Permalänk
Medlem

Thinkpad EDGE

Funderar på att köpa en ny laptop, främst för att ersätta mina nuvarande Thinkpad T60 som börjar bli trött och sliten.. Såg att dustinhome hade specialpris på LENOVO THINKPAD EDGE AMD 2.1 2GB/250 15.6" W7HP BLACK -

Verkar vara rätt schysst till ett pris av 4100kr med cashback.

Nu är frågan, hur kommer det att prestera jämföres med den thinkpad jag har idag (se sign)
Ett absolut måste , vid köp av laptop är styrpinnen aka trackpoint.

Har en Intel CD T2400, med 2mb cash, 1.83GHz
Jämför man med AMD är frekvensen 2.1GHz samt 0.5mb cashe.
Får jag mer prestanda?

En annan rätt dum sak med Thinkpad Edge är att det sitter 2x1024mb ram, vilket blir en dyrare uppgradering :/

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog hellre köpt en beggad W500 el T400 än en Edge även fast priset är anmärkningsvärt bra. Proppen presterar 25% bättre men har aldrig riktigt gillat AMD prollar pga värmeutvecklingen och kort batteritid. Men tex den här så får du 25% snabbare CPU än Edge:en, bättre tangentbord, högupplöst skärm, ultrabay,dockningsmöjligheter, 3g-modem, rollcage i skärmen,bättre batteritid med switchable graphics, dubbelt RAM,snabbare graffe osv:

Lenovo Thinkpad W500 | Stockholm | Blocket

Jag har provat både Edge-modellerna och X100e och gissar du blir besviken på konstruktionen om du idag sitter på en T60, även men beggad W500 känns betydligt bättre konstruerad än en ny Edge.

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att kvalitén är sämre än T60, men samtidigt är kvalitén högre än Packardbell, compaq,HP presario, etc.
Men det som intresserar mig, är just prestanda skillnaden....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3rnel:

Men det som intresserar mig, är just prestanda skillnaden....

Prollen är snabbare drygt 20% snabbare, se tex här:

PassMark CPU Lookup

20% är märkbart snabbare än T2400 i din T60 men sen beror de ju på vad du ska göra med datorn också, vid surf,ordbehandling osv är ju prollen mindre intressant än vid tex rendering eller videoredigering och ska du göra det sistnämnda hade jag hellre satsat på en i5/i7.

OT men måste ändå fråga: hur funkar det här med cashback som du nämnde?

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, beställde en sådan.
Svart.

Nu får de bära eller brista

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Även jag har beställt en Lenovo ThinkPad Edge 15, efter att ha läst runt verkar den verkligen vara ett bra inköp speciellt nu när den är på kampanj också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtzz:

Även jag har beställt en Lenovo ThinkPad Edge 15, efter att ha läst runt verkar den verkligen vara ett bra inköp speciellt nu när den är på kampanj också.

Vilken köpte du? Jag är lite sugen på denna. Är den nåt att ha? Hur sämst är egentligen grafikkortet på den? Inte för att jag ska spela annat än tetris på den men undrar bara.

Edit: Googlade lite och hittade den info jag ville ha om grafikkortet på notebookcheck.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxfile:

Vilken köpte du? Jag är lite sugen på denna. Är den nåt att ha? Hur sämst är egentligen grafikkortet på den? Inte för att jag ska spela annat än tetris på den men undrar bara.

Edit: Googlade lite och hittade den info jag ville ha om grafikkortet på notebookcheck.

Nix, blev denna.
LENOVO THINKPAD EDGE AMD 2.1 2GB/250 15.6" W7HP BLACK - Kompakt och siltren dator med kraftfull AMD processor till otroligt pris! - Produktinformation

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag har fått hem datorn nu, är riktigt nöjd.

Snabb, tyst & snygg!

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats få tillbaka pengar på cash back kampanjen?
Deras formulär verkar vara felprogrammet, för när man klickar nästa så "kraschar" sidan.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook