Playzone polisanmälda

Permalänk
Medlem

Har det hänt någonting i år angående PlayZone?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ett aktiebolag är ingen immunitet mot lagen. Visst att ägarna inte finansiellt kan lastas om bolaget går ner, men det gör inte att de kan uppföra sig hur som helst. Som jag sade, den enda skillnaden mellan db och kameraexperten/playzone som jag ser är att db inte hade något uppsåt att lura sina kunder vilket uppenbarligen är tillräckligt stor skillnad för att det skall räknas som lagligt.

Som bolagsansvarig, aktiebolag eller inte, har du en skyldighet att, när det framgår att något är ohållbart, lägga in om konkurs. Det är sen upp till konkursförvaltaren och tingsrätten att avgöra om du varit oaktsam grovt oaktsam, eller på annat sätt förfarit felaktigt. Du kan med andra ord ganska lätt hållas personligt ansvarig oavsett om det är ett aktiebolag eller inte. Det är inte som om man kan göra vad som helst och skita i vilket bara för att det är ett aktiebolag. Det finns även regler för hur man ska förfara när det kommer till information runt konkursen. Man får inte gå ut och säga "om en vecka går vi i konkurs" eftersom det påverkar orderingången, någonting som är negativt om konkursförvaltaren väljer att genomföra en rekonstruktion istället för konkurs.

Skrivet av belga:

Men resten av vad de gjort tycker jag är rätt lika. De har tagit emot pengar för saker de sedan tidigare visste att de inte kunde leverera. Att db hoppades på att kunna göra det tycker inte jag förändrar att de ändå inte gjorde det.

db "visste" ju att de skulle leverera. Det är inte speciellt ovanligt att man under investeringsfaser överinvesterar så att kapitalet som driver rörelsen vidare kommer från nya ordrar. Man budgeterar och har en förväntad tidsperiod innan man ska vara "över ytan" igen, men med facit i hand så har de flesta bolag för lite cash i botten på kassa kistan, något som syntes när ekonomin gick åt skogen. I db's fall rör det ju sig om riktigt mycket otur. De har gjort ett stort uppköp, lever av orderingången och kanske räknar med att göra det i 6-18 månader, när orderingången helt enkelt halveras, eller värre. Hade konkursförvaltaren inte fått ett vettigt underlag för hur man tänkt att uppköpet skulle finansieras innan ekonomin gick åt skogen, hade någon garanterat hållits ansvarig.

Det gör det inte roligare att vara en av kunderna som står utan garantier, eller ha köpt & betalt en vara som man aldrig fått, men det är en jävla skillnad jämfört med faktiska bedrägerier.

B!

Edit
Hoppla, lite gammalt inlägg kanske. Nåja.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

db "visste" ju att de skulle leverera. Det är inte speciellt ovanligt att man under investeringsfaser överinvesterar så att kapitalet som driver rörelsen vidare kommer från nya ordrar. Man budgeterar och har en förväntad tidsperiod innan man ska vara "över ytan" igen, men med facit i hand så har de flesta bolag för lite cash i botten på kassa kistan, något som syntes när ekonomin gick åt skogen. I db's fall rör det ju sig om riktigt mycket otur. De har gjort ett stort uppköp, lever av orderingången och kanske räknar med att göra det i 6-18 månader, när orderingången helt enkelt halveras, eller värre. Hade konkursförvaltaren inte fått ett vettigt underlag för hur man tänkt att uppköpet skulle finansieras innan ekonomin gick åt skogen, hade någon garanterat hållits ansvarig.

Det gör det inte roligare att vara en av kunderna som står utan garantier, eller ha köpt & betalt en vara som man aldrig fått, men det är en jävla skillnad jämfört med faktiska bedrägerier.

B!

Edit
Hoppla, lite gammalt inlägg kanske. Nåja.
/Edit

Väldigt gammalt
Och jo visst är det en väldig skillnad på faktiska bedrägerier och att konka, men i samma stund det går upp för de ansvariga att "vi kommer gå i konkurs, så enkelt är det, punkt slut" så tycker jag inte det är moraliskt försvarbart att fortsätta då varje order man tar emot efter denna punkt är motsvarande till att ta emot ordrar man inte tänkt leverera d.v.s. bedrägeri.

Kanske inte juridiskt fel, men moraliskt tycker jag inte det är så stor skillnad. Iallafall inte så länge det inte finns några rimliga tvivel på att konkursen kommer hända. Är man inte säker och om det fortfarande finns en chans även om den är liten så är det en annan sak. Då ska man ju fortsätta men när man vet att gränsen är nådd och det är utför som gäller så ska man säga stopp om man inte är ute efter att försöka lura sina kunder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är moraliskt "tveksamt" att ta emot ordrar efter att man konstaterat att det är konkurs på gång, men som sagt, enligt lag är du tvungen att köra på som vanlig fram till sista andetaget. Skulle man exempelvis skicka ut ett mail där man meddelar en förestående konkurs, och att alla ordrar är automatiskt avbeställda så att kunderna får tillbaka sina slantar ett par dagar innan konkursen genomförs, så kommer huvudman åtalas.
Visst skulle man kunna stänga webshoppen och skylla på exempelvis att man håller på att arbeta fram en ny, eller problem med den bakomliggande hårdvaran. Men då hade konkursen bara blivit ett faktum tidigare, och det hade fortfarande drabbat privatpersoner.

Med gällande lagstiftning finns det helt enkelt inget sätt att sköta det hela på som är acceptabelt både för kunder, och ansvariga.
Helt sjukt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

De som gick på det och beställde får skylla sig själva. Ägarbyte, väldigt låga priser och endast förskottsbetalning... plus att de är svårkontaktade. Jag hade inte vågat beställa, för det finns ingen garanti att man får tillbaka pengarna för det man aldrig fick levererat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heymid:

De som gick på det och beställde får skylla sig själva. Ägarbyte, väldigt låga priser och endast förskottsbetalning... pluss att de är svårkontaktade. Jag hade inte vågat beställa, för det finns ingen garanti att man får tillbaka pengarna för det man aldrig fick levererat.

Det är ingen som skrivit här på 11 år ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ingen som skrivit här på 11 år ;).

Jag kan ändå respektera att man inte skriver i affekt utan låter tankarna ta några vändor innan man väljer att svara.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW