World of Warcraft: Cataclysm får stöd för DirectX 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

En anledning till att wow faktiskt har så mycket spelare jämfört med eq2 kan ju vara att eq2 krävde en monster dator när det släpptes till skillnad från wow. Blizzard är inte kända för att göra spel med awesome uber krävande grafik.

Det stämmer ju inte då man kan sänka ner grafiken så spelet är spelbart på en riktigt sunkig dator.
Som default så är inställningarna ändå såpass balanserade att det inte på något sätt behövdes en monsterdator när EQ2 kom ut.

Den stora fördelen med WoW var att så många gillade just grenen med Warcraft.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det stämmer ju inte då man kan sänka ner grafiken så spelet är spelbart på en riktigt sunkig dator.
Som default så är inställningarna ändå såpass balanserade att det inte på något sätt behövdes en monsterdator när EQ2 kom ut.

Det stämmer ganska väl vill jag säga. Jag köpte nytt grafikkort för EQ2 ensamt, kunde inte ens starta spelet annars då kortet jag hade saknade support för pixel shader 2.0. Fixade då istället ett 9600 PRO som verkligen inte var tillräcklig för att driva spelet. Minimala settings på låg upplösning för att hålla det någorlunda spelbart och då kunde man ändå inte undvika de astronomiska laddningstiderna mellan varje zon. Att ta sig genom en stad var ju rena helvetet *sigh*.

Det är ju bara att kika på sys. req. för de olika spelen. För EQ2 är 2GB RAM och 256MB Video RAM rekommenderat. Ganska häftigt för att vara 2004 i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elaus:

Det stämmer ganska väl vill jag säga. Jag köpte nytt grafikkort för EQ2 ensamt, kunde inte ens starta spelet annars då kortet jag hade saknade support för pixel shader 2.0. Fixade då istället ett 9600 PRO som verkligen inte var tillräcklig för att driva spelet. Minimala settings på låg upplösning för att hålla det någorlunda spelbart och då kunde man ändå inte undvika de astronomiska laddningstiderna mellan varje zon. Att ta sig genom en stad var ju rena helvetet *sigh*.

Då jag började hade jag Geforce 4 4600, det var rätt krävande då och jag fick gå ner ett steg från standard i perfomence. Då gick det oftast väldigt bra.
Men skaffade sedan ett ATI 9700 och det flöt på väldigt bra, men städerna sög apa på den tiden så det håller jag med om till 100%.

Skrivet av Elaus:

Det är ju bara att kika på sys. req. för de olika spelen. För EQ2 är 2GB RAM och 256MB Video RAM rekommenderat. Ganska häftigt för att vara 2004 i min mening.

Nja. nu vet jag inte vad du får dessa siffror ifrån...

The minimum system requirements are for EverQuest II are:

  • Operating System: Windows 98/2000/ME/XP

  • Processor: 1GHz

  • RAM: 512 MB

  • Video Card: DirectX 9 compatible. Pixel shader and vertex shader compatible hardware with 64 MB of texture memory

  • Sound Card: DirectSound compatible audio hardware

The recommended system requirements are:

  • Operating System: Windows XP

  • Processor: 2 GHz or greater

  • RAM: 1 GB

  • CD-ROM: 16x CD-ROM or DVD-ROM

  • Video Card: DirectX 9 compatible. Pixel shader and Vertex shader compatible hardware with 128mb of texture memory or greater

  • Sound Card: Sound Blaster Audigy

Info: EQ2 Everquest 2 Requirements

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men att sitta och grina på en grafik i ett spel som wow är lite halvtaskigt om ni frågar mig....

Ja, de hade kunnat förbättra grafiken ganska mycket....
Ja, grafikvis så får man mindre för pengarna jämfört med många andra spel....

Men nej, jag spelar fortfarande inte super mario, Zelda eller NHL på mitt SNES för grafikens skull, utan för spelkänslan och spelet i sig.

Wow spelade jag ett tag och jag fångades av dess "historia/lore" och tanken bakom spelet, inte för grafikens skull. Ser bara DirectX 11 som en liten bonus till ett väl genomtänkt spel.

Permalänk
Medlem

Det känns mer som dom gör detta för att få gratis PR än vilja att förbättra grafiken.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av treety:

Men nej, jag spelar fortfarande inte super mario, Zelda eller NHL på mitt SNES för grafikens skull, utan för spelkänslan och spelet i sig..

Men denna jämförelse är ändå inte riktigt rätt.
När Super Mario, Zelda mm kom ut på SNES så var det väldigt snyggt på sin tid. Nu när du spelar det idag 10-tals år efter dom kom ut tycker du dom är roliga just p.g.a. att du HAR spelat det när du ansåg det var snyggt.
Om ett helt nytt spel hade kommit ut som såg ut som spelen i SNES när det gäller upplösning, grafik, färger, ljud mm så hade du med stor sannolikhet inte tyckt det varit roligt spel... Kraven och förväntningarna på nya spel är högre idag än vad dom var 1992.

Jag kan själv sitta och spela igenom Zelda 2 på en NES-emulator, utseendemässigt ser det förjälvligt ut men det är väldigt underhållande.

Men jag tvivlar starkt på att man tyckt det varit roligt att börja spela ett spel som kom ut år 2010 som såg ut sådär. Men 1987 ansåg man att spelet var snyggt och väldigt nytänkande.
Det är därför jag kan tycka det är väldigt roligt att spela det idag 23 år efter lanseringen.

Men tror det är extremt få som är tex 14 år idag som skulle tycka det är roligt, detta p.g.a. att det just ser förjävligt ut.
Att påstå grafiken inte på något sätt påverkar spelupplevelsen är en lögn.
Tror du verkligen du skulle spela ett spel en längre stund som såg ut så här???

Ett spel på Atari 2600 från 1982.

Skrivet av treety:

Wow spelade jag ett tag och jag fångades av dess "historia/lore" och tanken bakom spelet, inte för grafikens skull. Ser bara DirectX 11 som en liten bonus till ett väl genomtänkt spel.

Just när det gäller WoW så såg det gammalt ut när det kom på många sätt. Numera har WoW fått lite upphottningar utseendemässigt men är ändå en bra bit på väg.

Nä, nu får jag sluta tjata om WoW:s grafik.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nja. nu vet jag inte vad du får dessa siffror ifrån...

Ah, okej. Kollade på wikipedia och där är siffrorna dubblerade i princip. Kikade på lådan nu och den verkar sammanfalla med de minimum specs du postade.

Det var i alla fall första gången jag körde rakt in i en stenmur prestandamässigt. Skulle kanske ha tagit ett 9700, man hade för usel koll på den tiden.

Permalänk
Medlem

Det är väl på tiden. Nu har inte grafiken högsta prioritet i ett spel som WOW men det är ju verkligen groteskt fult i jämförelse med andra spel. Hade varit trevligt att kunna separera server/logik från grafikmotorn så har man ett nice grafikkort så kan man dra nytta av det och de som sitter på ett geforce4kort kan köra i 320x240@8bit.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga en sak, allt snack om spelmotorn dom använder för Wow.
Dom kan inte göra så mycket om saken för att göra Wow mycket snyggare. För spelmotorn dom använder är gammal.
Och ska dom göra en massa ändringar i grafiken (så spelet inte kräver ap mycket kraft från datorn osv) så måste dom skaffa
en helt ny spelmotor, och det innebär att dom måste göra om Wow helt från grund. Bygga upp ALLT igen i den nya
spelmotorn. Och det tror jag inte riktigt dom gör?
Och att utöka så Wow stödjer flera kärnor är helt impossible. Dom stödjer till och med 3st nu (mm, 3st, helt sjukt).
Men deras spelmotor för Wow klarar inte av mer, då måste dom tydligen göra om allt. Snackade med en GM om det förrut,
hade problem med min Quadcore osv Så svaret blev, Nej, vi kan ej göra det.
Ehm, den tråden om allt det där ska finnas på Wow's egna forum, står rätt mycket intressant om Wow och vad som krävs där faktiskt.

Damn, wall of text, nice Sry att ni kanske kommer få läsa lite nu. Men tack för mig!
//Tobbiie