Athlon II X4 645 på väg

Permalänk
Melding Plague

Athlon II X4 645 på väg

AMD planerar att introducera en ny processor i den budget- och mellanklassorienterade Athlon II X4-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Billigt :3 Jag gillart!

Permalänk
Medlem

Tog dom inte bort en 4kärnig athlon nyss? xD

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Vilken skilldnad billig som bip dock

Permalänk
Medlem

Har en 620 som är fullt duglig, det bästa var att man kunde återanvända gammalt DDR2-minne.

Begriper dock inte de futtiga 100MHz-hoppen då TDPn är smått overkillad för att passa de Phenomer man sålde som Athlon i början. De senare modellerna (630 och framåt) har en lägre driftspänning just för att de garanterat inte har någon avstängd L2-cache.

Sedan är "e"-versionerna av chippen handplockade för att klara ytterligare en aning lägre driftspänning. Gemene hackare kan givetvis pilla bort 0,1-0,2V från normalmodellen och sänka TDPn från 95W till 50 eller så.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

100mhz extra är ju inte så mkt att heja över

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Sedan är "e"-versionerna av chippen handplockade för att klara ytterligare en aning lägre driftspänning. Gemene hackare kan givetvis pilla bort 0,1-0,2V från normalmodellen och sänka TDPn från 95W till 50 eller så.

Det låter lite ologiskt att 0.1-0.2V(ca 10% av spänningen) skulle sänka förbrukningen med ca 50%, eller har jag fått allt om bakfoten nu?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Perfekt för budget speldatorer

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Är det en överklockad 640 eller är det en förning någonstans i processorn måhända?
Då är ju mycket möjligt att den har bättre prestanda för dom mhz:en än tidigare variant. Billig o bra processor som kan få agera ersättare till min E5200 i väntan på bulldozer.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Det låter lite ologiskt att 0.1-0.2V(ca 10% av spänningen) skulle sänka förbrukningen med ca 50%, eller har jag fått allt om bakfoten nu?

Spännigen i kvadrat så spännigne har STOR betydlese för effektörbruknigen.

F1= orginal frekvens
F2= ny frekvens
V1= orginal vcore
V2= ny vcore
W1= orginal effekt aka TDP
W2= nya effekten.
(F2/F1)((V2/V1)^2)W1=W2

Har man 95W vid 1.4V och går ner till 1.2V får man 69W. Så det gör STOR skillnad ja.
Från 65W till 48W ungefär blir det med. TDP är dok inte ett exakt värde men man får ett värde som är proportionerligt i alla fall.
Dessutom har ofta 45W TDP modellerna lägre frekvens i en del fall så tar man in det i ekvationen ovan så får man en ytterligare reducering. Sänkningen är dock troligen mer för att bibehålla stabilitet inte lägre effekt.

Sitter på 2st Athlon II 240E själv och dom är mer än kapabla för ett par billiga dualcores.
Min i7 är ungefär 27% snabbare clock to clock per kärna räknat i kompilering i linux tex då jag har dom i gentoo servrarna. Så med sina 2.8Ghz så är dom mer än kapabla.
Kör nya AM3 mobos med 1600Mhz DDR3 dock nerklockat till 1333Mhz då jag inte ser nån anledning att körat snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Det låter lite ologiskt att 0.1-0.2V(ca 10% av spänningen) skulle sänka förbrukningen med ca 50%, eller har jag fått allt om bakfoten nu?

TDP och effekt är inte riktigt samma saker, även om nu effekten direkt påverkar TDP. Effekten minskar sannolikt med 10%, medan värmealstringen minskar med upp till 50. Antagligen får transistorerna en mindre spänningsskillnad mellan "1" och "0" och, ptjae... lägre friktion.

Åtminstone säger CPU World att skillnaden mellan en vanlig och en "e"-variant av Athlon X4 i princip är några tiondelars volt. Speciella material eller tillverkningsmetoder tror jag skulle vara onödigt dyrt för AMD.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

trodde den skulle vara bättre blir nog en phenom man köper ist

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

TDP och effekt är inte riktigt samma saker, även om nu effekten direkt påverkar TDP. Effekten minskar sannolikt med 10%, medan värmealstringen minskar med upp till 50. Antagligen får transistorerna en mindre spänningsskillnad mellan "1" och "0" och, ptjae... lägre friktion.

Åtminstone säger CPU World att skillnaden mellan en vanlig och en "e"-variant av Athlon X4 i princip är några tiondelars volt. Speciella material eller tillverkningsmetoder tror jag skulle vara onödigt dyrt för AMD.

Vet inte ricktigt vad du menar. Energi är energi. Minskar effekten med 10% så minskar ju värme energi med 10% så all energi en CPU konsumerar blir just omvandlad från elektrisk energi till termisk energi. Energi kan inte förstöras eller skapas. Så din teori verkar vara ganska dåligt genomtänkt.
Värmealstring? Hoppas du inte rör in temperatur i det hela för det har INGET med energi att göra i sig.

TDP är thermal designe power och står inte för processorns maximala fröbrukning utan typisk full load. Eftersom en CPU är en dynamisk last så varierar dess förbrukning hela tiden. TDP är det närmsta du kan komma typiskt förbrukning under last.

Permalänk
Medlem

Har byggt otroligt många datorer med atlhon 2 quad, grymt billigt och bättre än tex q6600.

Permalänk
Medlem

Riktigt prisvärda CPUer. Har själv en X620 (4 kärnor, kör i 2,86GHz) och det kommer nog ta ett bra tag innan jag behöver byta CPU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har de alltså Athlon II X4 635, 640 och snart 645 med 2,9 respektive 3,0 och kommande 3,1GHz. 635 ligger runt dryga 1000:- och 640 cirka 1200:-. AMD Phenom II X4 945 ligger på drygt 1400:-. Börjar bli lite trångt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nu har de alltså Athlon II X4 635, 640 och snart 645 med 2,9 respektive 3,0 och kommande 3,1GHz. 635 ligger runt dryga 1000:- och 640 cirka 1200:-. AMD Phenom II X4 945 ligger på drygt 1400:-.

Oj vad onödigt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Har en X4 620 tickandes i min. Underbar prolle köpte min för under 1000 kronor extremt prisvärt.

Buio: Tycker inte det känns direkt trångt. Det är ändå 200 kronors skillnad. Ungefär lika trångt som i3 segmentet i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jo, men 645 ska in där någonstans. Känns som att de har någon modell för mycket när alla tre ligger inom ett par hundralappar (antagligen) och är likadan CPU med 100MHz skillnad mellan varandra. En hundralapp är liksom, ska jag köpa den här pizzan eller välja den snabbare CPU:n?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är löjligt med så små hopp, ~400 MHz mellan modellerna hade varit bättre, färre modeller och mindre förvirring för kunden. Fast det kanske är motsatsen de vill uppnå.

Är det någon som har lust att uppdatera mig på de mest väsentliga skillnaderna mellan Athlon II och Phenom II? Prismässigt så skiljer det ju en hel del, så något godis måste de ju ha tagit bort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag tycker att det är löjligt med så små hopp, ~400 MHz mellan modellerna hade varit bättre, färre modeller och mindre förvirring för kunden. Fast det kanske är motsatsen de vill uppnå.

Är det någon som har lust att uppdatera mig på de mest väsentliga skillnaderna mellan Athlon II och Phenom II? Prismässigt så skiljer det ju en hel del, så något godis måste de ju ha tagit bort.

Det finns nog många som väljer en "lite dyrare" processor för "lite mer" prestanda när de "ändå håller på och köper en dator", om de plockar bort t.ex. 635 kommer användarna bara kunna välja mellan en 2.9 GHz för 1000:- eller en 3.1 GHz för 1400:- och då är nog risken stor att många fler väljer bort den med 7% högre hastighet för 40% lägre pris. Istället tänker de som köper "lägger jag på 200:- får jag lite mer prestanda", och "jag gör hju ett klipp ändå för jag köper inte den som är ännu dyrare". Psykologi, Levander.

Den enda skillnaden mellan Athlon II och Phenom II är att den senare har 6 MB Level 3-cache. De har däremot lika mkt Level1- och Level2-cache (256kB/core L1 + 512kB/core L2) och är baserade på samma kärna. Prestandamässigt beror alltså skillnaden på hur väl L3-cachen tas tillvara.

Permalänk
Medlem

Enligt Fudzilla är en Athlon 2 X4 650 med 3,2Ghz/95W TDP på väg i Q4 också. Får se om de tar bort någon modell då kanske.

Athlon II X4 650 comes in Q4 2010 - Processors - Fudzilla