Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5551G

Acer Aspire 5551G

Hittade datorn ovan fast med lite bättre pris på Elgiganten hemsida idag.

Känns som ett bra pris. Speciellt när min 4år gamla (kan vara mer) Acer Aspire 3004WLMi verkar ha gett upp idag. När jag skulle starta den så "laggar" musen. Datorn låser sig och jag tyckte att hårddisken "snurrade upp" ibland.
Kanske går att rädda med hdd byte, men har tänkt på dator byte länge.

Det jag undrar över är om Acer fortfarande skickar med mycket skitprogram och om man behöver göra en ominstallation direkt?
Vet att AMD processorn är ganska okey i program med flera trådar, men hur är det i äldre program som bara nyttjar en tråd?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Kolla denna istället

Elgiganten - Toshiba Satellite L650-11R

Vet inte om Elgiganten strulat till det men den kostade först 5990:- för att senare någon timme efter kosta 7290:- Vad jag kan se så hittar man den inte heller om man söker på bärbara datorer. Så är det elgiganten som strulat till det ordentligt eller är något annat?

Nu är den tillbaka på 5990:-.

Kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zertex:

Kolla denna istället

Elgiganten - Toshiba Satellite L650-11R
...
Nu är den tillbaka på 5990:-.

Tillbaka på 7290kr igen. Borde vara rätt pris då modellen med intel-grafik kostar 5990kr.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Det här inte sant. Kollar på Acer Aspire 5551G på nätet i morse åker in till min Elgiganten för att känna på den. Frågar om de kan fixa priset på den. Tyvärr inte. Åker hem och ska beställa den. Då är den slut och kostar 7990. Känns som om universum inte vill att jag ska köpa någon dator.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

På natten var priset 5990,- och det var en helgerbjudande. Är idåg inte helg??
Men har ni set på batteritid : den är bara 2t och 40min. Kanske för det är egentligen en bit äldre processor?

Permalänk
Medlem

Var in till elgiganten idag och fick till "rätt" pris. Ska skriva några tankar om datorn om några dagar. Men har nu gjort ett 3Dmark 06 test på den. Dock vissar den att grafikkortet är ett 5750 istället för 5650 och processorn hittar den inte.

Här är i allafall resultatet 3DMark Score 7033 3DMarks
SM 2.0 Score 2600
SM 3.0 Score 3235
CPU Score 2339

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Köpte mig datorn i helgen. Och många säger att acer är ett skitmärke som ofta åker in på lagning. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Jag hade min förra Acer i 4 eller 5 år innan hårddisken gav upp.
Efter att ha testat datorn lite mera tycker jag den känns lite mer åt "premium" hållet. Är två saker som jag kan anmärka på. Vid D,F tangenterna tycker jag "plasten" svajar neråt. Sedan samma sak när man trycker ovanför dvdläsaren. Nu låter det som jag ogillar datorn, men är tvärtom. Tycker den i överigt känns väldigt välbyggd och stabil.

Gjorde ett nytt 3D mark 06 test och stängde ner webbläsaren och några andra program. Då fick jag lite bättre resultat.

3DMark Score 7083 3DMarks
SM 2.0 Score 2629
SM 3.0 Score 3221
CPU Score 2405

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade en Acer 5740G innan och nu har jag en Toshiba. Både är bra men toshiban känns mer väl gjord och allmänt bättre kvalites känsla. Dessutom tunnare och svalar.

Permalänk
Avstängd

Köpte en acer 5551g i veckan.. efter 2 RMA av packard bell datorn... som tjöt i the högtalare hela tiden...

Tycker datorn funkar prima bra tangentbord sköna tangenter.... men jag bytte ut HD direkt.. då 5400 rpms diskar suger stenhårt.. då dom är patetiskt slöa.... nu är datorn ok snabb.....

bra dator som funkar til ldet mesta.. plus 3 kärnig cpu är ju ett plus...men minus är batteri tiden... fi fan så dålig den är...

Permalänk
Medlem

Toshiban säljs för 5990 på Elgigantens megastore, dvs Kungens kurva och några andra ställen... Funderar på att köpa den - lånar tråden med en snabb fråga: är det en bra dator för det priset?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Toshiban säljs för 5990 på Elgigantens megastore, dvs Kungens kurva och några andra ställen... Funderar på att köpa den - lånar tråden med en snabb fråga: är det en bra dator för det priset?

vilken dator menar du?

Permalänk
Medlem

Det verkar som det finns olika acer 5551G.
Min kostade 6490:- På Giganten i Uppsala förra veckan och den har AMD Athlon II Processor och HD5470 grafik & 640Gb HDD?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

PC City skriver att den har en 5650 GPU.. är det sant så borde det väl vara den mest prisvärda datorn där ute just nu?

Permalänk

Någon mera som har denna dator som kan säga något gott/ont om den? Har funderat på denna eller samsung r580 Samsung R580-JS03 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

För mig verkar det luta åt acern

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av denna!
Detta är min första laptop så jag har en del (kanske) nybörjaraktiga frågor.

Kommer användas som mediedator, hur väl kommer det gå bra att spela upp 720p och 1080p-filmer på TVn genom HDMI? Vad krävs för att kunna spela blu-ray?

När jag känner att andan faller på vill jag gärna kunna dra ett lir BF:V, är det bara att plugga in mus, tangentbord och skärm och köra?

Brukar Acer slänga in massa onödig mjukvara och om så är fallet är det lätt att "nollställa"?

Permalänk
Medlem

Det skulle jag med vilja veta!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmnd:

Jag är också intresserad av denna!
Detta är min första laptop så jag har en del (kanske) nybörjaraktiga frågor.

Kommer användas som mediedator, hur väl kommer det gå bra att spela upp 720p och 1080p-filmer på TVn genom HDMI? Vad krävs för att kunna spela blu-ray?

När jag känner att andan faller på vill jag gärna kunna dra ett lir BF:V, är det bara att plugga in mus, tangentbord och skärm och köra?

Brukar Acer slänga in massa onödig mjukvara och om så är fallet är det lätt att "nollställa"?

Skrivet av KjM:

Det skulle jag med vilja veta!

Det går utmärkt att spela upp via TVn.
Ett trevligt codecs paket samt mediaspelare har du här:
CCCP - Combined Community Codec Pack

Det skall gå utmärkt att koppla in Mus/tangentbord se till att de använder usb uttag bara alternativt ifall ni har någon sorts adapter?

Jag skulle säga att alla datortillverkares OS inte mår Super från början. Antingen kan ni tanka hem Windows 7 home edition och använda nyckeln ni har installerad på laptopen från början och formatera om/installera om.

Ni kan även installera program som ccleaner och ta bort onödiga filer/program/program som startar upp samt rensa i registret. Defraggler, effektiv? defragmenterare samt ta en titt på hur man tweakar Windows 7: Super Tweaks for Windows 7 by Black Viper

Mvh r3mpuh

Permalänk

Har nu köpt denna dator och är helt tagen av hur bra datorn är för det låga priset.

+ Sval
+ Tyst
+ Grym prestanda
+ Priset
- Slö hårddisk
- Batteritiden
- Programmen som följer med (formaterade om datorn snabbt som fan)

Har ni några frågor så är det bara o shoot.
Har testat Left 4 Dead 2, CoD: MW 2 och kört några HD filmer hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredPeace:

Har nu köpt denna dator och är helt tagen av hur bra datorn är för det låga priset.

+ Sval
+ Tyst
+ Grym prestanda
+ Priset
- Slö hårddisk
- Batteritiden
- Programmen som följer med (formaterade om datorn snabbt som fan)

Har ni några frågor så är det bara o shoot.
Har testat Left 4 Dead 2, CoD: MW 2 och kört några HD filmer hittills.

Hehe, vänta tills i höst/vinter och köp Intels 80GB SSD gen 3 för under 1500kr.
Fixar problemet "slö hårddisk" samt förbättrar batteritiden. [:
För de som inte formaterat om sin än så bör ni iaf göra det när ni skaffar SSD(lol) vips, alla problem så gott som lösta. ;D
Se till att formatera+installera om, och inte någon sorts systemåterställning som sker med de medföljande skivorna?(ifall de finns sånna)
Denna guide är rätt trevlig win 7 också:Super Tweaks for Windows 7 by Black Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredPeace:

Har nu köpt denna dator och är helt tagen av hur bra datorn är för det låga priset.

+ Sval
+ Tyst
+ Grym prestanda
+ Priset
- Slö hårddisk
- Batteritiden
- Programmen som följer med (formaterade om datorn snabbt som fan)

Har ni några frågor så är det bara o shoot.
Har testat Left 4 Dead 2, CoD: MW 2 och kört några HD filmer hittills.

Är på väg att sälja min HP i sig och köpa en 5551G istället. Bland de saker jag gillar med min hp är främst att den är sval och tyst, 35/40 (cpu/gpu) grader idle och 60/70 vid spel. Du säger att Acern är tyst och sval men enligt notebookchecks review så ligger den på 50/47 idle och 90/85 load vilket inte inte verkar så svalt (de testade versionen med HD 5470 som borde vara svalare). Iofs efter flera timmar furmark/prime. Vad ligger din på för temp?

En fördel jag jag upplevt med nvidia är att det bara är att använda de senaste drivrutinerna från dem även för bärbara. Det verkar vara mer problem med uppdatering av drivrutiner för Ati, stämmer det? Funkar det att ladda ner senaste mobility catalyst från amds sajt? Avskyr att vara tvungen att vänta på tillverkarnas egna drivisar Har annars tittat lite på laptops med nvidias 330/335M-chip just för drivrutiner och physx (även om de är lite slöare rent prestandamässigt).

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Med sval menar jag att den utan tvekan går att ha i knät utan att det känns varmt.. kan bero på att varmluften "sprutas" ut på höger sida och inte underifrån (som det gjorde på min förra).
Tror knappast den går upp i 90*C i load.. om ens 80*C! Ska ta och kika på temperaturerna sen så får du konkreta svar!

Har inte haft några problem med att formatera om och installera ATis drivrutiner. Grafikkortet har fungerat som en dröm och den tretjärniga processorn duger väl till allt jag gjort.

Har även hunnit köra Oblivion och StarCraft II nu.. båda spelen flyter på högsta inställningarna som en dröm.

En till bra sak är LED skärmen som ger riktigt bra färger även i ljusstarka rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredPeace:

Med sval menar jag att den utan tvekan går att ha i knät utan att det känns varmt.. kan bero på att varmluften "sprutas" ut på höger sida och inte underifrån (som det gjorde på min förra).
Tror knappast den går upp i 90*C i load.. om ens 80*C! Ska ta och kika på temperaturerna sen så får du konkreta svar!

Har inte haft några problem med att formatera om och installera ATis drivrutiner. Grafikkortet har fungerat som en dröm och den tretjärniga processorn duger väl till allt jag gjort.

Har även hunnit köra Oblivion och StarCraft II nu.. båda spelen flyter på högsta inställningarna som en dröm.

En till bra sak är LED skärmen som ger riktigt bra färger även i ljusstarka rum.

Ok, det låter bra. Har slängt iväg en beställning på en 5551:a från eg:s webbshop, den var tyvärr slut på det lokala kyffet. Får sitta med netbooken till efter helgen, tyvärr

Edit:
Hmm, lite oroväckande kvitto från giganten. I den bifogade pdf:n står det under spec ACER M320/4GB/640GB/15,6" där jag tycker det borde stå Acer 5551G (som tidigare) eller N830/4GB/500GB/15,6". Hoppas de skickat rätt burk
Ingen annan som köpt den online som kan säga vad som stod på ert kvitto?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Skrivet av lungre:

Ok, det låter bra. Har slängt iväg en beställning på en 5551:a från eg:s webbshop, den var tyvärr slut på det lokala kyffet. Får sitta med netbooken till efter helgen, tyvärr

Edit:
Hmm, lite oroväckande kvitto från giganten. I den bifogade pdf:n står det under spec ACER M320/4GB/640GB/15,6" där jag tycker det borde stå Acer 5551G (som tidigare) eller N830/4GB/500GB/15,6". Hoppas de skickat rätt burk
Ingen annan som köpt den online som kan säga vad som stod på ert kvitto?

haha exakt samma sak hände mig, jag beställde den via PC CITY, det är ju samma ägare till företagen. Antar deras webshop är 2 olika sidor men samma lager och allt.

Jo jag trodde de skulle skicka fel dator men det gjorde dem inte, du kommer få din 5551g. Men försäkerhets skull så bad jag dem skriva ut ett nytt kvitto och skicka det till min mail så det blev korrekt. I säkerhet om det skulle bli något strul med den i framtiden.

Men men du kan vara lugn under tiden och vara nöjd över att ha köpt en bra dator

Visa signatur

/anders

Permalänk
Skrivet av anderson86:

haha exakt samma sak hände mig, jag beställde den via PC CITY, det är ju samma ägare till företagen. Antar deras webshop är 2 olika sidor men samma lager och allt.

Jo jag trodde de skulle skicka fel dator men det gjorde dem inte, du kommer få din 5551g. Men försäkerhets skull så bad jag dem skriva ut ett nytt kvitto och skicka det till min mail så det blev korrekt. I säkerhet om det skulle bli något strul med den i framtiden.

Men men du kan vara lugn under tiden och vara nöjd över att ha köpt en bra dator

Fan nu börjar ju mina konspirationsteorier att accelerera, de måste ju ha märkt att de skriver ut fel kvitton. Det var fan en månad sen jag beställde min dator, detta borde dom ju ha ändrat.

Visa signatur

/anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderson86:

haha exakt samma sak hände mig, jag beställde den via PC CITY, det är ju samma ägare till företagen. Antar deras webshop är 2 olika sidor men samma lager och allt.

Jo jag trodde de skulle skicka fel dator men det gjorde dem inte, du kommer få din 5551g. Men försäkerhets skull så bad jag dem skriva ut ett nytt kvitto och skicka det till min mail så det blev korrekt. I säkerhet om det skulle bli något strul med den i framtiden.

Men men du kan vara lugn under tiden och vara nöjd över att ha köpt en bra dator

Haha, det låter bra. Varukoden stämmer iaf men lite nervös blev man ju. Speciellt när de nu har slut på lagret oxå. Men lite skumt att de inte fixat felet på en månad ändå :/ Nåja, jag hoppas den dyker upp imorgon iaf. Nu är jag less netbooken...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om när datorn kan tänkas finnas på lager igen hos elgiganten?

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk