Permalänk
Medlem

Ny laptop 10-15k!

Skall nu köpa en ny laptop. Min gamla är ca 5 år gammal och blir överhettad hela tiden så jag får panik. Det enda kravet jag har egentligen på en ny laptop är att grafikkortet i den kan ha DX11! Varför jag inte har satt en mer exakt summa är för att jag hade tänkt köpa till en SSD hårddisk till den skulle vara bra om den kanske låg runt 13k men har den en ssd i sig så funkar även 15 000 kr!

Permalänk
Avstängd

GX740, dock undrar jag vad du ska med en SSD till. Onödig kuriosa i min mening.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

GX740, dock undrar jag vad du ska med en SSD till. Onödig kuriosa i min mening.

Bra för opperativ system och dylikt. Men mest för att den blir som mest 0 grader varm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tony1177:

Bra för opperativ system och dylikt. Men mest för att den blir som mest 0 grader varm

Bra och bra, SSD har inte lika lång livstid som en mekanisk fast man kan ju starta windows snabbare om man nu tycker det är värt mycket. Vet inte om man kan sätta in en SSD i min GX740, kanske man kan. Hur som helst så är den det bästa i övrigt.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Bra och bra, SSD har inte lika lång livstid som en mekanisk fast man kan ju starta windows snabbare om man nu tycker det är värt mycket. Vet inte om man kan sätta in en SSD i min GX740, kanske man kan. Hur som helst så är den det bästa i övrigt.

SSD är mer stöttålig och jag hade för mig att den hade längre livs längd men kanske har fel. Du öppnar ju inte bara windows fortare även laddar spel fortare. T.ex mellan banor eller när du skapar ett nytt spel i RTS-spel. Och som sagt. 0 värmeutveckling sitter väl aldrig fel? Med GX740 verkar det inte komma med någon w7 64 bit? Bara 32bit? Är det inte betydligt bättre med 64 bittars istället för 32?

Sen en fråga till, är det mest värt att välja en dator med t.ex. Radeon HD5870 och i5 processor eller är det bäst att ta en i7 processor med t.ex GeForce GTS 250M? HD5870 är ju betydligt bättre än GTS 250M. Men det kanske är mer värt med 1 sämre grafikkort och 4a kärnig istället?

Hoppas du förstår frågorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tony1177:

SSD är mer stöttålig och jag hade för mig att den hade längre livs längd men kanske har fel. Du öppnar ju inte bara windows fortare även laddar spel fortare. T.ex mellan banor eller när du skapar ett nytt spel i RTS-spel. Och som sagt. 0 värmeutveckling sitter väl aldrig fel? Med GX740 verkar det inte komma med någon w7 64 bit? Bara 32bit? Är det inte betydligt bättre med 64 bittars istället för 32?

Sen en fråga till, är det mest värt att välja en dator med t.ex. Radeon HD5870 och i5 processor eller är det bäst att ta en i7 processor med t.ex GeForce GTS 250M? HD5870 är ju betydligt bättre än GTS 250M. Men det kanske är mer värt med 1 sämre grafikkort och 4a kärnig istället?

Hoppas du förstår frågorna

Ja den är mer stöt tålig men har kortare livslängd pga begränsade överskrivningskapacitet. Min GX740 kom då med 64bit windows7 professional så jag vet inte var du fått idén att det skulle vara 32bit. Enda anledningen jag ser där i7 skulle vara det bättre vore om du sitter och renderar filmer och sitter i photoshop. Sen så har i5-430 i princip 4 kärning då den har hyperthreading så ska du spela på datorn så är mobility 5870 + i5-430 det överlägset bästa alternativet.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Ja den är mer stöt tålig men har kortare livslängd pga begränsade överskrivningskapacitet. Min GX740 kom då med 64bit windows7 professional så jag vet inte var du fått idén att det skulle vara 32bit. Enda anledningen jag ser där i7 skulle vara det bättre vore om du sitter och renderar filmer och sitter i photoshop. Sen så har i5-430 i princip 4 kärning då den har hyperthreading så ska du spela på datorn så är mobility 5870 + i5-430 det överlägset bästa alternativet.

oK, nej det stod på prisjakt när jag kollade vad som fanns med i "paketet". oK, men då skall jag kanske inte köpa GX740 då den inte har 5870?

Permalänk
Medlem

Är det hd skärm på MSI GX740-238NE?

Permalänk
Medlem

mobility 5870 motsvarar Desktop 5770

Skärmen är 1680x1050...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tony1177:

oK, nej det stod på prisjakt när jag kollade vad som fanns med i "paketet". oK, men då skall jag kanske inte köpa GX740 då den inte har 5870?

Den har visst ett mobility 5870, vad yrar du om?

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Den har visst ett mobility 5870, vad yrar du om?

oJ, glömde redigera mitt inlägg. Den modelen jag kollade på hade inte det men såg att den andra hade det

Permalänk
Skrivet av St4lin:

Ja den är mer stöt tålig men har kortare livslängd pga begränsade överskrivningskapacitet.

Köper man rätt SSD (= Intel) behöver man inte oroa sig över det. Men det är sant att det inte är lika enkelt som med mekaniska diskar, man kan inte bara gå in i den lokala datorbutiken och säga att man vill ha en SSD, man måste oxå veta vilken man ska ha. Intels X25-M har funnits sedan 7-8 månader tillbaka, X25-V har funnits 4-5 månader, så det har funnits både bra och prisvärda SSD ett tag nu.

SSD gör oxå mkt mer än att bara snabba upp booten, att den snabbar upp booten skulle jag säga är sekundärt, primärt är att den snabbar upp allt annat du gör med datorn. Tyvärr är SSD något som måste upplevas, går inte att beskriva annat än att allt flyter på så mkt bättre.

Huruvida man bör köpa sig en SSD beror på hur man fördelar tiden mellan spelande vs annat, om man bara spelar är mekaniska diskar "tillräckligt bra" (det är grafikkort och processor som sätter begränsningen), om man däremot oftast sitter i operativsystem/program är en SSD nästan ett måste för att ta tillvara dagens hårdvara.

Permalänk

Hej, jag var också på jakt efter en spel-laptop i samma prisområde så jag tänkte att istället för att skapa ny tråd så postar jag här istället. Dock inte lika viktigt att den har SSD, så länge den har bra hårdvara för att palla spel, dvs minst 4GB RAM, Radeon 5870, bra fyrkärnig processor och en skärm på 17".

Själv är jag den personen som föredrar länkar till laptops på någon acceptabel hårdvarusida som komplett eller något, så om någon är juste nog att komma med prisvärda tips så vore det uppskattat.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murray_85:

Hej, jag var också på jakt efter en spel-laptop i samma prisområde så jag tänkte att istället för att skapa ny tråd så postar jag här istället. Dock inte lika viktigt att den har SSD, så länge den har bra hårdvara för att palla spel, dvs minst 4GB RAM, Radeon 5870, bra fyrkärnig processor och en skärm på 17".

Själv är jag den personen som föredrar länkar till laptops på någon acceptabel hårdvarusida som komplett eller något, så om någon är juste nog att komma med prisvärda tips så vore det uppskattat.

Det är ju som den datorn vi sitter o pratar om. Dock är den bara 2 kärnig. Men jag har inte lyckats hittat någon med både HD5870 och 4a kärnig.

Permalänk
Skrivet av tony1177:

Det är ju som den datorn vi sitter o pratar om. Dock är den bara 2 kärnig. Men jag har inte lyckats hittat någon med både HD5870 och 4a kärnig.

Okej, jag kanske tog i. Det behöver inte vara precis så bra som jag beskrev. Man kan nog säga att datorn jag är på jakt efter bör klara Crysis någolunda bra. Det känns som bra grund för en speldator, säger vi.

EDIT: Men skärmen vill jag helst att den är kring 17" iallafall.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Skrivet av Murray_85:

Okej, jag kanske tog i. Det behöver inte vara precis så bra som jag beskrev. Man kan nog säga att datorn jag är på jakt efter bör klara Crysis någolunda bra. Det känns som bra grund för en speldator, säger vi.

EDIT: Men skärmen vill jag helst att den är kring 17" iallafall.

MSI gx740, närmaste konkurrent är asus g73 och den kostar nästan dubbelt så mkt.

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murray_85:

Okej, jag kanske tog i. Det behöver inte vara precis så bra som jag beskrev. Man kan nog säga att datorn jag är på jakt efter bör klara Crysis någolunda bra. Det känns som bra grund för en speldator, säger vi.

EDIT: Men skärmen vill jag helst att den är kring 17" iallafall.

Då tror jag personligen att MSI GX740 är datorn för dig. Annars blir det som thereal_twisted sa. Då får du ge ca. 20-23k för en laptop. Då känns det som jag klarar mig utan 4 kärnig.

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5870

YouTube - Msi gx740 review

Så 5870 klarar det relativt bra på high.

Skrivet av St4lin:

Ja den är mer stöt tålig men har kortare livslängd pga begränsade överskrivningskapacitet. Min GX740 kom då med 64bit windows7 professional så jag vet inte var du fått idén att det skulle vara 32bit. Enda anledningen jag ser där i7 skulle vara det bättre vore om du sitter och renderar filmer och sitter i photoshop. Sen så har i5-430 i princip 4 kärning då den har hyperthreading så ska du spela på datorn så är mobility 5870 + i5-430 det överlägset bästa alternativet.

Vart köpte du din dator? Tänkte även kolla om windows7 professional "bara" var installerad på din dator eller fick du med en skiva?

Permalänk

thereal_twisted & tony1177: Den verkar soft, synd att den är slut överallt. :/

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murray_85:

thereal_twisted & tony1177: Den verkar soft, synd att den är slut överallt. :/

Skall själv köpa den så fort den kommer in. Den finns på webhallen den 9/7

Permalänk
Skrivet av tony1177:

Skall själv köpa den så fort den kommer in. Den finns på webhallen den 9/7

Mm, hoppas jag får den innan jag reser bort dock. Ska iväg till Norrköping den 16:e juli och vill gärna ha med laptopen då.

Edit: Eller det var visst mot slutet av juli jag skulle fara, så då är det nog ingen större fara.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murray_85:

Mm, hoppas jag får den innan jag reser bort dock. Ska iväg till Norrköping den 16:e juli och vill gärna ha med laptopen då.

Edit: Eller det var visst mot slutet av juli jag skulle fara, så då är det nog ingen större fara.

Införskaffade in för 1 timme sedan i Sundbyberg!

Permalänk

I mitten av juli dyker en ny Asus g73 med i5 och 5870m upp i sverige, den kommer ligga kosta 12990:-, full spec. släpps 12 juli enligt Asus.

Kan helt klart vara värd att vänta på om man har tålamod ..

Permalänk

Sådärja, då var den beställd. Vill tacka samtliga medlemmar för köptipsen.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murray_85:

Sådärja, då var den beställd. Vill tacka samtliga medlemmar för köptipsen.

Finns dock några negativa saker med den här laptopen enligt mig. Först så är ctrl flyttad till höger om Fn-knappen. Ett av luftutblåsen är riktat mot höger så du får ganska fin handsvett när du kör något spel som kräver mycket grafikkort. Sen är batteriet 1-2 cm utanför laptopen på baksidan, så har du en väska som du precis får ner en 17" laptop i så måste du ta ut betteriet. Sen lite annat smått o gott smått som ändrat storleken på många olika tangenter än vad jag är van vid. Flyttat om tangenter också. Aja. Annars är det en riktigt fin dator

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

I mitten av juli dyker en ny Asus g73 med i5 och 5870m upp i sverige, den kommer ligga kosta 12990:-, full spec. släpps 12 juli enligt Asus.

Kan helt klart vara värd att vänta på om man har tålamod ..

Länk/info?

Permalänk
Skrivet av nagelbitarn:

Länk/info?

Asus G73JH-TY171V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk

Oops, jag skrev en anmälning när jag tänkte skriva svar, moderatorer kan glömma det jag skrev.

EDIT:

Jo, jag vet att ctrl-knappen är felplacerad. Jag tänkte fixa det genom att koppla in mitt egna ultrax-flat när jag spelar, det borde även lösa handsvettproblemet.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Mem: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP Nätagg: Silverstone Strider 750W Silent 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart GPU: 2x PowerColor Radeon HD7970 3072MB
CPU-kylare: Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk

Ny g73 för 15k OBS

Kikade på prisjakt, och såg denna g73... 720qm, 8gb ram, hmm oklart om det är fullHD står fullHD i beskrivningen på onoff men i spec. står det 1600x900. 15,5k iaf!

Egenskaper för Asus G73JH-TY134V