Permalänk
Medlem

Hårda krav under 10k

Tjena!

Jag som så många andra är inne i laptop djungeln. Skillnaden är att jag har väldigt höga krav på prestandan i förhållande till priset.

Ska använda datorn till musikproduktion, och spel. Cubase är programmet jag kommer att använda mig mest av. Ljudkort är dock inget krav då jag har ett externt. Och Mac är INGET alternativ!

Köpte en TimelineX ( Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv. ), men fick en trasig dator, så tvekade på kvalitén och köpte inte en ny. Nu vill jag självklart ha något bättre.

Krav:

Pris: under 10k

Processor: Inget sämre än i5. I7 är intressant, men om det ska vara en AMD n930 så får resten vara väldigt bra.

RAM: Inget under 4gb DDR3

Grafikkort: Inget sämre än ATI 5650, om kortet inte har stod för directX 11, så måste resten av prestandan vara väldigt bra.

Önskemål:

Batteri: Stort plus om batteritiden är bra. Allt över 5h är mycket bra.

Skärm: LED, gärna inte mindre än 15" och helst inte större än 17"

Lyckas ni hitta något? Här är datorer jag kollat på men tvekar på:

Acer Aspire 5943G - Inet.se
Den har bra grafikkort, men dåligt batteri, och inget av resten är utöver det vanliga.

PC City - Acer Aspire 5553G
Både Acer, Pccity och Elgiganten, "TROR" att den har 8h batteritid. Men köper inte datorer på gissningar.

Btw, håller koll på prisjakt, och en del butiker på nätet. Så gärna inga tips som "kolla prisjakt".

Permalänk
Medlem

Glömde att tillägga ett önskemål:

Hårddisk: Gärna liten för att spara pengar, men helst 7200rpm

Permalänk
Keeper of Traditions

Det var många krav för under 10k... :/

Sen angående grafikkortet, Dx11 är nog inget du behöver haka upp dig på då dessa grafikkort är alldeles för klena för att ge någon direkt skillnad på Dx10 och 11.

Batteritid 5 timmar... Är det vid load eller idle du vill ha 5 timmar?
Det finns nog ingen laptop där du kan spela i 5 timmar.

Får man fråga varför du inte kan använda Mac? De håller väldigt hög kvalite har jag hört...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Off topic, är det bara jag eller är PcCity's hemsida identisk med Elgigantens?

On Topic,
Den billigaste maccen får du ju för 10 195 :-

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Off topic, är det bara jag eller är PcCity's hemsida identisk med Elgigantens?

On Topic,
Den billigaste maccen får du ju för 10 195 :-

PC City är i Sverige en internetbutik som säljer datorprodukter. PC City ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International Plc som även äger Elgiganten via ett norskt bolag. PC City samarbetar med Elgiganten inom logistikfunktioner som inköp, lager och distribution. PC City är internationellt en butikskedja och öppnade i september 2003 sitt första svenska varuhus i Sickla öster om Stockholm. Vid avvecklingen av den svenska butikskedjan i maj 2009[1][2] hade man nio varuhus: Sickla i Nacka, Arninge centrum i Täby, Infra city i Upplands Väsby, Barkarby i Järfälla, Uppsala, Jönköping, Västerås, Helsingborg och Linköping). Motsvarande butikskedja i Storbritannien heter PC World (samma utformning av logotypen men annat namn). PC City etablerades internationellt 1991 och byggde upp en verksamhet i Frankrike, Spanien och Italien. Verksamheten i Frankrike avvecklades dock i början av 2008. PC City har kvar sin verksamhet i Sverige genom försäljning och support via internet.

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_for_life:

PC City /.../ internet.

Källa: Wikipedia

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AMD_for_life:

PC City är i Sverige en internetbutik som säljer datorprodukter. PC City ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International Plc som även äger Elgiganten via ett norskt bolag. PC City samarbetar med Elgiganten inom logistikfunktioner som inköp, lager och distribution. PC City är internationellt en butikskedja och öppnade i september 2003 sitt första svenska varuhus i Sickla öster om Stockholm. Vid avvecklingen av den svenska butikskedjan i maj 2009[1][2] hade man nio varuhus: Sickla i Nacka, Arninge centrum i Täby, Infra city i Upplands Väsby, Barkarby i Järfälla, Uppsala, Jönköping, Västerås, Helsingborg och Linköping). Motsvarande butikskedja i Storbritannien heter PC World (samma utformning av logotypen men annat namn). PC City etablerades internationellt 1991 och byggde upp en verksamhet i Frankrike, Spanien och Italien. Verksamheten i Frankrike avvecklades dock i början av 2008. PC City har kvar sin verksamhet i Sverige genom försäljning och support via internet.

Tack, då vet vi vilka PC City är....... Men hur tillförde det något till tråden? :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Off topic, är det bara jag eller är PcCity's hemsida identisk med Elgigantens?

On Topic,
Den billigaste maccen får du ju för 10 195 :-

Mac:en uppfyller inte hans krav. Inte ens i närheten, som att erbjuda honom en trädgårdsspade när han är ute efter en snöskyffel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det var många krav för under 10k... :/

Sen angående grafikkortet, Dx11 är nog inget du behöver haka upp dig på då dessa grafikkort är alldeles för klena för att ge någon direkt skillnad på Dx10 och 11.

Batteritid 5 timmar... Är det vid load eller idle du vill ha 5 timmar?
Det finns nog ingen laptop där du kan spela i 5 timmar.

Får man fråga varför du inte kan använda Mac? De håller väldigt hög kvalite har jag hört...

Mac blir för dyrt för att få den prestandan jag vill ha. Jag vet att jag har många krav, men vet också att de går att uppfylla.

vad är skillnaden på load och idle? hade inte förväntat mig att spela i 5 timmar=)

kan du förklara lite angående dx10 och 11 och varför man inte ska haka upp sig på det. vilka grafikkort är starka nog att hantera dx11?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Dell-laptops? Tänker på deras kvalité och support etc. eller någon som vet hur bra ATI-5650 egentligen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrolle:

Någon som har erfarenhet av Dell-laptops? Tänker på deras kvalité och support etc. eller någon som vet hur bra ATI-5650 egentligen är?

Första frågan kan jag inte svara på men 5650 är väl ändå inte så svårt att hitta prestanda?

Google

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av chrolle:

Mac blir för dyrt för att få den prestandan jag vill ha. Jag vet att jag har många krav, men vet också att de går att uppfylla.

vad är skillnaden på load och idle? hade inte förväntat mig att spela i 5 timmar=)

kan du förklara lite angående dx10 och 11 och varför man inte ska haka upp sig på det. vilka grafikkort är starka nog att hantera dx11?

Load är när du belastar datorn, till exempel med spel eller filmtittande. Idle är när du inte direkt gör någonting med datorn, skriver i word eller surfar, typ.

Det jag menar med grafiken är att det krävs ganska mycket av datorn att få ut alla de effekter som Dx11 ger, så jag tror inte att det är så stor mening med att tvunget ha ett Dx11 kort i en laptop, då dem är väldigt klena jämfört med sina fullstora syskon. Tror inte man märker så stor skillnad, om någon alls, på ett Dx11 kort och ett Dx10 kort, om de andra specifikationerna är någorlunda likvärdiga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

om du inte har något emot en riktig gaming look så kommer den här med ett bättre graffe och större ram minne ( 50$ extra/st) så kommer det att sluta på 1300$ vilket är precis under 10 000kr ( kan tillkomma någon hundra lapp i frakt men är inte säker) kan tyvärr inte hitta uppgifter om batteri tid men är ett 6cells batteri så borde ge ganska bra tider.
The Dell Online Store: Build Your System

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bjinko:

om du inte har något emot en riktig gaming look så kommer den här med ett bättre graffe och större ram minne ( 50$ extra/st) så kommer det att sluta på 1300$ vilket är precis under 10 000kr ( kan tillkomma någon hundra lapp i frakt men är inte säker) kan tyvärr inte hitta uppgifter om batteri tid men är ett 6cells batteri så borde ge ganska bra tider.
The Dell Online Store: Build Your System

Ska det där beställas från staterna så lär det gå på långt över 10k, då frakt, moms, tull etc. kommer läggas på...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Tack, då vet vi vilka PC City är....... Men hur tillförde det något till tråden? :S

det var ju ngn som frågade varför pc-citys sida ser identisk ut som elgiganten då gav jag den personen ett svar

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

som jag förstår det så är standard på laptops idle på 3.5h?

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar dells datorer, har haft några som jag använt som en "server" och sålt den efter några år, dells bärbara datorer är bra, du vet vad du ska ha för hårvara så varför inte bara å gå in på dells elelr nån annan sida som hp eller så och välja det som passar dig?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

jag rekomenderar dells datorer, har haft några som jag använt som en "server" och sålt den efter några år, dells bärbara datorer är bra, du vet vad du ska ha för hårvara så varför inte bara å gå in på dells elelr nån annan sida som hp eller så och välja det som passar dig?

Vilka fler sidor vet du där man kan mer eller mindre välja själv sina specifikationer?

Permalänk

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss 15,6-tums laptop med Core i7 och snabbt grafikkort! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss

* 15,6-tums skärm
* Intel Core i7-720QM
* 4 GB DDR3 RAM
* 500 GB hårddisk
* ATI HD5650 1024MB
* HDMI-anslutning

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Off topic, är det bara jag eller är PcCity's hemsida identisk med Elgigantens?

On Topic,
Den billigaste maccen får du ju för 10 195 :-

En apple med de krav som han har?.. Har du feber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

En apple med de krav som han har?.. Har du feber?

Inte mitt tips egentligen, skrev bara till newclear att den billigaste maccen ligger över hans max-budget!;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusnns:

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss 15,6-tums laptop med Core i7 och snabbt grafikkort! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Acer Aspire AS5943G-724G50Mnss

* 15,6-tums skärm
* Intel Core i7-720QM
* 4 GB DDR3 RAM
* 500 GB hårddisk
* ATI HD5650 1024MB
* HDMI-anslutning

Är det vettigare med i7-processor och HD5650 än i5-processor och HD5850?

Acer Aspire 5943G - Inet.se

/Ash

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshtrayY:

Är det vettigare med i7-processor och HD5650 än i5-processor och HD5850?

Acer Aspire 5943G - Inet.se

/Ash

jag undrar precis samma sak! Kan inte bestämma mig, antingen bättre processor och sämre grafik, eller tvärtom :/ Det är ju svårt att veta vilken av de två konfigurationerna som kommer funka bäst i praktiken. Visst, i7:an blir bättre för videoredigering etc, medan 5850 blir bättre i spel, men men är 5650 så mkt sämre än 5850 att det inte är värt det för att få i7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voggorb:

jag undrar precis samma sak! Kan inte bestämma mig, antingen bättre processor och sämre grafik, eller tvärtom :/ Det är ju svårt att veta vilken av de två konfigurationerna som kommer funka bäst i praktiken. Visst, i7:an blir bättre för videoredigering etc, medan 5850 blir bättre i spel, men men är 5650 så mkt sämre än 5850 att det inte är värt det för att få i7?

Undrar faktiskt samma sak, men vad jag har läst så har Acern med gpu 5850 ddr3 minne vilket
drar ner prestandan rejält, nästan till 5650 nivå. Inte riktigt men.

Men jag skulle säga ska du spela mkt gå på den med bäst gpu, i5 processor är väldigt bra med i en laptop.