Intel sänker priser, introducerar nya processorer

Permalänk
Medlem

Är på g att köpa en i5 750, men med nya 760 på väg denna månad (enligt artikeln) så kanske man borde vänta med att köpa då priset inte verkar skilja så mycket. Artikeln säger 205usd (=1 566,20kr), vilket jag har svårt att tro det är så billigt, måste väl vara exkl. moms i det priset ändå? Men hur som helst så lär väl inte 760'n hamna så mycket dyrare än 750'n?

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Jag har aldrig tyckt att Core i7orna har varit något att ha med alldeles för liten level 2 cache och level 3 cachen kunde gärna ha varit fyra gånger så stor på typ 32MB.

Jag är nöjd med min Core 2 Duo på 3GHz.

lol.
Spelar det nån roll? i7 piskar sönder din Core 2 Duo ändå. Vilken anledning att inte skaffa i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag har aldrig tyckt att Core i7orna har varit något att ha med alldeles för liten level 2 cache och level 3 cachen kunde gärna ha varit fyra gånger så stor på typ 32MB.

Jag är nöjd med min Core 2 Duo på 3GHz.

Allt handlar egentligen om behov och pengar, men även tid spelar roll. Självklart är det olika för olika personer. Jag själv klarar mitt genomsnittliga dagliga datorbehov på en tvåkärning i5 @ 2.66 ghz på min bärbara. Däremot går vi mot nyare tider, Core 2 Duo är snart ett minne blott i butik och fyrkärniga processorer utnyttjas mer och mer i spel.

Så när jag skall bygga min nya stationära speldator i höst blir det inte en tvåkärnig rigg, det blir sockel 1156 eller 1366, antagligen den senare för att krama ur de sista procenten vid CF. Prisskillnaden blev inte ens i närheten av vad jag hade trott och då kan en 950 vara aktuell. Visst, jag har inte alls behov för den processorn idag, men jag har å andra sidan inte lust att byta dator varje år.

MVH

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Tycker inte att man kan klandra Intel för att köra med lite branding, alla kan ju inte vara hardcore-nerds som vi

Pentium marknadsförs som mellanklassprocessorer, och Celeron som budget, inga konstigheter..

så Pentium är mellanklass alltså? Hur kommer det sig att Intel inte fasar ut dem i förmån för i3?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ca 30 datorer om året mer Pentium4 HT prollar i.. Nu har de lagt ner nyförsäljningen på dem så jag måste gå upp till C2D cpuer.. Ingenting varar förevigt..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Hmm, jag som mer eller mindre bestämt mig för att köpa en i7 860 i juli. Man kanske borde vänta och ta 950 efter prissänkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ---adam---:

Hmm, jag som mer eller mindre bestämt mig för att köpa en i7 860 i juli. Man kanske borde vänta och ta 950 efter prissänkningen?

Värt att fundera på, men kolla in moderkort också. För ett X58/1366 får man nog lägga ut över 2000:- om man inte tänkt köpa de allra billigaste. Om du ändå tänkt köpa ett dyrare 1156-kort så blir det inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag har köpt ca 30 datorer om året mer Pentium4 HT prollar i.. Nu har de lagt ner nyförsäljningen på dem så jag måste gå upp till C2D cpuer.. Ingenting varar förevigt..

At least you had a good time with 'em!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Är på g att köpa en i5 750, men med nya 760 på väg denna månad (enligt artikeln) så kanske man borde vänta med att köpa då priset inte verkar skilja så mycket. Artikeln säger 205usd (=1 566,20kr), vilket jag har svårt att tro det är så billigt, måste väl vara exkl. moms i det priset ändå? Men hur som helst så lär väl inte 760'n hamna så mycket dyrare än 750'n?

Det är priset utan moms, tror i5 760 bara kommer vara någon 100 lapp? dyrare än i5 750. ungefär som i7 930 och 920 "Priset hamnar på 205 USD, motsvarande cirka 2 000 kronor inklusive moms."

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om vad i5 750 kommer hamna på för pris efter 760 release? Om den ens kommer sänkas i pris?