Google öppnar för enklare Android-utveckling

Permalänk
Melding Plague

Google öppnar för enklare Android-utveckling

IT-giganten Google lanserar en betaversion av Appinventor, ett webbaserat verktyg som låter användaren skapa Android-applikationer genom enkel drag-och-släpp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt nice ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lättare blir det inte ?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Men ska det bli rätt så är det fortfarande notepad som gäller

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

ser ju helt okej ut men lär komma massa skit på market t.ex "pet the kitty"...

Permalänk
Medlem

Änteligen som Fylking skulle sagt ! Kul för oss som inte kan/hinner lära sig java eller vad man programerar i.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt

Permalänk
Medlem

Det här är en underbar idé, och verkligen ett framsteg för Google. Det skulle vara guld om man faktiskt kan använda App Inventor som en vettig UI-editor - något som dagens Android SDK inte är. Dessutom så kan den mycket väl göra sig för små "fulappar" som bara behövs för lite mer personligt bruk.

Nu återstår det bara att få den där beta-accessen. :]

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem

Trevligt!! Jag börjar bli mer och mer positiv till Android. Var lite tveksam till det eftersom Google äger det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Fan vad fiffigt!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att tanka ifrån App Inventor for Android ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Umh jag som tänkte lite på att det var en tjej som satt och gjorde allt? Fick en vibb at av att det är så lätt att till och med en tjej kan klara av det!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Google tar över världen snart

Nej jag skojar inte, Google är underbara och bäst. Finns inget jag är mer fanboy till än Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Umh jag som tänkte lite på att det var en tjej som satt och gjorde allt? Fick en vibb at av att det är så lätt att till och med en tjej kan klara av det!

Menar du att tjejer inte klarar av att programmera eller att google påstår det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0utsider:

Menar du att tjejer inte klarar av att programmera eller att google påstår det?

Typ. Att det är så lätt att tjejer till och med klarar det.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

han menar väl att google försöker visa lite dolt att till och med tjejer kan göra det, men å andra sidan så undrar man vad du har för tänk bara för att en tjej gör det?

Jag fick mer känslan att det var något väldigt enkelt som alla kan göra i vardagen utan att behöva kunna programmera.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

"inga som helst programmeringskunskaper"

Den har man ju hört ett antall gånger förut, men vad vet jag. Det duger väl antagligen till vissa småsaker. Jag är antagligen bara bitter för att jag inte har en Smartphone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jooh4n:

han menar väl att google försöker visa lite dolt att till och med tjejer kan göra det, men å andra sidan så undrar man vad du har för tänk bara för att en tjej gör det?

Jag fick mer känslan att det var något väldigt enkelt som alla kan göra i vardagen utan att behöva kunna programmera.

JAg har dock inte sovit sen förrgår runt 11 tiden på dagen. Är lite seg. Men det fick iaf jag fram av videon:P Tyckte det var lite lustigt

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNi:

Mycket intressant! Men ska det bli rätt så är det fortfarande notepad som gäller

Ingen vettig människa programmerar väl ändå i notepad?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ingen vettig människa programmerar väl ändå i notepad?

Om man är masochist så gillar man det nog.

Väldigt bra gjort av Google, får bara hoppas att de förbättrar market lite så att man lättare kan hitta det man vill ha (bättre sökfunktion). Med detta program lär det ju komma en del mer skitappar som man gärna inte vill ha, men säkert också en del som kommer att bli bra.

Permalänk
Medlem

Lär väl bli en android lur när abonemanget går ut på min iphone.. verkar ju gör lätt att utveckla ny mjukvara till plattformen.

Permalänk
Medlem

hoppas det kommer lite mer sådant här i framtiden, mer WYSIWYG fast för programskapande och inte bara hemsidor. Jag kan grundläggande programmeringstänk och liknande med har aldrig orkat lära mig ett helt språk, kan bli motiverande om man kan använda detta och fixa en hyffsad GUI och sedan lära sig det nödvändiga kodknäckandet för att göra det man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Lär väl bli en android lur när abonemanget går ut på min iphone.. verkar ju gör lätt att utveckla ny mjukvara till plattformen.

Samma här. Mitt abonnemang har gått ut och det står mellan iPhone 4 och Samsung Galaxy S. Lutar dock åt Galaxyns håll!

Permalänk
Medlem

Great, nu kommer Market att fyllas med ännu mer skräp. xD

Nä men det här kan nog bli bra, finns många (exempelvis mig själv) som vill göra egna appar men inte orkar programmera allt själv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Idé och idé, de har väl typ gjort some Ares som är Palms verktyg för webOS.

Permalänk

Scratch liknande lol.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Har haft android sdk installerad länge på datorn, men inte orkat göra något än. Det är ju sommar Tror jag hellre kör egen kod då jag inte är hundra med java eller android. Man kommer nog längre med att kunna programmera än att lära sig något program.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Kan säker fungera bra för att få fram en protyp snabbt, men när det är dags att utveckla en version för massnedladdning kanske det är bättre att låta de som kan sköta detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Lär väl bli en android lur när abonemanget går ut på min iphone.. verkar ju gör lätt att utveckla ny mjukvara till plattformen.

Samma för mig. Kommer antagligen köpa galaxy S nästa vecka.

Permalänk
Medlem

hur tusan kan det bli enkelt? så jag kan göra en kalkylator, bildspelsprogram, databas för olika ämdamål, frågesporter, m.m utan nån som helst kunskap?