Professionell laptop i nystartat företag - vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Professionell laptop i nystartat företag - vad är bäst?

Hej,

Till hösten börjar jag på ett startup företag, samtidigt som jag ska göra sista året på min mastersutbildning. Delar av jobbet jag utför på företaget kommer ingå i utbildningen, så det är inte två 100% jobb, utan ett på 150% kanske. För företaget är det utveckling av mjukvara som gäller (desktop applikation och kanske senare mot webb, förmodligen Java), för skolan är det enbart skrivande av vetenskapliga rapporter.

Nu till saken, min chef sade att jag och min arbetskamrat får varsin laptop och han föreslog Mac. Ingen av oss är tidigare Mac användare eller vidare hajja på unix. Så då föreslog han varsin Alienware istället.

Nu är det så att jag är väldigt dåligt insatt i dessa laptops som ligger i den lite dyrare prisklassen och skulle gärna vilja ha lite tips på vad som finns eller vad som helt enkelt lämpar sig bäst för det jag ska göra. Jag kommer verkligen inte behöva ett supergrafikkort i laptopen (som jag tror Alienware är lite kända för?), men gärna en quad core cpu (eller snabb DC), minst 4GB minne, SSD och 7200RPM HDD.

Jag har sedan en tid tillbaka jobbat deltid (heltid nu på sommaren) på Ericsson med java utveckling. Där har vi HP EliteBook 15" (snabb c2d,4GB minne, quadro fx motsvarande 9600GT-m) och den tycker jag är schysst sålänge den håller sig i dockningsstationen. Just det, dockningsstation är något jag värderar, för jag vägrar sitta och jobba på en laptop. Måste ha en riktig skärm och tgb. Datorn kan komma att tas hem då och då och då vill jag kanske inte trassla med kablar (fast det kanske inte är en så stor grej).

Jag antar att det blir 15", men om jag kommer undan med mindre storlek, med bibehållen prestanda, så är jag nöjd. Ljudnivån måste vara låg.

Så vilka alternativ finns?
HP Elitebook?
Macbook PRO?
Lenovo Thinkpad?
HP Elitebook?

Fördelar, nackdelar, finns dockningsstation, support?

mvh,
Sebastian

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

HP är sämsta tänkbara köp pga av kvalitetsbrist. Lenovo och Mac är bättre val.

Alienware är Dell datorer. Normalt har även Dell problem med värme. Vissa bränner sig och datorn går långsammare av värmen som bildas. :S

Skulle kolla på Asus, men ta en titt på HP Envy 14. De flesta problem är borta från Envy fast den har problem med värme precis som macen. Kolla även på vaio som knappt har några problem, presterar bättre, och är riktigt fina att titta på.

Mer kan jag nog inte säga för tillfället.

Kolla i detta forum, där får man all info om tillverkare och modeller.

Notebook Manufacturers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

HP är sämsta tänkbara köp pga av kvalitetsbrist. Lenovo och Mac är bättre val.

Alienware är Dell datorer. Normalt har även Dell problem med värme. Vissa bränner sig och datorn går långsammare av värmen som bildas. :S

Skulle kolla på Asus, men ta en titt på HP Envy 14. De flesta problem är borta från Envy fast den har problem med värme precis som macen. Kolla även på vaio som knappt har några problem, presterar bättre, och är riktigt fina att titta på.

Mer kan jag nog inte säga för tillfället.

Kolla i detta forum, där får man all info om tillverkare och modeller.

Notebook Manufacturers

Umh? Vad pratar du om?

Du vet att det är HPs konsumentburkar som har dåligt omdöme va? (främst dv-serien) Deras företagsdatorer rekommenderas varmt, bland annat på just det forumet som du länkar till. Envy som du föreslog verkar ha de värsta värmeproblemen av alla datorer just nu.

Sony har just återkallat drygt 500,000 VAIOs (vissa serier). Men överlag så håller Sony bra kvalitet på sina datorer, tyvärr fullständigt fullproppade med skitprogram från början.

Dell har inga direkt kvalitetsproblem på sin latitude E serie samt Precision, snarare tvärtom, ligger högt i de jämförelser jag har tagit del av.

Alienware är "Dell"-dator i någon viss mån, men det är en helt egen serie och har knappt något gemnsamt med Dells vanliga utbud. De är även några av få datorer som har riktigt bra kylning. Tvärt emot vad du hävdar..

On topic:
Med tanke på vad du sysslar med så skulle jag nog kolla på Lenovo Thinkad W510, HP Elitebook 8540w (har fullt tangentbord med numpad =), Dell M6500/M4500 (eller Latitude E6510 om du nöjer dig med ett lågprestanda grafikkort, då kan du även kolla på Thinkpad T serien samt HP 8540p)

Alla dessa har bra support, bra kvalitet och dockningslösningar. Men du får betala för det (eller snarare, din chef)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Tack för infon - med motstånd kommer lärdom.

HP pavillion, Envy, dv lider av problem. Varför jag sa att Envy är något att kolla på, skulle ha sagt envy 14, är att vid varje Envy generation fixas en rad med problem. Värneproblemet är Envys största problem, då metallchassit inte leder bort värme tillräckligt effektivt. Jag skulle fortfarande kolla på Envy 14 och observera.

Tycker att nästan alla skickar med skitprogram från början. :/

Latitud och precision är företagsdatorer? Vilket kan då förstå den bättre kvaliten. Kan du länka till dina jämförelser. Vill ta lärdom av dessa.

Jag sa att Dell normalt har problem med värme, men jag sa aldrig vilka serier - konsumentdator brukar aldrig direkt vara jättebra, vissa bättre än andra :/

Sony har Ja kallat tillbaka datorer (F11 serien och CW2, som är en liten del av sortimentet), men enbart de som har deformerats och orsakat skada. De som ännu inte påverkats (inom de 500 000 påverkade vaio:s) kunde fixas med en bios uppdatering. De hade problem med kylsystemet på mjukvarunivå (bios). Tyvärr så skulle man ha beställt från USA om man vill slippa deras bloatware.

Alienware, okej de kanske inte är drabbade - men fulla är dem och inte direkt renpresentabla.

Tack för feedbacken

On-Topic:
Se till att ta en dator som du kan vara nöjd med, försök att hitta liknande modeller och känn på dem.

Om man ska vara lite "modern", minst 4GB, cpu i5 (4 logiska kärnor) eller i7 (720+ har 8 logiska kärnor) och ssd (minska risken för HDD haveri vid vibrationer). En dator som har ett integrerad gpu +e tt diskret GPU, för att få ut en lång batteritid.

Mac funkar oftast bra för nybörjare, även oerfarna. Ett OS som funkar. Men dessa har vad jag vet från tester lika svåra värmeproblem som ENVY nära identiska problem, finns i forumet jag länkade till. Men som OS är det bra.

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag skaffa följande vaio, som inte verkar ha några avgörande problem
Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Skrivet av lundstrom.emil:

Själv tänker jag skaffa följande vaio, som inte verkar ha några avgörande problem
Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Hej,
Blev det för din del Sony Vaio?Kan du rekommendera den?Jag själv letar efter e bärbar dator till mitt företag.Den ska vara lätt att bära med sig inte alltför stor.Har du eller någon annan något annat tips på nån annan modell eller märke?

Permalänk
Medlem

Min Bror har en VAIO. itne säker på modellen. var Windows 7 och 4GB ram komemr jag ihåg. och nån enkel Intel Dual-Core. Vad som mest imponerade mig var att den inte fösökte steka mina fingrar när man knappar på dom. Iofs en vän till mig köpte en rätt mäktig men billig HP för några måndaer sen och var också imponerad att HP tydligen lärt sig att kyla sina laptops ordentligt. Så det tycks vara en viss trend på sistone i att förbättra kylningen på Laptops.

Kan hålla med om att Macs har ett fint OS som är enkelt för nybörjare att komam in i. Men tycker dock priset på dom inte är riktigt värt det. För pengarna man sparar kan man lika väl skicka iväg sina anställda på data kurs ;D

Windows 7 är starkt förbättrat i stabilitet, prestanda och andvändar vänlighet. Så det gör MAc OS X till ett mindre atraktivt val på tanke på prisskillnaden.

ASUS är annars ett väldigt bra märke. Har dock inte haft chansen att prova deras laptops ännu. Dom slänger annars med rätt bra program vara till sina moderkort. Så inte helt omöjligt dom slänger med lite hyffsat extra apps i sina laps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

jag kan iallafall rekommendera alienware x15 med i7 prolle 6gb ram och ssd, min polare har en sådan. rinner på bra, blir inte så jätte varm som alla andra säger och sen så känns den väldigt riktig, då menar jag att det inte kommer gå sönder närsom helst...

och om du nu väljer dell så kommer du få gudomlig bra service, kan rekommendera starkt iallfall,
har lånat datorn en längre tid ifall någon undrar...

Permalänk
Medlem

Lenovo utan tvekan!

Dom ser tråkiga ut, men det är riktiga arbetsmaskiner!

Har haft HP / dell / toshiba / vaio, och lenovon har fungerat bäst med hästlängder!

Har haft en X61 / T61 / T500 / Och nu blir det nog en X201

Kan som en tidigare slå ett slag för W510, ruskigt bra maskin i rätt utförande.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Tjena,

Nu är detta högaktuellt, då jag börjar jobbet om ca 10 dagar. Chefen säger att det är krav att ha med 1dags på platsen service med datorköpet. Jag har kikat runt på Dustin men ser inget om det någonstans. Finns det hos Dustin? Jag har sett att det finns på DELL i den dyraste av deras service avtal.

Jag har budget på 18000kr inkl. moms och inom det vill jag ha med: laptop, skärm (23" eller 24" IPS med 1920x1080 eller 1200). I mån av pengar, mus, tgb och eventuellt dockningsstation.

Jag ska jobba med desktop-utveckling i Java. Jag vill ha minst 2 kärnor på över 2Ghz och minst 4GB minne. Jag tycker det är skönt med en liten dator (har redan en UL20a), men jag vet att jag kommer jobba rätt mycket så jag hoppas slippa släpa hem datorn alltför mycket i vilket fall - mao mobilitet uppskattas om det inte kostar för mycket, men är inget krav.
Sist men inte minst, gärna en SSD för OS'et (isåfall 40GB och ingen 256GB som DELL rekommenderar LOL).

De datorer jag sneglat på:
SONY VAIO F12S CI7 1.73 6GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP BLACK - Din privata hemmabio med Full HD - Produktinformation - SONY VAIO F12S CI7
LENOVO THINKPAD X201i CI3 2.13 2GB/250 12.1" W7P - Mängder med nytänkande i en liten maskin till ett suveränt pris! - Produktinformation - LENOVO THINKPAD X201i CI3
DELL LATITUDE E4300 C2D 2.4 3GB/250 13.3" XPP/W7P - Tunn och lätt med hög prestanda till ett fantastiskt pris! - Produktinformation - DELL LATITUDE E4300 C2D 2.4 (SNYGG!)
DELL LATITUDE E6410 CI5 2.4 3GB/160 14.1" XPP/W7P - Senaste versionen av Latitude serien med Core i5 processorer - Produktinformation - DELL LATITUDE E6410 CI5
SONY VAIO F12M CI5 2.4 4GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP GRAY - Storskärmsunderhållning i Full HD - Produktinformation - SONY VAIO F12M CI5 (mkt billigare, någon egentlig nackdel?)

Som sagt, om jag endast kan få den service jag måste ha via DELL, så blir det köp därifrån och då förmodligen en Latitude 14" (eller?).

När det kommer till skärm så vill jag gärna ha en IPS i HD-upplösning. Denna ser bra ut men är inte i lager på ett bra tag.
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Introduktionskampanj - endast begränsat antal! - Specifikationer

Andra tips?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte ta en c2d.

Ta en iCore 5 i så fall, tråkigt med 1 dag på platsen, det kostar men ibland blir det ju dyrare om du är utan fungerande dator.

Ser på priserna att man själv är lite bortskämd när man har special deal med lenovo blir x antal tusen man sparar per laptop!

Jag tror en Dell låter mer som något för dig om du behöver den där snabba servicen, jag tror du kan teckna sådan separat för andra leverantörer.

för oss funkar det dock med lånedator och sedan 3-4dagar på service / alt att dom skickar reservdelen direkt till oss 1 dag om det är innan 14:00.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Tänkte berätta vad det blev för något - det blev en DELL Latitude E6410 (röd!). Vi fick utökad budget till 18k exkl. moms, så datorn (inkl. dockstation) kostade 15k och sen blev det även en Logitech MX518, Steelkeys 6G tangentbord, DELL U2311 bildskärm.

Datorn har integrerad grafik, Intel I5 2.4ghz och 4GB minne. Absolut inget om man vill ha prestanda för pengarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Iofs en vän till mig köpte en rätt mäktig men billig HP för några måndaer sen och var också imponerad att HP tydligen lärt sig att kyla sina laptops ordentligt.

Håller med om detta, köpte nyligen en HP 625 och kylningen är väldigt bra, väntade mig nästan att bli bränd när jag använde den men inte, väldigt sval för att vara en laptop.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Håller med om detta, köpte nyligen en HP 625 och kylningen är väldigt bra, väntade mig nästan att bli bränd när jag använde den men inte, väldigt sval för att vara en laptop.

Sitter och klurar på 625:an som slit-och-släng dator men det är väldigt tunt med recensioner på nätet.
Upplever du något störande sus från fläktarna?
Lite nyfiken på om Ubuntu hittar det mesta av hårdvaran automatiskt eller om man måste sitta och joxa dagarna i ända. Har du provat Ubuntu på din dator?

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Skrivet av EggZ:

Sitter och klurar på 625:an som slit-och-släng dator men det är väldigt tunt med recensioner på nätet.
Upplever du något störande sus från fläktarna?
Lite nyfiken på om Ubuntu hittar det mesta av hårdvaran automatiskt eller om man måste sitta och joxa dagarna i ända. Har du provat Ubuntu på din dator?

Fläktarna är inte så farligt störande, går bara igång när det behövs och sedan stängs de av.
Ubuntu har jag inte provat på datorn.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Idag köpte jag den här HP Pavilion DV7-4035so,hoppas att jag kommer att vara nöjd med den.