Windows XP Activate - efter uppdatering

Permalänk

Windows XP Activate - efter uppdatering

Hej!

Jag har uppgraderat det mesta i datorn. förutom hårddiskarna, och nu när jag startar den så kommer det upp att man måste aktivera windows xp igen för att kunna använda den. Ska det bli så efter man uppdaterat med nya komponenter eller har jag gjort något fel?

Jag valde genom internet med det fungerade inte, men det finns också att man ska ringa. Kommer samma kod att fungera igen när man anger den?

Permalänk

Det är normalt.

Testa du att aktivera med telefon - det funkar utmärkt.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk

När jag med telefon säger rösten att mitt exemplar kan va piratkopierat!? Jag köpte datorn från fujitsu siemens och windows xp bevis-klisterlappen sitter ju på datorn! vad är felet? Är det något i bios?

Permalänk

Är det en OEM-version av Windows du har?
Om ja, licensen binds till just det moderkortet. Så om du har bytt moderkort känner inte Windows aktiveringsserver igen hårdvaran och därför misstänkt pirat. Lösningen är att tyvärr att köpa en ny licens. Eventuellt att Microsoft kan vara snälla och uppdatera licensen till nya datorn. Men om och hur detta går till vet inte jag. Någon annan kanske vet.
Om nej till byt moderkort, så kan aktiveringsservern vara kinkig om för mycket hårdvara blir utbytt samtidigt. Varje hårdvarudel i datorn bistår med en andel och en tillräckligt hög andel triggar just denna varning. Hur mycket varje del bidrar varierar, men moderkortet bidrar med högst andel.
Om jag nu har fel hoppas jag att någon rättar, då detta är taget ur minnet.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Om det är en burk köpt från ett företag så tror jag att du måste kontakta fujitsu siemens ist.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du har bytt moderkort så kommer du få exakt det problem du har nu.
En Fujitsu-Siemens OEM XP är aktiverad med en metod som kallas SLP 1.0 (om inte minnet sviker fullständigt)
Den xp-nyckel som sitter på klisterlappen kan inte användas för installation då.
Enklast löser du detta genom att aktivera genom telefon och väljer att prata med en person istället för elektroniskt.
Säg att du har haft totalhaveri av moderkortet och varit tvungen att byta detta så ska de normalt hjälpa dig utan protester.

Lycka till !

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stämmer rätt bra,

Offlineaktivering för OEM datorer använder sig av SLP 1.0 sträng i bios (System Locked Preinstallation) för aktivering av XP, 3 filer och en OEM:SLP nyckel är allt som behövs..

Nyckeln som sitter på datorn är en vanlig OEM nyckel, låst till din datortillverkare (såkallad OEM royalty key eller liknande) som du ska använda vid ominstallation eftersom vi konsumenter egentligen inte får använda oss av OEM:SLP nycklar.. men dessa är lätta att hitta och använda..

Aktivering för vista och windows 7 är istortsett likadan men lite annorlunda:)..

Permalänk

Jag bytte ut allt förutom hårddiskarna, och från amd till intel, men det kanske inte gör någonting. Jag ska ringa fujitsu siemens efter helgen. Eller skulle jag ringa microsoft? jag vet inte om det är ett oem, men det lär det ju vara, och det står fujitsu siemens computers på xp klisterlappen.

Bäst att ringa fujitsu? eller skulle jag prata med någon person från ms om det?

Permalänk
Medlem

Microsoft är de enda som kan hjälpa dig med återaktivering, om det gäller support på handhavande/fel i en dator med OEM licens så är det tillverkarens support du ska ringa.
När du väljer att aktivera via telefon så ska du prata med en människa, det alternativet får du efter att det automagiska steget misslyckas.

Skumma igenom denna sida så är du förberedd på vad Microsofts support vill ha för info av dig:

Kontakta Microsofts produktaktivering

PS. Jag har själv aktiverat flertal OEM XP Pro och en Vista "nånting" på detta sätt och även hjälpt kompisar med det, "catastrophic hardware failure" har fungerat varenda gång DS.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk

.... Ringde först ms som gav numret till fujitsu-siemens, men de kunde inte hjälpa för att jag har xp, och de hjälper bara de för vista och 7.

Finns det på något sätt man kan ta sig på skrivbordet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hahaha "Ta sig på skrivbordet".. dagens

Ring MS och säg att du bytte moderkort pga problem och din tidigare licens inte verkar funka så ska du la få en ny sån..

Permalänk

Jag sa det, men de gav bara numret till fujitsu-siemens. Och jag har för mig att det hade någonting med att det är media center edition. Eller ska man ringa in igen? Men sen också när man skriver in nyckeln så hakar sig allt bara, händer ingetning. Har det med att internet inte fungerar? för det fungerar tydligen inte nu efter jag bytte moderkortet.
Vad less jag blir :((

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har en xp skiva right ?

Ominstallera ditt os, installera drivrutiner å gör det du ska sen försök aktivera eller pröva MS igen.. Alternativt byter du till windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har en xp skiva right ?

Ominstallera ditt os, installera drivrutiner å gör det du ska sen försök aktivera eller pröva MS igen.. Alternativt byter du till windows 7.

Jag tror han vill åt filerna

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av WoXeR123:

Jag tror han vill åt filerna

Vill han ha sina filera kan han fortfarande starta installationen och efter ta sig till "Windows.old" eller flytta disken till en annan dator eller använda valfri live cd..