Kräsen tjej behöver ny laptop!

Permalänk

Kräsen tjej behöver ny laptop!

Hejsan!
Min dator gick nyligen sönder, och eftersom jag åker till USA i ett år om en månad behöver jag en ny. Jag skulle gärna vilja ha lite tips från er!

Jag behöver en dator som..
- är portabel då jag ska plugga på universitet när jag kommer hem igen. dvs. bra batteritid och ganska låg vikt. inte alltför stor skärm.
- jag håller på med bildredigering, kollar på hdfilmer, lyssnar på musik och spelar nyare spel. så behöver något som kan hantera det.
- pris; runt 9000 max är okej.
- i och med att jag håller på mycket med just foto, film, musik är en relativt stor hdd också viktigt.
- att den är snygg är väl ett plus antar jag..

någon som har några tips? har inte alltför stor koll på detta så det är bara att mata på med massa olika som verkar passa in på de krav jag har..

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har hittat två lämpliga. Den första har en 2,26 GHz Core i5 processor och den andra en 2.4 GHz Core i5. Den första sägs ha en batteri tid på 8 timmar enligt Prisjakt om man kan lita på den sidan. Den med 8 timmars batteritid har 14 tums panel och den andra har en 13.3 tums panel (vet dock inte batteritiden här men ett kundomdöme säger att det är 8 timmar även här).

Dock är detta datorer med högblanka skärmar - något du behöver kolla upp om du vill ha. De har 4GB minne och ATI Radeon HD 5650 grafikkort.

Se följande sidor:
Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G50Mn (LX.PSE02.143)
Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003)

Permalänk

Hej! ja jag har tittat på 13,3 tummaren, problemet är att det är en Acer. Har inte såå stor tilltro till märket just nu känner jag då mina två sista datorer var av det märket och gick sönder strax efter garantierna gått ut (dvs. efter dryga året haha). Jag skulle dock kanske kunna tänka mig 3820an.. annars har jag tittat på Asus UL30VT, hur är skillnaden mellan denna och Acern? har kollat kvalitetsligan och sådär och Asus verkar ju ha ganska gott rykte.. och längre garanti!

Permalänk
Medlem

Asus UL30VT är en bra dator men den har "bara" ett GeForce G210M grafikkort som inte kommer att räcka till nyare spel. Kolla på denna länk och längre ner för tester av grafikkortet i olika spel - då främst äldre spel:
Notebookcheck: NVIDIA GeForce G210M

Permalänk
Medlem

Asus UL30VT som du nämner är inte lika bra prestanda mässigt som någon utav dom andra två Acer.

Men det finns denna Asus X42JV-VX022V , vet inte hur detta grafikkort presterar dock

Sony gör väll också bra bärbara? , här kommer ett förslag på en Sony Vaio VPC-CW2S1E

Visa signatur
Permalänk

Fast i tester och sånt har den ju klarat av ex modern warfare 2 vilket är det jag spelar mest egentligen. Men oavsett, finns det några som helst andra alternativ än dessa två i sådant fall?

Permalänk

Oj såg inte det du skrev MrMadmax... har kollat in den där från Asus, tydligen skulle batteritiden inte vara särskilt bra. Ska kolla in vaion!

Permalänk
Medlem

kör bara INTE på någon av dom där acer datorerna då du får precis samma dator fast 15,6 tum för 6000kr...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

skulle säga

PC City - Acer Aspire 5551G

eller

PC City - Acer Aspire 5553G

dock tror jag den första är mer prisvärd.. dom har kanske inte den bästa batteritiden men duger och har själv samma dator fast med intel t4400 processorn och är helt underbar när det gäller allt !

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Ja fast 15,6 tum är alldeles för stort.. hahaha.. och helt ärligt så tror jag inte att jag skulle klara av en till acer. Men vaion, någon som har något att säga om den? Batteritiden lär inte vara lika bra som Asusen skulle jag tro men i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emsson123:

Ja fast 15,6 tum är alldeles för stort.. hahaha.. och helt ärligt så tror jag inte att jag skulle klara av en till acer. Men vaion, någon som har något att säga om den? Batteritiden lär inte vara lika bra som Asusen skulle jag tro men i övrigt?

Jag har varit lika anti Acer tidigare. Det verkar dock som om de med TimelineX serien verkar ha fått till något vettigt. Tråden som finns på detta forumet om 3820tg visar inte på att det finns några större problem. Har även läst hela tråden (drygt 100 sidor tråd med 10 posts / sida) om 3820tg på notebookreview och de flesta där är nöjda med datorn, har faktiskt inte läst något direkt klagomål. Mitt tips är att du klämmer på en sådan i närmaste affär. Skärmen är dess största hållhake.

Asus levererar väl en del nya modeller snart men jag är tveksam till om de hinner komma ut innan du åkt. I USA har det nyss släppts en modell från HP som heter Envy 14". Med baskonfigurationen hamnar du på ca 10000 eller under? Skärmen där är en 1600x900 vilket kan vara bra vid redigering av bilder mm. Den har dessutom fått gott betyg so far (inte så många som fått hem sina beställda datorer ännu).
Men du kanske inte är öppen för att köpa en dator "over there?"

Personligen står jag just mellan Envy 14" och 3820tg då jag känner att dessa levererar hyffsad kraft i litet paket med relativt bra batteritid. Räkna inte bort 3820tg innan du klämt på den, de har ju dessutom 1 year international warranty vilket är bra då du ska åka bort i nästan precis ett år ;). Slipper du skeppa datorn hem hit om det är något fel på den.

Min bror äger en Ul30Vt och visst den har riktigt bra batteritid men gfx kortet hade gärna fått varit kraftfullare och skärmen är relativt kass.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Ja jo.. den verkar ju jättebra, det kan jag ju inte säga emot. Men jag vet inte, något inom mig bara skriker nej när jag tänker på Acer haha. Kanske för att jag tröttnat lite och vill prova något nytt? Men ska definitivt klämma på den, men om det inte är så att det är kärlek vid första ögonkastet så tror jag inte att det blir någon Acer för min del.. Envymodellen har jag inte heller fattat tycke för, och tyvärr så vill jag nog köpa datorn innan jag åker då den behövs i princip nu, haha.

Vad jag fattat det som har både Sony och Asus också global warranty, dock 2 år.. så det är ju också bra. Men om det står mellan en Sony Vaio som kan ses här; Elgiganten - Sony VAIO VPC-EA1S1E/W eller Asusen, är jag då helt korkad om jag väljer Vaion just för att den är så jääääkla snygg? Haha.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en HP dv6-1299eo ( artist edition ) har inte världens bästa betteritid ( vilken spel kompitabel laptop har mer än 1,5 h? ) som jag köpte för 5500 :- och lirar MW2 på högsta allt i 1366x768 med ca 35 fps average..

Sen ska du veta att HP har den lataste servicen jag sett ( på ett bra sätt ) ring dit och säg att ditt batteri är defekt så skickar de ett nytt utan frågor egentligen, dubbla batteritiden " on demand "

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emsson123:

Ja jo.. den verkar ju jättebra, det kan jag ju inte säga emot. Men jag vet inte, något inom mig bara skriker nej när jag tänker på Acer haha. Kanske för att jag tröttnat lite och vill prova något nytt? Men ska definitivt klämma på den, men om det inte är så att det är kärlek vid första ögonkastet så tror jag inte att det blir någon Acer för min del.. Envymodellen har jag inte heller fattat tycke för, och tyvärr så vill jag nog köpa datorn innan jag åker då den behövs i princip nu, haha.

Vad jag fattat det som har både Sony och Asus också global warranty, dock 2 år.. så det är ju också bra. Men om det står mellan en Sony Vaio som kan ses här; Elgiganten - Sony VAIO VPC-EA1S1E/W eller Asusen, är jag då helt korkad om jag väljer Vaion just för att den är så jääääkla snygg? Haha.

Skulle valt Vaion, Asus känns som skräp i jämförelse....

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av LuCkY21:

Skulle valt Vaion, Asus känns som skräp i jämförelse....

Kan du utveckla det mer? det enda jag oroar mig för är batteritiden egentligen.. sen känns det som att vaios är ganska kassa i jämförelse med sitt pris..

Permalänk
Medlem

Kolla på en annan Vaio Egenskaper för Sony Vaio VPC-CW2S1E

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Sony Vaio är en skräpdator för det hon letar efter. Hon sa att hon håller på mycket med foto, en kamera på 0,3 megapixlar är inte bra alls. Annars så säger jag, köp en systemkamera istället - att springa runt med en laptop och fotografera är inte det smartaste sättet, och inte heller det mest ergonomiska, dessutom kommer det vara svårt att göra bra foton, då ditt huvud ofta kommer att vara i vägen när du kollar på skärmen när du försöker fånga ett moment.

Haha ledsen för det där, är någorlunda trött efter ett långt pass utan någon sömn. Skulle kunna fortsätta med mina knäppa rekommendationer, så lyssna inte på mig!

Vaion är ett bra val!

Permalänk
Medlem

Är det att svära i kyrkan att rekommendera en Macbook Pro 13"? Köper du den i USA får du den för runt åtta, nio papp. Den klarar alla dina kriterier, skulle jag säga. Köp på plats!

Permalänk
Medlem

Har Vaion verkligen ett grafikkort som klarar av att "spela nyare spel..." som Emsson123 uttryckte det :). Isåfall får du lira Modern Warfare på low :).

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5145

Edit: Personligen tycker jag att det är ganska mycket pengar för lite hårdvara...

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Sony Vaio är en skräpdator för det hon letar efter. Hon sa att hon håller på mycket med foto, en kamera på 0,3 megapixlar är inte bra alls. Annars så säger jag, köp en systemkamera istället - att springa runt med en laptop och fotografera är inte det smartaste sättet, och inte heller det mest ergonomiska, dessutom kommer det vara svårt att göra bra foton, då ditt huvud ofta kommer att vara i vägen när du kollar på skärmen när du försöker fånga ett moment.

Haha ledsen för det där, är någorlunda trött efter ett långt pass utan någon sömn. Skulle kunna fortsätta med mina knäppa rekommendationer, så lyssna inte på mig!

Vaion är ett bra val!

Haha, jag tror inte hon ska fota med laptoppen. Garvade nästan så jag grät

Acer TimeLineX och Asus-bruken rekommenderad av stabilt verkar vara the thing för Emsson123 då hon vill ha bra batteritid. Finns nog inte många andra som klarar kraven du har till priset du satt.

Prova använd sökningen här och speca upp ungefär det du vill ha: Notebookcheck: Search
När du hittat några burkar så går du på pricerunner/prisjakt och kollar upp ifall priset ligger under 9k i svensk butik

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Vaion ÄR mer kvalitet. Det är som att jämföra en Macbook och nån billig b-dator, den känns helt enkelt mycket bättre Knapparna är robustare den är bra så mycket snyggare och enligt mig så bygger Sony saker man kan lita på. Min kompis Har en ASUS dator och den känns lite som en leksak...
Ta dig ut till en affär och titta lite på den så kommer du att märka att du vill ha en sån

GT 330 M kommer att klara MW2 utmärkt. MW2 är inte ett krävande spel, slå av ragdoll och bullet impact så ska du klara dig fint.

Citat:

CoD Modern Warfare 2 (2009) low: 112 fpshigh: 27 30 33 ~ 30 fps» With all tested laptops playable in detail settings low.

Från : Notebookcheck: NVIDIA GeForce GT 330M

OBS! skrev efter en hård natt reserverar mig för stavfel med mera

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5650

ATI 5650 finns i denna samt med i5 processor

Omdömen om Sony Vaio VPC-EB1S1E

Den är bättre än GT 330 M och i3.

3h batteritid borde räcka eller?

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Håller med stabilt till 100 % Tror att den datan presterar mycket bättre än föregångaren UL30VT. Då om jag förstår rätt att UL30VT inte var dålig utan super.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en laptop som går att spela på samtidigt som den är liten. Problemet är att alla laptops under 15 tum skärm har kassa grafikkort.
Batteritid och och låg vikt är heller inget som går hand i hand med en laptop som går att spela på.

Det blir nog en kompromiss i detta fall. Antingen en större laptop med bra grafikkort, sämre batteritid och högre vikt eller en mindre laptop med bättre batteritid och lägre vikt med sämre grafikkort.
Annars skulle jag rekommenderat en gaming laptop. Asus, Msi med flera har ju såna modeller fast det är ju inga små laptops det handlar om men dom går i alla fall att spela på.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkq8:

Håller med stabilt till 100 % Tror att den datan presterar mycket bättre än föregångaren UL30VT. Då om jag förstår rätt att UL30VT inte var dålig utan super.

Den kostar dock lite mer än 9k, men det tycker jag det är värt.

EDIT: Vaio med samma kärna kostar 12k, och då får man ingen ultraportabel. För att få motsvarande mobilitet får du gå upp till 20k.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

*Mitt allra första inlägg*

Jag köpte en Acer Aspire 5740G häromdagen på mediamarkt för 7170kr.
Kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med den
*Tilläggas att jag också är en kräsen tjej som vill spela och jobba när hon är på vift.
Den klarar MW2 på högsta. Det är väll det mest krävande spelet jag testat, annars håller jag mig till HoN/CS som funkar väldigt bra förstås. Datorn håller sig sval och är väldigt(!) tyst, och förövrigt väldigt snygg med blå skal och ljus.

Detaljerade speccs:
Intel Core i3 330m (2.13GHz, 3 MB L3 Cache)
4GB Minne
500GB Hårddisk (5400 snurr vilket kanske är det enda jag skulle vara missnöjd med)
ATI Mobility Radeon HD5650
15,6 HD LED LCD

Det enda som inte skulle passa för dig är nog batteritiden då denna skulle klara 4 timmar enligt spec.
+ att den väger 2.8kg vilket jag personligen inte tycker är allt för mycket för den kraftfulla kärnan. Men alla är vi olika ;)>

Lycka till med datorköpet!

Permalänk

Hej allesammans!
Jag vill tacka så jättemycket för tipsen! Har gjort väldigt mycket funderande kring vad jag mest vill använda min dator till osv, och vad jag kan kompromissa med. Kom nyss hem från butiken och är numera ägare av en Vaio, den som du länkade här senast Lucky21, dock i vitt! Jag kunde inte hålla mig ifrån den då den är så jääkla snygg, och jag tror ändå att den fungerar till det jag ska ha den till. Spel är faktiskt inte det jag gör allra allra mest.. så det fick jag kompromissa med helt enkelt. Acer klarar jag inte av längre tyvärr, och en 14'' skärm blev nog ändå för litet.. Så jag ska testa denna ikväll och se hur jag känner helt enkelt!

Men som sagt, TACK!

Permalänk
Medlem

Grattis, kul att man kunde göra nytta

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Skulle det kanske inte vara bättre att köpa en i USA, så borde det bli billigare i och med 25% samt EU tullen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.