Acer, Asus eller Sony Vaio för 7500 kr?

Permalänk

Acer, Asus eller Sony Vaio för 7500 kr?

Försöker hjälpa min flickvän att köpa ny bärbar. Har fått bra intryck av Asus och Sony Vaio kvalitetsmässigt. Sedan har jag tagit med Acer för att det ger mycket prestanda per krona även om inte byggkvaliteten är den bästa.

Egenskaper:
HDMI ut
ca 15'' skärm
Ska kunna köpas på nåt vettigt ställe (läs komplett, inet, dustin, alina eller webhallen)
Bra batteritid är ett +
Grafikkort för spel är inte viktigt (Men ett litet +)
Tänker nog köpa en SSD och slänga in, så vilken HDD som sitter i kvittar
Win 7 64-bit ska ingå

Jag har grävt fram dessa:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Vilken skulle ni välja och varför?

Finns det några guldkorn/bra deals jag missat?

EDIT: Hittade ett ganska bra erbjudande på komplett:
Komplett.se - Acer Aspire 5741G 15.6" HD LED

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Permalänk

Tack för tipsen! Hur är det med Acers kvalité nuförtiden? Är det värt några kronor extra för att få asus eller sony?

Verkar inte som mina efterforskningar var way off iaf.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Acer har väl sisådär kvalité, inte sämt(hp har sämst). Sony och Asus har mkt bra kvalité och 2års garanti, just den vaio E-serie har dock haft en hel del krångel om du kikar i vaio E-serie tråden här på forumet tex. Vissa verkar ha alla möjliga problem och vissa inga alls.

Acer timelineX verkar dock hålla mkt god kvalité, med tanke på hur populära dom är så borde man läst mer om ev. problem, dom flesta verkar mkt nöjda med sina timelineX. Dom har ju alu. chassie också, inte gamla plast-acer känslan i dom. Är mobilitet/batteritid högt prioriterat så är den det självklara valet om du frågar mig.

Har läst några recensioner på 5820tg och den är tydligen tyst också, vid normalt surfande så ska den visst vara helt ljudlös.

Om du ska ha någon av dom andra, som i princip är prestandamässigt likvärdiga(5470 eller 5650 spelar ingen roll om du inte ska spela nyare spel) så tycker jag att packarden med i3 och 5470 är vettig med tanke på att den bara kostar 6k, då kan du ju köpa en 160gb SSD och ändå hålla dig kring 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Acer har väl sisådär kvalité, inte sämt(hp har sämst). Sony och Asus har mkt bra kvalité och 2års garanti, just den vaio E-serie har dock haft en hel del krångel om du kikar i vaio E-serie tråden här på forumet tex. Vissa verkar ha alla möjliga problem och vissa inga alls.

Min gissning är att du bara tar detta från SweClockers-artikel men den jämför ju med alla modeller som företagen har, det är inte speciellt smart att dra så stora företag över en kant bara för de haft modeller som inte haft så bra kvalité. Finns både bra och dåliga modeller hos alla, men 2-års garanti är alltid bra.

Oavsett vilket märke man väljer så bör man kolla vad det finns för vanliga problem med datorerna och sedan avgöra, sen kan man ju ha väldigt mycket otur med datorer precis som med allt annat.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Min gissning är att du bara tar detta från SweClockers-artikel men den jämför ju med alla modeller som företagen har, det är inte speciellt smart att dra så stora företag över en kant bara för de haft modeller som inte haft så bra kvalité. Finns både bra och dåliga modeller hos alla, men 2-års garanti är alltid bra.

Oavsett vilket märke man väljer så bör man kolla vad det finns för vanliga problem med datorerna och sedan avgöra, sen kan man ju ha väldigt mycket otur med datorer precis som med allt annat.

Jag baserar det på den statistik som finns tillgänglig. HP har haft flest reklamationer inom en 3års period, även hp's premium modeller(envy 15) har ju sjukt mkt problem(jag har själv en hp laptop som aldrig har krånglat det minsta, så jag är ingen rabiat hp hatare om det verkar så)

Acer ligger inte så bra till i statistiken men just timelineX tycks ju hålla ganska så bra kvalité, baserat på vad man läst på forum och i recensioner. Det är dock knappast ett statistiskt underlag att basera några större slutsatser på.

Du kan läsa mer här om du är intresserad:

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Permalänk

Var ute och smakade lite på olika laptops (mediamarkt, inet, elgiganten) med hon som ska ha den. Hon fastnade för lite mindre modeller än vad jag trodde skulle vara aktuellt (förstår inte vitsen att ha en liten skärm om man inte reser mkt med den). Men TimelineX var ett fint spår, snygg, robust och bra prestanda för pengarna. Så just nu lutar det:
Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003)

(kan ju iofs hålla med om att det inte är någon större vits att ha större skärm om man inte får högre upplösning. Varför har 1366x768 blivit standard? Känns fjuttigt, särskilt på 15,6''.)

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

(kan ju iofs hålla med om att det inte är någon större vits att ha större skärm om man inte får högre upplösning. Varför har 1366x768 blivit standard? Känns fjuttigt, särskilt på 15,6''.)

För att dom är billiga att tillverka.

Permalänk
Skrivet av Handa:

För att dom är billiga att tillverka.

Kanske är för få som jag som gärna betalar en tusing extra för hög upplösning. Snyft.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Kanske är för få som jag som gärna betalar en tusing extra för hög upplösning. Snyft.

Jag hade gärna gjort det också, men tyvärr.........

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Var ute och smakade lite på olika laptops (mediamarkt, inet, elgiganten) med hon som ska ha den. Hon fastnade för lite mindre modeller än vad jag trodde skulle vara aktuellt (förstår inte vitsen att ha en liten skärm om man inte reser mkt med den). Men TimelineX var ett fint spår, snygg, robust och bra prestanda för pengarna. Så just nu lutar det:
Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003)

(kan ju iofs hålla med om att det inte är någon större vits att ha större skärm om man inte får högre upplösning. Varför har 1366x768 blivit standard? Känns fjuttigt, särskilt på 15,6''.)

Vill hon ha 13,3" så är den lätt det bästa valet, ta inte 14"(4820) varianten som har vissa värmeproblem.

Extrem prestanda för en så liten och lätt dator också

1366x769 är väl något av standard för 15", för några år sedan var det mera vanligt med 1280x800 så det går ju åt rätt håll Finns dock några som har högre upplösning, till dell studio 15 tex kan du välja det som tillval till en ganska så rimlig kostnad.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Vill hon ha 13,3" så är den lätt det bästa valet, ta inte 14"(4820) varianten som har vissa värmeproblem.

Extrem prestanda för en så liten och lätt dator också

1366x769 är väl något av standard för 15", för några år sedan var det mera vanligt med 1280x800 så det går ju åt rätt håll Finns dock några som har högre upplösning, till dell studio 15 tex kan du välja det som tillval till en ganska så rimlig kostnad.

Tack igen för hjälpen. Nu är jag mer övertygad om att jag valt rätt dator, så man inte hittar någon bättre dagen efter man lagt beställningen....

Det som är gött med 4820 är ju att de smäckat in en optisk läsare också, även om det känns lite oldschool så kan ju fortfarande lite problem uppstå om man inte har en sån. Har du nån källa på värmeproblemen?

Angående upplösning så håller jag inte riktigt med om att det går åt rätt håll. Det som begränsar mig mest är antalet pixlar på höjden, och där går det ju åt fel håll!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Tack igen för hjälpen. Nu är jag mer övertygad om att jag valt rätt dator, så man inte hittar någon bättre dagen efter man lagt beställningen....

Det som är gött med 4820 är ju att de smäckat in en optisk läsare också, även om det känns lite oldschool så kan ju fortfarande lite problem uppstå om man inte har en sån. Har du nån källa på värmeproblemen?

Angående upplösning så håller jag inte riktigt med om att det går åt rätt håll. Det som begränsar mig mest är antalet pixlar på höjden, och där går det ju åt fel håll!

Kolla i timelineX tråden här på forumet, dom diskuterar det där. Tydligen är det så att för att få plats med DVD'n så har dom tvingats ta bort en av fläktarna. 3820tg har alltså 2st fläktar och 4820 endast 1st.

Japp, 16:10 är helt klart att föredra. Därför jag sitter kvar med min 22"@1680x1050