Multivitamindryck som vitaminkälla

Permalänk
Medlem

Multivitamindryck som vitaminkälla

Mitt intresse för matlagning är i allmänhet lågt, vilket innebär att jag sällan tillagar och får i mig saker som baljväxter och annat som "kräver" tillagning (jag föredrar dem tillagade). Jag håller dessutom en vegetarisk kost. Dessa faktorer innebär att jag inte helt lätt får i mig tillräckligt av många av de nödvändiga näringsämnena.

Jag undrar hur nyttig multivitamindryck är som substitut (till viss del) för de saker jag annars saknar. Baserat på innehållsdeklarationen verkar den innehålla ett stort antal nyttiga ämnen, med 15% av RDI per deciliter av alla dessa ämnen. Då jag gillar multivitamindryck vore det bra om det faktiskt är nyttigt.

Jag har försökt finna information på Internet om dess nyttighet, och många säger att det inte är speciellt bra. Men jag tycker inte att de flesta argument jag ser håller:

  • Innehåller socker. Okej, för mycket socker är dåligt, så detta argument kanske håller. Dock blir det i allmänhet bara ett eller två glas om dagen, vilket inte borde ge så farliga mängder socker, men ger ändå runt 30-60% av RDI.

  • Innehåller aspartam. Detta verkar bara vara ett problem för att det är en fenylaninkälla, vilket i sin tur bara är ett problem om man är intolerant mot fenylanin. Detta är jag inte så vitt jag vet.

  • "Är bara en blandning av restprodukter". Skulle det nu vara nyttigt ser jag inte detta som ett problem, om det nu ens är fallet.

Som ni ser har jag inte funnit några bra argument (enligt mig) mot att det skulle vara bra, men jag har inte heller funnit många som är för dess nyttighet. Jag skulle uppskatta om någon kunde upplysa mig om huruvida det är nyttigt, och annars varför det inte är det

Skulle det spela roll kan jag säga att jag främst gillar Glocken Gold, men skulle vara villig att byta om någon råkar känna till att andra märken är nyttigare.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Avstängd

mitt tips. Ät kött. Sen finns det faktist vitamin tabletter.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Vad har du för fett- och proteinkällor?

Permalänk
Medlem

nu frågade han om vitamin drycken, men som vanligt så droppas saker som saknar relevans.

glocken gold är god och jag har dryckit mycket av den men att ha den som enda vitaminkälla skulle jag inte men den hjälper nog litegrann iallafall. jag börjar alltid blöda näsblod när jag fått i mig för lite vitaminer och under semestern åt jag enbart skräpmat samt godis och drack glocken gold och märkte inte av någonform av vitaminbrist. man kan ju känna krypningar i ben osv om det går för långt.

men o andra sidan så kostar den bara 10kr och känns ganska blaskig och innehåller troligtvis mest vatten. sen kan man fråga sig hur tillförlitlig deras RDI mätning är.

vore jag du skulle jag endå slänga i mig en berocca lite då och då

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

mitt tips. Ät kött. Sen finns det faktist vitamin tabletter.

Vitamintabletter kan vara bra även om jag dricker multivitamindryck, då drycken inte innehåller alla ämnen som krävs. Men om drycken räcker för de ämnen som den innehåller slipper jag gärna skaffa tabletter för allt. Jag gillar drycken som måltidsdryck, så den får jag lätt i mig hur som helst.

Skrivet av HMB:

Vad har du för fett- och proteinkällor?

Protein är främst från det sojaprotein som jag ofta äter i samband med frukosten. Denna innehåller visst även flertalet vitaminer, vilket jag hade glömt. De främsta fettkällorna är jag mindre säker på. Proteinet innehåller dock både flera essentiella och icke-essentiella fettsyror, även om mängden fett där inte är jättestor..

Skrivet av Aka_The_Barf:

men o andra sidan så kostar den bara 10kr och känns ganska blaskig och innehåller troligtvis mest vatten. sen kan man fråga sig hur tillförlitlig deras RDI mätning är.

Detta är den typ av fråga jag främst är intresserad av att veta: är deras information tillförlitlig? Kan vi uppta alla de mängder som nämns, så vi faktiskt får i oss alla 15%? Och liknande frågor. Dock hoppas jag på något lite mer tillförlitligt än "sen kan man fråga sig ...". Jag är osäker på hur import fungerar, men min gissning är att vissa kvalitetskontroller krävs innan dessa livsmedel får säljas i våra butiker. Vad dessa kontroller innebär, om de nu finns, vet jag dock inte.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Som vegeterian skulle jag inte oroa mig för vitaminerna, däremot vissa aminosyror. Se till att få i dig tillräckligt med mjölk och ägg. Om du inte äter dessa finns det några dyra piller att köpa från nån sjöväxt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade på innehållsförteckningen på Glocken Gold så kunde man likna den i form av flytande godis.

Permalänk
Medlem

Här finns det mycket bra att läsa Kostråd för vegetarianer

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Här finns det mycket bra att läsa Kostråd för vegetarianer

Verkar inte nämna nått om aminosyror dock :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Som vegeterian skulle jag inte oroa mig för vitaminerna, däremot vissa aminosyror. Se till att få i dig tillräckligt med mjölk och ägg. Om du inte äter dessa finns det några dyra piller att köpa från nån sjöväxt.

Jag får i mig det via mitt proteinpulver. Det jag trodde var "essentiella fettsyror" var visst "essentiella aminosyror".

Skrivet av mrc:

Sist jag kollade på innehållsförteckningen på Glocken Gold så kunde man likna den i form av flytande godis.

Vad är det som gör det till "godis" (enligt dig)? Det jag ser är vatten, fruktjuicer, fruktpurér, vitaminer, socker och sötningsmedel. Är det att det innehåller socker som gör det till "godis"? Lite nyttigare än godis tycker jag nog det verkar...

Skrivet av Orici:

Här finns det mycket bra att läsa Kostråd för vegetarianer

Tack för länken!

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lajnold:

Jag får i mig det via mitt proteinpulver. Det jag trodde var "essentiella fettsyror" var visst "essentiella aminosyror".

Aha, såg att många proteinpulver innehåller proteiner från ost osv, då lär de innehålla de aminosyrorna man endast får från animaliska produkter :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lajnold:

Vad är det som gör det till "godis" (enligt dig)? Det jag ser är vatten, fruktjuicer, fruktpurér, vitaminer, socker och sötningsmedel. Är det att det innehåller socker som gör det till "godis"? Lite nyttigare än godis tycker jag nog det verkar...

Nu har jag inte den framför mig men kolla gärna kolhydrater varav sockerart så ser du hur mycket socker det är i. Just att man tillsätter både socker och sötningsmedel tycker känns lite sådär.

Är det vitaminerna du vill åt så skulle jag rekommendera tabletter istället, eller frukt helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Nu har jag inte den framför mig men kolla gärna kolhydrater varav sockerart så ser du hur mycket socker det är i. Just att man tillsätter både socker och sötningsmedel tycker känns lite sådär.

Jag håller med om att det känns "lite sådär" med både socker och sötningsmedel. Däremot finner jag ingen information om sockerhalten. Det står 3,8g kolhydrater, men inget om sockret.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.