NEC levererar 27 tummare med IPS

Permalänk
Melding Plague

NEC levererar 27 tummare med IPS

Japanska NEC lanserar en 27"-skärm med IPS-panel riktad till professionella användare med höga krav på färgåtergivning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vill ha faktor hög

Permalänk
Avstängd

Hmm de skulle kunna sänka priset med 90%

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det var mig ett saftigt pris, synd det annars hade den hamnat på mitt skrivbord. Men man får väl förhoppninsvis vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nått som sitter på skärmen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Vad är det för nått som sitter på skärmen?

En skärm bara för att hindra oönskat kringljus från att träffa skärmen. Bra när man råkonverterar och dylikt.

Mumsig skärm Har blivit allt mer sugen på 27 tum(med IPS såklart), en dröjer nog innan fotot gått så långt så denna behövs^^ Blir nog Dell U2711 någon dag, lite mer humant pris

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd

bara 22 haha fi fasiken

Permalänk
Medlem

Varför en VGA-kontakt om nu bildkvalité är så viktigt? Eller det kanske inte är så stor skillnad mellan analog och digital signal.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Åh bara 22k, vilket otroligt överkommligt pris

Permalänk
Medlem

22000 loppor kan vara en välförtjänt investering, men frågan är vad som hände med livstidsgarantin eller åtminstone ett par år över tio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joavels:

Varför en VGA-kontakt om nu bildkvalité är så viktigt? Eller det kanske inte är så stor skillnad mellan analog och digital signal.

Typiskt bra o ha antagligen, kostar nog inte så mkt o sätta in. Vet inte hur det är exakt med bildkvalitetsskillnader men jag ser ingen skillnad på mina skärmar i sign iaf mellan VGA o DVI Har kört Blu-ray genom VGA o ser ingen skillnad jämtemot DVI.

Edit: Kan ju undra klart om det fungerar med en vanlig VGA-kabel på skärmen, har för mig att på Dells U2711 måste man använda den medföljande DVI-kabeln istället för en separat för att bilden inte ska flimmra och ha sig, just för det enormt höga antalet pixlar.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att denna kostar nära 3 gånger så mycket som dellen?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Vad är det som gör att denna kostar nära 3 gånger så mycket som dellen?

färger. för folk som jobbar med tryck, webdesign, bilder osv är färger absolut viktigaste, priset är av liten betydelse då 99% av dessa skärmar säljs till företag.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad är det som gör att denna kostar nära 3 gånger så mycket som dellen?

96% vs 98% av Adobe Rgb såklart

Nej men den bör ju rimligtvis vara ännu ett steg bättre vad det gällr avancerad färghantering, kan dock inte hitta något nämnvärt genom att jämföra speccen, förutom då den gigantiska skillnaden mellan 96% och 98%. Framtida tester kan kanske avgöra. Sen går de ju inte komma ifrån att Eizo t.ex har 24 tumsskärmar som kostar det dubbla jämtemot Dells 27 tummare Så skillnader måste ju finnas.

Kan det ha något med komponetvalen o göra, har hört en del om ojämn kvalitet på Dell-skärmarna, vissa exemplar har varit kanonbra, vissa har dragits med problem som färgskillnader på vänster och höger sida, surrande missljud, mkt white-glow osv. Nec & Eizo har eventuellt vassare tillverkning och kan på så sätt garantera ett fungerande exemplar. Kvalitet kostar så att säga.

Som föregående säger, dessa skärmar säljs främst till företag, där skärmarna måste vara kalas kalas.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd

Den upplösningen bränner nog några grafikkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Den upplösningen bränner nog några grafikkort.

jaså. varför skulle det göra det ? du är välkommen att utveckla det där. ser ingen anledning till att ett kort som drive en skärm i Full HD börjar brinna om man höjer upplösning.
Ser ingen TEKNISK anledning ska jag kanske förtydliga.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redzo:

jaså. varför skulle det göra det ?

Inte allvarligt menat men högre upplösning innebär oftast högre belastning för grafikkortet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte allvarligt menat men högre upplösning innebär oftast högre belastning för grafikkortet.

Hehe tror nog vi kan va lugna

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Inte allvarligt menat men högre upplösning innebär oftast högre belastning för grafikkortet.

det stämde för 4-5 år sedan. nuförtiden klarar i stort sett alla kort ovannämnda upplösning utan problem. visserligen kommer du behöva ett par high end kort för att köra crysis med högsta inställningar men folk köper den här skärmen för att jobba med den i 2D oftast. för det räcker det med tex hd 5450.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad är det som gör att denna kostar nära 3 gånger så mycket som dellen?

Du kan inte jämföra en konsumentskärm med denna. HELT annan sak.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte mig en NEC3090wqxi på 30" och det var för att jag skulle se bra fick ju äka DPI en hel del för att kompensera den höga upplösningen. dotpitch på den var ju tom mindre än på min gamla Samsung 214t 21".

Skärmen som notisen handlar om lär säkert vara riktigt bra. så de som köper den och arbetar med foto så är det nog värt det. Det är lite svårt att motivera priset för de dyrare skärmarna när man inte använder dem professionellt. Men jag är ju supernöjd med den jag har i alla fall och det är huvudsaken

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Entusiast

Really really want!
Med tanke på priset får jag nog nöja mig med mina Dell 2408 och 2410.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är luckan till för att droppa ner skärmkalibratorn genom?

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt bättre den är än min Dell U2711 27", känns som priset 10 000 kronor mer inte är helt motiverat, skulle vara kul att läsa ett test på denna!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varför inte led-belyst om det nu är så viktigt med bra färger och kontrast?