Permalänk
Medlem

Gddr5

Hej,

Jag söker en grym speldator med i7 720QM, minst 4gb ram, och ett high-end radeon med GDDR5 ram.

Jag är inte intresserad av asus g73 eftersom den är lite dyr. Min budget ligger runt 15-16000 kr. Hur får jag den bästa grafiken och fpsen för spelande?

Jag har tittat på HP envy 15-1190eo, och acer aspire 5943G-724G64Bn.
Eftersom jag har uppmärksammat att acern bara har GDDR3 ram, så undrar jag om envyn och dess 5830 kort ändå är bättre? Hursomhelst, vilken tror ni att jag får bäst "gameplay" upplevelse med?

Hemskt tacksam för alla typer av feedback!

Best
Frog

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

men det är ju inte 4 kärnor, och i5 (är inte den i mellansegmentet), men den kanske presterar lika bra som i7 med 4 kärnor, eller?

Annars såg den riktigt nice ut, slänger bara in en ssd eller mer ram för mellanskillnaden..

men jag vill egentligen ha en 15-16 tummare

Permalänk
Medlem

Aha 4 kärnor ;p
Kolla på dell lr något, är inte jätteinsatt i laptops, bara hört att denna var bra (:

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som om dell har något. Vill inte ha en alienware då jag haft problem med min nuvarande alienware + att dom ser väldigt fula och icke-ergonomiska ut.

Frågan är om envy och aspire med sina 720QM är bättre för gaming än MSI:n med i5, men med bättre grafik?

Permalänk
Medlem

Undrar fortfarande hur envy 15 1190 kör wow, någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

finns ju denna: Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD eller du måste ha Radeon kort?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjakobp:

Har nu förstått att det är en asus g73 jag vill ha. Hörde att dom kommer gå ner i pris till runt 12000?

Någon som har en produktlänk eller liknande?

Det dröjer ett ganska bra tag ska du se innan denna Asus G73JH-TZ054Z - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer kan köpas för 12 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Det dröjer ett ganska bra tag ska du se innan denna Asus G73JH-TZ054Z - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer kan köppas för 12 000:-

de e den som ska komma i Lamborghini utförande *drewl*

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köra på MSI:n och sen sätta in en ssd. Kommer jag kunna köra wow på maxade settings utan lagg i 25 manna?

och hur är tangentbordet?

Permalänk

Du har ju även MSI GX640 ifall du vill ha 15". Har dock lite långsammare grafikkort än 17"-versionen vill jag minnas (5850 vs 5870).

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

ja men vad tror ni kör wow bäst, envy 15 med 720QM och radeon 5830 (ddr3),

eller MSI GX640 med i5 men med lite bättre grafik och ssd?

Kan vara värt att tillägga att det ändå är ett stort plus om datorn inte låter för mycket eller blir för varm.. (mbp ägare sen länge )

Permalänk
Medlem

Jag kör wow på ultra settings i windowed mode och upplever inget lagg, dock bryr jag mig inte heller om det fps droppas under aoe pacls i ICC eller om man går runt i dalaran bara fpsen är stabil i arena så är det ju skitsamma =), detta då med en msi gx740

Permalänk
Medlem

tack för infon, det kommer nog antingen bli Acer Aspire 5943G eller MSI GX640. Den jag väljer får en SSD intryckt i sig! xD
Jag är bara orolig att MSI:n ska bli supervarm och låta mycket..

Skulle vara nice att höra från nån som kört WoW eller nåt krävande spel på Acern..

Permalänk
Skrivet av cjakobp:

tack för infon, det kommer nog antingen bli Acer Aspire 5943G eller MSI GX640. Den jag väljer får en SSD intryckt i sig! xD
Jag är bara orolig att MSI:n ska bli supervarm och låta mycket..

Skulle vara nice att höra från nån som kört WoW eller nåt krävande spel på Acern..

5830/50/70m har alla samma gpu, dock har bara stöd för gddr3 så det går bort direkt. 5850 finns också med gddr3 och det presterar lika illa som 5830m, inte mycket bättre än ett helt vanligt 5650m. Så ta msi'n..

Permalänk
Medlem

Yes, tack twisted. Men eftersom jag också ska använda datorn till att skriva uppsatser så vill jag vara säker på att den både har prestanda, men också är formgiven på ett skönt sätt. Jag skulle vilja testa MSI's tangentbord och allmänna körkänsla. Jag pallar inte, som jag hört någon annan nämna, att datorn ska dra till sig för mycket uppmärksamhet i lecture-salen.

Aspire 5943 är ju dessutom snygg, och vad jag förstår från Inet.se så får den 9125 i 3dmark.. Msi'n kommer väl inte så mycket högre..

Sen så undrar jag vad ni tycker om hd skärmar. Är det värt att välja en modell, tex. envy, bara för hd skärm och upplösning?

tack

Permalänk
Medlem

Om jag kör MSI:n ska jag väl ta 265NE. Den är väl lite snabbare än 086NE? Men hur är det med noise levels, värme och portabilitet? Eftersom jag kommer sätta in en SSD, får man ju räkna med det med..

tack för alla svar, verkligen hjälpsamt!

Permalänk
Medlem

sry att jag bara postar på, men jag tänkte mig följande setup, några inputs?

-http://www.inet.se/artikel/1969716/msi-gx640-windows-7-home-premium - 11499

-http://www.inet.se/artikel/2902410/zalman-nc-2000b-notebook-kylare-svart - 739 kr

-http://www.webhallen.com/hardvara/100302-intel_160gb_x25-m_mainstream_intern_sata_2.5_9.5mm - 3990 kr

totalt: 16228 kr

Vad tror ni om det där? Är det lätt att byta ut hårddisken?

MVH

Permalänk

Om du kan leva med 17,3" så finns det nu en Asus G73 med i720qm, 8gb ram mm för 15,5k i sverige. Finns även en med i5 450m och 4gb för 12,9k. Och g73 har ju dubbla platser för HDD så där kan du behålla den vanliga disken och slänga i en SSD, och kylplatta behövs ej till g73. (har dock en nc-2000 till min hp laptop och den funkar fint)

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Asus G73JH-TY134V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Har aldrig vart och rotat i en gx640 men det brukar inte vara några problem bara man inte har en hel skog av tummar mitt i handen

Permalänk

Ingen erfarenhet själv av att köpa från utlandet (USA i detta fall), men gx740:en går att modifiera på till exempel Gaming Laptops - XOTIC PC - Gaming Notebooks - Custom Laptops - Custom Notebooks
MSI GX740-079US - XOTIC PC - MSI Gaming Laptop

Går att välja till mer minne och SSD till exempel.

Permalänk
Medlem

det verkar som du har riktigt bra koll twisted!

Är Asus bra som tillverkare? gedigna byggen, bra kvalitet osv.?

Permalänk
Skrivet av cjakobp:

det verkar som du har riktigt bra koll twisted!

Är Asus bra som tillverkare? gedigna byggen, bra kvalitet osv.?

Asus har bäst kvalité av alla dom stora laptop tillverkarna, dom har 2års garanti dessutom.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjakobp:

Hej,

Jag söker en grym speldator med i7 720QM, minst 4gb ram, och ett high-end radeon med GDDR5 ram.

Jag är inte intresserad av asus g73 eftersom den är lite dyr. Min budget ligger runt 15-16000 kr. Hur får jag den bästa grafiken och fpsen för spelande?

Jag har tittat på HP envy 15-1190eo, och acer aspire 5943G-724G64Bn.
Eftersom jag har uppmärksammat att acern bara har GDDR3 ram, så undrar jag om envyn och dess 5830 kort ändå är bättre? Hursomhelst, vilken tror ni att jag får bäst "gameplay" upplevelse med?

Hemskt tacksam för alla typer av feedback!

Best
Frog

Jag undrar just detsamma! Är själv inne på dessa två datorer och undrar vad folk tycker om dessa, vilken som är mest prisvärd och självklart hållbar både kvalitetsmässigt och batteritid.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Ska det vara fyrstjärniga processorer så är Clevo enda prisvärda alternativet. För tvåkärniga kan man hitta bra datorer hos msi, asus och acer.

Vad gäller de två nämnda datorerna så gav en snabbtitt att Acern har en dålig skärm men bluray. Vad gäller grafikkorten så tror jag personligen att prestandaskillnaden är minimal.

Vill ni ha mer hjälp så skicka ett PM.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Jag undrar just detsamma! Är själv inne på dessa två datorer och undrar vad folk tycker om dessa, vilken som är mest prisvärd och självklart hållbar både kvalitetsmässigt och batteritid.

Både envyn och acern har GDDR3 minne på GPU vilket begränsar prestandan, för 14-16k kan man få en MSI GX660R med i7Q, 5870m, fullHD, 2x500gb HDD's. Riktigt bra köp..

Egenskaper för MSI GX660-092NE