Medlem fixar överhettat 3G-modem

Permalänk
Melding Plague

Medlem fixar överhettat 3G-modem

Överhettande 3G-modem är ett vanligt problem under de varma sommardagarna. Medlemmen Doofus tar saken i egna händer och slänger på en ordentlig kylare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ball, men känns lite stor att ta med sig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ballt men som SprengdPanda skrev blir det ganska jobbigt å släpa på det där :P..

Stödje dock idén:)

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat doofus !

Något jag undrat länge är ifall trådlösa mottagare i form av usb-stickor (precis som 3g modem) också kan bli överhettade? eller om en router kan bli överhettad i ett mer tropiskt land och försämra den trådlösa routingen?

Permalänk
Medlem

Japp... Det kan de utan problem
Har en vän vars usb-nätverkskort smälte

Permalänk

rofll.. tänk om evt flickvän få för sig att koppla in den klumpen direkt i laptopen utan att ha en sladd mellan så knäcker man nog rätt snabbt porten ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Får man inte sämre hastighet med en massa metal runt antennen? :/

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellspawned:

Japp... Det kan de utan problem
Har en vän vars usb-nätverkskort smälte

Där ser man.... kan va det som orsakade nätverks problem när jag besökte italien då... routern va bara ca 10m ifrån datorn, och körde på trådlöst med sån där liten dlink sticka till trådlös mottagare, och det fick ofta för sig att bara sluta fungera, hittade verkligen inget fel på varken min dator eller routern i fråga... men där är det också extremt varmt inomhus... ska kolla upp detta nogare den här gången!

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en USB fläkt istället.
Deltaco USB-Fläkt

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Haha, nice lösning.

Själv var jag tvungen ta en fläkt och placera framför mitt modem för att det inte skulle börja brinna.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellspawned:

Japp... Det kan de utan problem
Har en vän vars usb-nätverkskort smälte

Japp, samma sak hände mig. Skräp är vad det är

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att jag sett något liknande i ett annat galleri här på swec förut.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Överhettande 3G-modem är ett vanligt problem under de varma sommardagarna. Medlemmen Doofus tar saken i egna händer och slänger på en ordentlig kylare.

Läs artikeln

Smart faktiskt.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

rofll.. tänk om evt flickvän få för sig att koppla in den klumpen direkt i laptopen utan att ha en sladd mellan så knäcker man nog rätt snabbt porten ^^

HAHA!!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag skulle spela tibia på trådlösa nätverket hemma hs föräldrarna fick ha en bordsfläkt riktad mot usb-stickan för att inte tappa kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seravok:

Får en känsla av att jag sett något liknande i ett annat galleri här på swec förut.

Det är nog denna du tänker på: http://www.sweclockers.com/galleri/4558-overkill-fix-av-usb-w...

Permalänk

Var ju en bra lösning, men ska det verkligen behövas?

Skrivet av MaLo:

Köp en USB fläkt istället.
Deltaco USB-Fläkt

Det ironiska men den produkten är att Siba säljer den betydligt billigare än Deltaco gör själva. Sen stämmer iofs inte bilden överens mellan Deltaco och Siba, hmm...

Permalänk
Medlem

Nu så är frågan om galleriet kommer bli överfyllt av folk som kyler olika saker på olika vis nu, som det blev av moddade USB-minnen när ett sådant blev uppmärksammat av redaktionen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Nu så är frågan om galleriet kommer bli överfyllt av folk som kyler olika saker på olika vis nu, som det blev av moddade USB-minnen när ett sådant blev uppmärksammat av redaktionen?

haha det kommer säkert komma upp fler som vill kyla usb-minne med en fläns osv också

Permalänk
Skrivet av seravok:

Får en känsla av att jag sett något liknande i ett annat galleri här på swec förut.

Har sett ett galleri med en som använde en noctua-kylare på sitt modem!

Sitter för övrigt med ett mobilt bredband nu och bränner mig enkelt på modemet.
Skulle antagligen göra något liknande fast tyvärr blir det för klumpigt då.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

mindes den också och den var mycket mer impressive, det här känns mer som en billig knock off

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

"Med fläkt av god kvalite, någon som hört talas om detta märke ? "

Jo då denna fläkt satt på en mycket sällsynt powerleap cpu adapter, uppgradering för socket 7 moderkort. Alltså kunde man använda socket 7 moderkort (pentium 1) med en AMD K-6 III på max 550 mhz. Det var något som gav ett bra boost...jag äger fortfarande en sådan som sitter i "printservern"

PowerLeap PL-K6-III Product Brief

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

mindes den också och den var mycket mer impressive, det här känns mer som en billig knock off

Givetvis är det en knock off, kyler något för varmt med en aluminiumfläns och fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

haha det kommer säkert komma upp fler som vill kyla usb-minne med en fläns osv också

Haha, det är helt klart inte omöjligt ^^

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Givetvis är det en knock off, kyler något för varmt med en aluminiumfläns och fläkt.

reagera mer på att den andra är mer impressive och den första (vad jag vet) i forumet men inte fick den någon artikel

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Kanske vore något för Glocalnet's modem, provade 3 st., men alla blev extremt varma

2 av dom gick inte ens att använda en längre period (30 min), Den stationära datorn låser sig of visar detta:

Laptopen visar samma sak efter 20 minuter och startar om eller så lyckas modemet överhetta laptopen

Men visst, NÄR dom fungerar, ja då är dom väl rätt bra

Permalänk
Medlem

kör mac.

Har 3 olika 3g-modem hos olika leverantörer, aldrig hört talas om detta problem.
Dock kör jag mac och inte pc så blåskärmar är väl inte direk tnågot vanligt.
Kanske något inbyggt i windows som överhettar usb-modem för att sälja ny hårdvara?

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.