Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

Äntligen nån med lite vett.

Apple gjorde en liten miss med separationen mellan antennerna men det är fortfarande en bättre lösning i sin helhet än att ha antennen på insidan. Jag vill se alla som helratar telefonen i videos m.m. hålla gamla iPhone 3GS på samma sätt och försöka surfa på samma ställe med samma tele-leverantör.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag kan lova dig att det inte hade fällts några liknande kommentarer under Apples "svåra år" på 90-talet när de var ett ungt och fräscht alternativ till "allmighty Redmond". Idag har Apple gått om MS som världens största (ekonomiskt sett) teknikföretag. Det ställs väldigt höga krav för att man skall kunna ha den ställningen utan att uppfattas som en monopolistisk jätte. Jag tror att vi bara ser början på en trend.

Vad är det du menar Apple har (eller kommer att ha) monopol på?

”Monopol är en term inom nationalekonomin som beskriver en form av förhållande mellan producent och konsument där det ej finns möjlighet till val av alternativa producenter för konsumenten.”

Monopol - Wikipedia

Det finns väl en massa olika telefonmärken att välja på och när det gäller operativsystem kan man nuförtiden klara sig riktigt bra med både Windows, Mac OS X eller Linux. Så var det knappast på 90-talet – mycket mer att välja på nu.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10201322']

*Massa genomtänkt och välbalanserad text.*

Här har vi en som balanserar upp SweClockers lite.
Jag har försökt göra det ett tag nu, men du gör det (skriver) bättre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Antar att ni läste om en tjej med en Ipod som brann, Apple sa att om hon berättade det för media skulle hon inte få någon garanti,. De var helt allvarliga, kriminella perfektionistlögnare.

De är inte så perfekta som ni tror gott folk, bara att de hotar de som får problem.

Har du en länk till det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Har du en länk till det?

Apple tried to silence owner of exploding iPod with gagging order - Times Online

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Apple hiring iPhone antenna engineers for some reason -- Engadget

"Three Apple job postings for iPhone / iPad antenna engineers to "Define and implement antenna system architecture to optimize the radiation performance for wireless portable devices." All three were posted on June 23rd, the same day that we started seeing widespread reporting of the left-handed reception issues. Coincidence?"

"Apple löser antennproblem i Iphone 4 med en komisk uppdatering" vore nästan en bättre rubrik på den här artikeln;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Apple hiring iPhone antenna engineers for some reason -- Engadget

"Three Apple job postings for iPhone / iPad antenna engineers to "Define and implement antenna system architecture to optimize the radiation performance for wireless portable devices." All three were posted on June 23rd, the same day that we started seeing widespread reporting of the left-handed reception issues. Coincidence?"

"Apple löser antennproblem i Iphone 4 med en komisk uppdatering" vore nästan en bättre rubrik på den här artikeln;)

"Idiots you promised the antenna would work, you're all fired!. You over there, post a link on the site, we're recruiting 3 new antenna engineers!"

Permalänk

Varför är folk förvånade?

Det är ju trots allt crapple som har släppt den ^^,

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

it just doesnt work

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Varför är folk förvånade?

Det är ju trots allt crapple som har släppt den ^^,

Du menar att det brukar vara problem med Apples produkter?
Vilket parallellt universum lever du i?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

it just doesnt work

Yes it does – most of the time.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du menar att det brukar vara problem med Apples produkter?
Vilket parallellt universum lever du i?

Nå det är väl olika. Här på jobbet har alla faktiskt fått lämna in sina apple på rep direkt efter inköp, MBP med trasig webbkamera, MBP med trasig hårddisk, iPhone som inte gick att ringa med, iMac som hade fläkt problem, MBP som överhettades. Helt ny inköpta så klart.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Härligt med folk som har masterexamen inom trådlös kommunikation, så istället för att försöka förhärliga Apple med en massa dumma komentarer så kanske du skulle förklara design missen med kortslutna antenner då man ganska enkelt skulle kunna fixa detta men då krävs det att alla telefoner återkallas och det kostar pengar.
Nu kan man släppa en ny iPhone 4G* med någon fin ytterligare bokstav där man löst detta enkla problem.

PS! Om du återigen ska försöka förklara att detta inte är en design miss och att det är enbart en miss med hur man presenterar mottagnigen så vänligen skriv inget här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

Nå det är väl olika. Här på jobbet har alla faktiskt fått lämna in sina apple på rep direkt efter inköp, MBP med trasig webbkamera, MBP med trasig hårddisk, iPhone som inte gick att ringa med, iMac som hade fläkt problem, MBP som överhettades. Helt ny inköpta så klart.

Klart grejorna kan vara defekta eller gå sönder, men är det värre än för någon annan tillverkare?
Tror jag knappast.

På mitt jobb har vi cirka 150 maskiner från Apple (både stationärt, serverar och bärbart) och majoriteten av dessa har det inte varit något problem med alls. Långt mycket värre med Dell-burkarna – känns som reparatören från Dell står här stup i kvarten och sätter i nya moderkort i de bärbara.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Klart grejorna kan vara defekta eller gå sönder, men är det värre än för någon annan tillverkare?
Tror jag knappast.

På mitt jobb har vi cirka 150 maskiner från Apple (både stationärt, serverar och bärbart) och majoriteten av dessa har det inte varit något problem med alls. Långt mycket värre med Dell-burkarna – känns som reparatören från Dell står här stup i kvarten och sätter i nya moderkort i de bärbara.

Jo helt klart, jag sa inget att någon är bättre än någon annan
Vi bygger våra datorer själv eller köper "custom" datorer från en lokal firma, aldrig några problem

Förutom servrarna förstås, dem köper vi. Vi har testat både HP och Dell och ingen av dem var något att hurra över. Förutom en lågt belastad Dell server som har dundrat på i 9år med Windows 2000, men som dog för någon månad sen.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd

Är det något apple kan är det snacka skit.
Att dom ens försöker förklara bort det är inget annat än löjligt patetiskt av dom.
Om man tror på detta är man inte annat än en idiot.

Men ja det är komiskt att iphone fanatikerna försöker få detta till något som inte betyder något, att apple har rätt o blabla.

Ye jag kommer köpa en iphone 4 ändå även med detta lolfelet.
Men är man inte korkad så borde man tycka att en telefon för denna summan inte borde ha så solklart designfel och att apple ljuger r.... av sig också.

gluttonous: HAHAHAHA.
Ja det är 100% mjukvarufel, därför samtal droppas och överföring blir sämre när man håller på det sättet.
Och att det enbart är iphone som droppar samtalen och inte andra telefoner hur dom än håller dom.
Rent bullshit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

dB skala

Ville bara påpeka att dB är en logaritmisk skala.
File:X and log x.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Enligt Anandtech så är dämpningen när man håller telefonen naturligt:

Iphone 4 -19,8dB
Nexus One -10,7dB

En skilnad på 9,1 dB dvs. nästan 10 gånger mer dämpning.
Är detta inte ett problem?

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt inne på att köpa mitt första Apple produkt någonsin, en iPhone 4G. Det kommer dock inte att hända.

Har inte någon Master examen i datorkommunikation utan är en vanlig högskoleingenjör och "sunt förnuft" säger mig att mer än halva antennen täcks av handen när du håller i den. Därmed blir det sämre signal vilket gör att mottagning och sändning av informationen inte är den optimala.

Det är dock ingenting som kommer att hindra "trogna" Apple konsumenter att köpa den, i varje fall inte de jag känner. De flesta är kvinnor som bryr sig mer om utseende och stil än faktisk funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Ja det är 100% mjukvarufel, därför samtal droppas och överföring blir sämre när man håller på det sättet.
Och att det enbart är iphone som droppar samtalen och inte andra telefoner hur dom än håller dom.
Rent bullshit

Nej, det är definitivt inte 100% mjukvarufel men andra telefoner har liknande problem. Googla lite om Nexus One 3G problem t ex.

Ett par klipp:
YouTube - Nexus One 3G Problem Part 2 - After the OTA Update
YouTube - Google Nexus One 3G Problem - New York

Permalänk
Medlem

Adjå.
Det låter rätt illa, men det verkar redan finnas en tillfällig lösning: iOS 4: Exchange Mail, Contacts, or Calendars may not sync after update

Trist miss ändå – en uppdatering löser det väl.
Chattade just med en kille och han säger att iOS 4 funkar fint mot Exchange för honom. (?).

Äh, gonatt...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av MP_Swede:

Härligt med folk som har masterexamen inom trådlös kommunikation, så istället för att försöka förhärliga Apple med en massa dumma komentarer så kanske du skulle förklara design missen med kortslutna antenner då man ganska enkelt skulle kunna fixa detta men då krävs det att alla telefoner återkallas och det kostar pengar.
Nu kan man släppa en ny iPhone 4G* med någon fin ytterligare bokstav där man löst detta enkla problem.

PS! Om du återigen ska försöka förklara att detta inte är en design miss och att det är enbart en miss med hur man presenterar mottagnigen så vänligen skriv inget här.

Lite scotch tape borde lösa problemet, apple kanske kan kosta på sig att skicka med en rulle till varje iphone

Allvarligt så är det fan skandal för en så dyr lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

här är ett speedtest

kYmVpoccPnc

Det där är ju ett jätte problem, man håller ju mobilen precis som han gör i videon.....
Och vad ska mjukvaran göra för att lösa ett hårdvara problem?

Ännu bättre anledning söka sig mot Android

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

Något som är ännu värre än Iphones mottagningsproblem är att sweclockers jävla komentarknapp skickar mig till nån random sida till nått random inlägg och inte till första sidan och första inlägget inte heller sista sidan eller inlägget, händer bara ibland. Man får lust att tappa upp varmvatten i badkaret och skära upp sina armar för att knappen suger så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

Jo helt klart, jag sa inget att någon är bättre än någon annan
Vi bygger våra datorer själv eller köper "custom" datorer från en lokal firma, aldrig några problem

Förutom servrarna förstås, dem köper vi. Vi har testat både HP och Dell och ingen av dem var något att hurra över. Förutom en lågt belastad Dell server som har dundrat på i 9år med Windows 2000, men som dog för någon månad sen.

Byggde egen PC för ett år sedan och fick skicka in moderkortet nästan direkt för att BIOS total-flippade.
Finns inga garantier...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det där är ju ett jätte problem, man håller ju mobilen precis som han gör i videon.....
Och vad ska mjukvaran göra för att lösa ett hårdvara problem?

Ännu bättre anledning söka sig mot Android

Android är väl ändå mjukvara?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur andra telefoner presterar är väl inte direkt relevant?

Om jag köper en bil och den överhettar efter 20 min körning så bryr jag mig väl fan inte om volvo modell x också gör det? Problemet kvarstår väl ändå?
Jag har alltid skitit i märket vid inköp utan kör på det som passar mig bäst, jag diggar min 3GS fan om man bortser från kontrollen Apple känner att de måste ha. Flash kan jag leva utan med på telefonen men aldrig att jag skulle köpa en Ipad utan flash stöd Väntar hellre på en bättre lösning i liknande skick vilket har stöd för allt.

Hur som helst vänta tills 4Gsa(super antenna) kommer så ska det nog vara ett shysst köp, hoppas det kommer lite bättre konkurrenter snart.
Win7s mobila OS ser rätt lovande ut men vi får se hur det går med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Android är väl ändå mjukvara?

jo så klart, men jag tänkte mer på alal mobiler som kör den

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en del som inte förstår det men kärnan i varför folk blir upprörda över div. Apple-produkter är högst troligen att om man betalar så pass mycket för t.ex. en telefon som i detta fall så har man vissa förväntningar som att man ska kunna ringa på den lite bättre än med en telefon för 600:-.

De som säger att den typen av gliringar är obefogat behöver uppenbarligen en fet reality check.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme