Nätdelar för bärbara datorer standardiseras

Permalänk
Melding Plague

Nätdelar för bärbara datorer standardiseras

Flera stora taiwanesiska datortillverkare gör gemensam sak med IEEE och utvecklar en standard för nätdelar till bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske var på tiden^^

Permalänk

Äntligen !!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ännu en gång slår taiwanesisk tillverkare tillbaka

Kul att höra att man vill standardisera sånt här, nu är det bara resten kvar!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem

Nä det var verkligen på tiden...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Underbart! Verkligen på tiden som boris_vodka sa.

Permalänk
Medlem

Som det redan sagts, på tiden!
Dock någonting som slog mig. Även om standarden blir densamma, ska de även samsas om styrkan? Även om det är samma kontakter och kablage m.m. så är det ju rätt dömt om de ändå ska hålla på och ha olika krav på hur mycket ström sakerna ska ha för varje modell. För även om ATX är samma standard så kan man ju knappast driva alla datorer på samma 300W-agg. Såvida de inte hade tänkt sig en extra kraftig "täcka så gott som alla behov"-modell (läs: 800W+ ATX-agg).

Och sen chansar jag på att även om det tar några år så kommer de sista att ge med sig vara HP och Dell. Och sen Apple som aldrig kommer gå med med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av belga:

Som det redan sagts, på tiden!
Dock någonting som slog mig. Även om standarden blir densamma, ska de även samsas om styrkan? Även om det är samma kontakter och kablage m.m. så är det ju rätt dömt om de ändå ska hålla på och ha olika krav på hur mycket ström sakerna ska ha för varje modell. För även om ATX är samma standard så kan man ju knappast driva alla datorer på samma 300W-agg. Såvida de inte hade tänkt sig en extra kraftig "täcka så gott som alla behov"-modell (läs: 800W+ ATX-agg).

Och sen chansar jag på att även om det tar några år så kommer de sista att ge med sig vara HP och Dell. Och sen Apple som aldrig kommer gå med med.

Vissa ska ju envisas såklart:p

Hoppas de samsas om styrkan och allt det där också.. Kan väl bli lite mer problematiskt med tanke på att datorer är olika kraftiga dock..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av belga:

Som det redan sagts, på tiden!
Dock någonting som slog mig. Även om standarden blir densamma, ska de även samsas om styrkan? Även om det är samma kontakter och kablage m.m. så är det ju rätt dömt om de ändå ska hålla på och ha olika krav på hur mycket ström sakerna ska ha för varje modell. För även om ATX är samma standard så kan man ju knappast driva alla datorer på samma 300W-agg. Såvida de inte hade tänkt sig en extra kraftig "täcka så gott som alla behov"-modell (läs: 800W+ ATX-agg).

Och sen chansar jag på att även om det tar några år så kommer de sista att ge med sig vara HP och Dell. Och sen Apple som aldrig kommer gå med med.

En smartare lösning är nog att datorn anpassar förbrukningen efter nätdelens effekt. Dvs. är en svagare nätdel inkopplad går processor/grafik inte upp i full hastighet utan stannar på något strömsparläge.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kul att se om Apple följer med nu bara. Fast var det inte de som sa att de skulle följa standarden med Micro USB på sina mobiltelefoner?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Strömstyrkan brukar inte heller spela så stor roll. Det går nästan alltid att ladda datorn, om än långsammare och endast medan den är avstängd. Detsamma gäller ju för mobiltelefoner. Alla laddare klarar inte av att ladda alla telefoner lika snabbt, men så länge de inte envisas med olika spänning brukar det inte vara några större problem. Vad jag (och säkert flera med mig) skulle vilja se är en kontakt liknande Apples geniala magnetlösning. Det måste gå att komma på något smart som går att använda utan att bryta mot Apples patent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tysonayt:

Kul att se om Apple följer med nu bara. Fast var det inte de som sa att de skulle följa standarden med Micro USB på sina mobiltelefoner?

Apples kontakter är ju bland de bästa till bärbara datorer. Tvivlar på att de byter..

Permalänk

kommer aldrig hända.. det sägs ju samma sak om mobil telefoner..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Rätt ofattbart att det inte kommit på tal tidigare, även om många säkert tänkt tanken. Att ha en unik laddare för varje serie osv. genererar väl mer pengar. När en dator blir för gammal så plockas tillbehör bort och om då en ägare behöver en ny laddare så tvingas denne att istället köpa en ny dator. Samt att tillverkarna kan höja priserna på sina egna nätdelar.

Visst att företag vill tjäna pengar, men en sådan här viktig standard borde satts för längesen, det är vi nog alla överens om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av facedark:

Apples kontakter är ju bland de bästa till bärbara datorer. Tvivlar på att de byter..

Håller med till fullo :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

kan ju hoppas de löser värmen, när de ändå håller på...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

please dear good god, äntligen, sånt slit de är att hitta en ny adapter om en går sönder, eller för den delen hitta den rätta bland alla olika man har >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Apples kontakter är ju bland de bästa till bärbara datorer. Tvivlar på att de byter..

Exakt, om det är nått de andra borde göra är ju att köpa in sig på magsafe patentet.... För Apple lär ju knappast släppa det gratis, tror knappt dom ens skulle sälja det mot licenspengar faktiskt.

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas på att de enas om standardiserade batterier så man får ner priserna till en mer rimlig nivå. För som det är nu kan man i vissa fall få betala upp mot 2 000 kr beroende på tillverkare och modell. De borde ju inte behöva kosta så mycket mer en vad tex batterier till en videokamera gör. Iof så kostar ett 8-cells batteri till min Compaq 615 runt 1000-1100 kr och det är väl ganska hyggligt pris antar jag.

HP 6800s/6500s-serien 8-cells primärbatteri (KU532AA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Apples kontakter är ju bland de bästa till bärbara datorer. Tvivlar på att de byter..

Skrivet av ZitreXx:

Exakt, om det är nått de andra borde göra är ju att köpa in sig på magsafe patentet.... För Apple lär ju knappast släppa det gratis, tror knappt dom ens skulle sälja det mot licenspengar faktiskt.

Om de vill bidra till att göra användarnas liv lättare så borde de ju våga släppa det till en fungerande licenskostnad i alla fall. Fast jag tror som sagt inte heller att det kommer ske vilket är väldigt synd. Även om det blir en standard som alla använder så kommer de stå där solo i slutet och blåsa i sitt eget horn så att säga, säkert med en grovt ordbajsande hänvisning till att de själva är överlägsna mest bara för att det är så de tycker det ska vara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så är ju Apples Magsafe kontakt genial. Apple kommer aldrig byta den. Dock tycker jag att de kan licensera ut den för dyra pengar så har i alla fall andra tillverkare ett val. Gå på standarden som kanske finns då, eller betala extra för att köra Apples teknik.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har 3st nätaadapters som har en "breakaway adapter" mellan datorn och strömkabeln. Har funkat fint och själva kontakten går inte sönder och man behöver inte byta hela nätadaptern om den delen går sönder.
Magsafe är mycket bra idé men den har sina brister, Magsafe. De borde utveckla något liknande

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Som det redan sagts, på tiden!
Dock någonting som slog mig. Även om standarden blir densamma, ska de även samsas om styrkan? Även om det är samma kontakter och kablage m.m. så är det ju rätt dömt om de ändå ska hålla på och ha olika krav på hur mycket ström sakerna ska ha för varje modell. För även om ATX är samma standard så kan man ju knappast driva alla datorer på samma 300W-agg. Såvida de inte hade tänkt sig en extra kraftig "täcka så gott som alla behov"-modell (läs: 800W+ ATX-agg).

Och sen chansar jag på att även om det tar några år så kommer de sista att ge med sig vara HP och Dell. Och sen Apple som aldrig kommer gå med med.

De flesta datorer förbrukar typ hälften av vad som står på nätaggregatet. De flesta aggregat ligger på från 70 till 120 watt medan datorn i praktiken drar kring 35-50 watt, ungefär. Det är bara datorer med desktop-komponenter som uppnår en högre elförbrukning. Strömförbrukningen hos tillverkarna görs genom att man räknar ut vad datorn elektriskt kan dra, inte praktiskt, så därför är de flesta nätaggregat rätt överdimensionerade.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Köper inte riktigt argumentet att tillverkarna skulle förlora på detta. De som väl går över till en standard får en väldigt stor fördel i konkurrensen, så jag tror nog deras ökade försäljning av datorer kommer kompensera för att de inte får sälja lika många reservnätdelar. Sen så kommer det ju också leda till minskad försäljning hos de som inte följer standarden, vilket också är en ganska så god fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunkFunk:

Köper inte riktigt argumentet att tillverkarna skulle förlora på detta. De som väl går över till en standard får en väldigt stor fördel i konkurrensen, så jag tror nog deras ökade försäljning av datorer kommer kompensera för att de inte får sälja lika många reservnätdelar. Sen så kommer det ju också leda till minskad försäljning hos de som inte följer standarden, vilket också är en ganska så god fördel.

De förlorar i den mån att de själva inte kan sälja just deras adapter till de pris de själva vill...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

De förlorar i den mån att de själva inte kan sälja just deras adapter till de pris de själva vill...

Fast deras egna skyhöga pris gäller bara när den säljs som reservdel. När adaptern skickas med som tillbehör kan man inte ta tusen spänn för att skicka med ett tillbehör, eftersom datorpriset då skulle öka för mycket. Det höga priset beror bara på bristande konkurrens. Och hur stor andel tror du det är som behöver köpa en ny adapter till sin dator egentligen? Inte många tror jag, de flesta hinner nog köpa en ny dator tidigare ändå.

Permalänk
Medlem

Andreas D: Dator vs Nätdel - ingen lyckad kombo, du kommer få kompabilitet´s problem utan motstycke eller tänkte du att dom ska bestycka varje bärbar med avancerad nät belastning?

Bästa dom gör här är att så fort 3 aktörer vet vad dom vill... börja köra på det, börja priskriga, på detta viset så sållar/tvingar man bort dom resistenta! Att sitta i ett lag å samarbeta om en standard som vissa tjänar på å andra får betala mer för är väl väldigt uppenbart motvilligt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

De kunde ju börja med att låta batteriet kunna ladda över usb3.
(strömmen USB3 kan leverera är kanske i minsta laget för att driva alla typer av bärbara)

Permalänk
Medlem

Ain't happening

Skrivet av belga:

Och sen Apple som aldrig kommer gå med med.

Precis, Apple har inget som helst intresse av det här. Jag kan inte se hur de skulle vilja ge andra tillverkare möjligheten att erbjuda sina kunder magsafe. Dessutom prioriterar inte Apple t.ex. Dells kunder speciellt högt med tanke på att de har gjort sitt val

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.