Permalänk

vilken bil 90-150k, 2006-2009

Halloj!
Har snart tagit mitt körkort och har börjat kolla runt lite på olika bilar.
Jag gillar Volvo s40, Saab 9-3, Honda Accord, Mazda 3, Mazda 6, BMW 1 & 3-serien, Golf, Audi A3, Volvo c30, Hyundai i30 & Honda Civic etc.
Jag vill gärna att ni kommer med lite förslag, samt en kort motivering.

Bilen ska vara::
- Sedan, halvkombi, coupé (SUV, Kombi, småbil går fetbort)
- Gärna automatväxlad, men inget krav.
- Helst lite muskler som t5, aero, gti, tfsi etc.
- bensin eller diesel, beroende på vad som är bäst för modellen. Ingen etanol-driven.
- Det ska vara en privatannons och helst finnas i närheten av Göteborg.
- Få ägare, och inte för många mil.

Tackar så mycket på förhand

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur alla bilarna ser ut men jag hade satsat på 3 dörrars så som C30, 1 serie och A3(dessa 3 är sportiga också, jag antar det är det du vill ha). Mest för att det är bra och kunna lasta på höjden ibland och att last utrymmet blir ganska stort om man fäller sätena Hur mycket kommer du köra? Blir det många mil så kanske en diesel är bäst? Jag gillar personligen dieselns bottenvrid och hade köpt en sådan. Med risk för att låta lite konservativ(vet inte hur asiaterna är) så hade jag nog köpt svenskt eller tyskt ur rost synpunkt;)

Permalänk
Skrivet av nmc:

Nu vet jag inte hur alla bilarna ser ut men jag hade satsat på 3 dörrars så som C30, 1 serie och A3(dessa 3 är sportiga också, jag antar det är det du vill ha). Mest för att det är bra och kunna lasta på höjden ibland och att last utrymmet blir ganska stort om man fäller sätena Hur mycket kommer du köra? Blir det många mil så kanske en diesel är bäst? Jag gillar personligen dieselns bottenvrid och hade köpt en sådan. Med risk för att låta lite konservativ(vet inte hur asiaterna är) så hade jag nog köpt svenskt eller tyskt ur rost synpunkt;)

Hehe okej, jo har kollat på en hel del på de bilarna. Övningskör för övrigt i en BMW 118i, och älskar den. Tycker den är för dyr dock..

Kommer nog inte köra allt för mycket som det ser ut nu, eftersom jag bor så nära jobbet.

Har hittat en annons, och undrar ifall denna kan vara något:
Saab 9-3, 2.0t Svart | Göteborg | Blocket

Permalänk
Avstängd

Skit i gubbracern och köp en livsstil istället

Alfa Romeo GT 3.2 | Värmland | Blocket
Alfa Romeo GT 3,2 | Jönköping | Blocket

3.2L V6 har du muskler så det räcker

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Skit i gubbracern och köp en livsstil istället

Alfa Romeo GT 3.2 | Värmland | Blocket
Alfa Romeo GT 3,2 | Jönköping | Blocket

3.2L V6 har du muskler så det räcker

tänk på plånboken och köp en bensinsnål bil... vill du börja köra för fort och slösa soppa kör folkrace.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänk på plånboken och köp en bensinsnål bil... vill du börja köra för fort och slösa soppa kör folkrace.

Bensinkostnaden är en av dom minsta kostnaderna i bilägandet.
Det viktiga är att titta på vad försäkringen samt service och rep. kan kosta. Där har vi saker som kan lämna svarta hål i plånboken...

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänk på plånboken och köp en bensinsnål bil... vill du börja köra för fort och slösa soppa kör folkrace.

Nu måste jag vara tråkig och säga att vid landsvägskörning drog min BMW 523 mer än min 540 (ungefär samma årsmodell).

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Skit i gubbracern och köp en livsstil istället

Alfa Romeo GT 3.2 | Värmland | Blocket
Alfa Romeo GT 3,2 | Jönköping | Blocket

3.2L V6 har du muskler så det räcker

Dock blir jag lika förvånad(i positiv bemärkelse) när jag ser alfor rulla

Permalänk
Medlem

Vet inte vad senaste karossens Golf GTI kostar men det skulle kanske vara något? eller en äldre R32a men köp inte med för gammal då dom tidiga är kassa vägen och bullrar en del.

Golf R32 5-dörrars Svensksåld | Skåne | Blocket

En GTI kostar en 30-50papp mindre vid samma årgång skulle jag tippa då. R32an är trevlig men kanske lite törstig och då är GTI ett bra val. Ska du ha större muskelbil så är det nog Volvo och Saabs turbomodeller som gälller då nästan allt är för dyrt om du ska ha så pass ny bil.
Mondeo ST 220. Octavia RS och Hondas Type-R blir bubblare.

Permalänk
Medlem

Sj förespråkar jag Saab 9-3 i detta ämne, fantastisk bil med bra köregenskaper och kvalité. Kvinnan min har nu kört runt 16tusen mil, och det har bara varit service och byte utav en kabelstam på bakaxeln. Och vill du ha lite kräm under huven så tveka inte på en Aero

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Ford focus ST då? Med Volvofemman Den är ju bränslesnål och går bra

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

9-3 är en fin bil. Som Ang3r säger är den go att köra och har man nån utav turbo-modellerna så finns det även billiga sätt att biffa upp den lite.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Hett tips: köp ingen dyr bil som förstabil... du kommer med störsa sannolikhet att "leka" dig av vägen genom att krocka, köra i diket, eller backa/parkera in i något. Min rekomendation är att köpa en billig bil som du kör det första året med. När du fått lite körvana kan du köpa en finare bill... Det kommer bara att bli dyrt annars. Mina 10c

Men ska du absolut köpa en nyare bil så är Golf GTI ett bra val. Låg bensinförbrukning, ganska pigg och driftsäker. Vet däremot inte om den är biilig att försäkra med nytaget körkort.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Hett tips: köp ingen dyr bil som förstabil... du kommer med störsa sannolikhet att "leka" dig av vägen genom att krocka, köra i diket, eller backa/parkera in i något. Min rekomendation är att köpa en billig bil som du kör det första året med. När du fått lite körvana kan du köpa en finare bill... Det kommer bara att bli dyrt annars. Mina 10c

Men ska du absolut köpa en nyare bil så är Golf GTI ett bra val. Låg bensinförbrukning, ganska pigg och driftsäker. Vet däremot inte om den är biilig att försäkra med nytaget körkort.

Håller med, köp en vettig bil. Den typ av bilar du räknar upp passar bra men jag hade nog inte rekommenderat värstingmodellerna för någon med färskt körkort. Det finns en anledning till varför killar 18-25 år gamla i motorstarka bilar är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Det är mycket man lär sig om bilägande med sin första bil. Dessutom brukar man inte behålla denna första bil så speciellt länge - just eftersom man lär sig så mycket om vad bilägande innebär (kostnader, jobb, etc) och vad man vill ha.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

En Honda Civic 1.8 Sport 06+ så klart!

Har haft en -07 själv som första bil i två år snart och har inte haft några som helst problem (~4800 mil). Kul att köra, snygg, drar åt sig blickar, lågt pris och kan köras bensinsnålt (Jag snittar 0.63L/mil på landsväg när jag kör lugnt). VÄLDIGT bra och pålitlig bil att köra på vinter-underlag dessutom, topp-betyg i säkerhet, väldigt rymligt bagage med smarta lösningar, överlägset läcker panel och inredning, etc. Det finns också en hel del kul tredjeparts-grejer att köpa till bilen om man vill, då även många delar för Type R passar på denna bil. Väldigt flitiga och uppfinningsrika entusiaster på forumen!

De enda nackdelarna i min värld är väl stereon, som inte är den mest flexibla (Svår att byta ut), men duger ljudmässigt och kan uppgraderas med ipod-docka. Sväng-radien är inte den bästa. Och så är den väldigt låg i fronten så stänk-skydd och lister kan hoppa/lossna om man inte är försiktig på väghinder.

Ett populärt klagomål att ha i åtanke är väl också att fjädringen är ganska hård. Det gör det bara roligare att köra i min värld, men griniga äldre stackare ser det ofta som en anledning till att sälja och köpa annat med mer komfort.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hett tips: köp ingen dyr bil som förstabil... du kommer med störsa sannolikhet att "leka" dig av vägen genom att krocka, köra i diket, eller backa/parkera in i något. Min rekomendation är att köpa en billig bil som du kör det första året med. När du fått lite körvana kan du köpa en finare bill... Det kommer bara att bli dyrt annars. Mina 10c

Men ska du absolut köpa en nyare bil så är Golf GTI ett bra val. Låg bensinförbrukning, ganska pigg och driftsäker. Vet däremot inte om den är biilig att försäkra med nytaget körkort.

Jag vet inte riktigt om jag håller med här, det är ju långt ifrån "alla" som kör i diket eller krockar. Så att han med största sannolikhet kommer att göra det är att ta i en smula!
Har man klarat sitt körkort kan man köra bil, att man sen kan vara oförsiktig och eller ouppmärksam är helt klart vanligare om man är ny med kortet men det betyder inte att man ska köra och krocka.

Men det är som fastforward säger också, första bilen brukar inte bli så gammal. Så jag antar att lite billigare och lite äldre egentligen är att rekommendera. Och med detta inte sagt att du ska köpa en gammal fiesta 1.1 från -95. Det finns fina bilar mellan -02 och 0-5 också.

Mitt tips är att räkna över väldigt noga vad du har råd med. Tänk också som nån sa också att försäkring inte direkt är gratis när du är ung och ny med kortet. Ju häftigare bil du köper desto dyrare blir försäkringen. Provkör så många och så mycket som möjligt innan du bestämmer dig.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Hade personligen rekommenderat någon billigare förstabil som kan få bli plågad tills du lärt dig o sköta om den, men det är ju jag

Sen ska man komma ihåg att inköpspriset bara är en del av kostnaden, försäkring, service, mindre reparationer, bensin, däck o bromsar, tvätt osv kostar snart lika mycket i månaden som att betala på en bil... om man inte skiter i bilen helt o bara kör tills något går sönder och man blir ståendes vid vägen, för det gör även en ny bil om den inte sköts !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Jag vet inte riktigt om jag håller med här, det är ju långt ifrån "alla" som kör i diket eller krockar. Så att han med största sannolikhet kommer att göra det är att ta i en smula!
Har man klarat sitt körkort kan man köra bil, att man sen kan vara oförsiktig och eller ouppmärksam är helt klart vanligare om man är ny med kortet men det betyder inte att man ska köra och krocka.

Nej, när man har nytaget körkort är man kvalificerad att lära sig att köra bil under den tvååriga prövotid som följer.

Håller däremot med om att det är långt ifrån alla som ö.h.t. behöver "köra av sig" med en billig bil.
Att köpa något billigt som är billigt att reparera till att börja med är ingen dum plan.

Själv hade jag ett gammalt 70-tals Volvolik med mjölkpaket fasttejpade på en framstänkan som förstabil,
som jag fick i "grattis-till-körkort-present" av Svärfar. Han gav 1600:- för det vrålåket. Jag fick 2k senare.
(Mjölkpaketen p.g.a. "vassa kanter" på besiktningen .. hmm.)

Mvh

Permalänk
Medlem

s40 är inte mkt att hänga i granen

Permalänk
Medlem

Sen är det inte speciellt smart att bränna varenda öre av sparkontot till bilen, har man 100 000kr ja då köper man en bil för runt 80k dvs (80%). Du har man en buffert till reparationer etc. Inte så kul att ha en bil som man kan inte använda för att man inte har råd att laga den. Sen kommer ju försäkringen direkt och skatten på det med ibland vilket kan bli lite tungt om kontot är tomt.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart satsat på en bmw e46 coupe eller en saab 9-3!
edit: 9-3 aero 7200mil automat Saab 9-3 AERO, Automat | Stockholm | Blocket eller lite mer utrustad Saab 93 Aero ss Pilotpaket | Stockholm | Blocket annars så klart 325 coupe e46!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag hade helt klart satsat på en bmw e46 coupe eller en saab 9-3!

+1

Funderar själv på att skapa ett nytt sparkonto och kanske skaffa mig en bil nästa år och inte använda några pengar jag redan sparat tidigare än nu till den. Och då står det mellan en BMW e46, Saab 9-3 eller en Golf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har en e46 330i sedan själv, och kan inte annat än rekommendera att köpa en 3 serie bmw cupe med så stor motor som du kan

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Med risk för att vara lite partisk.. Men Audi A3 är en bra och kul bil. Inte särskilt törstig heller, jag klarar mig under 0,6 liter milen på längre sträckor och då är det ändå en 2,0 FSI med 150hk... en motor som räcker för att man ska kunna ha kul utan att kosta en förmögenhet i drift och försäkring.

Du borde kunna hitta en fräsch och välutrustad som inte gått så långt för under 150k. Satsa gärna på en med S-line-paketet såväl utvändigt som invändigt, det blir lite roligare bil av det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst mitt eget inlägg och att det stod 2006-2009 så får ja ändra lite.
Kan varmt istället rekomendera en e90 bmw 325 då e46an sluta 2005 har jag för mig

320-325 motorn är pigg nog, och ju mer hästar destå mer försäkring. Jag betalar tex 11000/år, 29 år centrala gbg, för min 330i på 231hkr (2003 e46). Så kan nog gå att få ner försäkringen lite där kanske.
Kan nog gå att hitta en, men är nog i övre delen av din budget, kanske tom lite över.

Men har kört och åkt i och tycker verkligen det är en skön bil och väldigt rolig att köra. Se till att den har sportpaket eller nått liknande i alla fall

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Köpte de inte i topgear superbilar för de pengarna?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Köp inte en Audi S4 B5, min är inte rostig, men käkar övriga reservdelar

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

S40 måste ju vara en av de sämsta bilarna som rullar på de svenska vägarna.. skitbilar.. rostar gör de rätt bra dessutom.

Skulle nog förespråkat som många andra att köp dig en billig första bil för en 10-30K och lek av dig känns om det är rätt för dig och vad du vill ha. vet många som gått och köpte sig bilar för runt 100k när de fick körkort och en del satte de rätt snabbt i trottoarkanter mm och då var inte alla häller folk som lekte av sig.

Det jag säger är väl att de första åren tror man att man är odödlig och har rätt i trafiken och alla ska flytta på sig osv. Jag har haft en kronhjort på motorhuven och det är på tok för närma än vad jag vill vara med om i trafiken så. inte kul att sätta en bil i diket eller bli påkörd eller få saftiga räkningar på reparationer och bara för bilarna är 'nya och ovanliga' man tjänar en del med att åka runt i äldre bilar som drar mer soppa fast som kostar mindre i inköp och som dessutom går att laga själv de lilla de går sönder.

även försäkring och sånt är duktigt hög på nya bilar och lite 'ungdomsbilar' som folk gillar så bara för att du kanske hittar en billig bil för din plånbok så kanske du inte klarar att betala av skatt, försäkring och reparationer. Har man inte pengar till att ha bil då ska man inte ha bil.. man bränner oerhörda summor pengar på bilar så det inte är sant.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

En Honda Civic 1.8 Sport 06+ så klart!

Har haft en -07 själv som första bil i två år snart och har inte haft några som helst problem (~4800 mil). Kul att köra, snygg, drar åt sig blickar

Kan ju vara för att den är så otroligt ful? =D

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd

Den som designade den hondan måste varit full den dagen...