Permalänk
Medlem

Köpa bärbar från USA

Hej,

Har kollat på detta en bra stund denna vecka och jämfört priser hit och dit, en HP Pavilion dv6t Select Edition series

Finns en liknande från HP Sverige fast utan 160GB SSD-disk och bara 4 GB minne, den kostar 9680 från OnOff (HP DV6-3045EO - 15-16 tum - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF)

Genuine Windows 7 Home Premium 64-bit
Intel(R) Core(TM) i5-450M Dual Core processor (2.40GHz, 3MB L3 Cache)with Turbo Boost up to 2.66 GHz
FREE Upgrade to 6GB DDR3 System Memory (2 Dimm)
160GB (Solid State Drive Flash Module)
1GB ATI Mobility Radeon(TM) HD 5650 switchable graphics
15.6" diagonal High Definition LED HP Brightview Widescreen Display (1366x768)
Price after savings: $944.99 = 7 136,64 SEK i dagens valuta

Om jag sedan räknar med 25% moms så blir det 8 836 SEK, sen är det bara frågan om mail forwarding, är ju helt omöjligt att försöka hitta recensioner då alla försöker fuska till sig bra betyg genom att betala användare osv...

Nästan oavsett vilken jag väljer så är det mellan 600 till 800 kr frakt och sedan importdeklarationsavgift på en hundring vad jag läst.

Så totalt blir det runt 9-10 000 SEK.

Är det värt det för 160GB SSD'n så man sparar i princip 3-4 000 SEK?

Permalänk

Vad är det för SSD i den? Är det en skräp SSD så är det kanske inte lika prisvärt.

Sen garantin, blir det nåt krångel så tvivlar jag på att hp sverige är sugna på att fixa datorn åt dig om du importerat den.

En timelinex med i5 och 5650m kostar trots allt bara 8500kr i sverige.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att om du köper i USA så får du ju inte ett svensk tangentbord heller. Visst kan man ställa om det till svenskt i Windows och har man ett bra minne så behövs det inte, men det är ändå en liten sak som kan spela roll.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kommer behöva köpa en svensk nätadapter också, de brukar inte vara så billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldemar:

Tänk på att du kommer behöva köpa en svensk nätadapter också, de brukar inte vara så billiga.

Har dragit iväg ett mail och frågat om det bara är den vanliga 90W Smart-adaptern och den är inte dyr.
Tangentbord spelar ingen roll för mig, är säkert väldigt lätt att byta också ifall det skulle behövas.

Skrivet av thereal_twisted:

Vad är det för SSD i den? Är det en skräp SSD så är det kanske inte lika prisvärt.

Sen garantin, blir det nåt krångel så tvivlar jag på att hp sverige är sugna på att fixa datorn åt dig om du importerat den.

En timelinex med i5 och 5650m kostar trots allt bara 8500kr i sverige.

Alla HP's laptops kör med Intel SSD.

Garantin är jorden runt enligt en indie som också tänkt beställa och han har dubbelkollat med både HP Indien och USA. Har kollat på 5820TG men enligt de flesta så har den rätt stora värmeproblem jämfört med 3820TG som har två fläktar. Sen är det även bättre byggkvalité på Dv6 jämfört med Timeline.

Är svårt detta, ska nog dra till OnOff och kolla på datorn.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Har dragit iväg ett mail och frågat om det bara är den vanliga 90W Smart-adaptern och den är inte dyr.
Tangentbord spelar ingen roll för mig, är säkert väldigt lätt att byta också ifall det skulle behövas.

Alla HP's laptops kör med Intel SSD.

Garantin är jorden runt enligt en indie som också tänkt beställa och han har dubbelkollat med både HP Indien och USA. Har kollat på 5820TG men enligt de flesta så har den rätt stora värmeproblem jämfört med 3820TG som har två fläktar. Sen är det även bättre byggkvalité på Dv6 jämfört med Timeline.

Är svårt detta, ska nog dra till OnOff och kolla på datorn.

Strömadaptern brukar ju ha en sladd från adaptern till väggen, endast den du behöver byta. ÅÄÖ klisterlappar kan du köpa och sätta på tgb om du vill ha det.

Jo garantin ska va worlwide, men har läst om många som fått svaret, "lämna in datorn där du köpt den".

Nu blandar du ihop 5820tg med 4820tg(14"), 5820tg är 15,6" varianten och dom recensioner jag har läst iaf har inte visat några som helst problem med kylningen. Det är gott om plats för bra kylning i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Strömadaptern brukar ju ha en sladd från adaptern till väggen, endast den du behöver byta. ÅÄÖ klisterlappar kan du köpa och sätta på tgb om du vill ha det.

Jo garantin ska va worlwide, men har läst om många som fått svaret, "lämna in datorn där du köpt den".

Nu blandar du ihop 5820tg med 4820tg(14"), 5820tg är 15,6" varianten och dom recensioner jag har läst iaf har inte visat några som helst problem med kylningen. Det är gott om plats för bra kylning i den.

Och det känns ju som det är lättare att hitta någon som säljer adaptern än bara sladden..

Acer Aspire TimelineX 5820TG Review + discussion.

Sen någon till recension som jag inte orkar leta reda på.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Och det känns ju som det är lättare att hitta någon som säljer adaptern än bara sladden..

Acer Aspire TimelineX 5820TG Review + discussion.

Sen någon till recension som jag inte orkar leta reda på.

Jo, men notera att det är en användarrecension och jag litar faktiskt mer på tex. notebookcheck's tester. Och prime + furmark belastar hårdare än något spel/program nånsin kommer göra, så visst om man kör prime + furmark hela tiden så ska man kanske välja en annan dator.

Har själv en dv6'a och främsta problemet är att den blir varm, har dock löst detta genom att undervolta cpu och kör med kylplatta. Så nu är den riktigt sval och jag kan överklocka gpu absolut max utan några värmeproblem alls. Utan undervolt och kylplatta så kunde jag knappt överklocka gpu utan att det blev instabilt i spel. Nu kör jag gpu 170mhz högre än stock helt stabilt, går aldrig över 80*c och cpu aldrig över 60*c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, men notera att det är en användarrecension och jag litar faktiskt mer på tex. notebookcheck's tester. Och prime + furmark belastar hårdare än något spel/program nånsin kommer göra, så visst om man kör prime + furmark hela tiden så ska man kanske välja en annan dator.

Klart att jag vet att det belastar hårdare men läs sedan senare i tråden där den blir 88/89*C på CPU'n och runt 80*C på GPU efter runt 1,5h gaming. Sen har jag även testat tangentbordet på en 3820TG och man blir ju bara förbannad på hur mycket det flexar, verkar vara samma sak på 5820TG.

Skrivet av thereal_twisted:

Har själv en dv6'a och främsta problemet är att den blir varm, har dock löst detta genom att undervolta cpu och kör med kylplatta. Så nu är den riktigt sval och jag kan överklocka gpu absolut max utan några värmeproblem alls. Utan undervolt och kylplatta så kunde jag knappt överklocka gpu utan att det blev instabilt i spel. Nu kör jag gpu 170mhz högre än stock helt stabilt, går aldrig över 80*c och cpu aldrig över 60*c.

Vilken modell av Dv6 då i princip alla recensioner jag läst hittils på de nya Dv6 så har temperaturerna varit riktigt bra förutom på i7 Quad som är lite högre.

Permalänk

Inte nya dv6, en 1240. Dvs. t6500cpu och 4650m gpu.

Nu bör det ju nämnas att jag har svårt att hålla fingrarna i styr när det gäller överklockning och moddning så det är såklart alltid max oc som gäller, cpu visar 35-37 grader nu med chrome igång med 4 flikar. Dator är helt totalt ljudlös då jag kör kylplatta och undervolt på cpu, det enda man hör(om man stänger av tv och alla andra ev. ljud) är hd'n(som är en väldigt tyst wb blue).

Så jag är helnöjd, men samtidigt vet jag att dom allra flesta inte kommer undervolta och köra med kylplatta osv osv. Och med tanke på att hp defacto får RMA/fel på 25% av sina datorer så har jag lite svårt att rekommendera hp's innan jag sett riktigt ordentliga recensioner helt enkelt. Kan ej bortse från ovanstående faktum även om jag personligen aldrig haft det minsta problem med mina hp laptops.

Permalänk
Medlem

Var på OnOff igår och kollade på den, blev ett köp direkt och sedan färsk installation så jag slapp all skit som dom skickar med. Lite svårt att mäta temperaturer när det är 30 grader i mitt rum men 100% GPU och CPU (Furmark och Intel Burn Test) så låg CPU på runt 85 och GPU på 75 vilket är rätt bra enligt mig.

Har dock inte hunnit testa så mycket mer än det, sitter på jobbet nu och längtar hem för att testa överklocka lite (vilket inte fungerar speciellt bra enligt en annan recension, får se hur det går).
Riktigt bra kvalité och det enda den förlorar på är nog skärmen och kanske att den är lite väl tjock men när man ändå köper en 15.6" så spelar inte det så stor roll.

Tangentbordet flexar lite ifall man trycker hårt men ifall man bara skriver normalt så märker man inte av det, faktiskt riktigt skönt att skriva på.

Permalänk

Kul

Självklart ska du oc, 5650m brukar klocka bra. Det är nog värmen som sätter gränsen nu med tanke på hur jäkla varmt det är.

Var också och handlade igår, dock på elgiganten. En AC, fyfan va skönt 22-23 grader i vardagsrummet där jag har den nu, den väsnas dock en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kul

Självklart ska du oc, 5650m brukar klocka bra. Det är nog värmen som sätter gränsen nu med tanke på hur jäkla varmt det är.

Var också och handlade igår, dock på elgiganten. En AC, fyfan va skönt 22-23 grader i vardagsrummet där jag har den nu, den väsnas dock en hel del.

Ja jäklar vad skönt det hade varit med en AC i denna öken hetta.

Permalänk

Man blir lite bortskämd dock, luften blir så frisk, antar att det är pga. lägre luftfuktighet. Håller på att avlida när jag går ut asså.

Permalänk
Medlem

Körde lite benchmarks idag, även lite överklockning, orkar inte översätta så drar in det här på engelska;

Some overclocking, bare in mind that it's about 30*C in my room so not the best place to do it.

43 avg fps

62*C

550/800 (default)

______________

48 avg fps

65*C

600/900

______________

50 avg fps

66*C

620/940

______________

53 avg fps

67*C

650/1000
__________

Anything over 650/1000 made the driver crash and hard reboot required.

Used FurMark for 100% GPU Usage and stability test, checked temps with both FurMark and GPU-Z. Overclocking was done with AMD GPU Clock Tool.

Be right back with FPS in BC2 and temps.

________________________

Okay, just done with some BC2 testing and I'm happy.

FPS during 120 secs benchmark every run, Min/Max/Avg fps at the bottom of every run;

Ran BC2 at default medium settings with bloom turned off and RenderAheadLimit=0

pastebin - Something - post number 1899240

Idle temps;

Two screenshots while running BC2;

I know the GPU shows 0% load but had GPU-z to log every seconds of the benchmarks so I will post the log too, max it went up to 61.5*C;

pastebin - Untitled - post number 1899248

Permalänk

Du borde kunna dra upp gpu'n lite mer om du sänker minnet lite. Skulle tro att det är minnet som inte vill va med vid så hög klock, gpu borde dock gå att få upp lite mer.

Vore intressant att se vad du du får i 3dmark06, du borde kunna knäcka 8k med rätt klock

Vilken version av CCC kör du? Kör in senaste om du inte redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du borde kunna dra upp gpu'n lite mer om du sänker minnet lite. Skulle tro att det är minnet som inte vill va med vid så hög klock, gpu borde dock gå att få upp lite mer.

Vore intressant att se vad du du får i 3dmark06, du borde kunna knäcka 8k med rätt klock

Vilken version av CCC kör du? Kör in senaste om du inte redan gjort det

Kanske är sant ja, får testa när jag kommer hem igen.

Jag kör senaste vad jag vet, laddade först hem ATI och Intel drivrutinerna från HP's hemsida sen installerade jag senaste ATI Mobility på dom gamla då jag hörde att det fungerade bäst.

Enda som suger är att om man klockar så måste man ställa tillbaka till default klock annars klockar den aldrig ner sig.

Datorn var för övrigt väldigt tyst när man bara spelade, dock när man körde Intel Burn Test och Furmark så var det som en orkan.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Kanske är sant ja, får testa när jag kommer hem igen.

Jag kör senaste vad jag vet, laddade först hem ATI och Intel drivrutinerna från HP's hemsida sen installerade jag senaste ATI Mobility på dom gamla då jag hörde att det fungerade bäst.

Enda som suger är att om man klockar så måste man ställa tillbaka till default klock annars klockar den aldrig ner sig.

Datorn var för övrigt väldigt tyst när man bara spelade, dock när man körde Intel Burn Test och Furmark så var det som en orkan.

Då jag installerar över dom gamla så funkar det inte alltid, det som funkar för mig är att köra uninstall via Ati install manager, och sen bara starta om och installera dom nya. Driversweeper lyckas oftast ej få bort CCC helt, men via den vanliga ati install managern funkar det fint. Dock ganska lätt att kolla vilken drivar vers. du har.

Ja, det är lite dåligt med bra ocprogam som funkar med 5650m. Jag kör med GpuTool och det klockar ner automatiskt osv precis som det ska funka, gputool funkar dock ej med 5650m vad jag har läst/hört(har dock ej provar själv då jag inte har 5650m i min laptop)

Fn. är min laptop väldigt sval tack vare AC'n

Permalänk
Medlem

Får testa att installera drivrutinerna så men är du säker på att inte grafikväxlingsfunktionen försvinner då? Tror det är anledningen att man först måste ha HP's drivrutiner.

Det går att överklocka med det men den klockar inte ner som sagt, men behöver bara trycka på default clock så är det fixat, sen starta upp GPU tool genväg med gen=650 mem=1000 när jag ska spela.

Permalänk

Ahhh, sorry det tänkte jag inte på. Det är möjligt att gpuväxlingen krånglar då, men det kan ju vara värt ett försök då det är ganska så enkelt att byta tillbaks om det inte skulle funka

Kör du vanliga GPU tool eller Amd gpu clock tool eller vad det heter? Trodde ej att vanliga Techpowerup GPUTool funkade med 5650m Iofs borde det väl inte göra så jätte mkt om gpu går på hög clock i win då den knappast belastas ändå. Eller? Kan ej klocka upp gpu på min om jag inte belastar, klockar ner auto. direkt. Men jag har som sagt ett 4650m så det är säkert ngn skillnad där.

Permalänk
Medlem

Jag kör techPowerUp! :: Download AMD GPU Clock Tool v0.9.26.0 For HD 5870

Såg att det var länge sedan den blev uppdaterad så det kanske t.o.m. fungerar med MSI Afterburner eller liknande?

Permalänk

Vet inte riktigt, tror ej att det funkar med vanliga klock program som afterburner. Vet dock ej tilll 100% då jag ej provat själv, dom allra flesta jag vet kör med just amd gpu clock tool till mobility kort.

Kika på notebookreview kanske, lär ju va ganska många som sitter på 5650m kort.

Permalänk
Medlem

Ja, tog det från Acer 3820TG-tråden. Såg även att en annan hade citerat mig i DV6-tråden och att han bara får 650/1000 sen kraschar det om man försöker gå över. Men skulle inte förvåna mig om han försökt samma sak som mig, att höja båda på samma gång istället för en i taget. Kan säkert gå att få upp core lite mer.

Permalänk

Absolut, det bör gå då 5730m går i 650 stock(exakt samma fast högre klock på gpu). Minnesbandbredden räcker till så skulle tro att det finns endel prestanda att hämta på gpu'n