Permalänk
Medlem

RC-bil 4000kr klassen eftersökes

Hej,

Är väldigt intresserad av bilar men som en fattig student med låg eller till och med ingen inkomst alls är det svårt att bygga om sin bil. Därför har jag sökt efter alternativ som kan underhålla mig tills planboken blir lite tjockare.

Har läst lite i RC-tråden men med för en nybörjare som jag är det svårt att hitta vad som passar för mig, därför vänder jag mig till er experter.

Just nu är jag beredd på att lägga ut 4000kr på en RC-bil, den ska vara offroad varianten(dvs monster, buggy etc.). Bränslemotor ska den ha. Företaget jag köper ifrån skall vara svenskt återförsäljare med snabb leverans och tryggt att handla från, ungefär i still med komplett och inet för datordelar.

Skriv gärna vad det är jag bör tänka på vid köp av bilen du länkar.

Tack på förhand

Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Någon nybörjarmodell från Kyosho låter som att det skulle passa dig.
Egna återförsäljare lite här och var (dock inte många) och helt okej att börja med.
Det du nämner med off-road bilar är en liten svårdefinerad fråga.
Dels för att buggy och monstertruckar är helt olika bilar och beter sig lite annorlunda från varandra.
Monstertruck ska du väl ha om du bara ska köra runt på gräsmattan och hoppa något.
Buggy är det bättre alternativet om du vill ha lite fart på grejerna och köra på stora ytor (t.ex. grusplan)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Någon nybörjarmodell från Kyosho låter som att det skulle passa dig.

Då är det väl en monster som jag skall skaffa. Finns det någon modell som du rekommenderar isf kan du länka=)

Efter lite letande verkar det som att billigare modeller körs alla på etanol och enbart dyrare körs på blyfri bensin, hur får man tag på bränsle för sin bil?

En kompis rekommenderar denna, Vad tycks? T-Maxx 3.3 4WD RTR

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Skaffa inte en slö tråkig monstertruck. Såna är allmänt slöa, tråkiga och har kass väghållning.

Köp en buggy istället och så letar du upp en buggybana att köra på. Det finns en fin bana i Furulund även om den är lite för slät och tråkig för buggy men det är förbannat roligt.
Att köra hemma på tomten/gatan är ingen höjdare. Det blir lätt tråkigt efter en halvminut

För 4000:- så skulle jag nog letat efter en begangnad tävlingsbil som är välskött. Då får du en riktig bil och förhoppningsvis lite prylar med den.
Nybörjarmodellerna är inte mycket att hänga i granen. Varken motorer eller delar. Det är bara priset som är bra.
RC är jäkligt dyrt att hålla på med samtidigt som det är väldigt roligt. Så tänk ut en lagom budget sen tar du det gånger 4-5 så hamnar du någorlunda rätt i slutändan.
Däck, soppa, reservdelar, options osv osv. Det drar snabbt iväg.

Bilarna körs på metanol blandat med lite olja och 10-25% nitrometan. Det går att köpa lite överallt hos olika handlare. Kan vara lite bökigt att beställa via postorder eftersom soppan inte får skickas med vanlig post utan måste skickas som explosivt == svindyr frakt.
En del handlare fuskar med det och skickar det i vanliga paket ändå så du får maila och fråga.
Bensinmodellerna är både större och mycket dyrare. I mitt tycke även tråkigare men alla tycker olika.

En sak är iaf säkert och det är att det är förbannat roligt att hålla på. Så köp!

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Då är det väl en monster som jag skall skaffa. Finns det någon modell som du rekommenderar isf kan du länka=)

Efter lite letande verkar det som att billigare modeller körs alla på etanol och enbart dyrare körs på blyfri bensin, hur får man tag på bränsle för sin bil?

En kompis rekommenderar denna, Vad tycks? T-Maxx 3.3 4WD RTR

Vill du köra offroad så skulle jag säga att en buggy är roligare. Truckar är mest stora, svampiga och sega om man inte lägger ner en väldig massa engagemang på det.

Och att "billigare" modeller kör metan och dyrare körs på blyfri har egentligen bara med storlek att göra. Bensin-bilarna är i skala 1/6 eller 1/5, vilket är riktigt stort och en helt annan sak än normala RC-bilar. Det jag skulle föreslå är en 1/8 metanol-buggy, förslagsvis någonting ut Kyoshos inferno-serie då de är rätt billiga och håller ok kvalite för ett dugligt pris. Annars finns det en hel del olika RTR-varianter från t.ex. HPI m.f. för runt 3-3500 + radio.

Skrivet av Loki:

Så dyrt behöver det inte vara. Visst om budgeten är riktigt liten så växer man kvickt ur den men köper man någonting dugligt från början så fungerar det ju helt ok med mindre investeringar så länge det bara är att ha roligt man är ute efter.

Men roligt är det ju

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.