Mobiltefoner på teraflops inom 10 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Det finns andra tekniker och tillvägagångssätt, eller tror du att prestandautvecklingen helt plötsligt stannar upp efter att Intel släppt sin Sandy Bridge nästa år?

11 nanometer - Wikipedia, the free encyclopedia

nej, det tror jag inte, men för att komma vidare från 22nm krävs det nya tekniker än de som används idag. Är alla verkligen så säkra på att man kommer att hitta ett sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

nej, det tror jag inte, men för att komma vidare från 22nm krävs det nya tekniker än de som används idag. Är alla verkligen så säkra på att man kommer att hitta ett sätt?

Förr eller senare kommer man ju hitta ett sätt. Men ifall man gör det i tid för att Moores Lag ska kunna fortsätta oavbrutet är ju mindre säkert.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Skrivet av sykes90:

nej, det tror jag inte, men för att komma vidare från 22nm krävs det nya tekniker än de som används idag. Är alla verkligen så säkra på att man kommer att hitta ett sätt?

Men gud. Skämtar du?
Varför tror ni att det helt plötsligt utvecklingen kommer ta stopp de närmaste åren?
Prestandautvecklingen kommer tuffa på som vanligt fram till den troliga singulariteten.

Föreslår att ni läser dessa länkar, om ni inte gör det så är det bara att sluta posta egna fantasier:
Technology Review: Complex Integrated Circuits Made of Carbon Nanotubes

Part-Human, Part-Machine Transistor Devised : Discovery News

DailyTech - Researchers Create Seven Atom Transistor, Working on Quantum Computer

EETimes.com - Junctionless transistor could simplify chip making, say researchers

EETimes.com - IMEC set to take transistors 'sub-threshold'

[1001.4955] Epitaxial Graphene on Silicon toward Graphene-Silicon Fusion Electronics

First Functional Molecular Transistor Comes Alive | Gadget Lab | Wired.com

Quantum computer closer: Optical transistor made from single molecule

Graphene transistors clocked at 26GHz the physics arXiv blog

Att tro att det bara är krympning av dagens transistorer som gäller och inget annat är som att tro att bensindrivna bilar är det enda transportsättet i hela världen.
Processorer kanske kommer byggas 3-dimensionellt och efterlikna den mänskliga hjärnan allt mer i framtiden. Tänk på ett en processor idag är mindre än en enkrona, jämfört med hur stor vår hjärna är.

Om quantumdatorer (notera att texten är skriven 2006):
Four ways to build a quantum computer. | Science & Environment

Ang. batterier:
BBC NEWS | Technology | Tiny 'nuclear batteries' unveiled

New Batteries Pack More Punch - ScienceNOW

IBM, researchers get 24M DOE supercomputer hours to develop controversial lithium air battery | NetworkWorld.com Community

Silicon, the new lithium? | MNN - Mother Nature Network

Om ni inte vet, ta då reda på det istället för att tro saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Men att ni orkar ha fel på det här forumet hela tiden.

21 oktober 2015 är det.
YouTube - Back To the future II 1/7
02:56 in i klippet

Back to the Future Part II (1989)
Plot:
After visiting 2015, Marty McFly must repeat his visit to 1955 to prevent disastrous changes to 1985... without interfering with his first trip.

Jag antar att folk blandar ihop det med att filmen hade premiär för 25 år sen (3 juli 1985 usa, 18 december 1985 i sverige). Sjukt egentligen vilken tid det tog innan filmer kom till sverige förr i tiden.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sound Shower:

Men att ni orkar ha fel på det här forumet hela tiden.

21 oktober 2015 är det.
YouTube - Back To the future II 1/7
02:56 in i klippet

Back to the Future Part II (1989)
Plot:
After visiting 2015, Marty McFly must repeat his visit to 1955 to prevent disastrous changes to 1985... without interfering with his first trip.

Perfekt, då har vi fem år till på oss att bygga dendär coola skateboarden!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så "nyheten" är att utvecklingen av processorer inte kommer att avstanna på 10 år? Bra att veta, var rädd ett tag.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Perfekt, då har vi fem år till på oss att bygga dendär coola skateboarden!

En sån hade jag lätt velat ha :D.
Iofs funkar väll cyklen lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om 5 år kommer vi iaf ha skateboards som flyger, enligt filmen "Back to the future". Och är det på film så är det ju sant!

Vad har molnet med bttf att göra? Eller film i övrigt?
Att vi går mot molnet är väl ett faktum och leder till att klientens prestanda knappt har någon betydelse.

Permalänk
Sötast

Och jag förutser att jag är äldre om ett par år!

Nä men vänta.... Det var ju faktiskt fakta om jag inte dör innan dess.

Medans allt detta blabblet var ren och skär gissning.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Sant. Man bör kalla dom för ''multimedia hand''

pip boy, menar du

Permalänk
Medlem

när dagen kommer att man kan köra spel med raytracing i ultraHD på en mobiltelefon och handdator blir jag överlycklig, dock i 3d hologram skulle vara ballare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

när dagen kommer att man kan köra spel med raytracing i ultraHD på en mobiltelefon och handdator blir jag överlycklig, dock i 3d hologram skulle vara ballare...

Nintendo 3DS
Nintendo E3 Network | Nintendo 3DS

Inte direkt HD men 3D är det minsann!

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem

ATI 4870 hade teraflop prestanda när det lanserades för två år sedan. Om 10 år kommer säkerligen CPU och GPU vara ett såsom AMD APU och Intel Sandy Bridge (snikversionen).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Innan detta händer har endå jorden gått under!!!

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om hårdvara kommer att bli så snabb att mjukvaran inte hinner ikapp? Alltså att windows 20 bara behöver en 2-3 generationer gammal teknik och modellerna/Fysiken kan köras på max med samma burk. Spännande xD

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

Den stora frågan är ju om hårdvara kommer att bli så snabb att mjukvaran inte hinner ikapp? Alltså att windows 20 bara behöver en 2-3 generationer gammal teknik och modellerna/Fysiken kan köras på max med samma burk. Spännande xD

Varför tror du detta när vi har ett fyra år gammalt spel som precis nydligen blivit spelbart?
Och tänk dig avatar, vore ju inte omöjligt att använda den "motorn" om datorerna klarade av att rendrera i tillräckligt hög fps...

Permalänk
Skrivet av huttala:

Om 5 år kommer vi iaf ha skateboards som flyger, enligt filmen "Back to the future". Och är det på film så är det ju sant!

varför vänta 5år? HOVERBOARD - NILS GUADAGNIN on Vimeo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Jag antar att du är ganska ung då och inte minns hur det såg ut år 2000, som idag 2010, är 10 år sedan. 2020 är om 10 år.

2000:
- Mobilerna hade svartvita skärmar, Ericsson släppte sin T68 i slutet av 2001, som var en av de första med färgskärm (typ 256 färger).
- Sonys Playstation 2 lanserades. (PSP, som har i princip samma grafikprestanda som PS2, lanserades december 2004)
- Grafik i PC-spel? Kolla på Half-Life 1 (från 1998) och Deus Ex (från 2000).
Jämför dessa två spel med t.ex. PSP's God of War från 2008, som utklassar de flesta PS2-spelen i grafikväg.

iPhone 4, iPad och konkurrerande Android-mobiler kan lätt utklassa grafiken på PS2-spelen från den första halvan av 00-talet om man skulle vilja det. Nintendos 3DS (Resident Evil-spelet) och Sonys PSP2 kommer höja ribban ytterligare.

Att tro att vi inte kommer ha dagens prestanda tillgängligt för mobiler om 10 år är bara pinsamt och dumt.

Dåtidens superdatorer vs dagens mobiltelefoner
According to the current Top 10 Android Linpack results, a tweaked Motorola Droid is capable of scoring 52 Mflop/s which is over 15 times faster than the 1979 Cray 1 CPU. Put another way, if you transported that mobile phone back to 1987 then it would be on par with the processors in one of the fastest computers in the world of the time, the ETA 10-E, and they had to be cooled by liquid nitrogen.
- Walking Randomly Supercomputers Vs Mobile Phones

Nej, jag är tyvärr inte ung. Hade själv en 3310 på den tiden.

När det gäller processorer så är det mesta av det "enkla" redan gjort. För 10 år sen hade vi inte de värmeproblem som är idag. T ex kunde man lätt kyla grafikkorten passivt för 10 år sen.

Kollar man Moore's lag som säger dubbling var 18e månad så hamnar man på ungefär 50Gflops om 10 år. OM nu inte man hittar ett nytt sätt/material (som grafen) för att framställa processorer innan dess.

För den sakens skull vill man ju ändå tro på att de har rätt, men det låter som vanlig "om 10 år så är allt såhär mycket bättre" propaganda.