Hårddiskar mot 50 öre per gigabyte

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

Fördelen med onlinebackup är att bilderna är säkra även om huset brinner upp..ner..bort
Om företaget konkar har du ju fortfarande kvar bilderna på HDD hemma.

Priserna är däremot ett problem. Förslag på billia sajter mottages tacksamt.

Bra då när företaget stänger va ?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar har ersatt andra saker mer och mer.
Tex Video band, CD, DVD, bilder och text dokument.

Vid backup är det så mycket enklare att ändra och komma åt än att hålla på med massor med CD/DVD.

Jag har TV kort det går åt hårddisk utrymme om det råkar vara något man vill behålla. Har man en DVD video med hårddisk så förstår man varför det är enklare med hårddisk.

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

Fördelen med onlinebackup är att bilderna är säkra även om huset brinner upp..ner..bort
Om företaget konkar har du ju fortfarande kvar bilderna på HDD hemma.

Skrivet av Digging the wiz:

Bra då när företaget stänger va ?

Ja? Det är ju ingen katastrof, bara att ladda upp dom på en annan sajt. Chansen att din dator kraschar samtidigt som företaget stänger måste ju anses som försumbar.

Permalänk
Medlem

Då många frågat efter "Billig lagring på nätet" så vill jag rekommendera, eller i varje fall tipsa om då jag själv inte använt de men föjt deras intressanta blogg där de nämner mycket intressant och detaljerat om deras filservrar.
Online Backup from Backblaze
$5 per månad för unlimited storage är i min mening sjukt billigt och för de extremt viktiga sakerna som semesterbilder och andra saker man absolut inte vill bli av med så är det ju en extra säkerhet mot att ha bara filerna på en server i hemmet eller utbrända på skiva eller liknande.

On topic: Blir nog snart upgradera filservern till två terabanandiskar istället för enterabyte. Men som alla vet, har man ledigt utrymme så hittar man något att fylla det med väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sånt där är farligt att säga

"640 kB borde räcka för vem som helst", Bill Gates

En 1YB (yottabyte) borde räcka mer än väl för de närmaste 10-20 åren

Yotta - Wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

För min del är det likadant fast gällande samsung-diskar.
Äldsta just nu fyller strax 6 och nyaste är ca 5 månader. Men de WD-diskar jag haft har alla lagt av efter mindre än 2 år. Min senaste var en extern som lade av efter att katten knuffat på den. Den trillade ner ca 3cm medan den var igång och sen var den död. Jag är dock rätt säker på att jag bara haft otur.

Min ca 2 år gamla WD på 1 TB som satt i ett kabinett slutade fungera förra veckan, men då har den blivit ganska misshandlad under alla gig och resor. Dock så fungerar den utan problem när jag satte den i datorn. Kabinettet verkar det inte vara något fel på heller då det fungerar med andra diskar. Men jag vågar ju inte använda disken till känslig lagring längre... Men man kanske behöver en TB lagring till temporära filer nån gång ^^

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att priset på mekaniska hårddiskar faller (för de personer som nu behöver nya hårdiskar)... men man får se när SSD-tekniken blir mer "rumsren" och mer utvecklad så att priserna även där faller till mer plånboksvänliga priser.

/Saint25

Permalänk
Medlem

7200 rpm hd som enligt mej är mer intressanta ligger också nära dessa priser.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

går snart från 10 till 100 mbit och har enbart 80gb kvar på min raid 5... billiga 3tb:are vart är ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

"640 kB borde räcka för vem som helst", Bill Gates

En 1YB (yottabyte) borde räcka mer än väl för de närmaste 10-20 åren

Yotta - Wikipedia

Kommer ihåg från min mattebok i 3:an (9år) där det längst bak var en tabell över olika tiopotenser ändå upp till 10^30 dvs en 1:a och 30'or. Kommer dock inte ihåg vad det talet hette.

EDIT: kvantiljon eller kvintiljon tror jag det hette

Kvalitén på video behöver väl inte utvecklas mera, för att se kvalite-skillnaden på blueray så är det 50" och uppåt som gäller om jag inte minns fel. Allt under det ska vara onödigt om man bortser från ljudet som med blueray är bättre?

Istället kanske de går från "på gränsen värdet" 24fps till något högre så det inte tear'ar när det panoreras mm. Vet inte om plasma-tv's med 100hz mm motverkar detta?

Men annars så antar jag att media inte kommer att ta så mkt mer plats. Spel däremot kommer bli större och större, att GTA IV är på 15gb kommer vi nog skratta åt om 5år. Är nog billigare för spelföretagen att köra på stora volymer information för ett spel än att utveckla komprimeringstekniker som lösning till det hela. När det behövs 3st DVD'er till varje spel så kommer nog blueray vara mer av ett måste i en speldator. Såvida det inte kommer på usbminne (3.0 annars blir det seegt ) istället.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Kvalitén på video behöver väl inte utvecklas mera, för att se kvalite-skillnaden på blueray så är det 50" och uppåt som gäller om jag inte minns fel. Allt under det ska vara onödigt om man bortser från ljudet som med blueray är bättre?

Men annars så antar jag att media inte kommer att ta så mkt mer plats. Spel däremot kommer bli större och större, att GTA IV är på 15gb kommer vi nog skratta åt om 5år. Är nog billigare för spelföretagen att köra på stora volymer information för ett spel än att utveckla komprimeringstekniker som lösning till det hela. När det behövs 3st DVD'er till varje spel så kommer nog blueray vara mer av ett måste i en speldator. Såvida det inte kommer på usbminne (3.0 annars blir det seegt ) istället.

Ha, den dagen du
Självklart kommer filmerna att komma i högre upplösning, de håller ju på att trixa med Super HD i Japan, dubbelt så hög upplösning, och nog är väl 9.1 eller 11.3 ett måste när det gäller ljudet?
Inte för att det behövs till filmen i sig, men för att filmbolagen ska kunna sälja samma filmer om och om igen, sen för att det ska tryckas och bekostas dyra skivor (och lagringstekniker för dessa). Blir onekligen intressant när man ser priset för 1 blu-ray skiva jämfört med 1,5Tb hårddisk
Skivor är verkligen ineffektiva och dyra.

Spelen blir så klart större också, men som vanligt så ligger spelen långt efter film när det gäloler att ta plats och anpassa sig till nya (dyrare) standard. Finns ju PC-spel på 7 cd eller mer, kan nog se ett spel med iaf 5 dvd utan problem, så länge det mesta körs från hårddisken. Det är fortfarande mycket billigare med 2-siffrigt antal dvd än med en blu-ray, sen har de flesta PC-spelare hur som helst ingen blu-ray läsare.
DVD var en mer naturlig övergång, alla filmer köptes redan på dvd då de tog mindre plats, du brände ut musik och film (laglig back-up såklart) för att se på din dvd-spelare. I dagsläget är det nog väldigt få (om någon) som bränner ut (lagliga kopior) för att se på sina blu-ray spelare. Det är lättare/billigare att strömma via datorn eller en mediaspelare, fler funktioner och billigare än blu-ray. Vi lär nog få leva med dvd på spelfronten länge till, minst till nästa konsolgeneration, troligen längre.

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Kvalitén på video behöver väl inte utvecklas mera, för att se kvalite-skillnaden på blueray så är det 50" och uppåt som gäller om jag inte minns fel. Allt under det ska vara onödigt om man bortser från ljudet som med blueray är bättre?

Men annars så antar jag att media inte kommer att ta så mkt mer plats.

Ja allt är ju redan uppfunnet så nu kan vi lägga ner...

Självklart kommer media att ta mer plats. Super Hi-Vision börjar komma runt 2015 och dom filmerna lär ju knappast ligga på diskett. Vad är standardstorleken på en ny TV i Sverige år 2010?

År 2009 var visst 40-42" mest populärt.
Större platt-tv till lägre pris

Så 2010 är det väl 42-46" som gäller. Mao så kommer vi att passera 50" 2011-2012. Underskatta inte teknikutvecklingen när det gäller elektronik.

Permalänk

Det är inte 24p som gör att du får tearing... det är för att du inte splar upp filmen i rätt hastighet. Så nej - varför hjälper 100hz som är en jämn multipel av 50Hz dvs PAL-standard, INTE 23,976Hz...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Kvalitén på video behöver väl inte utvecklas mera, för att se kvalite-skillnaden på blueray så är det 50" och uppåt som gäller om jag inte minns fel. Allt under det ska vara onödigt om man bortser från ljudet som med blueray är bättre?

Se skillnad på bluray jämfört med vaddå? DVD?
Och från vilket avstånd och på vad för TV?
Man kan inte riktigt säga sådär, det finns för många olika faktorer att ta hänsyn till.
Jag ser skillnad på DVD och högupplöst video (720P och uppåt) på min 32" LCD-TV från 3-4 meters håll.
Jag ser skillnad på DVD och högupplöst på min 24" LCD-skärm från 1-2 meters håll.

Nu är det ju inte bara upplösningen i sig som gör att det ser bättre ut utan många andra saker, men ändå.
Det finns mycket att utveckla, 3D, fler bildrutor per sekund, högre upplösning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Kommer ihåg från min mattebok i 3:an (9år) där det längst bak var en tabell över olika tiopotenser ändå upp till 10^30 dvs en 1:a och 30'or. Kommer dock inte ihåg vad det talet hette.

EDIT: kvantiljon eller kvintiljon tror jag det hette

Det här lär räcka iaf Googol - Wikipedia

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Ja, men billigare än såhär skadar inte heller?

Roligare blir det när problemen inte längre heter: Har jag råd med mera lagring?

Utan istället: Hur får jag plats med alla diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Det här lär räcka iaf Googol - Wikipedia

Att google's namn skulle baseras på något sådant trodde jag inte :P. Har inte kollat källan eller så men hur mycket heter så likt som det jämfört med google.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Ja allt är ju redan uppfunnet så nu kan vi lägga ner...

Självklart kommer media att ta mer plats. Super Hi-Vision börjar komma runt 2015 och dom filmerna lär ju knappast ligga på diskett. Vad är standardstorleken på en ny TV i Sverige år 2010?

År 2009 var visst 40-42" mest populärt.
Större platt-tv till lägre pris

Så 2010 är det väl 42-46" som gäller. Mao så kommer vi att passera 50" 2011-2012. Underskatta inte teknikutvecklingen när det gäller elektronik.

Nja. Större TV är inte konventionell "teknikutveckling". Det är inte så att bildytan ökar exponentiellt som antalet transistorer eller något sådant. Vi sitter nog inte på 420" om några decennier.

Det är för övrigt väldigt lätt att överskatta teknikutveckling. Det finns t.o.m. en "lag" om det, "Amaras lag" som säger att vi överskattar betydelsen av teknikutveckling på kort sikt och underskattar den på lång sikt. På kort sikt är det "bättre versioner av vad vi redan har" som gäller (TV-apparater, processorer, etc) och på lång sikt är det "nya saker" som leder till samhällsförändringar.

Om folk vill ha en 32" eller 42" eller 60" beror på flera saker, inte minst på hur mycket plats de har eller var TVn ska stå.

Själv tror jag HDTV inte är lågt ifrån att hamna i samma läge som HIFI, alltså rena medeltiden där man gör "viktiga" parametrar av ren humbug (kablar för tusentals kronor metern, skillnader som inte syns i dubbelblindtester, prestanda som överträffar människans sinnen, etc). Eftersom denna typ av apparatur är till för att mata människans sinnen så finns det faktiskt en gräns för vad som behövs. Vi behöver inte 1 GHz bandbredd på en audiosignal och vi behöver inte högre upplösning på en TV än vad centralgropen, fovea i ögat klarar av osv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."