Permalänk
Medlem

CAD-Laptop.

Hej!

Jag ska börja plugga till hösten och fick reda på att vi behövde skaffa egna laptops till skolan, kraven var 3gb ram och en godkänd cpu (typ dual-core ->), för att kunna köra Auto-Cad som vi ska jobba/lära oss.
Eftersom jag ALDRIG jobbat i CAD så vet jag inte riktigt vad man ska satsa på? Vad är bättre att satsa på? Eller det flyter utan större problem med en lite enklare laptop?

Min första fråga är, hur stor skärm ska jag ha?
4gb ram, cpu? grafikkort? (minne) ?

Tacksam om jag för svar!

/Mvh Clint

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Det borde räcka med en enklare bärbar med en dedikerad grafikkrets, nåt i den här stilen: ASUS PRO5DIE PD 2.2 4GB/500 NVIDIA GT310M 15.6" W7HP - Specifikationer

Permalänk
Medlem

Skulle välja en bärbar med Cad-kort för 3D arbete, men är ej ett måste

Bärbara med Cad-kort och i5 samt i7 processorer. Snabb processor är verkligen att rekommendera om du inte har en stationer som kan ta hand om renderingar.

Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Vad är vettig skärmstorlek?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Lite individuellt, men portabla modeller brukar ha en storlek på 12-13 tum vilket jag tror skulle vara allt för litet särskilt i höga upplösningar.

15-16 brukar vara bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skärmstorlek är inte lika intressant som upplösning när du arbetar med CAD.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

quadro nvs mobile funkar rätt bra

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Skärmstorlek är inte lika intressant som upplösning när du arbetar med CAD.

En hög upplösning på en liten skärm är inte alltid så ögonvänligt, man skall väll enkelt se vad man arbetar med och kanske ha flera fönster uppe samtidigt? Då är det bra med hög upplösning och större skärm.

Permalänk
Medlem

Har tänkt mig 17", men jag har aldrig jobbat i CAD förut, så vet inte riktigt vad man ska satsa på.
Men minst 15,6" iaf.

Har funderat på denna:
HP Pavilion dv7-3130eo Entertainment 17,3-tums laptop med Core i5-teknik! - Dator - Laptop - Laptop 17 - 18 tum

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kolla på recensioner grundligt, hp brukra ha problem med kvaliten på deras billigare bärbara :/

Om man inte väljer CAD-kort så är en riktigt bra cpu ett måste, man vill inte rendera i dagar. Mycket minne är alltid att rekommendera. xD

Har fått rendera kompisars 10 sekunders animationer för deras bärbara för 15k men med slö processor tar ett flertal timmar till dagar att rendera.
Kanske en vaio

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

eller en Vostro

Dell Vostro 3700 - 1,6GHz QC 6GB 500GB DVD±RW 17" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Ahh, vi ska rita upp rum och beräkna vad jag förstått, men kanske behövs renderas ?
Det är jo relaterat till ventilation, så rita rum och så.

Tänkte CAD kort känns overkill? haha!
Men för kravet är ganska klena cpu:s av skolan, enligt Autodesk - AutoCAD LT - Systemkrav är det inte så stora krav?

Men som sagt, jag har inte jobbat med CAD något alls och tänkte lägga runt 10k, funderingar lutar startk åt 17" iaf.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Det som tog tid att rendera va ett rum med möbler vad hemskt många polys (5*50k per kudde xD ), och nästan högsta möjliga kvalité. Detta var det slutgiltiga arbetet som skulle visas upp i hela skolan - Gymnasium.

10k och 17tum, låter iallafall som en bra start. Man kan sedan skaffa en stationär för 6-7 k för just renderingsändamålet i framtiden vid behov.

Permalänk
Medlem

Har en Q6600 som stationär, vet ej om den är snabbare än en i5. Har ganska dålig koll idag faktiskt

Men lär nog bli 17", i5, 4gb, 1gb grafik. borde räcka till det mesta iaf.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

en i7 @ 2,66 GHz är 40% snabbare än Q6600@2,66GHz i krävande uppgifter, så en Q6600 kan vara snabbare. Men den där i5 kan ju gå upp till ca 2,9 GHz vid behov.

Man kan alltid låta båda maskinerna rendera samma scen och bli färdig snabbare, brukar göra det i AE vid krävande renderingar.

Det räcker nog, vet att sämre datorer kan köra Cad och rendera, även om det tar längre tid.

Permalänk
Medlem

Är det AutoCAD du kommer köra eller kommer du även köra Inventor, archicad eller Revit? Låter som du ska gå någon form av bygg, då kan det vara att du ska köra autocad LT eventuellt med tilläggsprogrammet Point, då är det inga större krav mer än en vanlig dator med separerad grafikkrets. Men ska du köra något större program som har lite intelligens som ArchiCAD, Revit eller Inventor kan det bli lite tungt.

För en mer allrounddator till mer än jobb/studier skulle jag lägga krutet på en laptop med bra spelprestanda med numreriskt tangentbord, så man kan spela lite roligare spel på den med. Skaffa en bra mus med.

För en bra CAD-Dator så är det inte dumt med ett Quadro grafikkort i, mycket minne, bra processor, numreriskt tangentbord.

Du kan ju ladda ner gratis demos och prova diverse program från autodesk hemsida.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Tror bara det är Auto-CAD, men som du säger det är inom bygg.
Jobba med ventilation etc.
Men tror inte det är så krävade egentligen, men bättre att satsa på något som håller i några år

Vill dock inte ha ett litet tangetbord, gärna bredare, men det är bara att leta

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ta då vaion

Har hållt på med att jämföra envy och sonyn. F12 verkar inte ha några problem och håller sig svalvid 100 % load. Envyn är ca 20-30 grader varmare och då med långsammare cpu vid samma load. Om det renderas mycket är vaion något att ha. :S

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Om det är något från hp sortiment som man skall välja ut så är väl envyn man skall välja, men inte de äldre modellerna som hade väldigt många problem :/

Permalänk
Medlem

Den ligger ju "bara" 5000kr över budget...

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

din budget är 10k?

Rada upp dina krav.

Permalänk
Medlem

Detta var svårt att hitta dator som matchar hp:n för samma pris. Jag har en dålig känsla av detta särskilt för pavillion som (är ovanligt billig) brukar ha problem (har fått höra, inte kollat upp själv). :/

Permalänk
Medlem

Okej? jag trodde HP gjorde bra grejer? Har hittat en vaio med, men den är sämre för samma pris..

Tänkte mig en i5, 4gb, 1gb grafik, 17".. visst kan gå upp till kanske 11-12.. Men har tänkt runt 10 iaf.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Okej? jag trodde HP gjorde bra grejer? Har hittat en vaio med, men den är sämre för samma pris..

Tänkte mig en i5, 4gb, 1gb grafik, 17".. visst kan gå upp till kanske 11-12.. Men har tänkt runt 10 iaf.

På dell.se kan du allt få ihop en studio 17 med i7 720qm för 10k med 10% rabattkoden från rabattkod.se.

Ska kika lite och se vad jag kan koka ihop ..

Permalänk
Medlem

Glömde bort dell.se :/

Permalänk

Knåpade ihop denna, ledsen att jag hamnade under 10k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Studio 17(N0074908) Antal 1
Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache), Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska Enhetspris Inkl. moms 14056,00 kr
! Få 3146 Kr rabatt !
Giltig till den 8 juli 2010 Visa detaljerad information
- 3146,00 kr

Få 10% rabatt!
Giltig till den 7 juli 2010 Visa detaljerad information
- 1091,00 kr

Katalognummer: 1212 N0074908
Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)
Microsoft Operating System Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
Memory 4 096 MB 1067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Keyboard Internal Nordic Multi-Language Keyboard
Video Card 1 GB ATI Mobility Radeon™ HD 560v
Hard Drive 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
Optical Devices Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
Wireless Networking Dell Wireless 1520 Half Mini Card (802.11n)
Cables 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
Shipping Documents Swedish Documentation
Gedis Bundle Reference N0674908
Standard Warranty 1 års täckning för datorn ingår
Service och support Din dator omfattas av 1 års maskinvarusupport med hämta/lämna-service
PalmRest Silver chainlink palm rest – with Black Chainlink cover only
Bluetooth Ingen Bluetooth
Order Information Studio 1747 Order - Sweden
Primary Battery 9-cells primärt litiumjonbatteri, 85 wattimmar
Carrying Cases No Carrying Case
Dell System Media Kit Studio 1747 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
Camera Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar
Colour Choice Black chainlink
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Online Backup DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år
Theft Protection Solution Computrace LoJack för bärbara datorer - 1 års licens medföljer datorn
Labels Wireless Label CI7
LCD 17,3-tums LED-skärm med full HD-upplösning (1 920 x 1 080) och TL
DataSafe (Services Owned) Datasafe Local 2.0 Basic
Microsoft Application Software Office Starter 2010 - svenska
Protect your new PC McAfee® SecurityCenter 15 Month Subscription
Power Supply 90 watts nätadapter
Operating System Recovery Options Återställningsmedia för operativsystemet Windows® ingår inte
Totalt Inkl. moms: 9819,00 kr
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det enda jag lagt till är fullHD panel och trådlöst nätverkskort med N standard.(fanns bluetooth som tillägg också för 200kr tror jag, värt att tänka på om du vill ha det)

Namnet på grafikkortet kan vara lite förvirrande, det är i praktiken samma som ett 4650m. Och det är snabbare än både gt230m och gt330m som dom andra datorerna hade.

Permalänk
Medlem

Hur mycket väger datorn? Vad skulle du välja vaio F12 eller Dell 3700, och varför? Är själv splittrad i min jakt på dator, Envyn är borträknat i mitt fall.

Permalänk
Medlem

något direkt fel på typ Acer Aspire 5943G - Inet.se ? Jag har inte den blekaste själv...

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Den väger från 3,2kg enligt dell.se, antar att det som ev ökar vikten är ett större batteri än det vanliga.

Det beror vad du ska ha datorn till egentligen, om mobilitet och batteritid står högt upp på prioritetslistan osv. Studio 17 går att få med 5650m också, men då med dual core, i7 620m som bäst. Men 620m går inte av för hackor heller, i fåtrådiga program så presterar den bättre än i7 720qm even.

Men som sagt, beror helt på hur och vad du tänkt använda datorn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Knåpade ihop denna, ledsen att jag hamnade under 10k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Studio 17(N0074908) Antal 1
Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache), Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska Enhetspris Inkl. moms 14056,00 kr
! Få 3146 Kr rabatt !
Giltig till den 8 juli 2010 Visa detaljerad information
- 3146,00 kr

Få 10% rabatt!
Giltig till den 7 juli 2010 Visa detaljerad information
- 1091,00 kr

Katalognummer: 1212 N0074908
Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ i7-720QM Mobile-processor (1,6 GHz, turbo på upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)
Microsoft Operating System Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
Memory 4 096 MB 1067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Keyboard Internal Nordic Multi-Language Keyboard
Video Card 1 GB ATI Mobility Radeon™ HD 560v
Hard Drive 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
Optical Devices Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
Wireless Networking Dell Wireless 1520 Half Mini Card (802.11n)
Cables 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
Shipping Documents Swedish Documentation
Gedis Bundle Reference N0674908
Standard Warranty 1 års täckning för datorn ingår
Service och support Din dator omfattas av 1 års maskinvarusupport med hämta/lämna-service
PalmRest Silver chainlink palm rest – with Black Chainlink cover only
Bluetooth Ingen Bluetooth
Order Information Studio 1747 Order - Sweden
Primary Battery 9-cells primärt litiumjonbatteri, 85 wattimmar
Carrying Cases No Carrying Case
Dell System Media Kit Studio 1747 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
Camera Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar
Colour Choice Black chainlink
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Online Backup DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år
Theft Protection Solution Computrace LoJack för bärbara datorer - 1 års licens medföljer datorn
Labels Wireless Label CI7
LCD 17,3-tums LED-skärm med full HD-upplösning (1 920 x 1 080) och TL
DataSafe (Services Owned) Datasafe Local 2.0 Basic
Microsoft Application Software Office Starter 2010 - svenska
Protect your new PC McAfee® SecurityCenter 15 Month Subscription
Power Supply 90 watts nätadapter
Operating System Recovery Options Återställningsmedia för operativsystemet Windows® ingår inte
Totalt Inkl. moms: 9819,00 kr
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det enda jag lagt till är fullHD panel och trådlöst nätverkskort med N standard.(fanns bluetooth som tillägg också för 200kr tror jag, värt att tänka på om du vill ha det)

Namnet på grafikkortet kan vara lite förvirrande, det är i praktiken samma som ett 4650m. Och det är snabbare än både gt230m och gt330m som dom andra datorerna hade.

Hur fick du ihop den datorn till det priset?

Jag har klickat på dell och får inte samma när jag försöker bygga ihop en.

Sen massa massa rabatt?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew