Permalänk

Ny laptop under 9k

Tjaa.

Dags att köpa en ny dator och pga lite utrymme och att jag behöver kunna flytta runt den så blir det en laptop den här gången.
Behöver då en laptop under 9k som framförallt ska användas till spel och lite filmtittande. Spelar mest Dragon age just nu men skulle vilja kunna spela Diablo III samt andra nya spel när de kommer ut. Skärmens storlek spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Den datorn om du har 1000 kr extra p.g.a. att den har ATI 5850 grafikkort. Båda nedanför har ATI 5650: Acer Aspire 5943G - Inet.se

Annars tycker jag denna är mest prisvärd för under 9k: Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

De två jag länkat till har 15.6" skärm. Här är en med 14.1" men likadan prestanda om du hellre vill ha en mindre dator. Kostar dock 9700kr: Acer Aspire TimelineX 4820TG - Inet.se

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Tänk på att t.ex Mobility Radeon HD 5850 presterar verkligen inte som ett stationärt kort, så satsa inte för mycket. Isåfall är det bättre att köpa en stationär enligt mig.

Denna ser bra ut för sitt pris:
Komplett.se - Acer Aspire 7740G 17,3" HD+
Du kan slippa den dyra frakten om du hämtar i deras hämtbutik.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Superlight: Ser helt ok ut. Då jag snarare kanske behöver gå ner 1000:- istället för att gå upp 1000:-. Tror du jag kommer få problem att spela på högsta inställningarna på lite nyare spel? Tex Dragon age(även om det nästan är 1 år gammalt)

Permalänk
Medlem

Japp, det ska funka. Har läst tom att folk kunde spela Bad Company 2 med HD5650, men nu hittar jag inte den specifika tråden.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Härligt. Den ligger helt klart bra till.
Blir att leta vidare några dagar iaf så kom gärna med fler förslag och gärna runt 8000 då det förmodligen kommer landa där istället.

Permalänk
Medlem

Du har fått bra tips hittills. funderar själv på Aspire TimelineX 5820TG som Mulven länkade till. Har tyvärr inte sett någon recension av den än.

Annars är denna också ett alternativ:

Egenskaper för Packard Bell EasyNote TJ75-JO-822NC

Den får 85/100 på notebookcheck:
Notebookcheck: Review Packard Bell Easynote TJ75 Notebook

Klarade av alla spelen de testade där "smoothly" och får bra omdöme generellt. Runt 7 600 kr i pris.

Permalänk

clark444: TJ75 verkar ju riktigt prisvärd, nu är jag inte kunnig nog för att göra nån djupare analys utan får lita på sidor som tex notebookcheck och dom verkar ju ranka den högt.

Permalänk

Notera att Acer Aspire 5943G har ett 5850m med GDDR3 minne, vilket i princip gör att det bara presterar lite bättre än ett vanligt 5650m. Billigaste Datorn med 5850/70 och GDDR5 är MSI gx640, spelprestanda på en helt annan nivå

MSI GX640-265NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

På 5650m nivå är denna mest prisvärd för tillfället

Egenskaper för Acer Aspire 5740G-434G64Mn (LX.PMB02.080)

Permalänk

Tack för alla svar.
Hmm. Har fastnat för Packard Bell EasyNote TJ75-JO-822NC. Om nån inte övertygar mig att det finns än bättre spellaptop för under 8000:- så blir det nog till att köpa den.

Permalänk