Billigast equals best [Letar efter en billig studentlaptop]

Permalänk
Medlem

Billigast equals best [Letar efter en billig studentlaptop]

Tjena! Är på jakt efter en laptop så här lagom till att jag börjar studera vid universitetet till hösten. Kraven är väldigt låga, jag ska surfa (trådlöst), ta anteckningar, skriva skolarbeten på den. Men minst 2gb minne är ju dock trevligt. Vilken ska jag välja? Finns ju en hel del olika netbooks att välja mellan, och jag antar att ett par av modellerna som finns tillgängliga håller bättre kvalitet än andra. Jag undrar också om ni har erfarenheter av att skriva skolarbeten på en netbook, funkar det överhuvudtaget? Med tanke på litet tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips?

Permalänk
Medlem

Packard Bell DOT M/U.NC/821 Liten laptop med 8 timmars batteritid och HDMI-anslutning! - Dator - Laptop - Laptop 11 - 12 tum
Compaq Mini 311c-1120SO Liten laptop med imponerande grafik! - Dator - Laptop - Laptop 11 - 12 tum

en polare köpte precis samsungen, känns ganska prisvärd till det priset och för en arbetsvänlig storlek vid 10" är det svårt att skriva mycket utan externt tangentbord. HPn är "bättre" men dyrare och med mindre minne. vad är din ekonomiska smärtgräns?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tSp:

Ingen som har något tips?

Bumpning är för övrigt inte tillåtet, läs reglerna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tSp:

Ingen som har något tips?

Notera att inlägg av den här typen är emot reglerna, den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det till nästa gång. Läs även igenom reglerna en extra gång så att du är helt säker på vad som du får och inte får göra.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80-talet:

Packard Bell DOT M/U.NC/821 Liten laptop med 8 timmars batteritid och HDMI-anslutning! - Dator - Laptop - Laptop 11 - 12 tum
Compaq Mini 311c-1120SO Liten laptop med imponerande grafik! - Dator - Laptop - Laptop 11 - 12 tum

en polare köpte precis samsungen, känns ganska prisvärd till det priset och för en arbetsvänlig storlek vid 10" är det svårt att skriva mycket utan externt tangentbord. HPn är "bättre" men dyrare och med mindre minne. vad är din ekonomiska smärtgräns?

Sorry, men jag hittar varken länk till någon Samsung eller HP i ditt inlägg. En Packard Bell och en Compaq är vad du länkar till.

Permalänk
Avstängd

compaq är HP

HP=compaq

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

compaq är HP

HP=compaq

Haha misstänkte nåt sånt, fuuuuuuuu

Jag tror vi har hittat den!! DOCK! Finns den i annan färg någonstans? Tycker svart är riktigt trist, hade vart ball med vit, röd eller kanske blå typ. Eller rosa.. Eller åtminstone lite andra färger på detaljerna osv.

Permalänk
Medlem

Funderar du på en Samsung N210 så är en uppdaterad variant på väg ut som heter N210 plus så se till att du får den varianten om du köper. Den nuvarande finns i olika färger så det antar jag också gäller nya plus modellen med.

Skillnaden är att den nya plus ska ha två timmar bättre batteritid (14timmar för N210+) samt att den har Samsungs nya snabbstarts funktion a´la macbook istället för möjligheten att boota ett litet mini linux för surf mm vid start.

Jag skulle själv mycket hellre ha snabbstarten som bootar win 7 snabbt än ett begränsat instant on mini linux som mer känns till besvär än nytta många gånger. Oftast är det ju till windows man vill komma och vill man köra linux vill man helst välja vilken linuxdistribution man vill ha själv.

Snabb uppstart för bärbara datorer: Samsung kapar väntetiderna | Nyheter från Samsung

Det kommer ju också den nya N230 som verkar lätt och snygg, bara den går att få med stora batteriet på 13,8 timmar. I pressmedelandet verkar den dock ha det lilla 7 timmars batteriet och bara finnas i svart.

Fördelar med dessa små netbooks är att de ärlätta och smidiga samt lång batteritid, där man som användare i princip kan räkna med hälften av tillverkaren angiven tid i verkligheten dvs när man har wifi på och gör något aktivt med datorn. Tillverkarnas tider mäts ju med allt i processorväg och skärm nedskruvat och avstängt wifi och det är ju sällan så man använder datorn i praktiken. En netbook köper man ju för att vara portabel och slippa sladden.

Dom klarar skrivande i office och vanlig surf bra i synnerhet om man inte drar igång för mycket samtidigt.
Det är utmärkt för skolarbete och släpar man datorn till skolan varje dag är låg vikt guld värd. Visst är skärmen liten men det funkar rätt bra när man vant sig tycker jag.

Vad de inte klarar är framför allt Flashvideo och youtube i hd-kvalla, det blir stillbilds show.
Med rätt mediaspelare går det hjälpligt med 720p direkt från hårddisk men 720p strömmande kan man glömma. Dock lågupplöst video funkar och passar kanske ändå bäst till den lilla 1024x600 skärmen.
Likadant enkla spel med låga krav fungerar men ej nya krävande spel.

Det finns ett fåtal lite kraftfullare alternativ med främst ion-grafik som fixar det hela lite bättre men det kostar mer pengar och dålig batteritid ,även högre presterande processorer är på gång ut som då drar lite mer ström istället. Är det det högre prestanda man söker får man fördubbla insatsen och köpa en ultraportabel typ 13,3 tummare för bortåt 8-10kkr som ändå är en kompromiss men funkar hyggligt för hd-film och spel.

Skulle om jag var i din situation skippa hd-film och spel och köpa en liten smidig netbook för skolarbetet. Behöver man prestanda hemma får man mycket mer för pengarna av stationära datorer jämfört med bärbara som kostar mycket mer för samma prestanda om det ens går att få likvärdigt på spelfronten.
Är det HD-film man vill ha så duger dock en bra laptop men det blir ju ändå minst dubbelt så dyrt som netbooken.

De nuvarande N210 verkar ligga runt 3,5k på prisjakt så gissar att nya plus modellenockså hamnar där omkring i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Funderar du på en Samsung N210 så är en uppdaterad variant på väg ut som heter N210 plus så se till att du får den varianten om du köper. Den nuvarande finns i olika färger så det antar jag också gäller nya plus modellen med.

Skillnaden är att den nya plus ska ha två timmar bättre batteritid (14timmar för N210+) samt att den har Samsungs nya snabbstarts funktion a´la macbook istället för möjligheten att boota ett litet mini linux för surf mm vid start.

Jag skulle själv mycket hellre ha snabbstarten som bootar win 7 snabbt än ett begränsat instant on mini linux som mer känns till besvär än nytta många gånger. Oftast är det ju till windows man vill komma och vill man köra linux vill man helst välja vilken linuxdistribution man vill ha själv.

Snabb uppstart för bärbara datorer: Samsung kapar väntetiderna | Nyheter från Samsung

Det kommer ju också den nya N230 som verkar lätt och snygg, bara den går att få med stora batteriet på 13,8 timmar. I pressmedelandet verkar den dock ha det lilla 7 timmars batteriet och bara finnas i svart.

Fördelar med dessa små netbooks är att de ärlätta och smidiga samt lång batteritid, där man som användare i princip kan räkna med hälften av tillverkaren angiven tid i verkligheten dvs när man har wifi på och gör något aktivt med datorn. Tillverkarnas tider mäts ju med allt i processorväg och skärm nedskruvat och avstängt wifi och det är ju sällan så man använder datorn i praktiken. En netbook köper man ju för att vara portabel och slippa sladden.

Dom klarar skrivande i office och vanlig surf bra i synnerhet om man inte drar igång för mycket samtidigt.
Det är utmärkt för skolarbete och släpar man datorn till skolan varje dag är låg vikt guld värd. Visst är skärmen liten men det funkar rätt bra när man vant sig tycker jag.

Vad de inte klarar är framför allt Flashvideo och youtube i hd-kvalla, det blir stillbilds show.
Med rätt mediaspelare går det hjälpligt med 720p direkt från hårddisk men 720p strömmande kan man glömma. Dock lågupplöst video funkar och passar kanske ändå bäst till den lilla 1024x600 skärmen.
Likadant enkla spel med låga krav fungerar men ej nya krävande spel.

Det finns ett fåtal lite kraftfullare alternativ med främst ion-grafik som fixar det hela lite bättre men det kostar mer pengar och dålig batteritid ,även högre presterande processorer är på gång ut som då drar lite mer ström istället. Är det det högre prestanda man söker får man fördubbla insatsen och köpa en ultraportabel typ 13,3 tummare för bortåt 8-10kkr som ändå är en kompromiss men funkar hyggligt för hd-film och spel.

Skulle om jag var i din situation skippa hd-film och spel och köpa en liten smidig netbook för skolarbetet. Behöver man prestanda hemma får man mycket mer för pengarna av stationära datorer jämfört med bärbara som kostar mycket mer för samma prestanda om det ens går att få likvärdigt på spelfronten.
Är det HD-film man vill ha så duger dock en bra laptop men det blir ju ändå minst dubbelt så dyrt som netbooken.

De nuvarande N210 verkar ligga runt 3,5k på prisjakt så gissar att nya plus modellenockså hamnar där omkring i pris.

Enormt tack för ett så utförligt svar!! Jag ska absolut vänta på Plus modellen. Stod att den ska komma i juli så den dyker väl upp snart! Jag har dock inte lyckats hitta någon N2*0 i annan färg än svart. Så det får du hemskt gärna hjälpa mig med, om du har tid och ork.

Permalänk
Medlem

Ja netonnet har nuvarande N210 i vitt fast ej på postorder utan bara några få i butikerna men det är ju utgående modellen utan plus. Antagligen försöker återförsäljarna sitta med så litet lager som möjligt av de gamla därav det dåliga utbudet just nu. Och det är ju klart vet man om vad de nya versionerna har att komma med så väntar man ju givetvis in plusmodellerna.

Juli skriver Samsung i pressmedelandet och det innebär nog början av augusti i praktiken då jag tar för givet att de vill vara ute i tid för den viktiga skolstartsförsäljningen samtidigt som återförsäljarna helst talar tyst om de nya innan de sålt bort de gamla eftersom den nya snabbstarten är en sådan killerfunktion om det fungerar som utlovat. Du bör ju få tag på en till skolstart i vart fall. Kan ju tänkas att någon åf som sålt ut de gamla börjar sälja nya plusmodellerna redan i juli med lite tur. Ännu har jag inte hittat någon svensk åf som börjat sälja de nya modellerna, det kan ju också vara segt med uppdateringar just nu i semestertid.

Skulle definitivt vänta på de nya, är ute efter en själv efter att först varit inne på Asus 1015PE som inte heller släppts i Sverige än. Men det lutar ju mest åt Samsungen just för snabbstarten då det ju verkligen är segt att vänta på att windows ska starta i vanliga fall.