Opera 10.60 ger stöd för WebM

Permalänk
Melding Plague

Opera 10.60 ger stöd för WebM

Norska Opera Software lanserar en ny version av företagets populära webbläsare. Bland nyheterna finns snabbare Javascriptmotor och stöd för videoformatet WebM.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väl funnits som beta ett tag nu faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Har väl funnits som beta ett tag nu faktiskt.

Jo, det är skönt att se att utvecklingen går snabbt och invecklingen långsamt. Eller hur?

--------------
Anyhow. 10.60 är minst lika skön som 10.5x, finns ingen anledning till att stanna kvar på tidigare verisoner.
Roligt att se att de blivit mer välkomnande för nybörjare från det man installerat browsern. Jag tänker på hur man får en kort genomgång i hur de olika funktionerna fungerar efter man installerat, allt från widgets till opera;config. Skins börjar se allt bättre och vettigare ut. Jag vet fortfarande inte vad alla funktioner gör eller vad de ska ha för värden, behöver en ordentlig guide för överkursen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Scchhwwweeet. Opera är helt klart en favorit efter att ha testat alla möjliga sorters webläsare.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

10.6 (final) är väl någon dag färsk.
Och denna version är fortfarande ostabil när det kommer till pdf;er.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Älskar opera. Finns enligt mig inget bättre. MEN, de har ju sina problem. Kan vara bara min dator/jag men för de första så får jag ingen reklam längst upp på sweclockers sidan. Sen när jag går in på ett galleri med jäkligt många bilder så får jag rulla ner nästan längst ner, och då BÖRJAR galleriet. Alltså de är bara vitt innan dess hela sidan börjar typ längst ner. Vilket betyder att jag bara får se typ 10 bilder. Så då blir de att kopiera länkadressen och starta ie.
Sen finns de några småsaker med de är inte så störande (kommer inte på dom nu;))
Men förövrigt så funkar Opera riktigt bra (nu när dom fixat pdf) och jag kommer nog aldrig byta. Firefox avskyr jag. Med Opera kan man ju har igång hur många flikar som helst utan att cpu/minne blir för överansträngt, men med Firefox räcker det me typ 7 så ligger cpu närmare 50 % (100% på ena kärnan) Kan även där vara mitt/datorns fel men tror ej det...

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knape89:

Sen när jag går in på ett galleri med jäkligt många bilder så får jag rulla ner nästan längst ner, och då BÖRJAR galleriet. Alltså de är bara vitt innan dess hela sidan börjar typ längst ner. Vilket betyder att jag bara får se typ 10 bilder. Så då blir de att kopiera länkadressen och starta ie.

Jag har samma problem. Har kontakta opera om detta.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Föredrar fortfarande Opera framför andra browsers, trots en del irriterande buggar och kompatibilitetsproblem med vissa siter. Som vanlig släpptes v. 10.60 alldeles för snabbt, innan nya buggar hunnit rättats till (väntar nu på första builden av 10.61...).
Säger väl en hel del ändå om norska browserns förträfflighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanel:

Föredrar fortfarande Opera framför andra browsers, trots en del irriterande buggar och kompatibilitetsproblem med vissa siter. Som vanlig släpptes v. 10.60 alldeles för snabbt, innan nya buggar hunnit rättats till (väntar nu på första builden av 10.61...).
Säger väl en hel del ändå om norska browserns förträfflighet.

Opera är snyggast men Firefox är den bästa RSS läsaren.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för Firefox RSS läsare hade jag använt opera alla dagar i veckan. Nu ligger den mest och skräpar på hårddisken, tyvärr

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Opera! Upptäckte Opera genom listan här på Sweclockers över de bästa gratisprogrammen. Har inte använt andra läsare än Opera sen 5-6 år.
Sinnesjukt snabb 10.60 är...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Opera! Upptäckte Opera genom listan här på Sweclockers över de bästa gratisprogrammen. Har inte använt andra läsare än Opera sen 5-6 år.
Sinnesjukt snabb 10.60 är...

Ta och känn på den. Du kommer tillslut känna dig handikappad utan alla trevliga funktioner

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

<3 Opera. Men tyvärr har de lanserat 10.5 or 10.6 alldeles för tidigt. Massor av irriterande buggar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knape89:

Älskar opera. Finns enligt mig inget bättre. MEN, de har ju sina problem. Kan vara bara min dator/jag men för de första så får jag ingen reklam längst upp på sweclockers sidan. Sen när jag går in på ett galleri med jäkligt många bilder så får jag rulla ner nästan längst ner, och då BÖRJAR galleriet. Alltså de är bara vitt innan dess hela sidan börjar typ längst ner. Vilket betyder att jag bara får se typ 10 bilder. Så då blir de att kopiera länkadressen och starta ie.
Sen finns de några småsaker med de är inte så störande (kommer inte på dom nu;))
Men förövrigt så funkar Opera riktigt bra (nu när dom fixat pdf) och jag kommer nog aldrig byta. Firefox avskyr jag. Med Opera kan man ju har igång hur många flikar som helst utan att cpu/minne blir för överansträngt, men med Firefox räcker det me typ 7 så ligger cpu närmare 50 % (100% på ena kärnan) Kan även där vara mitt/datorns fel men tror ej det...

Ingen reklam kan jag inte uttala mig om då jag använder urlfilter.ini, men det här med gallerier? Klickade runt bland ett tiotal, men alla fungerade så vitt jag kunde se som de skulle. Länka till ett problemgalleri! Det bör väl heller inte vara Opera man ska kontakta om detta fel, utan SweC i forumet för buggrapporter?

Vad menar ni med krasher för PDFer förresten? Krashar det fortfarande när man kör Acrobat Pro och läser i en tab? Kör vanliga Reader och det fungerar utmärkt.

Skrivet av Alakai:

Jo, det är skönt att se att utvecklingen går snabbt och invecklingen långsamt. Eller hur?

--------------
Anyhow. 10.60 är minst lika skön som 10.5x, finns ingen anledning till att stanna kvar på tidigare verisoner.
Roligt att se att de blivit mer välkomnande för nybörjare från det man installerat browsern. Jag tänker på hur man får en kort genomgång i hur de olika funktionerna fungerar efter man installerat, allt från widgets till opera;config. Skins börjar se allt bättre och vettigare ut. Jag vet fortfarande inte vad alla funktioner gör eller vad de ska ha för värden, behöver en ordentlig guide för överkursen.

Är inte utvecklare på något sätt, men känner mig mycket hemma i Opera. Är det någonting speciellt du undrar över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClAyMan:

Är inte utvecklare på något sätt, men känner mig mycket hemma i Opera. Är det någonting speciellt du undrar över?

Finns massvis av speciella saker jag (och möjligtvis många andra) undrar över, men saknar en överblick över Operas alla funktioner. En manual, en karta, ett uppslagsverk. Typ operawiki.info, men än enklare, än djupare.
För mycket begärt, helt enkelt
Idag googlar jag istället allt jag behöver veta / är nyfiken på.
Men tack för visat hjälpintresse, uppskattas ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Finns massvis av speciella saker jag (och möjligtvis många andra) undrar över, men saknar en överblick över Operas alla funktioner. En manual, en karta, ett uppslagsverk. Typ operawiki.info, men än enklare, än djupare.
För mycket begärt, helt enkelt
Idag googlar jag istället allt jag behöver veta / är nyfiken på.
Men tack för visat hjälpintresse, uppskattas ^^

Det är lugnt Kan bidra med ett par tips du säkert redan känner till:

1. högerklicka överallt för att se vad som dyker upp
2. opera:config och börja skriva på ett sökord
3. alla menyer (även högerklick), alla kommandon, allt visuellt (både på läsaren som så och på sidorna) kan ändras. Detta enklast genom shift+F12 eller ctrl+F12 --> Avancerat --> Visning och Genvägar och Knapprader (välj Duplicera så har du enkel tillgång till backup)
3.1 allting kan justeras via användarfilerna i punkt 4
4. C:\Users\***\AppData\Roaming\Opera\Opera där alla användarfiler lagras
5. Opera meny --> Synkronisera
5. My Opera - Forums, du får svar på en kvart
6. C:\Users\***\AppData\Roaming\Opera\Opera\urlfilter.ini (content blocker)
7. C:\Users\***\AppData\Roaming\Opera\Opera\Styles\User för blockering av DIVs eller bara om du vill bestämma hur du vill att allting ska se ut
8. Opera Browser Wiki :: Custom Buttons to Drag'n'Drop into your Opera
och
9. ctrl+F12 --> avancerat --> visning --> Javascriptalternativ --> ställ in folder. Lägg alla Greasmonkeyscript eller andra JS-filer i denna mapp så laddas de som tillägg. Nu kan du dessutom säga till alla som menar på att Opera saknar tillägg att så inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Opera är snyggast men Firefox är den bästa RSS läsaren.

Skrivet av Zpiritual:

Hade det inte varit för Firefox RSS läsare hade jag använt opera alla dagar i veckan. Nu ligger den mest och skräpar på hårddisken, tyvärr

Operas rss-läsare är ju långt bättre än ff:s variant alla dar i veckan.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag testade de flesta webbläsarna innan jag fastnade för Opera. och nu känner man sig som astrob0y skrev: handikappad utan alla funktioner i den.

ännu mysigare är att allt syncas automatiskt till alla mina andra datorer och mobiltelefoner. så man slipper lägga in samma bokmärke 4-5 gånger

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag mest uppskattar med Opera är möjligheten att enkelt förändra, läs personifiera, GUI:t inklusive menyer och snabbkommandon. Snabbheten och säkerheten är stor bonus, de tyvärr lite för ofta förekommande buggarna ett minus.

När det gäller feeds håller jag fortfarande kvar vid FeedDemon sen många år nu, och tycker inget annat slår det på fingrarna.

Permalänk
Inaktiv

Opera har väldigt länge varit favoritwebbläsaren.
Snabb, säker och enkel. Att man sedan kan personifiera GUI:et så pass mycket som man kan är en bonus! Den har också en hel del funktioner som de andra webbläsarna saknar. De vågar köra sitt eget race helt enkelt.

Alla borde testa Opera.