är ju att beräkna den. För att skapa 3d effekt så är det ju två identiska bilder som skickas ut nästan samtidigt alltså lär det inte påverka grafikkortet. Så har jag uppfattat det iaf.

Det tar nånstans mellan 40%-50% prestanda att generera båda bilderna. I spel som Nvidia optimerat för brukar det vara lite lägre drop i prestanda men "gratis" är det aldrig om man vill ha riktig 3D.

Bilderna som visas i samma svep (en höger och en vänster bild) visar ju exakt samma scen/motiv (antar att det är det du menar med att de är identiska) fast från två olika vinklar. Det är fortfarande som att gå runt med två "kameror" i spelet istället för en, så självklart tar det en hel del att generera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Självklart behöver datorn generera båda bilderna... försöker bara förklara för IceDread att man inte behöver ha 120fps för att slippa få huvudvärk i 3D.

Lägre FPS innebär inte att skärmen/glasögonen står still och inte gör något, dom uppdaterar alltid i 120hz oavsett och det är där huvudvärks problemen ligger.

Det tar nånstans mellan 40%-50% prestanda att generera båda bilderna. I spel som Nvidia optimerat för brukar det vara lite lägre drop i prestanda men "gratis" är det aldrig om man vill ha riktig 3D.

Bilderna som visas i samma svep (en höger och en vänster bild) visar ju exakt samma scen/motiv (antar att det är det du menar med att de är identiska) fast från två olika vinklar. Det är fortfarande som att gå runt med två "kameror" i spelet istället för en, så självklart tar det en hel del att generera.

Då är jag med dig

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Nej, det blir inte 10fps per öga. Varje öga ser två olika bilder men de genereras och visas samtidigt (eller så samtidigt som det kan bli i 120hz), inte efter varandra.

Själva skärmen ändras alltid 120 gånger i sekunden dock då den visar höger/vänster växelvis 60 gånger vardera. Gör ingen skillnad om du tittar på en stillbild eller ett spel. Det viktiga för att undvika huvudvärk är att glasögonen blinkar av och på minst 60 gånger per öga i sekunden. Allting under det blir mer eller mindre märkbart.

FPS är som sagt ett måste för att det ska blir skoj att spela, precis som vanligt... men det har inte med huvudvärks problemen att göra.

jag kan inte tänka mig att du har rätt. Vid 20 fps, så visas 10 fps per öga. Sama bild flera ggr under dessa 120Hz. Du tror att skärmen eller grafikkortet håller kvar föregående bild så att för varje Hz så går den till nästa bild per öga eller tillbaka till föregående bild per öga? Jag har svårt att tro att de gör så.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

jag kan inte tänka mig att du har rätt. Vid 20 fps, så visas 10 fps per öga. Sama bild flera ggr under dessa 120Hz. Du tror att skärmen eller grafikkortet håller kvar föregående bild så att för varje Hz så går den till nästa bild per öga eller tillbaka till föregående bild per öga? Jag har svårt att tro att de gör så.

Det är precis så som sker. Bilden renderas från två vinklar samtidigt (alternerande om det ska vara helt korrekt), och båda dessa renderingar behöver varsin buffer att lagras i, i väntan på att nästa par av bilder ska bli färdiga.
Det är därför som grafikkortet måste hantera quadbuffring för att kunna lagra de två bilder som behövs för 3D.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

3D vision

Nice nice..

För mer 3D information och 3D trailers finns det på denna svenska sida.

www.biohemmet.se

Någon som kan rekommedera en bra 3d prolle?