Netbook med AMD-processor från Acer

Permalänk
Melding Plague

Netbook med AMD-processor från Acer

Acer planerar en netbook i Aspire One-serien med en ny processor från AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju ganska bra? Om AMD tillåter datorbyggare att stoppa in mer RAM (vilket jag har för mig att Intel inte gör) så kan det ju bli en populär plattform!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

tror inte amd har muskler nog att utmana intel på den fronten, inte innan Teh Bobcat!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

intressant
Kan nog bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

tror inte amd har muskler nog att utmana intel på den fronten, inte innan Teh Bobcat!

Nej förmodligen inte... Amd kommer väl släppa en quadcore-netbook med 4gb ram och ett HD5870 i för samma pris som intels sunkiga Atom. Men folk kommer ändå köpa intels netbooks, för "intel är intel".

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Detta låter ju ganska bra? Om AMD tillåter datorbyggare att stoppa in mer RAM (vilket jag har för mig att Intel inte gör) så kan det ju bli en populär plattform!

Det är väl Microsoft som har satt någon begränsning för hur mycket RAM en netbook får innehålla för att den ska kunna levereras med en billigare OEM-licens av Windows avsedd just för netbooks. Om man levererar dem utan Windows (t.ex. med någon Linuxdist förinstallerad) så slipper man det problemet.

Permalänk
Inaktiv

Kul med en AMD-baserad netbook. Ska bli intressant att se hur den framförallt kommer prestera.

Skrivet av ronnylov:

Det är väl Microsoft som har satt någon begränsning för hur mycket RAM en netbook får innehålla för att den ska kunna levereras med en billigare OEM-licens av Windows avsedd just för netbooks. Om man levererar dem utan Windows (t.ex. med någon Linuxdist förinstallerad) så slipper man det problemet.

Korrekt, problemet har varit MS och deras krav på hur åtminstonde Intels netbooks ska specifieras.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att man aldrig anger upplösningen på skärmar utan bara storleken i säljrabblet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boulund:

Jag tycker det är synd att man aldrig anger upplösningen på skärmar utan bara storleken i säljrabblet.

Det kan vara 1024x600 vilket är riktigt klent. Acer kör det i deras andra netbooks med samma skärmstorlek.
Min HP-Compaq Mini-311C har 1366x768 fast då med en 11,6" panel. Riktigt behaglig att använda. Jag har kört med en Asus Eee 701SD med 800x480 innan så det blev ett otroligt lyft.

Permalänk
Medlem

bara att hoppas att den blir billig

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Amd bör satsa nu när det går bra på andra fronter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl Microsoft som har satt någon begränsning för hur mycket RAM en netbook får innehålla för att den ska kunna levereras med en billigare OEM-licens av Windows avsedd just för netbooks. Om man levererar dem utan Windows (t.ex. med någon Linuxdist förinstallerad) så slipper man det problemet.

Skrivet av anders.149:

Korrekt, problemet har varit MS och deras krav på hur åtminstonde Intels netbooks ska specifieras.

Om jag inte är helt fel ute så handlar det om en överenskommelse mellan MS och Intel, då Intel inte vill att netbooks (läs Atom) ska konkurrera med dyrare datorer med bättre processorer (som de tjänar mer pengar på) och därför restrikterar dom bland annat RAM-mängd och skärmupplösning på laptops som levereras med Atom. Sen det som nämndes angående Microsoft från deras sida...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...