Intel Core i7 980X överklockad till 7 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Problemet med att skriva om dessa nyheter på Sweclockers är att här är folk mer lättsamma när det gäller datorer och överklockning rent generellt. Läs samma nyhet på XtremeSystems, XtremeSystems Forums - Powered by vBulletin - så lär feedbacken vara helt annorlunda än här. På Sweclockers vill läsarna se en dator som är tyst, stabil och kraftfull. På seriösa OC sidor är det en helt annan anda, ingen bryr sig om att någon har en Core i7 920 @ 4.0 Ghz som är 24/7-stabil. Där gäller det att slå galna rekord och då tävlar man dessutom i lag. Som tur är har ju SweC en HWbot profil där duktiga klockare samlar poäng, vilket drar upp statusen en del. Men medelanvändaren på SweC har tyvärr inget större intresse av rekord och processorer med "fusk" aktiverat. Här är det 4.0+ GHz stabilt som gäller, bra kabeldragning och tyst och fläskig luft/vattenkylning - en vanlig speldator för 15000 med andra ord.

Är inte meningen att låta butter.

Grejen för min del är att det inte är speciellt imponerande när man har tillgång till ES av highendprocessorer som är handplockade av processortillverkaren och står och häller flytande kväve på det. Sen har det lite med hur mycket stålar man är redo på att satsa också, skulle allt gå åt helvete sitter man där med skrot och inget rekord alls Inte så kul för oss vanliga dödliga som inte får hårdvara för att klocka dom som satan

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett lite löjligt/barnsligt kuriosum att få ett par Hz mera än XZY i Hongkong eller YZX i Hanoi och i vilket syfte? Vem spelar Battlefield el. Crysis med flytande kväve? Någon som rendera med kväve som kylning?
Javisst har man äran och titeln men vem är han egentligen, taiwanesen HiCookie? Någon som vet? Någon som bryr sig?
Visst ska man klocka, men jag har inte lagt ut 10K på en 980X för att se om jag kan undvika att bränna upp den! Jag vill bara ha den snabbast möjliga datorn som går att använda rent praktiskt!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Skrivet av Humbuk:

Det är faktiskt ett lite löjligt/barnsligt kuriosum att få ett par Hz mera än XZY i Hongkong eller YZX i Hanoi och i vilket syfte? Vem spelar Battlefield el. Crysis med flytande kväve? Någon som rendera med kväve som kylning?
Javisst har man äran och titeln men vem är han egentligen, taiwanesen HiCookie? Någon som vet? Någon som bryr sig?
Visst ska man klocka, men jag har inte lagt ut 10K på en 980X för att se om jag kan undvika att bränna upp den! Jag vill bara ha den snabbast möjliga datorn som går att använda rent praktiskt!

+1
Visst är det en status grej att vara den grymmaste OC'aren, men måste nog hålla med dig att det är betydligt mer hardcore att fixa en grymm klock på cpu, gpu och köra det stabilt i flera månader och ändå ha en behaglig ljudnivå. Då kan man kalla sig.... oj då är man en grymm byggare inte OC'are ju, oh well whatever

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Problemet med att skriva om dessa nyheter på Sweclockers är att här är folk mer lättsamma när det gäller datorer och överklockning rent generellt. Läs samma nyhet på XtremeSystems, XtremeSystems Forums - Powered by vBulletin - så lär feedbacken vara helt annorlunda än här. På Sweclockers vill läsarna se en dator som är tyst, stabil och kraftfull. På seriösa OC sidor är det en helt annan anda, ingen bryr sig om att någon har en Core i7 920 @ 4.0 Ghz som är 24/7-stabil. Där gäller det att slå galna rekord och då tävlar man dessutom i lag. Som tur är har ju SweC en HWbot profil där duktiga klockare samlar poäng, vilket drar upp statusen en del. Men medelanvändaren på SweC har tyvärr inget större intresse av rekord och processorer med "fusk" aktiverat. Här är det 4.0+ GHz stabilt som gäller, bra kabeldragning och tyst och fläskig luft/vattenkylning - en vanlig speldator för 15000 med andra ord.

Är inte meningen att låta butter.

Jag förstår och håller med dej men det är trevligt på SweC också även om det finns vissa saker som är lite irriterande.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Återigen, detta handlar som att slå om rekord, i grupp eller ensam (beroende på arrangemang/tävling), ha kul och framför allt testa var prylarna verkligen går för, må det vara under tidsperioden det tar att fixa en CPU-Z validering eller en hel 3D Mark-runda.

@Humbuk: Är du insatt i OC vet har du säkert sett namnet HiCookie tidigare, för du vet väl vem Heaton är just för att han dels är en pensionerad CS-legend och rentav ett internetfenomen på grund utav att du någon gång har stött på namnet i spel/datorrelaterade sammanhang? Jag kanske inte är insatt i att någon slagit ett pingisrekord, medan du vet allt om denna nya rekordinnehavare. Du förstår nog min poäng.

Denna nyhet handlar om tävling, inte att hitta ultimat pris/prestanda dator eller valfri annan icke-extrem OC kategori. Vill du tävla i det arrangerar NordicHardware (passande nog) sådana tävlingar varje år vid vintern.

Permalänk
Medlem

OK Grillmeister, jag fick bara uppfattningen att du ”kritiserade” folk på Sweclockers för att alla inte är lika extrema här som på XtremeSystems!
Alla är inte lika tävlingsinriktade och alla har inte de finansiella resurser eller nervsystem att klocka till/över gränsen!
Personligen har jag kanske resurser och nerv men incitamentet fattas för min del. Tyvärr eller tur. Vet inte…

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk

Fy fan så folk ska gnälla ovasett vad det gället. gnäll gnäll gnäll gnäll gnäll gnäll gnäll .

Permalänk

Kommentarer som man läser i denna tråden får än ju att vilja lämna swec totalt...
Ni som inte sysslar med extrem överklockning har ingen aning om hur mycket skicklighet det krävs för att sätta dessa frekvenser. Att sätta 4ghz med en 920 eller 750 kräver ju ingen nämnvärd kunskap, de som däremot besitter stor kunskap klagar ni på... Sedan så var valideringen bara en skoj grej, målet för honom var ju att köra div benchmarks typ SuperPi, 3dmark osv.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

tycker det är jävligt tråkigt det där med flytande kväve och skit

världsrekordet ska ju vara en dator som går stabilt i 7ghz

inte avaktivera massa kärnor och stå och hälla flytande kväve

Det ska ju vara en brukbar dator

*facepalm* ..... *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spooner:

*facepalm* ..... *facepalm*

Haha håller med

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Kommentarer som man läser i denna tråden får än ju att vilja lämna swec totalt...
Ni som inte sysslar med extrem överklockning har ingen aning om hur mycket skicklighet det krävs för att sätta dessa frekvenser. Att sätta 4ghz med en 920 eller 750 kräver ju ingen nämnvärd kunskap, de som däremot besitter stor kunskap klagar ni på... Sedan så var valideringen bara en skoj grej, målet för honom var ju att köra div benchmarks typ SuperPi, 3dmark osv.

Att inaktivera kärnor känns däremot som att gå för långt, tycker inte riktigt att man kan påstå "Intel Core i7 980X överklockad till 7 GHz" när bara två kärnor är aktiva. Skrytvärde, sure, men "rekord"? Att göra det för att få hög score i t ex superpi är ju en annan sak såklart, då funkar det ju bra eftersom det är enkeltrådat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Att inaktivera kärnor känns däremot som att gå för långt, tycker inte riktigt att man kan påstå "Intel Core i7 980X överklockad till 7 GHz" när bara två kärnor är aktiva. Skrytvärde, sure, men "rekord"? Att göra det för att få hög score i t ex superpi är ju en annan sak såklart, då funkar det ju bra eftersom det är enkeltrådat.

Håller inte alls med, ska man pressa ut det mesta måste man ju självklart plocka bort alla flaskhalsar. Det handlar ju om att nå extrema nivåer inte om att spela. Hade det inte varit för att 980x kan dö om man kör en kärna utan HT hade han antagligen kör så.

Blir ju ofta att man drar paralleller till bilvärlden men många påståenden i denna tråden skulle direkt överföras i att säga att alla former av tävlingsbilar är meningslösa eftersom de inte används för att köra till och från jobbet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

coolt som fan

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Håller med Evil_AnAnAs om man bara fokuserar på ett mål ska man trycka ut max får att uppnå just det målet, coolt som fan med 7GHZ något som jag aldrig kommer uppnå i min livstid skulle jag tro!

Permalänk
Medlem

On topic
Grymt resultat.
Off topic
Man kanske borde byta namn på sidan till SWEWHINERS för clockers verkar det vara ont om här =D

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk

Hur många på denna sida har faktiskt klockat med kväve eller liknande ? jag har inte, jag är inte insatt och bara undrar

Permalänk
Medlem

Visst 7 GHz är imponerande MEN det blir inte alls lika imponerande längre när han främst har ett handplockat ex. och sedan stänger av 4 kärnor. Då kunde han ju lika gärna klockat en två-kärnig från början. Tycker att om har man en 6-kärnig så klockar man 6-kärnor. Det är iaf vad jag förväntar mig. Känns ju rätt sniket att klocka en tredjedel av processorn.

Håller inte med om att processorn måste kunna vara stabli, det är inte själva grejen med extremklockning ändå. Men iaf, det hade vart imponerande med en 980x på 7 ghz med alla kärnor på-slagna. Och tror färre skulle klaga ifall det var det också.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Hur många på denna sida har faktiskt klockat med kväve eller liknande ? jag har inte, jag är inte insatt och bara undrar

Det är inte många, speciellt inte av de som är aktiva. Självklart kan man ju nämna elmor, ME4ME och Kinc som kört mycket men som inte skriver ofta. Jag har iof själv kört igenom en 250-300liter ln2 nu och är ju ganska aktiv, sedan har Calathea också kört ln2. Säg att det är ca 10 pers men ytterst få som skriver här.

Kommer även ihåg någon snubbe som hade köpt 1liter i en termos för att testa men det kan inte riktigt räknas, min tub kräver minst 2 liter för att bara bli kall nog. ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det är inte många, speciellt inte av de som är aktiva. Självklart kan man ju nämna elmor, ME4ME och Kinc som kört mycket men som inte skriver ofta. Jag har iof själv kört igenom en 250-300liter ln2 nu och är ju ganska aktiv, sedan har Calathea också kört ln2. Säg att det är ca 10 pers men ytterst få som skriver här.

Kommer även ihåg någon snubbe som hade köpt 1liter i en termos för att testa men det kan inte riktigt räknas, min tub kräver minst 2 liter för att bara bli kall nog. ^^

Inga jag inte redan hört om men då får man iaf en uppfattning om hur många som har ett riktigt intresse i OC och verkligen tycker det är kul

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte på att här sverige är vi lite mera praktiska. typ IKEA klockning, det skall gå att använda.

Så nu undrar man ju lite, vad ligger sweclockers rekordet på?

Permalänk
Avstängd

För att inte klaga eller gnälla precis som en del andra här, tänker jag ändå säga att vad sjutton är vitsen med att komma upp i ett så stort antal GHz som möjligt, och genom att i övrigt handikappa processorn för det den är gjord till?

För mig skulle det vara mer imponerande om vederbörande "klockare" skulle få ut mesta möjliga av HELA processorn för att maximalt utnyttja dess potential.
GHz är för mig nån slags penisförlängning. "Kolla vad många GHz jag kom upp i!" Och?

Vad har detta för gemensamt med Formel 1 och bilindustrin? (Där upptäckterna inom de extrema motorskapelserna har en stor betydelse för det generella utvecklandet av nya motorer av olika slag.)
Är det överklockarna som gör processorerna och står för dess utveckling? Öhh...
Jag anser att denna typ av överklockning har en överskattat betydelse och status.
Ungefär som att testa hur många bärs magen och kroppen tål för kvällen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

@hajdeff:

Nu härsknar jag till lite, detta är ett REKORD som är slaget, må det vara i vilken gren som helst inom sport, datorer, bilar, ölhävning, etc. Du tar upp detaljer, i rekord handlar det om principer - principen här är att rekordet är slaget och det är det enda som spelar roll och även det enda som nyheten behandlar. Du har bra konstruktiv kritik, men du kritiserar ett ämne som du inte verkar begripa dig på.

Hoppar jag 1cm högre upp i luften än tidigare rekord har jag vunnit, även om jag gör det på ett ben (inaktiverade kärnor, någon? ). Behöver pedagogiken bli tydligare?

Permalänk
Medlem

Ingen ifrågasätter väl att det krävs skicklighet och erfarenhet (och tur)
vid extrem överklockning och för vissa blir det som en ”fetisch” i stil med vad bodybuilding eller bergsklättring är för andra!
Min ”fetisch” är att bygga datorer! Jag tycker själva byggandet är intressant och roligt! Jag bygger för att bygga! Fånigt vad?

Hur många här har själva jobbat och tjänat ihop 10 000 kr till en prolle som ni sedan har stekt i försöket på att nå ett el. annat antal GHz?

Inte alla här blir exalterade när klockan når nya höjder; men ingen respektlöshet eller förakt från min sida!

Dock tycker jag det är lite jippoaktigt när tillverkarna använder så mycket resurser och pengar på extrem överklockning!
Senaste BIOS-uppdatering för mitt MB innehåller denna förbättring: ”Better OC capability under extreme sub-zero cooling condition”
Eller vad med möjligheten till att överklocka med din mobiltelefon!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Håller inte alls med, ska man pressa ut det mesta måste man ju självklart plocka bort alla flaskhalsar. Det handlar ju om att nå extrema nivåer inte om att spela. Hade det inte varit för att 980x kan dö om man kör en kärna utan HT hade han antagligen kör så.

Blir ju ofta att man drar paralleller till bilvärlden men många påståenden i denna tråden skulle direkt överföras i att säga att alla former av tävlingsbilar är meningslösa eftersom de inte används för att köra till och från jobbet.

Har inte sagt något om spel. Min poäng har inget att göra med att det inte fungerar med vardagligt bruk eller dylikt, jag tycker bara inte det känns "fair" att stänga av kärnor och räkna det som samma processor vid rekord. Nu kommer antagligen ingen av oss ändra åsikt bara pga denna diskussion, så vi kan nog lämna det vid att vi inte håller med varandra.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

För den intresserade: Den italienske överklockaren Hiwa har i dagarna fått tag på ett riktigt guldexemplar av 980X. Förutom världsrekord i SuperPi 1M, 32M och Pifast så har han kommit en bra bit över 7 gig - med 6 kärnor på

Permalänk
Avstängd

@Grillmeister:
Härskna till bäst du vill. Alla har rätt till en åsikt. Inklusive jag.
Det går inte att jämföra detta tävlande med ens ölhävande, för där krävs det ju att man inte fuskar för att vinna. Så fort man fuskar eller trixar så anser jag att man inte har vunnit. Men som sagt, det ska vara en vits med att vinna också. Mer än att bara visa upp sig och tycka att man är så smart som pressar en processor till en viss GHz, utan att bry sig i mer än just vilka GHz man kommer upp i.

Det enda positiva jag kan se med överklockning, är att man testar processorns potential. Men att då avaktivera kärnor, det är inte korrekt enligt mig, trots att jag inte "vet allt". Extrem kylning är en sak. Allt annat, som att modifiera eller justera processorn anser inte jag giltigt. Då kan man inte längre jämföra den med det den är avsedd för och hur den skapats, osv.

Även om man håller på med extrema saker måste man ändå följa vissa regler. Annars förtjänar man inga creds.
I annat fall tycker jag man ska presentera alla testresultat och göra lika många tester som det brukar göras här när ny maskinvara testas.
Inte bara "kolla vad många GHz jag kom upp i!", fast man i princip inte ens använder det man fått, bara delar av det.

För övrigt borde det bli enklare för gemene man att överklocka. T ex att man kommer på en ordentlig metod att kyla. Jag tycker nuvarande med kylare och fläktar känns stenålder. Och det där med vatten har jag alltid varit lite tveksam till. Men givetvis behöver kretsarna förbättras också så de inte utvecklar lika mycket värme och håller bättre.
I nuläget kunde jag inte pressa min processor vidare högt. Och på sommaren i den här värmen är det poänglöst att ens försöka överklocka. När allt man tänker på är att hålla sin egen kropp under 38 grader och att bara ha datorn och TV:n på värmer upp ytterligare...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!