Windows 7 64-bitar mot 50 procent av användarna

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Steget från 32 till 64 är inte en fördubbling, det är 4,3 miljarder gånger större. 64 till 128 blir på samma sätt 18 miljarders miljarder gånger större. Finns inget behov av 128 bitar inom överskådlig tid, och med överskådlig tid menar jag att knappast ens dina barnbarn kommer få uppleva 128 bitars windows.

18 miljarders miljarder gånger större minne? Lär ju precis räcka till nästa Windows då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Då är det ju bara för programmerare att börja göra x64 program hädanefter

Skrivet av Saint25:

Många programmerare men även företag och vanliga privatpersoner är ofta konservativa och att lämna en teknik som de är väl bekanta med sedan många år tillbaka

Det handlar inte bara om att vara konservativ, även om detta är en aspekt av det, utan också om det är någon vits med att göra en applikation till 64 bitar. Jag tror att Saint25 är med på detta, det jag hoppas åstadkomma ett förtydligande för Limo och andras skull. Om din applikation inte kan dra direkt nytta av att adressera mer än 2GB (3-4 med olika flaggor) minne så finns det noll och ingen vits med att lägga tid och möda på kodning och test, framför allt inte då 32 bitars applikationer går att köra i 64 bitas miljö men inte tvärt om. Jag att vi kommer att få vänta länge på att våra vanligaste skrivbordsapplikationer blir native x64 medan vi redan nu kan dra fördel av x64 OS genom att ha en jäkla massa x32 program igång utan att få slut minne .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon84089:

Har kört med 64-bit Linux lääänge nu. Det enda jag saknar är flash. Om man nu vill ha flash, vilket man inte vill. All good.

Jag kör 64-bit Ubuntu 10.04 och har inga problem med Flash. Att få det installerat på rätt sätt var däremot inte särskilt lätt men fungerar gör det, när man väl lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Visst är det så Sunnis, att världen utanför SweClockers forum är mycket stor och datorer används i många olika sammanhang till vitt skilda behov där datorspelandet är bara en liten del i sammanhanget och som du skriver, att har man ett fungerande datorsystem om det är t.ex. ett företag för sin verksamhet, är det inte direkt bråttom att byta ut sina 32-bitars system.

Vad har egentligen datorspelande med Windows 64-bit att göra? Menar du att man inte behöver 64-bit Windows om man inte spelar men inte heller jobbar på ett företag?

Jag tycker det snarare handlar om privatmarknaden (där gamers ingår) vs företagsmarknaden. Eftersom nu företag är mer benägna att uppgradera långsammare, då borde alltså de hittills sålda 150 miljonerna Windows 7 vara till största del privatmarknaden eller hur? Då tror jag nog Microsoft är väldigt glada över att privatmarknaden accepterat Windows 7 så fort. För när dessa sen går till jobbet så sätter de press på IT-avdelningarna att uppgradera,då de tycker Windows 7 på nya datorn hemma är mycket bättre än XP (alla kanske inte tycker det, detta vara bara ett exempel).

En IT-avdelning som bara väljer Windows 7 32-bit som en enkel lösning när de ska uppgradera är slöa. Det går utmärkt att testa och gå igenom applikationsparken och fundera på delvis implementering av 64-bit Windows också. Det är mest en fråga om att dra ut på jobbet eller inte. Om IT-avdelningarna inte sätter press på leverantörerna med applikationer som inte fungerar i Windows 64-bit (applikationen i sig behöver förstås inte vara 64-bit) så kommer leverantören aldrig att göra något åt det heller.

Jag säger inte att de ska tvinga in Windows 7 64-bit just nu. Men de bör sätta press på leverantörerna nu under perioden med Windows 7 som Microsofts aktuella OS. För vem vet, nästa Windows kanske enbart kommer i 64-bit version och då står man där med sina stenåldersprogram som inte fungerar ifall det finns önskemål att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte att Vista var faktiskt väldigt bra...jag köpte en Retail av Vista.

Kan inte fatta hur folk har fått problem med Vista.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

64bit VS 128bit

Skrivet av heande:

Man kan väl hoppas på att nästa version av windows bara kommer i 64bitars version.

Detta är nog ev. svar på er fråga.

Microsoft mulling 128-bit versions of Windows 8, Windows 9

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leeloo:

Jag som tyckte att Vista var faktiskt väldigt bra...jag köpte en Retail av Vista.

Kan inte fatta hur folk har fått problem med Vista.

Håller med. Det är inget fel på Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Håller med. Det är inget fel på Vista.

håller med en som håller med en som jag håller med

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Håller med. Det är inget fel på Vista.

Själv så vill jag kasta datorn genom fönstret så fort jag får en Vista-dator att reparera.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ouchbeck:

Själv så vill jag kasta datorn genom fönstret så fort jag får en Vista-dator att reparera.

Nyfiken fråga..för att?

Mitt Vista fungerade perfekt, lite trixande gjorde det riktigt snabbt. Kör på Windows 7 nu dock, klart mycket bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Finns det några fördelar egentligen med att köra ett 64-bitars operativ ifall man bara använder program/spel som är 32-bit?

32-bitarsprogrammen kan väl bara använda maximalt upp till 4GB vardera? Men totalt så kan flera olika program tilldelas MER än 4GB? I annat fall så finns det ju INGA fördelar med det ifall man inte använder programvara som är 64-bitar... som t.ex. AutoCad, 3Ds Max och dylika minneskrävande program.

Men att fler och fler går över till 64-bit leder ju iallafall till att utvecklarna också går över mer och mer till 64-bit.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns det några fördelar egentligen med att köra ett 64-bitars operativ ifall man bara använder program/spel som är 32-bit?

32-bitarsprogrammen kan väl bara använda maximalt upp till 4GB vardera? Men totalt så kan flera olika program tilldelas MER än 4GB? I annat fall så finns det ju INGA fördelar med det ifall man inte använder programvara som är 64-bitar... som t.ex. AutoCad, 3Ds Max och dylika minneskrävande program.

Men att fler och fler går över till 64-bit leder ju iallafall till att utvecklarna också går över mer och mer till 64-bit.

Ett 32-bitars operativsystem kan hantera max 4GB. Men applikationer har tillgång till max 2GB. Genom att ändra 3GB-växeln kan applikationer tilldelas 3GB men på bekostnad av operativsystemet som då endast tilldelas 1GB.

Fördelen med 64-bitars operativsystem är inte enbart mänden adresseringsbart minne utan även förmågan att hantera störe tal, vilket ger prestandamässiga fördelar i vissa applikationer. Spel idag drar kanske inte direkt nytta av 64-bitar och har du inga andra tunga applikationer finns det ingen direkt vinst med att köra 64-bit. Dock minskar attackytan från virus och (min erfarenhet) är att systemet upplevs något rapare över lag (Vista).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan ha begränsningar, så bäst att kolla det först innan du springer till shopen.

Permalänk
Medlem

Har haft en del problem med Win7 64-bitars.
1. Drivrutiner finns inte alltid till äldre hårdvara
2. C-Pen fungerar endast på 32-bitars, hårdvaruberoende, köper du en ny fungerar den
3. Flera av dotterns spel fungerar ej på 64-bitars vare sig Vista eller Win7, bl.a Harry Potter spel

Bästa vore kanske att ha en dual-boot, dvs en 32-bitars variant och en 64-bitars fast då får man gå in och justera bios mellan varven. Vet ej om licensreglerna tillåter det, dvs att ha Dual-boot. Någon som vet?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns det några fördelar egentligen med att köra ett 64-bitars operativ ifall man bara använder program/spel som är 32-bit?

32-bitarsprogrammen kan väl bara använda maximalt upp till 4GB vardera? Men totalt så kan flera olika program tilldelas MER än 4GB? I annat fall så finns det ju INGA fördelar med det ifall man inte använder programvara som är 64-bitar... som t.ex. AutoCad, 3Ds Max och dylika minneskrävande program.

Men att fler och fler går över till 64-bit leder ju iallafall till att utvecklarna också går över mer och mer till 64-bit.

Som Dr.Mabuse skrev.
Kan också tillägga att varje 32 bitars program kan få tillgång till 4GiB på i ett 64 bitars OS, förutsättningen är att en flagga i programmet är satt, om den inte är satt kan man enkelt sätta den tex via detta.
NTCore's Homepage
Varje program kan alltså få dubbelt så mycket minne som i ett 32 bitars OS.

Det är oftast så stora problem om man sätter 3 GiB växeln i ett 32 bitars operativ, att det inte kan rekomenderas, systemet blir ofta väldigt instabillt.

Mängden minne som tilldelas är inte fysiskt utan virtuellt, du kan alltså starta flera 4GIB program på en maskin som har 2GiB, risken är förstås att hårdisken börjar swappa vilt.

Vill också tipsa om den här länken för er som inte kan eller vill överge 32 bitars OS.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/826633-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Nää, men man kan få lite högre prestande med x64. Jag vet inte om det är så jättestor skillnad på spel.

för min del så var skillnaden GIGANTISK mellan XP32bit och W7 64bit, det var som en helt ny maskin förutom att jag bytte ut mitt gammla nVIDIA mot ett ATI,

ett ex var att BF Bad Company2 laggade i singelplay med xp32bit, körde det i w764bit å det flyter på som smort.

samma lika med World of WarCraft i Raid, raiderna kunde lagga en del men inte nu längre.

utanför raid var de aldrig nå problem.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Alla saker fungerar tyvärr inte i ett 64-bitarsoperativ, har det problemet på jobbet tex i vissa fall. Då är det väldigt bra att kunna använda mer än 4GB minne.

jag har inte hittat AutoCad 64bit ännu,det är de ända som inte funkat för mig i W7.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

för min del så var skillnaden GIGANTISK mellan XP32bit och W7 64bit, det var som en helt ny maskin förutom att jag bytte ut mitt gammla nVIDIA mot ett ATI,

ett ex var att BF Bad Company2 laggade i singelplay med xp32bit, körde det i w764bit å det flyter på som smort.

samma lika med World of WarCraft i Raid, raiderna kunde lagga en del men inte nu längre.

utanför raid var de aldrig nå problem.

Du menar att du bytte ut grafikkortet samtidigt som du bytte operativsystem och att du attribuerar alla förbättringar till byte av operativsystemet och att byte av grafikkort inte hade ngn inverkan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag kör 64-bit Ubuntu 10.04 och har inga problem med Flash. Att få det installerat på rätt sätt var däremot inte särskilt lätt men fungerar gör det, när man väl lyckats.

Körde exakt samma för nån månad sedan, och jag tyckte inte heller det var några svårigheter. Installerade ubuntu-restricted-extras, sen hade jag alla codecs man kan tänkas behöva, flash, java osv osv. Gick sedan tillbaka till Arch eftersom jag gillar det bättre, och där var det samma sak, fungerade fint, ända tills problemet med alla säkerhetshål, Adobe släppte ingen 64-bitars version, och Arch tog bort flash från sina reps. Jag kan ha kvar den gamla versionen, men såpass mycket bryr jag mig inte. Det enda jag behöver flash till är youtube, och det finns massor med flash-fria klienter som fungerar fint. Skulle Adobe släppa en ny version (som dom har lovat) så kan det tänkas att jag installerar den, men jag klarar mig fint utan tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Nää, men man kan få lite högre prestande med x64. Jag vet inte om det är så jättestor skillnad på spel.

Okej, nä för att jag tänkte jag köpte Uppgradering för snart 2 månader sen, så jag trodde det var därför det laggade, men så var det inte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Buio,
Ja, i enkelhet kan man uttrycka sig som så att det handlar om konsumentmarknaden mot företagsmarknadens olika behov och önskemål.

Ja, Microsoft borde vara glada över konsumentmarknadens utveckling som allt mera accepterar Windows 7 som nästa operativsystem i sina datorsystem med tanke på motgången de fick med Vistan. Även fast en del privatpersoner kanske gillar Windows 7, så går företagen som oftast utifrån sitt behov på datorsystemen och tillför inte Windows 7 något speciellt mervärde för deras verksamhet så är man då avvaktande till det nya operativsystemet om det samtidigt medför en massa extra kostnader i hårdvara, mjukvara och personalkostnader.

Sedan har många företag idag inte egna IT-avdelningar, i synnerlighet mindre företag utan köper in avtalade tjänster på datorsidan när så behövs, ja de kanske finns någon samordnare eller datoransvarig på företaget. Sedan om det är en "slöhet" om företagen håller sig fast vid 32-bitars tekniken eller inte är något som jag inte tänker då kommentera ytterliggare. Men förutom behovet med mera saker som styr, så har det sina poänger om datorfolket med supportsidan i eller kring olika företag ser till att olika mjukvaror/applikationer är mer användbara och funktionella med fler operativsystem oavsett om det är 32-bitar eller 64-bitars operativsystem i grunden. Det gäller inte bara supportsidan utan lika väl olika leverantörer av kringutrustningar på dator och elektroniksidan som inte alltid levrar förnyade drivrutiner med mera till ett nytt operativsystem. Jag har personliga erfarenheter av det, att t.ex. drivrutiner saknas eller är genomusla för ett nytt operativsystem. Ja, den här frågan borde belysas hårdare kan jag hålla med om och det är ett ständigt aktuellt ämne att belysa... men en medalj har som bekant två sidor, en fram och en baksida, och risken med att ha en mer ständigt aktuell mjukvara och drivrutiner är att priset på varor och tjänster kan öka och är den redan priskänsliga konsumentmarknaden framförallt men även i många fall på företagsmarknaden, beredd på att få betala mera för sina önskade produkter i slutleden - är vi/de villiga att göra det?

En notis från media idag, tisdagen den 13 juli 2010.

Citat:

Microsoft förlänger livstiden för Windows XP
Över 74 procent av alla företagsdatorer kör fortfarande Windows XP.
Endast en dag innan Microsoft lägger ned support på Windows XP med servicepack 2 meddelar företaget att användare som kör vissa versioner av Windows 7 har rätt att nedgradera till Windows XP i ytterligare tio år.

Fortsättning av artikeln finns här:
Microsoft förlänger livstiden för Windows XP - IDG.se

Här är en blogg om Windows:
The Windows Blog

Beroende på hur väl de här uppgifterna stämmer från IDG, så tycks t.ex. Windows XP vara rätt populärt fortfarande bland många olika företag runt om i världen och så tycks det förbli under många år till innan ett byte till ett annat operativsystem blir av. Men vem hade gissat på att Windows XP skulle kunna få förlängd livstid på upp till 10 år till? Förvånande är allt vad jag kan säga om den saken.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Varför så många är kvar på XP beror ju på all negativ publicitet om Vista, vilket gjorde att i princip inga företag valde att uppgradera till det. Det gör att man levt kvar på ett OS över sin livslängd (som Microsoft definerar). När man ändå tänker planera att uppgradera till Windows 7 och ta jobbet/kostnaderna så är det lika bra att utvärdera 64-bit versionen också samtidigt (synergieffekter). Nu kommer förstås inte det ske över en natt, men det finns en mycket större vilja att byta till Windows 7 och många har redan gjort det eller börjat planera för det.

När många väl fått upp nivån till Windows 7/8 och kanske 64-bit så finns det inte lika stor behov av att uppgradera på ett bra tag gissar jag. Microsoft får inrikta sig mer på office/backoffice/server-systemen på företagsmarknaden istället och låta konsumentmarknaden köpa nya Windows-versioner.

Att det var en slöhet är väl att ta i, men om man är tidigt med att uppgradera till en ny mijö och tar problemen/kostnaderna då så får man längre tid med den nya miljön som en stabil plattform. Var själv med på ett av de tidigaste projekten i Sverige för att uppgradera till Windows XP när det släpptes, vilket då medförde vissa problem då, men i längden ledde till en stabil och billig plattform under många år.

Outsourcad drift bör ha avtal som täcker utbyte och förändringar av miljö, men många kanske inte har det. Det är faktiskt ett av problemen, outsourcad drift trivs bäst i en statisk miljö där inget förändras. Så fort det är behov av förändringar blir det trögt och en massa merarbete och kostnader.

Permalänk
Medlem

Är ju sjukt billigt att byta till Windows 7. Gav 990 kr för min uppgradering med 32-och 64-bitars. Tom billigare än vad oem kostar ^^

Microsoft Windows 7 Home Premium (Svensk) Nya Windows 7 Home Premium Uppgradering - Dator - Programvara - Operativsystem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

helvete va med ram, då kan jag utöka med 188GB innan de blir fullt

Det beror på moderkortet också, hur mycket RAM det kan använda, t ex Asus Crosshair IV Formula kan ha max 16GB minne

Skrivet av Pie-or-paj:

Att köra 32bitar idag är bara löjligt.

Vad är det som är så löjligt? alla har inte det behov av 64 bitars OS. Till och med på Ubuntu sidan säger att 64 bit versionen inte är för vardaglig användning utan rekommenderar 32 bit versionen Download | Ubuntu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Vad är det som är så löjligt? alla har inte det behov av 64 bitars OS. Till och med på Ubuntu sidan säger att 64 bit versionen inte är för vardaglig användning utan rekommenderar 32 bit versionen Download | Ubuntu

Jag använder 64bitars ubuntu och det enda som var lite krångligt var installationen av flash, men speciellt svårt var det inte. Ser ingen anledning för normalsvensson att använda 32bitars ubuntu.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Till att börja med så till skillnad från det åldrande 64 bitars så kan man i ett 128 bitars adressera mer än 16 000 000 TB ramminne som annars är gränsen för 64bitars

Kul om det blev fel på ett minne och man var tvungen att köra memtest för att kolla vilken minne som var dåligt

Skrivet av heande:

Jag använder 64bitars ubuntu och det enda som var lite krångligt var installationen av flash, men speciellt svårt var det inte. Ser ingen anledning för normalsvensson att använda 32bitars ubuntu.

Nu testade jag den äldre versionen av 64-bit Ubuntu. Jag kunde inte få allt att funka under 64-bit. Minns inte vad det var men det kan ha varit Flash som inte fanns till Ubuntu 64

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Nu testade jag den äldre versionen av 64-bit Ubuntu. Jag kunde inte få allt att funka under 64-bit. Minns inte vad det var men det kan ha varit Flash som inte fanns till Ubuntu 64

Adobe Labs - Flash Player 10 for 64-bit Linux (Stäng för tillfället men...)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"